ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με την κίνηση αυτή η Ευρώπη ανεβάζει ψηλά τον πήχη σε μια αγορά που γνωρίζει τεράστια ζήτηση σε όλο τον κόσμο. Προβλέπεται ότι μέχρι το 2030 η ανάγκη για μπαταρίες σε όλο το μπλοκ θα είναι 14 φορές μεγαλύτερη από σήμερα.
Οι νέοι κανόνες θα καλύπτουν ολόκληρο τον κύκλο ζωής της μπαταρίας, από την εξόρυξη πρώτων υλών έως τη βιομηχανική παραγωγή έως την απόρριψη στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Ο επικεφαλής διαπραγματευτής Achille Variati, Ιταλός βουλευτής της κεντροαριστερής ομάδας S&D, είπε ότι τα συμφωνηθέντα μέτρα «θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημείο αναφοράς για ολόκληρη την παγκόσμια αγορά μπαταριών».
«Συμφωνήσαμε σε μέτρα που ωφελούν πολύ τους καταναλωτές: Οι μπαταρίες θα λειτουργούν καλά, θα είναι ασφαλέστερες και θα αφαιρούνται ευκολότερα», είπε.
«Ο γενικός μας στόχος είναι να οικοδομήσουμε μια ισχυρότερη βιομηχανία ανακύκλωσης στην ΕΕ, ιδιαίτερα για το λίθιο, και έναν ανταγωνιστικό βιομηχανικό τομέα στο σύνολό του, που είναι κρίσιμος τις επόμενες δεκαετίες για την ενεργειακή μετάβαση και τη στρατηγική αυτονομία της ηπείρου μας», πρόσθεσε.
Ο κανονισμός θα ισχύει για όλες τις μπαταρίες που πωλούνται στην ΕΕ: Από φορητές μπαταρίες σε ηλεκτρονικές συσκευές έως μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων έως μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρονικά σκούτερ και ηλεκτρονικά ποδήλατα.
Σύμφωνα με τους κανόνες, οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, οι μπαταρίες ηλεκτρονικών σκούτερ και οι μεγαλύτερες βιομηχανικές μπαταρίες θα πρέπει να εμφανίζουν μια «δήλωση αποτυπώματος άνθρακα», που θα περιγράφει τον άνθρακα που δαπανάται στην παραγωγή.
Οι φορητές μπαταρίες πρέπει επίσης να αφαιρούνται και να αντικαθίστανται εύκολα – μια δυνατότητα σχεδιασμού στην οποία ορισμένοι κατασκευαστές, ιδίως η κατασκευάστρια iPhone Apple, έχουν αντισταθεί.
Σε μια προσπάθεια να διασφαλιστεί ότι οι καταναλωτές είναι καλύτερα ενημερωμένοι, οι μπαταρίες θα πρέπει να περιέχουν κωδικούς QR που συνδέονται με πληροφορίες που σχετίζονται με τη χωρητικότητα, την απόδοση, την αντοχή και τη χημική τους σύνθεση.
Η τήρηση των κριτηρίων πράσινης παραγωγής της ΕΕ θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πώληση μιας μπαταρίας εντός του μπλοκ.
Εκτός από τη βοήθεια της ΕΕ για την επίτευξη των πράσινων στόχων της, ο αναθεωρημένος κανονισμός για τις μπαταρίες έχει σκοπό να ενισχύσει τη νεοσύστατη αγορά μπαταριών του μπλοκ, καθώς η Ευρώπη ετοιμάζεται να ανταγωνιστεί τους γίγαντες μπαταριών της Ασίας και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Επί του παρόντος, η Κίνα, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα είναι οι πιο μεγάλοι παραγωγοί μπαταριών στον κόσμο, καθιστώντας την Ασία την παγκόσμια δύναμη των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων. Η Βόρεια Αμερική είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός, με την Ευρώπη να παίρνει την τρίτη θέση.
Δέουσα επιμέλεια
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλες οι εταιρείες που διαθέτουν μπαταρίες στην αγορά της ΕΕ πρέπει να έχουν μια «πολιτική δέουσας επιμέλειας» που να αντιμετωπίζει τις καταχρήσεις στην προμήθεια πρώτων υλών.
Η εξόρυξη μετάλλων που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή μπαταριών έχει οδηγήσει σε μεγάλες αντιπαραθέσεις: Το 2016, η Διεθνής Αμνηστία προκάλεσε τρόμο στον κλάδο της τεχνολογίας όταν δημοσίευσε μια έκθεση που αποκάλυψε ότι 35.000 παιδιά εργάτες εργάζονταν σε ορυχεία κοβαλτίου στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, τον κορυφαίο παραγωγό μετάλλου στον κόσμο.
Η έκθεση οδήγησε σε σκληρή κριτική από νομοθέτες και καταναλωτές, και η βιομηχανία δεσμεύτηκε να αντιμετωπίσει τις καταχρήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Συλλογή και ανακύκλωση
Για να μειώσει το επίπεδο των πόρων που πρέπει να εισαχθούν στο μπλοκ, η ΕΕ έχει επίσης αυξήσει τους στόχους συλλογής και ανακύκλωσης. Σύμφωνα με τη συμφωνία, οι νέες μπαταρίες πρέπει να περιέχουν ένα καθορισμένο ποσοστό ανακυκλωμένων υλικών ανάλογα με το είδος τους: Στο 16% κοβάλτιο, 85% μόλυβδο, 6% λίθιο και 6% νικέλιο.
Οι νομοθέτες έθεσαν επίσης φιλόδοξους στόχους συλλογής για φορητές μπαταρίες για να εξασφαλίσουν μια σταθερή ροή ανακυκλωμένου υλικού. Σύμφωνα με τους κανόνες, οι στόχοι συλλογής θα αυξηθούν από 45% έως το 2023 σε 73% έως το 2030. Για τα ηλεκτρικά οχήματα, το ποσοστό συλλογής ορίζεται στο 100%.