Ο πολυβραβευμένος βιομηχανικός σχεδιαστής Αριστοτέλης Μπαράκος φέρνει το καλοκαίρι μες στην καρδιά του χειμώνα.

Μένει στα Εξάρχεια, ενώ το στούντιο του στεγάζεται εδώ και δύο χρόνια στην οδό Μάρνη.

1

Και, φυσικά, όπως κάθε ένας από μας που λατρεύει την Αθήνα, αντιλαμβάνεται πως θέλει αστείρευτο χιούμορ για να ανταπεξέλθεις στο (ενίοτε υπέροχο) χάος και τις αντιθέσεις της.

Ο λόγος για τον βιομηχανικό σχεδιαστή Αριστοτέλη Μπαράκο, (“The Future Talent”, όπως τον βράβευσε στο ξεκίνημά του το 2014, το Ιταλικό περιοδικό Ottagono), οι δημιουργίες του οποίου έχουν βραβευθεί σε διεθνώς αναγνωρισμένους διαγωνισμούς, όπως τα Α Design Awards, τα IDA και το iF Design Award, και έχουν συμμετάσχει σε διεθνείς εκθέσεις και design festivals ανά τον κόσμο.

Ωστόσο, γεννήθηκε και μεγάλωσε σχεδόν τρεις χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, στο Μόναχο.

Σε ένα άκρως δημιουργικό περιβάλλον – η οικογένεια του διατηρούσε εργαστήριο υψηλής ραπτικής για άντρες.

Ελλάδα σήμαινε για εκείνον αυτόματα καλοκαίρι, ήλιος, παιχνίδι, γέλιο.

Θυμάται ακόμα το απίστευτα δυνατό φως που εισέβαλε στο αεροπλάνο, μόλις άνοιγαν οι πόρτες, κάθε φορά που η οικογένεια προσγειωνόταν στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού για διακοπές.

Μέχρι σήμερα η λέξη καλοκαίρι μου φέρνει αυτόματα στο μυαλό αυτό το σοκαριστικά δυνατό φως που κατέκλυζε όλες μου τις αισθήσεις. Θυμάμαι τη διαδρομή μέχρι το σπίτι του παππού στην Εύβοια, να κοιτάζω έξω από το παράθυρο και να βλέπω ξερά χορτάρια, σπίτια, αντικείμενα και ανθρώπους, όλα υπερφωτισμένα, με πολύ σκληρές σκιές”.

Οπότε ήταν ξεκάθαρα απλώς θέμα χρόνου ο δικός του δρόμος να περάσει μέσα από την οικεία έμπνευση.

Πολλοί μου εκμυστηρεύονται πως η συλλογή φωτιστικών μου Theros τους θυμίζει τις καλοκαιρινές διακοπές της παιδικής τους ηλικίας και ακριβώς αυτό με κάνει ιδιαιτέρως χαρούμενο”.

 

Πρόκειται για τις πιο χαρακτηριστικές δημιουργίες του, που “κουβαλούν” ατόφιο το Ελληνικό DNA, χωρίς κανένα απολύτως τυπικά παραδοσιακό στοιχείο –  ωστόσο, το χιούμορ των δημιουργιών του θυμίζει επίσης τόσο τον Jasper Morrison, όσο και τους Norm Architects: το σημάδι που άφησαν επάνω του με το έργο τους είναι ανεξίτηλο.

Πάντοτε με γοήτευε το φως (τεχνητό και φυσικό) και ο τρόπος που επιδρά επάνω στον άνθρωπο. Επηρεάζει καθοριστικά τη ζωή μας με τρόπους που δεν συνειδητοποιούμε καν, τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά. Αλλάζει κυριολεκτικά τη διάθεσή μας”, προσθέτει ο ίδιος, γελώντας.

Αγαπάει τον οξειδωμένο ορείχαλκο, το μάρμαρο, την ψάθα, όσο και την τζαζ και την πανκ ροκ που ακούγονται μέσα από το στούντιο του, όσο εκείνος σχεδιάζει ακατάπαυστα.

Πιστεύει ακράδαντα πως πλέον η πολυτέλεια έχει να κάνει κυρίως με την διαχρονικότητα της εκάστοτε φόρμας – όχι μόνο με τις αναλογίες, την εξαιρετική κατασκευή και την υψηλή ποιότητα της πρώτης ύλης. Αντιπαθεί το εφήμερο, θεωρεί πως πλέον οι designers φέρουν ευθύνη για τον κύκλο ζωής του εκάστοτε αντικειμένου.

Ως εκ τούτου, χρειάζεται συνεχής και αδιάκοπη έρευνα και ανάλυση – πριν καν ξεκινήσει ο σχεδιασμός.

Είναι το ζητούμενο το αιώνιο καλοκαιρινό φως, λοιπόν, κύριε Μπαράκο; “Ακριβώς αυτό”!

Διαβάστε επίσης

7 δημιουργικές ιδέες για να στολίσετε το χριστουγεννιάτικο δέντρο