ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με ρυθμό 5% «έτρεξε» ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2022, ανάπτυξη όμως η οποία οφείλεται στις ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της ζήτησης.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI στο διάστημα αυτό οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ανήλθαν στο ποσό των 6,9 δις. ευρώ έναντι 6,6 δις. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας που «έτρεξε» +10% σε αξία και οριακά αρνητικός σε όγκους -0,6%, ωστόσο η τελευταία εβδομάδα (κλείσιμο 30/10) παρουσίασε απότομη πτώση (-4,8%).
Ο τουρισμός φαίνεται προς ώρας να σώζει την.. παρτίδα δίνοντας σημαντική ώθηση στις πωλήσεις από τον Μάιο μέχρι και τον Οκτώβριο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η διευθύντρια πωλήσεων της IRI, Δήμητρα Κατσίπη στο ετήσιο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, η καλή πορεία του τουρισμού συνέβαλλε ώστε η Κρήτη και η νησιωτική χώρα να έχουν σημαντικά ποσοστά ανάπτυξης. Ειδικότερα, από την αρχή του χρόνου έως και τον Οκτώβριο η νησιωτική χώρα είναι η μοναδική που αναπτύχθηκε με διψήφιο ρυθμό (+10,7%). Η Κρήτη «έτρεξε» με ποσοστό 8.9%, η Πελοπόννησος με +6%.
Η Αττική στην οποία παράγεται το 51,5% του συνολικού τζίρου στο δεκάμηνο είχε ανάπτυξη +4,1%. Σύμφωνα με την κ. Κατσίπη, σημαντική άνοδο-πάνω και από τις ανατιμήσεις της περιόδου, που υπολογίζονται στο 5%- παρουσίασαν την περίοδο Μαΐου – Σεπτεμβρίου τόσο η Αττική (9,2%) όσο και η Θεσσαλονίκη (9,9%). Τον Οκτώβριο η άνοδος για την Αττική έφτασε στο 10% και για τη Θεσσαλονίκη στο 8,5%.
Πάντως, η χρονιά για όλες τις γεωγραφικές περιοχές με εξαίρεση την Πελοπόννησο ξεκίνησε πτωτικά και το κλίμα αντιστράφηκε από τον Μάιο και μετά με το άνοιγμα του τουρισμού και με τη νησιωτική χώρα την περίοδο Μαίου- Σεπτεμβρίου να σημειώνει ανάπτυξη κατά 18,1% και την Κρήτη κατά 16,2%.
Η ίδια έρευνα καταδεικνύει με έμφαση ότι κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος τα καταστήματα γειτονιάς, που είναι στους κερδισμένους μέχρι σήμερα με την ανάπτυξη του τζίρου να φτάνει στο 10,4%. Πρόκειται για μία τάση που αναδείχθηκε στην πανδημία και επανέκαμψε λόγω ενεργειακής κρίσης και πληθωρισμού.
Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία τα πολύ μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. και τα οποία παράγουν το 13,6% του συνολικού τζίρου της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβρο εμφάνισαν ανάπτυξη της τάξης του 15,7% και τον Οκτώβριο 16.6% όταν το 2021 ο ρυθμός ανάπτυξής τους ήταν στο +1,9%.
Στους κερδισμένους της χρονιάς είναι και τα υπερμάρκετ άνω των 2.500 τ.μ. τα οποία ευνοήθηκαν από την υγειονομική κρίση και τώρα με την ενεργειακή διατηρούν μια σημαντική δυναμική. Στο δεκάμηνο του 2022 τα υπέρμαρκετ στα οποία παράγεται το 14,2% του τζίρου έτρεξαν με 6,2%, την ώρα που η ανάπτυξη στα σούπερ μάρκετ από 400-1.000 τ.μ. κινήθηκε στο 4,1% και στα καταστήματα από 1.000 έως 2.500 τ.μ. στο +2.5%.
Σε υψηλά επίπεδα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Τα στοιχεία του δεκαμήνου της IRI δείχνουν ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 16,1% στο δεκάμηνο του 2022, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να “τρέχει” με 13,9%.
Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, από τα στοιχεία της IRI προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων στο δεκάμηνο αυξήθηκε 5,4%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 3,2% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 1,2%.
Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα είναι μειωμένος κατά 0,6%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς μειωμένος 4,4% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά μειωμένος κατά 5,8%.
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε τρεις και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,4%), στα σνακς (1,4%) και στα μη αλκοολούχα ποτά (1,1%). Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα γαλακτοκομικά (4,6%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (4,9%), στα υλικά μαγειρικής (0,7%), στα αλκοολούχα (5,1%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (4,4%), στα είδη ατομικής υγιεινής (4,5%), στα καθαριστικά σπιτιού/απορρυπαντικά (6,2%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (5,4%).
Σημειώνεται ότι οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Οκτώβριο καταγράφηκαν στα υλικά μαγειρικής (11,3%), στα είδη ατομικής υγιεινής (11,2%) και στα γαλακτοκομικά (10,2%).
Διαβάστε επίσης:
Αντίθετες πορείες για Μασούτη και Παντελιάδη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike