ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 αναμένεται να βγει στον αέρα ο πρώτος διαγωνισμός για τα έργα συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα σύμφωνα με πηγές του ΟΣΕ. Πρόκειται για τη Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για έργα συνολικής αξίας 300 εκατ. Ευρώ στην οποία αναφέρθηκε και ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, κατά τη διάρκεια απάντησης σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή σχετικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο στη Βόρεια Ελλάδα.
Μάλιστα, ο Υπουργός τόνισε πως στις αρχές του 2023 θα τρέξει ο εν λόγω διαγωνισμός, ενώ οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι τρέχουν οι διαδικασίες για τη χρηματοδότηση του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), καθώς διενεργούνται ήδη οι σχετικές μελέτες.
Πιο συγκεκριμένα, το προς δημοπράτηση έργο αφορά τη συντήρηση και την ανάταξη του δικτύου στα τμήματα Στρυμόνας- Αλεξανδρούπολη και Πλατύ- Φλώρινα, το οποίο, όπως προσθέτουν οι ίδιες πηγές είναι πιο ώριμο να «τρέξει» και εντάσσεται σε ένα πακέτο τριών ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 1,2 δισ. Ευρώ, που θα χρηματοδοτείται επίσης από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στόχος του ΟΣΕ, που θα είναι αναθέτουσα αρχή του έργου, είναι η σχετική σύμβαση να έχει υπογραφεί εντός του ίδιου έτους, καθώς ο ανάδοχος εκτιμάται πως θα έχει ξεκινήσει τα έργα εντός του 2024 και θα έχουν διάρκεια είκοσι ετών.
Τα έργα αυτά μαζί με τα άλλα δύο ΣΔΙΤ που θα δημοπρατηθούν αργότερα αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των μεγάλων Ομίλων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos και Intrakat που έχουν πρόσφατα υπογράψει με την ΕΡΓΟΣΕ για τα έργα που δημοπρατηθήκαν το 2021, ενώ δίνουν και μάχη για τις έξι χρυσές συμβάσεις αξίας 4,5 δισ. Ευρώ για τη διασύνδεση του σιδηρόδρομου με τα λιμάνια μείζονος εμπορικής σημασίας
Τα δύο ΣΔΙΤ των 900 εκατ. Ευρώ και τα έργα του μέλλοντος
Το Υπουργείο Υποδομών και ο ΟΣΕ επιδιώκουν να δώσουν λύσεις στα προβλήματα του υφιστάμενου δικτύου αλλά και να επαναφέρουν το ενεργό δίκτυο που βρίσκεται σε αναστολή λειτουργίας, και για αυτό το λόγο αναμένεται να προκηρύξουν άλλα δύο ΣΔΙΤ με το ίδιο ακριβώς αντικείμενο (συντήρηση και ανάταξη) και τη σκυτάλη φέρεται να παίρνει το τμήμα Πειραιάς -Θεσσαλονίκη -Ειδομένη -Προμαχώνας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο ΟΣΕ ετοιμάζεται να τρέξει έναν διεθνή διαγωνισμό εντός του 2025, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα ακολουθήσει και το τμήμα Αεροδρόμιο Αθήνας- Κόρινθος -Κιάτο- Αίγιο, έτσι ώστε μέχρι το τέλος της δεκαετίες το δίκτυο να είναι και να μην υπάρχουν τα προβλήματα που εμφανίζονται αυτό το διάστημα.
Σημειώνεται πως τα για τα δύο αυτά ΣΔΙΤ έχει ήδη εξασφαλισθεί χρηματοδότηση ύψους 130 εκατ. Ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα έργα αυτά, επίσης, θα χρηματοδοτηθούν τόσο από τα ίδια κεφάλαια των αναδόχων, καθώς και τα κρατικά ταμεία σε βάθος δεκαετίας.
Επιπλέον, ο ΟΣΕ ετοιμάζεται να τρέξει νέους διαγωνισμούς για τα έργα που δημοπράτησε το 2021 η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό έργο. Αυτό σημαίνει πως ο ΟΣΕ θα προκηρύξει τους σχετικούς διαγωνισμούς στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας καθώς τόσο η κατασκευή όσο και η συντήρηση του δικτύου από τους αναδόχους αναμένεται να διαρκέσει περίπου έξι έτη.
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα αυτά και οι ανάδοχοι είναι:
- Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα (ΑΒΑΞ)
- Ροδοδάφνη-Ρίο (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Mytilineos)
- Κιάτο-Ροδοδάφνη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Mytilineos)
To δίκτυο του ΟΣΕ και η μέχρι στιγμής ηλεκτροδότηση
Με τα νέα αυτά έργα που δρομολογεί ου ΟΣΕ αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των σιδηροδρομικών γραμμών που θα ηλεκτροδοτούνται. Σημειώνεται πως η ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο του ΟΣΕ ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του με το τμήμα Θεσσαλονίκη- Ειδομένη και μέχρι τα τέλη του 2021, ηλεκτροδοτούνταν τα τμήματα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη- Ειδομένη, καθώς και τμήματα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου (Αεροδρόμιο – ΣΚΑ – Κιάτο και Πειραιάς – Αθήνα).
Το δίκτυο του ΟΣΕ χωρίζεται σε τρία τμήματα (Αθήνα, Πελοπόννησος και Μακεδονία-Θράκη) ξεπερνά τα 2.700 χλμ, εάν λάβουμε υπόψη τόσο το ενεργό δίκτυο όσο και το δίκτυο σε αναστολή λειτουργίας, και το 74% εξ αυτών αφορά γραμμή κανονικού εύρους (1435 mm).
Διαβάστε επίσης
Κώστας Καραμανλής: «Ξεκολλάει» το Μουσείο της ΥΠΑ στον Άγιο Δημήτριο – Χρηματοδοτούμε και δημοπρατούμε σιδηροδρομικά έργα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Galaxy Cosmos Mezz: Με ποσοστό 10,4% η Hellenic Prosperity Master Fund
- Εφετείο Αθηνών: Από σήμερα διαθέτει το δικό του ιατρείο
- Χρηματιστήριο: Τι ακούγεται για το πακέτο των 25,8 εκατ. τμχ. της Eurobank, ΕΤΕ και Πειραιώς, πρωταγωνιστές, νέα υψηλά για Αλουμύλ και ΑΔΜΗΕ
- Πειραιώς: €1,5 δισ. Δανειακών Συμβάσεων του Ταμείου Ανάκαμψης – Αίτημα για 7η δόση κεφαλαίων