Καραμπόλες στον εν εξελίξει διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού φέρνει η τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας, καθώς γίνεται σύνδεση της τιμής των διοδίων με τη διαγωνιστική διαδικασία.

Η Κομισιόν στην πρώτη έκθεση ύστερα από την έξοδο της χώρας μας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας καθιστά σαφές ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρέπει να διευκρινίσει το ζήτημα των τιμών των διοδίων του οδικού άξονα, ο οποίος έχει ήδη προσελκύσει οχτώ σχήματα στα οποία περιλαμβάνονται οι μεγάλοι εγχώριοι Όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Κοπελούζος και Mytilineos, καθώς και διεθνείς κολοσσοί με «βαθιές τσέπες» από τη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία, την Ιταλία και την Αυστραλία.

Το ζήτημα αυτό έχει προκύψει ύστερα από τις δηλώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, περί κυμαινόμενων διοδίων με στόχο την αντιμετώπιση της κίνησης του οδικού άξονα σε ώρες αιχμής.

Πλέον πρόκειται για ένα ζήτημα, για το οποίο πρέπει να ληφθεί πολιτική απόφαση, ενώ αναμφίβολα η αύξηση ή μείωση των διοδίων εκτιμάται πως θα επηρεάσει και το ύψος της προσφοράς.

Σημειώνεται ότι η αρχική εκτίμηση του Δημήτρη Πολίτη για το τίμημα της Αττικής Οδού ξεπερνούσε τα 2 δισ. Ευρώ, αλλά πλέον, ύστερα από την αύξηση των επιτοκίων και το ζήτημα με τις τιμές των διοδίων, δε γίνονται παρόμοιες τοποθετήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει πως το τελικό τίμημα δε θα είναι υψηλό.

Τι λέει η αγορά

Πηγές της αγοράς επισημαίνουν στο mononews ότι το θέμα αυτό πρέπει να κλείσει, καθώς σχετίζεται άμεσα με το τίμημα που θα δοθεί για την επικράτηση στον διαγωνισμό.

Αυτό συμβαίνει, καθώς η νέα παραχώρηση αφορά αποκλειστικά τη λειτουργία και τη συντήρηση του οδικού άξονα και δεν περιλαμβάνει κατασκευαστικό έργο. Αυτό συνεπάγεται πως τα έσοδα του παραχωρησιούχου θα προέρχονται μόνο από τα διόδια. Συμπεραίνεται, επομένως, πως η αύξηση ή η μείωση στις τιμές των διοδίων θα επηρεάσουν και τις προσφορές που θα δοθούν.

Οι ίδιες πηγές τονίζουν, δε, πως πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο και για να γίνει αυτό χρειάζεται να ληφθεί μία απόφαση σε πολιτικό επίπεδο.

ΤΑΙΠΕΔ: Προχωράει ο διαγωνισμός

Προς το παρόν η τιμολογιακή πολιτική του «χρυσού» οδικού άξονα δεν επηρεάζει την πορεία του διαγωνισμού, καθώς, όπως αναφέρουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ προχωρούν οι διαδικασίες και τα ενδιαφερόμενα σχήματα θα έχουν λάβει μέχρι την επόμενη εβδομάδα το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης.

Πρόκειται για ένα ογκώδες κείμενο, περί τις 700 σελίδες, το οποίο θα μελετήσουν επιμελώς τα επιτελεία των οχτώ μνηστήρων, ώστε να καταλήξουν στις τελικές προσφορές τους, οι οποίες αναμένεται να υποβληθούν στα τέλη του Α΄ Εξαμήνου του 2023, καθώς δόθηκε ήδη παράταση από την αρχική ημερομηνία που ήταν τα τέλη Φεβρουαρίου.

Σημειώνεται πως στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι το ζήτημα του παραχωρησιούχου να έχει κλείσει πριν από τον Οκτώβριο του 2024, που λήγει περίοδος της παραχώρησης που έχει αναλάβει η Κοινοπραξία των Ομίλων Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ με ποσοστό 65,7% και 34,2% αντίστοιχα.

Αυτό σημαίνει, ότι το Ταμείο θα πρέπει να έχει επιλέξει τον προτιμητέο επενδυτή εντός του 2023, ώστε το 2024 να έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση και ο ανάδοχος να είναι έτοιμος να αναλάβει την παραχώρηση.

Η μάχη για το «χρυσό» οδικό άξονα

Αναμφίβολα η μάχη για την Αττική Οδό, η οποία αποτελεί μέχρι στιγμής το χρυσόμαλλο δέρας των παραχωρήσεων, θα είναι σκληρή. Μάλιστα, αν αναλογισθεί κανείς το γεγονός ότι η παραχωρησιούχος κοινοπραξία έχει λάβει τουλάχιστον 800,6 εκατ. Ευρώ από το 2013 έως και σήμερα μέσω μερισμάτων παρά την μείωση της κίνησης λόγω των lockdowns του 2020 και του 2021, τότε καταλαβαίνει γιατί υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για την παραχώρηση διάρκειας 25 ετών.

Πιο συγκεκριμένα, ο διαγωνισμός έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των εξής σχημάτων:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- First Sentier (Αυστραλία)
  • Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ- Ardian (Γαλλία)
  • Όμιλος Κοπελούζου -Macquarie (Αυστραλία)
  • Mytilineos-Vinci (Γαλλία)
  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A (Ισπανία)
  • INC SpA (Ιταλία)
  • EGIS-VAUBAN-DIF (Γαλλία-Ολλανδία)
  • Brisa – Rubicone BidCo (Πορτογαλία)

Δεν αποκλείεται, δε, να υπάρξουν και προσθήκες νέων εταιριών στα υφιστάμενα σχήματα, αρκεί να μην αλλάξει ο ηγέτης του κάθε ενδιαφερόμενου σχήματος,  ενώ έχει ήδη γνωστοποιηθεί από το CEΟ της Intrakat πως εισηγμένη θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό.

Διαβάστε επίσης

Αττική Οδός: Αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας και του κύκλου εργασιών για το 2022

Αττική Οδός: Προμέρισμα €30 εκατ. και EBITDA €95,1 εκατ. για το 9μηνο του 2022