ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Αντιμέτωπος με την αύξηση των επιτοκίων έρχεται ο κατασκευαστικός κλάδος με αποτέλεσμα να υπάρχουν «αρρυθμίες» στην υλοποίηση των μεγάλων δημόσιων έργων, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Intrakat, Αλέξανδρο Εξάρχου.
Πιο συγκεκριμένα, ο ισχυρός άνδρας της εισηγμένης κατά τη διάρκεια της χθεσινής ομιλίας του σε πάνελ συνεδρίου για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος ανέφερε ότι η αύξηση των επιτοκίων σε συνδυασμό με την άνοδο του πληθωρισμού, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την πορεία υλοποίησης των μεγάλων έργων.
Αυτό συμβαίνει, καθώς η πλειοψηφία των δημόσιων έργων που έχει δημοπρατηθεί την τελευταία τριετία είναι ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις. Πρόκειται για έργα τα οποία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στη χρηματοδότηση εκ μέρους του ιδιωτικού τομέα, και όπως διαμορφώνεται πλέον η κατάσταση τίθενται πλέον ερωτήματα σχετικά με το «bankability» τους.
Η κατάσταση αυτή δεν αναμένεται να εξομαλυνθεί άμεσα, εάν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις του Προέδρου της Grant Thornton, Νίκου Καραμούζη, ο οποίος μιλώντας χθες στο ίδιο συνέδριο και εκτίμησε ότι τα επιτόκια θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα έως το 2026.
«Στη σωστή κατεύθυνση τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών»
Πρόσθεσε, ωστόσο, πως το Υπουργείο Υποδομών έχει λάβει μία σειρά από μέτρα για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού και ιδιαίτερα των αυξημένων τιμών των κατασκευαστικών υλικών μέσω της έκδοσης των συντελεστών για την αναθεώρηση τιμών και την επικείμενη ενεργοποίηση του παρατηρητηρίου τιμών.
Σε σωστή κατεύθυνση για την υλοποίηση των μεγάλων έργων φαίνεται να κινείται επίσης η στρατηγική επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου για τη στροφή προς τα ΣΔΙΤ, τις παραχωρήσεις και τις Πρότυπες Προτάσεις, δηλαδή τα νέα μεγάλα έργα που θα προτείνει ο ιδιωτικός τομέας στα αρμόδια Υπουργεία και θα τα παραδίδει έτοιμα προς δημοπράτηση. Εντούτοις, σχολίασε πως υπάρχουν κάποια σημαντικά εμπόδια, όπως η γραφειοκρατία και ο λαβύρινθος της δημόσιας διοίκησης.
Σε καλύτερη κατάσταση από το παρελθόν-Τι πρέπει να γίνει
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat επισήμανε πως η κατάσταση του κατασκευαστικού κλάδου είναι πολύ καλύτερη από ότι κατά τη διάρκεια της δεκαετούς κρίσης και σε αυτό σημαντικό ρόλο διαδραματίζει το σχέδιο του Υπουργείου Υποδομών για τη δημοπράτηση ενός συνολικού πακέτου έργων που ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ.
Παραδέχθηκε, δε, πως η αύξηση των επιτοκίων και ο καλπάζων πληθωρισμός δεν είναι συγκυριακά ή ελληνικά προβλήματα, αλλά εντάσσονται σε μία γενικότερη κρίση, η οποία είναι αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Τόνισε, επίσης, πως ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να επωμιστεί το βάρος ενεργειών και γεωπολιτικών επιλογών για τις οποίες δε φέρει καμία ευθύνη.
Για αυτό το λόγο χρειάζεται να δοθεί μία λύση όχι μόνο σε κρατικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, και να ληφθούν μέτρα που να βαρύνουν αποκλειστικά τον υπαίτιο του πολέμου.
Κώστας Καραμανλής: Κατανοούμε το πρόβλημα-Δίνουμε λύσεις στα όρια του δυνατού
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, που συμμετείχε στο ίδιο πάνελ, τοποθετήθηκε σχετικά με τα όσα δήλωσε ο Αλέξανδρος Εξάρχου και δήλωσε πως, παρά το γεγονός ότι ο κλάδος βρίσκεται σε άνθιση ύστερα από τη δεκαετή κρίση, σίγουρα υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, ενώ πλέον πρέπει να αναλάβει δράση και ο ιδιωτικός τομέας.
Παραδέχθηκε, δε, ότι κατανοεί την κατάσταση που επικρατεί για τη χρηματοδότηση των ΣΔΙΤ και των παραχωρήσεων και σχολίασε πως τα έργα εισέρχονται πλέον σε ένα νέο επίπεδο, καθώς με την αύξηση των επιτοκίων τίθεται ζήτημα χρηματοδοτικών ροών και τραπεζικού ενδιαφέροντος για τη χρηματοδότησή τους.
Επίσης, όπως πρόσθεσε, το Υπουργείο προσπαθεί να δώσει λύσεις, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει τον καλπάζοντα πληθωρισμό. Σημειώνεται πως έχει περάσει από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την επαναφορά και τη λειτουργία του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο θα καταγράφει αυτόματα τις αυξήσεις στα κατασκευαστικά υλικά με στόχο να αποζημιώνονται οι ανάδοχοι.
Μέχρι να γίνει αυτό το εκδίδονται υπουργικές αποφάσεις που σημειώνουν τις αναθεωρήσεις στις τιμές των υλικών, αρά και στους προϋπολογισμούς των εν εξελίξει έργων, ενώ, όπως έχει γράψει το mononews, έχει γίνει επαναφορά της Επιτροπής Διαπίστωσης Τιμών Δημοσίων Έργων από τα μέσα του προηγούμενου μήνα.
Επίσης, δίνονται κίνητρα στους αναδόχους μέσω των πριμ έγκαιρης υλοποίησης για την ολοκλήρωση των δημόσιων έργων χωρίς καθυστερήσεις, ενώ προβλέπεται και το δικαίωμα εξάμηνης παράτασης.
Διαβάστε επίσης
Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat): Πρέπει να συνεργαστούμε για να μην χαθούν τα μεγάλα έργα
Αλεξάνδρος Εξάρχου (Intrakat): Θα κατεβούμε στην Αττική Οδό, δεν πουλάμε τις ΑΠΕ