ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε ισχύ τέθηκε από την Τρίτη 1 Νοεμβρίου η νέα αυστηρή ψηφιακή στρατηγική της ΕΕ η οποία θα βάλει τέλος στις αθέμιτες πρακτικές των ψηφιακών κολοσσών που ενεργούν ως ρυθμιστές της πρόσβασης στην οικονομία των online πλατφορμών.
Στόχος της Πράξης για τις ψηφιακές αγορές (DMA) είναι να μπει τέλος στις μονοπωλιακές πρακτικές των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας όπως η Google και η Amazon προσφέροντας έτσι περισσότερες επιλογές στους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες θα έχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις και απαγορεύσεις έτσι ώστε και οι μικρότερες πλατφόρμες να μπορούν να διεκδικούν μερίδιο αγοράς.
Υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη λειτουργούν αυτή τη στιγμή περί τις 10.000 μικρομεσαίες τεχνολογικές πλατφόρμες οι οποίες με την νέα στρατηγική που φέρνει η ΕΕ, θα έχουν τη δυνατότητα λειτουργούν με μεγαλύτερη συνέπεια, ενισχύοντας έτσι τον ανταγωνισμό και προσφέροντας περισσότερες επιλογές στον τελικό χρήστη.
Η Κομισιόν θα καθορίσει μια σειρά υποχρεώσεων που οι ρυθμιστές της πρόσβασης –ήτοι οι τεχνολογικοί γίγαντες- θα πρέπει να τηρούν, απαγορεύοντάς τους, μεταξύ άλλων, να επιδίδονται σε ορισμένες συμπεριφορές, όπως οι μονοπωλιακές πρακτικές.
Η πράξη για τις ψηφιακές αγορές θα εισέλθει στην κρίσιμη φάση υλοποίησής της και θα αρχίσει να εφαρμόζεται σε έξι μήνες, αρχής γενομένης από 2 Μαΐου 2023. Αμέσως μετά, σε περίπτωση που πληρούν τα όρια που καθορίζονται από την πράξη για τις ψηφιακές αγορές, οι δυνητικοί ρυθμιστές της πρόσβασης θα υποχρεωθούν να κοινοποιήσουν τις βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας τους στην Επιτροπή εντός δύο μηνών και έως τις 3 Ιουλίου 2023 το αργότερο.
Τέλος οι ρυθμιστές της πρόσβασης θα έχουν στη διάθεσή τους έξι μήνες για να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις της πράξης για τις ψηφιακές αγορές, το αργότερο έως τις 6 Μαρτίου 2024.
Ποιοι είναι οι ρυθμιστές πρόσβασης
Η πράξη για τις ψηφιακές αγορές ορίζει πότε μια μεγάλη επιγραμμική πλατφόρμα πληροί τα κριτήρια του «ρυθμιστή της πρόσβασης». Ως ρυθμιστές της πρόσβασης νοούνται οι ψηφιακές πλατφόρμες που αποτελούν σημαντική πύλη μεταξύ επιχειρηματικών χρηστών και καταναλωτών, η θέση των οποίων τους παρέχει δυνητικά την εξουσία να ενεργούν ως ιδιωτικοί θεσπιστές κανόνων και να προκαλούν κατ’ αυτόν τον τρόπο σημεία συμφόρησης στην ψηφιακή οικονομία, αναφέρει η ανακοίνωση της Κομισιόν.
Ο νόμος αναφέρεται σε εταιρείες με ετήσιο κύκλο εργασιών 7,5 δισ. ευρώ ή και μεγαλύτερο τα τρία τελευταία οικονομικά έτη ή σε επιχειρήσεις με μέση κεφαλαιοποίηση ή ισοδύναμη πραγματική αγοραία αξία που ανέρχεται σε τουλάχιστον 75 δισ. ευρώ το τελευταίο οικονομικό έτος.
Και στις δυο περιπτώσεις για να θεωρηθεί μια εταιρεία ως ρυθμιστής πρόσβασης και άρα να εμπίπτει στις διατάσεις της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές, θα πρέπει να παρέχει βασική υπηρεσία πλατφόρμας σε τουλάχιστον τρία κράτη-μέλη.
Η δεύτερη προϋπόθεση είναι μια εταιρεία να παρέχει βασική υπηρεσία πλατφόρμας σε περισσότερους από 45 εκατ. μηνιαίους ενεργούς τελικούς χρήστες στην Ε.Ε. και σε περισσότερους από 10.000 ετήσιους ενεργούς επιχειρηματικούς χρήστες στην Ε.Ε.
Επίσης οι εταιρείες θα πρέπει να προσφέρουν υπηρεσίες όπως: επιγραμμικές υπηρεσίες διαμεσολάβησης όπως καταστήματα εφαρμογών, επιγραμμικές μηχανές αναζήτησης, υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης, ορισμένες υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων, υπηρεσίες πλατφόρμας διαμοιρασμού βίντεο, εικονικοί βοηθοί, φυλλομετρητές, υπηρεσίες νεφοϋπολογιστικής, λειτουργικά συστήματα, επιγραμμικές αγορές και υπηρεσίες διαφήμισης.
Τι πρέπει να εφαρμόζεται και τι να αποφεύγεται
Η πράξη για τις ψηφιακές αγορές καταρτίζει κατάλογο με τις πρακτικές, που θα πρέπει να εφαρμόζουν ή να αποφεύγουν οι ρυθμιστές της πρόσβασης. Υπάρχουν διάφορες πρακτικές των ρυθμιστών της πρόσβασης που συνιστούν δυνητικό φραγμό για τον ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα τον περιορισμό της καινοτομίας, τον υποβιβασμό της ποιότητας και την αύξηση των τιμών.
Στις πρακτικές αυτές συγκαταλέγονται η ευνοϊκή μεταχείριση των δικών τους υπηρεσιών ή η παρεμπόδιση των επιχειρηματικών χρηστών των υπηρεσιών τους να προσεγγίσουν τους καταναλωτές.
Όταν οι ρυθμιστές της πρόσβασης ασκούν αθέμιτες πρακτικές, όπως η επιβολή αθέμιτων όρων πρόσβασης στο κατάστημα εφαρμογών τους ή η παρεμπόδιση της εγκατάστασης εφαρμογών από άλλες πηγές, οι καταναλωτές είναι πιθανό να πληρώνουν περισσότερα ή να στερούνται ουσιαστικά τα οφέλη, που θα μπορούσαν να αποκομίσουν από εναλλακτικές υπηρεσίες.
Πρόστιμα
Η πράξη για τις ψηφιακές αγορές θα επιβληθεί μέσω μιας ισχυρής εποπτικής αρχιτεκτονικής, σύμφωνα με την οποία η Κομισιόν θα αποτελεί τον μοναδικό φορέα επιβολής των κανόνων, σε στενή συνεργασία με τις αρχές των κρατών-μελών της Ε.Ε.
Η Επιτροπή θα είναι σε θέση να επιβάλλει κυρώσεις και πρόστιμα ύψους έως 10% επί του παγκόσμιου κύκλου εργασιών μιας επιχείρησης και έως 20% σε περίπτωση επανειλημμένων παραβάσεων.
Η ΕΕ υποστηρίζει ότι χρειάζονται αυστηρότεροι κανόνες για τους τεχνολογικούς κολοσσούς όχι μόνο για να βοηθήσουν στην προστασία των ανθρώπων και άλλων επιχειρήσεων από αθέμιτες πρακτικές, αλλά και για να μπορέσει η κοινωνία να εκμεταλλευτεί όλα τα οφέλη της τεχνολογίας.
Διαβάστε επίσης:
Reds: Πούλησαν τα ποσοστά τους Χρήστος Παναγιωτόπουλος & Διαμαντής Διαμαντίδης – Πόσα εισέπραξαν
JP Morgan: Τι προβλέπει για τα αποτελέσματα των ελληνικών τραπεζών – Οι τιμές στόχοι των μετοχών