Με αυτοψία σε εννέα σούπερ μάρκετ στα βόρεια προάστια θα ξεκινήσει σήμερα τη μέρα του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης.

Το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού», κάνει πρεμιέρα και το διακύβευμα  για τον αρμόδιο υπουργό, που προσδοκά η πρωτοβουλία αυτή να αποτελέσει ανάχωμα στην ακρίβεια, είναι μεγάλο.

Η αντιπολίτευση και δη ο ΣΥΡΙΖΑ, που χαρακτηρίζει την πρωτοβουλία ως επικοινωνιακό πυροτέχνημα, περιμένει στη γωνία.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που γνωμοδότησε θετικά διατυπώνοντας ωστόσο μια σειρά από πιθανές επιπτώσεις στη λειτουργία της αγοράς, είναι έτοιμη να παρέμβει αν ανιχνευτούν πρακτικές που μπορεί να αντίκεινται στον ελεύθερο ανταγωνισμό.

Οι προσδοκίες των καταναλωτών- ακούγοντας και διαβάζοντας για το «καλάθι του νοικοκυριού» επί τρεις και πλέον εβδομάδες- για χαμηλές τιμές σε 51 κατηγορίες ειδών πρώτης ανάγκης, είναι μεγάλες.

Οι επιχειρήσεις εκτός οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (κρεοπωλεία, αρτοποιεία κ.α.) φοβούνται ακόμη μεγαλύτερη μετατόπιση του τζίρου στα σούπερ μάρκετ.

Τα σούπερ μάρκετ στη «μάχη» του καλαθιού της νοικοκυράς

Η επιτυχία ή όχι του εγχειρήματος θα φανεί στην πράξη. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν στείλει τις λίστες στην ψηφιακή πλατφόρμα του υπουργείου και από σήμερα μπαίνουν στη «μάχη του καλαθιού». Ο αρμόδιος υπουργός μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση, τον γενικό γραμματέα, Σωτήρη Αναγνωστόπουλο και τον επικεφαλής της ΔΙΜΕΑ, Χαράλαμπο Μελισσινό θα «τσεκάρουν» πώς είναι η πρώτη εφαρμογής του μέτρου με την επίσκεψη σε καταστήματα όλων των μεγάλων αλυσίδων: Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, LIDL, My Market, Μασούτης, Γαλαξίας, Κρητικός, Market In και Bazaar.

«Μας ενδιαφέρει να δούμε αν οι αλυσίδες, οι παραγωγοί και οι βιομηχανίες τροφίμων θα τιμήσουν τη συμφωνία τους και θα κάνουν το παν για να παρουσιάσουν ένα καλάθι με 51 κατηγορίες προϊόντων που θα μπορεί ο ευάλωτος συμπολίτης μας να το αγοράζει» είπε χθες ο κ. Γεωργιάδης μιλώντας στον ΑΝΤ1.

Πώς θα λειτουργήσει

Κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ είναι υποχρεωμένη, να στείλει τον κατάλογο με τα προϊόντα που η ίδια θα επιλέξει για να γεμίσουν το «καλάθι» της, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis. Προαιρετικά, δική τους λίστα μπορούν να διαμορφώσουν και οι μικρότερες αλυσίδες υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα συνεχίσουν να διαθέτουν «καλάθι του νοικοκυριού» έως το τέλος της εφαρμογής της πρωτοβουλίας, ήτοι μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023.

Τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να επιλέξουν τουλάχιστον ένα προϊόν σε κάθε μία από τις 51 κατηγορίες – εάν επιθυμούν μπορούν και παραπάνω προϊόντα- το οποίο θα διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας. Αυτά μπορούν να είναι είτε επώνυμες μάρκες, είτε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η λίστα των προϊόντων θα αλλάζει κάθε Τετάρτη τουλάχιστον σε πρώτη φάση, ώστε σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο να εξασφαλιστεί η επάρκειά τους και να μην υπάρξουν φαινόμενα υπερ-αποθεματοποίησης από πλευράς καταναλωτών. Παράλληλα, δημιουργείται και ειδικό site, το kalathi.mindev.gov.gr, όπου οι πολίτες θα μπορούν να βλέπουν ποια προϊόντα εντάσσονται.

Οι επιχειρήσεις που δεν θα στέλνουν τον κατάλογο με τα προϊόντα ή θα τον στέλνουν ελλιπή, θα πληρώνουν πρόστιμο 5.000 ευρώ για κάθε μέρα καθυστέρησης.

Πάντως επιδίωξη του υπουργείου είναι το «καλάθι του νοικοκυριού» να επεκταθεί και σε άλλους κλάδους. Το θέμα άλλωστε είχε συζητηθεί σε συνάντηση του κ. Γεωργιάδη με τους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Αρτοποιών.  «Θα ήθελα να δω το καλάθι να λειτουργεί στην αγορά οριζόντια και να οδηγήσει σε έναν πολύ μεγάλο ανταγωνισμό. Αυτό όμως προϋποθέτει ότι η έναρξή του θα είναι επιτυχημένη. Τις επόμενες μέρες θα έχουμε πολλές συναντήσεις και με άλλους κλάδους και θα δούμε ποιους θα εντάξουμε στο καλάθι εφόσον και εκείνοι το επιθυμούν».

Διαβάστε επίσης

Πώς στρίμωξαν οι μεγάλοι του λιανεμπορίου τροφίμων την ανάπτυξη στα 400 τ.μ.