Η Κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να συγκρατήσει τις δραματικές αυξήσεις, δημιούργησε έναν στρεβλό μηχανισμό, ο οποίος όχι μόνο δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά δημιουργεί νέα υπερκέρδη, υποστηρίζει ο Τομεάρχης Ενέργειας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Γ. Αρβανιτίδης στη συνέντευξή του στο mononews.

Ο στενός συνεργάτης του Ν. Ανδρουλάκη εκτιμά ότι η κυβέρνηση έπεσε τραγικά έξω στις προβλέψεις και τις εκτιμήσεις της και μόνο μετά από συνεχείς πιέσεις αναγκάστηκε να πει ναι στην φορολόγηση των υπερκερδών των προμηθευτών ενέργειας, που ακόμα βέβαια δεν τα έχει εισπράξει στο σύνολό τους.

1

Ο βουλευτής Β. Θεσσαλονίκης στρέφει τα «βέλη» του και κατά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τονίζοντας ότι η αιχμή της πρότασής της για  την επανακρατικοποίηση της ΔΕΗ, όταν επί ημερών του προχώρησε η πώληση του 24% του ΑΔΜΗΕ, δείχνει αντιφατική και μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει άστοχες συγκρίσεις με κρατικοποιήσεις άλλων ενεργειακών επιχειρήσεων, σε άλλες χώρες.

Χαρακτηρίζει την υπόθεση Πάτση ως ένα θλιβερό εκφυλιστικό φαινόμενο, μια συμπεριφορά που αντιμετωπίζει το κράτος ως λάφυρο, μια ακόμα ψηφίδα της μεγάλης εικόνας που αποτυπώνει ολοένα και πιο ξεκάθαρα την ασυδοσία που επικρατεί στις τάξεις της Κυβερνητικής πλειοψηφίας.

Αναφερθείς στην υπόθεση της παρακολούθησης του κινητού τηλεφώνου του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ ο κ. Αρβανιτίδης υποστηρίζει ότι η Κυβέρνηση δεν νοιάστηκε ούτε στιγμή για την ύπαρξη και χρήση του Predator στην Ελλάδα, και δεν προέβη σε καμία έρευνα αυτοτελώς για να εξιχνιαστεί που βρίσκεται και από ποιους χρησιμοποιείται

Ακολουθεί η συνέντευξη στον Γαβριήλ Σερέτη

-Πού διαφωνεί το ΠΑΣΟΚ με την πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση απέναντι στην ενεργειακή κρίση; Για παράδειγμα, δεν πρέπει να στηριχθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις; Είναι στη λάθος κατεύθυνση οι πρωτοβουλίες του Πρωθυπουργού σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη θέσπιση πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου;

Καταρχάς υπάρχει η περίοδος πριν το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης και η περίοδος μετά. Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι συνολικά η ακολουθούμενη ενεργειακή από την Κυβέρνηση της ΝΔ, όλα τα τρεισήμισι αυτά τα χρόνια, άφησε εκτεθειμένους τους καταναλωτές και δεν προετοίμασε σωστά το ενεργειακό σύστημα της χώρας. Δεν ανέπτυξε τα φωτοβολταϊκά στις στέγες ή στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δεν στήριξε τις ενεργειακές κοινότητες, καθυστέρησε τα προγράμματα εξοικονομώ που αντιμετωπίζουν πολλά γραφειοκρατικά προβλήματα.

Ακόμα και η ενσωμάτωση μιας σημαντικής ευρωπαϊκής οδηγίας, η οποία ενίσχυε τα δικαιώματα των καταναλωτών και τον ρόλο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας απέναντι στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και τις εταιρείες παρόχους, και η οποία οδηγία έπρεπε να είχε ενσωματωθεί από τις 31.12.2020 ήρθε από την Κυβέρνηση προς ψήφιση πολύ καθυστερημένα, μόλις προχθές. Και το ερώτημα που τίθεται είναι, αν αυτό έγινε από ανικανότητα ή από σκοπιμότητα ;

Με το ξέσπασμα της κρίσης η Κυβέρνηση ξεκίνησε τις επιδοτήσεις με 150 εκ. ευρώ λέγοντας ότι η ενεργειακή ακρίβεια θα είναι πρόσκαιρο φαινόμενο, όπως και ο πληθωρισμός, και έχει ξεπεράσει συνολικά τα 7 δις, με ποσά που προέρχονται από τους ίδιους τους καταναλωτές, τον λογαριασμό των ΑΠΕ, τον εθνικό Προϋπολογισμό και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης που έχει έναν άλλον προορισμό. Έπεσε τραγικά έξω στις προβλέψεις και τις εκτιμήσεις της και μόνο μετά από συνεχείς πιέσεις αναγκάστηκε να πει ναι στην φορολόγηση των υπερκερδών των προμηθευτών ενέργειας, που ακόμα βέβαια δεν τα έχει εισπράξει στο σύνολό τους.

Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι αν πρέπει να στηριχθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Έπρεπε να είχαν ληφθεί μέτρα και εφαρμοστεί πολιτικές μόνιμης μείωσης του ενεργειακού κόστους πολύ νωρίτερα και πιο αποτελεσματικά και όχι απλά πρόσκαιρης ελάφρυνσης λογαριασμών και στην ουσία επιδότησης των ενεργειακών εταιρειών. Τα αντανακλαστικά της Ε.Ε. απέναντι στην ενεργειακή κρίση δυστυχώς δεν είναι αυτά που θα ήθελαν οι πολίτες της. Φοβάμαι ότι το πλαφόν στην χονδρική του φυσικού αερίου που προτείνει η Κυβέρνηση έχει ήδη ξεπεραστεί από τις εξελίξεις.

– Από τη στιγμή που η κρίση είναι εισαγόμενη, ο Έλληνας καταναλωτής δεν είναι στην ίδια μοίρα με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, οι οποίοι επίσης, πληρώνουν δυσβάσταχτα ποσά; Λέτε δηλαδή, ότι αν ήταν το ΠΑΣΟΚ κυβέρνηση, ο πληθωρισμός και τα τιμολόγια στην ενέργεια θα ήταν χαμηλότερα; Πως θα το καταφέρνατε και μάλιστα χωρίς επιδοματική πολιτική;

Τα αίτια της κρίσης είναι διεθνή, όμως η αυξανόμενη ένταση των επιπτώσεων οφείλεται σε λανθασμένες πολιτικές επιλογές που μας έχουν κάνει περισσότερο ευάλωτους. Η χώρα μας, καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης έχει από τις πιο ακριβές τιμές χονδρικής ηλεκτρικού ρεύματος στην Ευρώπη. Η Κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να συγκρατήσει τις δραματικές αυξήσεις, δημιούργησε έναν στρεβλό μηχανισμό, ο οποίος όχι μόνο δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά δημιουργεί νέα υπερκέρδη. Οι πάροχοι καθορίζουν αυθαίρετα τις τιμές λιανικής, βάσει της εμπορικής τους πολιτικής και όχι βάσει του κόστους, με το κράτος να επιδοτεί με τεράστια ποσά τα τιμολόγια για να συγκρατεί κάπως τις τιμές.

Οι επιδοτήσεις  τους τρεις μήνες εφαρμογής του συστήματος μέχρι σήμερα, αγγίζουν τα 4,1 δισ. ευρώ εκ των οποίων 1,7 δισ. είναι απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, και ένα μεγάλο ποσοστό χρημάτων από Ταμεία που στόχο είχαν να χρηματοδοτήσουν τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών και επενδύσεις στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Όμως εξαιτίας της πολιτικής της Κυβέρνησης δίνονται στις ενεργειακές εταιρείες.

Η καλύτερη μοίρα της Ελλάδας ορίζεται σε όρους ενεργειακής ασφάλειας και εφοδιασμού από το πλεονέκτημα που ονομάζεται «Ρεβυθούσα» και το οποίο ήταν μια οραματική επιλογή και προτεραιότητα των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και το οποίο βοηθάει στην διαφοροποίηση της προμήθειας φυσικού αερίου από πολλές πηγές. Αλλά ο καταναλωτής στην Ελλάδα δυστυχώς δεν είναι σε καλύτερη μοίρα από τους ευρωπαίους, κάθε άλλο. Η μεγαβατώρα κόστιζε τον Σεπτέμβριο στο χρηματιστήριο Ενέργειας 420 ευρώ, την τρίτη υψηλότερη τιμή στην Ε.Ε. και τιμολογήθηκε στα 800 ευρώ, με το Κράτος να πληρώνει τα σπασμένα.

Εμείς λέμε ότι υπάρχει αποτελεσματική και δίκαιη απάντηση στην ενεργειακή κρίση. Προτείναμε από την πρώτη στιγμή την επιβολή κλιμακωτού πλαφόν στη λιανική τιμή ώστε και οι πολίτες να είναι προστατευμένοι, αλλά και οι παραγωγοί και οι πάροχοι να συμμετέχουν στο κόστος, και να μην επιβαρύνονται μόνο οι καταναλωτές και το κράτος. Το μέτρο αυτό διαφανές και χωρίς διαμεσολάβηση, περιλαμβάνεται στην εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήδη από τον Φεβρουάριο και επιμερίζει δίκαια το κόστος μεταξύ κράτους, παραγωγών και καταναλωτών, χωρίς να δημιουργεί υπερκέρδη σε λίγους εις βάρος των πολλών. Επιπλέον έχουμε ζητήσει την φορολόγηση των υπερκερδών, πέρα από τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας, στους παρόχους αλλά και στις εταιρείες εμπορίας, διύλισης και μεταφοράς ορυκτών καυσίμων, όπως είναι τα διυλιστήρια και οι έμποροι Φυσικού Αερίου.

Παράλληλα, εδώ και 4 χρόνια προτείνουμε την Ενεργειακή Δημοκρατία που αποτελείται από ένα ολοκληρωμένο πλέγμα πολιτικών για τη δίκαιη μετάβαση που θα εγγυάται την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και θα καταπολεμά την ενεργειακή φτώχεια. Με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναβάθμισης των κτηρίων, ιδιαίτερα για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά και την επιχορήγηση για την εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων, ώστε να μειωθεί σημαντικά και μόνιμα το ενεργειακό τους κόστος και να είναι διαχρονικά προστατευμένοι. Με την προώθηση μικρών και μεσαίων προγραμμάτων εγκατάστασης ΑΠΕ ώστε να είναι δυνατή η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στις στέγες και η δημιουργία ενεργειακών κοινοτήτων για αγρότες, κτηνοτρόφους και μεταποιητές για να μειωθεί το υψηλό κόστος  και η παραγωγή ενέργειας να μην περιορίζεται σε λίγες  μεγάλες εταιρείες, αλλά όλο και περισσότεροι να μπορούν να παράγουν την ενέργεια που καταναλώνουν.

Έχουμε καταθέσει προτάσεις για το Netmetering με αποθήκευση σε ένα αποκεντρωμένο ενεργειακό σύστημα. Μάλιστα, σύμφωνα και με την ευρωπαϊκή εμπειρία η πολιτική αυτή οδηγεί τις κοινωνίες στη δημιουργία μίας νέας κουλτούρας εξοικονόμησης, που είναι και ένας βασικός στόχος της πράσινης μετάβασης. Εδώ και τρία χρόνια φωνάζουμε για τον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση του δικτύου αλλά και την δημιουργία υποδομών αποθήκευσης ενέργειας αξιοποιώντας τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης ώστε να μην εξαρτάται η σύνδεση ΑΠΕ από πελατειακές παραχωρήσεις όπως έγινε με την Υπουργική απόφαση Σκρέκα τον Δεκαπενταύγουστο, όπου παρέδωσε σε λίγες εταιρείες, χωρίς αντικειμενικά κριτήρια τον ελάχιστο εναπομείναντα ελεύθερο χώρο που υπήρχε. Με ενίσχυση των διασυνδέσεων της χώρας ώστε να μπορεί να εκμεταλλευθεί στο μέγιστο τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από το στρατηγικό σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ενεργειακή Ένωση.

Στο προσυνέδριό μας μάλιστα για την Ενέργεια στην Κοζάνη είχαμε πρώτοι επαναφέρει και παρουσιάσει, με αναλυτική τεκμηρίωση, την πρόταση για τη κατασκευή μιας μεγάλης γραμμής μεταφοράς πράσινου ηλεκτρισμού από την Ελλάδα στην Κεντρική Ευρώπη. Τέλος, ειδικά κατά την έξαρση της ενεργειακής κρίσης προτείναμε την μείωση των φόρων στα καύσιμα, τη μείωση του ΦΠΑ και στην ενέργεια και ελέγχους των αρμοδίων Αρχών για την πάταξη της αισχροκέρδειας. Όλα αυτά είναι μέτρα και πολιτικές, που η Κυβέρνηση είτε τα αρνείται παντελώς, είτε τα εφαρμόζει καθυστερημένα και με ελλείψεις. 

– Με τον ΣΥΡΙΖΑ που διαφωνείτε στα θέματα της αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης;

Ο ΣΥΡΙΖΑ ακολούθησε μια αποτυχημένη και χωρίς όραμα ενεργειακή πολιτική όσο κυβέρνησε. Η αιχμή της πρότασής του για την επανακρατικοποίηση της ΔΕΗ, όταν επί ημερών του προχώρησε η πώληση του 24% του ΑΔΜΗΕ δείχνει αντιφατική και μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει άστοχες συγκρίσεις με κρατικοποιήσεις άλλων ενεργειακών επιχειρήσεων, σε άλλες χώρες.

– Κατηγορείτε την κυβέρνηση και για έλλειψη ελέγχων στην αγορά, με αποτέλεσμα φαινόμενα αισχροκέρδειας. Ποια συγκεκριμένα μέτρα θα εφαρμόζατε ως κυβέρνηση, ώστε να αντιμετωπιστούν ανάλογες κερδοσκοπικές στρεβλώσεις;

Ο πληθωρισμός στη χώρα μας εκτινάχθηκε στο 12 % τον Σεπτέμβριο. Ταυτόχρονα το καλάθι του νοικοκυριού, το οποίο έχει αυξηθεί κατά 12% τους τελευταίους μήνες, βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, «φουσκώνει» λόγω αισχροκέρδειας. Αυτό συμβαίνει, επειδή οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αδρανούν. Από τις 8 Απριλίου του τρέχοντος έτους έχει να επιβληθεί πρόστιμο για αισχροκέρδεια στα τρόφιμα. Η Κυβέρνηση αντί να προστατεύσει τους καταναλωτές, τους αφήνει βορά στην αισχροκέρδεια, που μειώνει το πραγματικό εισόδημα και επηρεάζει όχι μόνο τη βιωσιμότητά τους αλλά και την αγοραστική τους δύναμη, δημιουργώντας ένα γενικότερο πρόβλημα στην οικονομία της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι τυχαίο ότι στις υπόλοιπες χώρες ο μέσος ΦΠΑ είναι 4-6 % ενώ ο δικός μας φτάνει στο 13%. Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής από τα τέλη του 2021 έχει προτείνει ως μέτρο τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα βασικής ανάγκης, γιατί έχουμε ήδη αυξημένα έσοδα από ΦΠΑ, μια κατάσταση που δυστυχώς προβλέπεται να συνεχιστεί και με τον Προϋπολογισμό του 2023.

– Στην πρόσφατη υπόθεση με τον βουλευτή Γρεβενών της ΝΔ Πάτση, βάλατε στο «στόχαστρο» -όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ- και τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Πιερρακάκη, κατηγορώντας τον για ανεπαρκείς εξηγήσεις για τις «υπέρογκες απευθείας αναθέσεις των ΕΛΤΑ», την ώρα που συνεργάτες του απαντούν τονίζοντας ότι τα ΕΛΤΑ υπάγονται πλέον στο Υπερταμείο. Δεν είναι αυτό «μικροκομματική σκοπιμότητα», όπως σας προσάπτουν;

Η υπόθεση Πάτση έρχεται ως μια ακόμα ψηφίδα της μεγάλης εικόνας που αποτυπώνει ολοένα και πιο ξεκάθαρα την ασυδοσία που επικρατεί στις τάξεις της Κυβερνητικής πλειοψηφίας. Πρόκειται για ένα θλιβερό εκφυλιστικό φαινόμενο. Μια συμπεριφορά που αντιμετωπίζει το κράτος ως λάφυρο.

Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ακόμα πιο πολύ ότι το πολιτικό διακύβευμα των ερχόμενων εκλογών είναι αυτό που έχει προτάξει το ΠΑΣΟΚ: «Δημοκρατική ανατροπή ή ανοχή στον καθεστωτισμό και την αδικία». Η Κυβέρνηση κάλυπτε  τον βουλευτή της, όλο αυτό το διάστημα, ενώ κερδοσκοπούσε σε βάρος χιλιάδων πολιτών μέσω εταιρειών διαχείρισης κόκκινων δανείων.

Η κριτική μας λοιπόν είναι συνολικά προς την Κυβέρνηση και την καθεστωτική νοοτροπία άσκησης της εξουσίας από τον κ. Μητσοτάκη και όχι μόνο προς έναν Υπουργό ή βουλευτή. Το επικοινωνιακό αφήγημα που είχε στηθεί για δήθεν δημιουργία ενός επιτελικού κράτος που θα έφερνε αποτελεσματικότητα και διαφάνεια στην διακυβέρνηση της χώρας καταρρέει με πάταγο και αποκαλύπτεται ακριβώς το αντίθετο, μια συγκεντρωτική και σκοτεινή κουλτούρα διακυβέρνησης. Είναι σε όλους σαφές πλέον ότι ο συγκεντρωτισμός, η αδιαφάνεια, το αίσθημα ατιμωρησίας και η αλαζονεία της εξουσίας είναι αυτά που… κατά κυριολεξία κούρασαν τους πολίτες και όχι εμείς που ζητάμε διαλεύκανση της παρακολούθησης του αρχηγού μας Νίκου Ανδρουλάκη.

Θυμίζω δε, ότι με Νόμο που ψήφισε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ (αρ. 6 Ν.3849/2010) απαγορεύτηκε η συμμετοχή σε εξωχώρια εταιρεία των πολιτικών προσώπων, κάτι που ο κ. Πάτσης θα έπρεπε να το γνωρίζει πολύ καλά ως ακριβοπληρωμένος δικηγόρος.

– Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα του ΠΑΣΟΚ στο θέμα των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων, τώρα που ολοκληρώνονται οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες; Θα εξακολουθήσει αυτό το ζήτημα να αποτελεί την αιχμή του δόρατος της αντιπολιτευτικής σας στρατηγικής;

Η Κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρωθυπουργός φέρουν ακέραια την ευθύνη όχι ενός, αλλά δύο σκανδάλων. Το πρώτο αφορά την ανεξήγητη ακόμα παρακολούθηση ενός εκλεγμένου ευρωβουλευτή και αρχηγού μιας παράταξης χωρίς να υπάρχει καμία τεκμηρίωση για εθνικό λόγο και το δεύτερο αφορά την απροκάλυπτη προσπάθεια συγκάλυψης και συσκότισης αυτής της υπόθεσης. Η κυβερνητική πλειοψηφία στέρησε την Επιτροπή από την πρόσβαση σε ζωτικής σημασίας αποδεικτικό υλικό και προστάτευσε τους άμεσα εμπλεκόμενους με τις εταιρείες Intellexa και Krikel. Η Κυβέρνηση δεν νοιάστηκε ούτε στιγμή για την ύπαρξη και χρήση του Predator στην Ελλάδα, και δεν προέβη σε καμία έρευνα αυτοτελώς για να εξιχνιαστεί που βρίσκεται και από ποιους χρησιμοποιείται. Το «όλα στο φως» εξελίχθηκε σε «όλα στο σκότος». Δυστυχώς με ευθύνη της Κυβέρνησης οι θεσμοί έτσι απαξιώνονται και το κράτος δικαίου υποχωρεί όλο και περισσότερο. Εμείς πιστεύουμε στους θεσμούς, για αυτό και είμασταν αυτοί που ίδρυσαν τις ανεξάρτητες αρχές εξάλλου. Καταθέσαμε τις προτάσεις μας για τον εκσυγχρονισμό της ΕΥΠ. Πιστεύουμε βαθιά σε ένα άλλο μοντέλο διακυβέρνησης, χωρίς παρακράτος, χωρίς παρακολουθήσεις, χωρίς πολιτικές χειραγώγησης των θεσμών, γνωρίζοντας πολύ καλά τι σημαίνει στη σημερινή εποχή να προστατεύει κανείς τη Δημοκρατία, την οποία η ΝΔ δυστυχώς δεν προστάτευσε. Η δικαστική έρευνα είναι ακόμα σε εξέλιξη, όπως και η διερεύνηση της Εξεταστικής Επιτροπής PEGA του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από όπου περιμένουμε να δούμε ένα σοβαρό πόρισμα και αποτελέσματα που δεν είδαμε εδώ στη χώρα μας ακόμα.

– Γιατί το ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, δεν καταφέρνει να «εισπράξει» μεγαλύτερο μέρος της όποιας λαϊκής δυσαρέσκειας για την κυβερνητική πολιτική; Και σε κάθε περίπτωση, αν και είναι σαφές ότι, για ευνόητους λόγους, προτάσσετε την αυτόνομη πορεία προς τις κάλπες, δεν θα πρέπει ο λαός να γνωρίζει πριν από την πρώτη Κυριακή, ποια στάση θα κρατήσετε την επόμενη μέρα, εφόσον δεν προκύψει αυτοδύναμη κυβέρνηση;

Θέλω να σας επισημάνω ότι το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής είναι το μόνο κόμμα, το οποίο σε όλες τις δημοσκοπήσεις εμφανίζεται να ενισχύει τα ποσοστά του έως και να τα διπλασιάζει. Ενώ όλα τα άλλα κόμματα εμφανίζονται αποδυναμωμένα σε σύγκριση με τα ποσοστά των τελευταίων εκλογών. Σε κάθε περίπτωση οι δημοσκοπήσεις είναι οι «φωτογραφία της στιγμής» και εμείς εντείνουμε τις προσπάθειές μας να παρουσιάσουμε τις θέσεις μας και ερχόμαστε καθημερινά σε άμεση επικοινωνία με τους πολίτες, καθώς υπάρχει αποκλεισμός μας από την μεγάλη πλειοψηφία των  ΜΜΕ. Στους πολίτες θα παρουσιάσουμε προεκλογικά ένα σοσιαλδημοκρατικό πρόγραμμα διακυβέρνησης της χώρας και πάνω σε αυτήν την βάση θα συζητήσουμε μετά τις εκλογές την όποια κυβερνητική συνεργασία.

– Θα μου επιτρέψετε να επιμείνω. Δεν είναι θεσμικά … άτοπο ο κ. Ανδρουλάκης, ως αρχηγός του τρίτου κόμματος, να επιχειρεί να επιβάλει, όπως τον κατηγορούν, το ποιος θα είναι πρωθυπουργός μετά τις εκλογές; Αν ο λαός επιλέξει τη ΝΔ ή τον ΣΥΡΙΖΑ ως πρώτο κόμμα, πως το ΠΑΣΟΚ έρχεται και λέει «όχι κυβέρνηση με Μητσοτάκη, ούτε με Τσίπρα για πρωθυπουργό»;

Ο κ. Μητσοτάκης επιστρατεύει το δίλημμα: «Μητσοτάκης ή χάος». Ο κ. Τσίπρας αντιτείνει: «ή εγώ ή ο Μητσοτάκης». Είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος που χάνει ραγδαία την αξία του και που προσωποποιεί το δίλημμα του ελληνικού λαού στα πρόσωπα δυο αποτυχημένων. Είναι οι όψεις του ελιτισμού και του λαϊκισμού για τις οποίες μιλάμε. Εμείς λοιπόν λέμε ότι δεν είναι αυτό το δίλημμα. Αντίθετα θέλουμε σταθερότητα από την 1η Κυριακή χωρίς να είναι η χώρα υπό την ομηρεία δύο αποτυχημένων κυβερνώντων, που χειραγώγησαν θεσμούς, υπονόμευσαν τις δημοκρατικές αξίες, υπηρέτησαν συμφέροντα και έφεραν εν τέλει περισσότερα προβλήματα.

Δεν είναι θεσμικά άτοπο, αλλά δημοκρατικό μας δικαίωμα να απορρίπτουμε και τους δυο ως τους επόμενους Πρωθυπουργούς της χώρας, αρκεί να μας δώσει ισχυρή εντολή για αυτό ο ελληνικός λαός στις εκλογές. Ο κ. Μητσοτάκης από την μια πλευρά σωρεύει μόνο αδιέξοδα για το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας και από την άλλη πλευρά ο κ. Τσίπρας ακροβατεί μεταξύ αναξιοπιστίας και γενικολογίας. Στην πράξη δε αποδείχτηκε ότι και οι δυο ασπάζονται την ίδια συντηρητική λογική, της νομής της εξουσίας και του ελέγχου των διαβόητων αρμών της εξουσίας.