ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Για τρίτη φορά μέσα σε ελάχιστους μήνες συναντώνται σήμερα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Καγκελάριος της Γερμανίας Ο. Σόλτς, ο οποίος πραγματοποιεί την πρώτη επίσημη επίσκεψη του στην Αθήνα από την ανάληψη των καθηκόντων του.
Ενώ, την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου οι δυο ηγέτες αναμένεται ότι θα συναντηθούν εκ νέου, καθώς ο Έλληνας Πρωθυπουργός θα μεταβεί στο Βερολίνο, προκειμένου να συμμετάσχει στις εργασίες της Συνόδου για τα Δυτικά Βαλκάνια.
Να σημειωθεί πως η άφιξη του Καγκελαρίου στην Ελλάδα δεν θα συνδυαστεί με μετάβαση στην Τουρκία, όπως συνέβαινε κατά το παρελθόν με τους προκατόχους του, αλλά ακόμα και προσφάτως με την Υπουργό Εξωτερικών Α. Μπέρμποκ.
Το πρωί της Πέμπτης (27/10) ο κ. Μητσοτάκης υποδέχτηκε στο Μέγαρο Μαξίμου τον Γερμανό καγκελάριο. Στην κατ’ ιδίαν συνομιλία των δύο ανδρών, που θα ακολουθήσει την επίσκεψη τους στην Ακρόπολη, καθώς και σε αυτή των διευρυμένων αντιπροσωπειών στο Μέγαρο Μαξίμου, αναμένεται ότι θα δοθεί το έναυσμα για την αλλαγή σελίδας στις διμερείς σχέσεις και την επανεκκίνηση τους, με την περίοδο των μνημονίων να αποτελεί παρελθόν.
Ενέργεια, οικονομική συνεργασία και Ανατολική Μεσόγειος στο επίκεντρο
Στο επίκεντρο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα βρεθούν βεβαίως οι διμερείς σχέσεις, αλλά και οι εξελίξεις στα ενεργειακά. Με τους δύο ηγέτες να δίνουν συνέχεια στις διαβουλεύσεις με στόχο την άρση του ευρωπαϊκού αδιεξόδου, όπως πιστοποίησε και η Σύνοδος των Υπουργών Ενέργειας, μετά από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο των Βρυξελλών. Και τον Κυριάκο Μητσοτάκη να επιμένει στην ανάγκη υιοθέτησης πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου.
Στα ελληνοτουρκικά, όπως όλα δείχνουν, η συνάντηση Μητσοτάκη- Σολτς θα ταυτιστεί με τη συνέχιση της «στροφής» του Βερολίνου από την πολιτική των ίσων αποστάσεων ανάμεσα σε Αθήνα και Άγκυρα, σε μια νέα καθαρή στήριξη των ελληνικών θέσεων, τουλάχιστον απέναντι στην δημόσια αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων ελληνικών νησιών, όπως αναμένεται ότι θα κάνει ο κ. Σόλτς και κατά τις δημόσιες δηλώσεις του στην συνέντευξη Τύπου που θα παραθέσουν από κοινού με τον κ. Μητσοτάκη.
Ενδεικτικές στο πλαίσιο αυτό, είναι οι πρώτες αντιδράσεις στον τουρκικό Τύπο, με την φιλοκυβερνητική «Μιλιέτ» ήδη να υποστηρίζει πως δεν μπορεί να συνεχιστεί το γερμανικό «εμπάργκο όπλων στην Τουρκία», προειδοποιώντας το Βερολίνο ότι «το να είσαι με την μια πλευρά στο Αιγαίο, θα έχει κόστος».
Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, ο Κυριάκος Μητσοτάκης προτίθεται να επιδείξει στον υψηλό συνομιλητή του και χάρτες με την τουρκική απειλή, ανάμεσά τους και αυτούς με το βεληνεκές του βαλλιστικού πυραύλου «Τυφώνας», όπως παρουσιάστηκε από Τούρκους επισήμους και τα ΜΜΕ της γείτονος, με «κυκλωμένες», ως υποψήφιοι στόχοι, περιοχές της ελληνικής επικράτειας.
Ερωτηματικό παραμένει αν η Αθήνα θα θέσει ευθέως τόσο το ζήτημα των γερμανικών υποβρυχίων και των λοιπών εξοπλισμών του Βερολίνου προς την Τουρκία, όσο και το θέμα των πολεμικών αποζημιώσεων και του κατοχικού δανείου από την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Το βέβαιον είναι πως και στα δύο αυτά ζητήματα, ο κ. Σόλτς θα επαναλάβει τις πάγιες θέσεις της Γερμανίας.
Αναφορικά με τους εξοπλισμούς προς την Τουρκία και ειδικότερα τα υποβρύχια κλάσης «214» της γερμανικής εταιρείας Thyssen Krupp Marine Systems, ο Καγκελάριος, εφόσον του ζητηθεί, θα τονίσει αφενός ότι μόνο ένα από τα εφτά είναι σχεδόν έτοιμο -όχι επιχειρησιακά- αφετέρου ότι το συνολικό project αποτελεί ένα παλιό συμβόλαιο που δεν μπορεί να ανασταλεί διότι, σε αυτή την περίπτωση, το γερμανικό κράτος θα κληθεί να καταβάλει αποζημιώσεις στην κατασκευάστρια ύψους 2,7 δις ευρώ.
Επίσης θα συζητηθούν οι εξελίξεις στο Ουκρανικό και το rotation των εξοπλιστικών προς το Κίεβο.
Για τα άρματα μάχης Leopard και τα τεθωρακισμένα οχήματα ΤΟΜΑ Lynx, που φέρεται να ενδιαφέρεται να αγοράσει η χώρα μας, οι πληροφορίες διίστανται, καθώς από τη μια, πηγές αναφέρουν ότι για τα πρώτα «δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή το πράγμα να προχωρά», θυμίζοντας τις αγωγές και λοιπές εκκρεμότητες του ελληνικού δημοσίου κατά της γερμανικής KMW για μη υλοποίηση Αντισταθμιστικού Ωφελήματος. Και από την άλλη, να σημειώνεται ότι «είναι στα σκαριά μια συμφωνία», με την κατασκευάστρια Rheinmetall , η οποία ωστόσο φέρεται πως ζητά αγορά άνω των 200 οχημάτων, στην περίπτωση που το deal συνδυαστεί με κατασκευή τους στην Βόρεια Ελλάδα.
Αλεξανδρούπολη και ΑΠΕ
Από εκεί και πέρα, έντονο είναι το γερμανικό ενδιαφέρον για τον τομέα της αποθήκευσης και μεταφοράς άλλων πηγών ενέργειας, όπως υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Και στην κατεύθυνση αυτή, αναμένεται πως ιδιαίτερη μνεία θα γίνει στην Αλεξανδρούπολη.
Ιδιαίτερο γερμανικό ενδιαφέρον παρουσιάζεται για τις ΑΠΕ, όπου η Ελλάδα κατέχει σαφές συγκριτικό πλεονέκτημα, και εξαιτίας της ταχείας προόδου στον τομέα αυτό, κάτι που εκτιμούν ιδιαίτερα οι γερμανικές επιχειρήσεις, γεγονός που πιστοποιεί εμπράκτως το «η Ελλάδα έχει αλλάξει σελίδα».
Στις συζητήσεις θα δοθεί έμφαση και στην εμβάθυνση των διμερών οικονομικών σχέσεων με τις γερμανικές εξαγωγές στη χώρα μας να ανέρχονται στα 5,2 δις ευρώ τους οκτώ πρώτους μήνες του 2022, αυξημένες κατά 16,3%, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Βερολίνου. Την ώρα που οι εισαγωγές από την Ελλάδα στη Γερμανία αγγίζουν τα 2 δις ευρώ, αυξημένες κατά 7,5% για το ίδιο χρονικό διάστημα.
Σύμφωνα με πηγές, στη συνάντηση Μητσοτάκη- Σολτς δεν αποκλείεται να τεθεί και το θέμα της παρουσίας της Cosco στη Ευρώπη, αλλά και της …τεχνογνωσίας που έχει η Αθήνα στη συνεργασία με τους Κινέζους στον Πειραιά.
Κι αυτό διότι στο Βερολίνο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μια ευρύτερη συζήτηση για το θέμα με το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας να έχει προειδοποιήσει με έγγραφό του την κυβέρνηση ότι η επένδυση της κινεζικής Cosco στον έναν από τους τερματικούς σταθμούς του λιμανιού του Αμβούργου αυξάνει δυσανάλογα την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα και θέτει σε κίνδυνο την επιτυχία των ευρωπαϊκών σχεδίων στις μεταφορές.
Ωστόσο, σύμφωνα με γερμανικές πηγές, στο υπουργικό συμβούλιο επετεύχθη συμβιβασμός για τη συμμετοχή της κινεζικής Cosco στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του λιμένος Αμβούργου. Με την κινεζική εταιρεία να μπορεί να αποκτήσει μερίδιο κάτω του 25% στον τερματικό σταθμό Tollerort, ενώ δεν θα επιτρέπεται απόκτηση μεριδίου άνω αυτού του ποσοστού. Επισημαίνεται ότι αρχικά η Cosco διεκδικούσε την απόκτηση του 35% του τερματικού.
Διαβάστε επίσης
Μητσοτάκης στο Υπουργικό Συμβούλιο: Επιστρέφουμε το μέρισμα της ανάπτυξης στους πολίτες
Tεράστια ερωτήματα στην υπόθεση Πάτση, παρά την άμεση αντίδραση του Κυριάκου Μητσοτάκη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Έρευνα ProRata: Οι καταναλωτές λένε «ναι» στις κλασσικές εκπτώσεις και γυρίζουν πλάτη στην Black Friday – Περίμεναν τα Χριστούγεννα
- Tράπεζα Πειραιώς: Τα κέρδη στις αγορές φέρνει άνοδο στις τιμές των αγροτικών προϊόντων
- Κρεμλίνο μετά τις συνομιλίες Πούτιν-Φίτσο: Οι πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι ένα περίπλοκο θέμα
- Επιθεώρηση Εργασίας: Πρόστιμα καθ΄οδόν, ύψους 635.950 ευρώ στις οδικές μεταφορές