Με μία πολύ επιτυχημένη προϊστορία 12 ετών το Συνέδριο παρουσίασε την Επιχειρησιακή Αριστεία στον Τομέα των Θαλάσσιων Μεταφορών, διερεύνησε τις Βέλτιστες Πρακτικές του κλάδου σε όλους τους σημαντικούς τομείς όπως η Διαχείριση Στόλου, η Τεχνολογική Καινοτομία, η Εκπαίδευση και Διαχείριση Πληρωμάτων, η Ενεργειακή Απόδοση και το Περιβάλλον, η Προστασία και η Ασφάλεια.

Ο Dr. Grahaeme Henderson, OBE, Chairman of Together in Safetyάνοιξε το συνέδριο πραγματοποιώντας την κύρια ομιλία με τίτλο “OPERATIONAL EXCELLENCE- THE ROLE OF SAFETY AND SUSTAINABILITY”, και τόνισε τη σημασία στο να δοθεί προτεραιότητα στην ασφάλεια των ναυτιλιακών μεταφορών.  

1

Ο DrGrahaeme HendersonOBE, ChairmanTogether in Safety τόνισε: “Αυτό είναι το σημαντικότερο συνέδριο με θέμα τη ναυτιλία τη φετινή χρονιά. Κάθε εταιρεία, ανεξαρτήτως κλάδου, θα έπρεπε να θέτει την αριστεία και την ασφάλεια στην κορυφή των προτεραιοτήτων της. Η ναυτιλία είναι ζωτικής σημασίας για τον κόσμο, τροφοδοτώντας την οικονομία και μεταφέροντας περίπου 10 δισεκατομμύρια τόνους εμπορεύματα από λιμάνι σε λιμάνι ετησίως. Πρόκειται για το 80% του φαγητού που καταναλώνουμε και της ενέργειας που χρησιμοποιούμε. Αυτό όμως συνεπάγεται και μεγάλες ευθύνες. Οι προκλήσεις προς αντιμετώπιση περιλαμβάνουν προβλήματα με την εφοδιαστική αλυσίδα, μεγάλες ποσότητες δεδομένων προς διαχείριση, τις προσδοκίες των εργαζόμενων, καθώς και τον έλεγχο που υφίστανται οι μέτοχοι και οι δανειστές των εταιρειών μας. Πρέπει κανείς να είναι κατάλληλα τοποθετημένος προκειμένου να αδράξει ευκαιρίες, συνυπολογίζοντας την ανάγκη για αλλαγές, επενδύσεις, και την απανθρακοποίηση, που αποτελούν βασικά στοιχεία κάθε εταιρικής στρατηγικής. Χρειαζόμαστε ηγέτες με ενσυναίσθηση, που είναι ανοικτοί σε ιδέες άλλων ατόμων και προτεραιοποιούν την ασφάλεια. Σε αυτό το κομμάτι η Together in Safety προσφέρει την απαραίτητη τεχνογνωσία.”

Ο κ. Michalis PantazopoulosGeneral Manager – Liberian Registry (LISCR Hellasτόνισε: “Ευχαριστώ τον Νικόλα για την ευκαιρία να συντονίσω μια συζήτηση μεταξύ των διακεκριμένων αυτών καλεσμένων. Την ώρα που ο πλανήτης ανέκαμπτε από την πανδημία, ήρθε να προστεθεί ο οικονομικός αντίκτυπος της κατάστασης στην Ουκρανία και οι συνέπειες του για τη ναυτιλία. Οι προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε περιλαμβάνουν γεωπολιτικούς συσχετισμούς, την ενεργειακή κρίση, τις κυρώσεις της ΕΕ, περιβαλλοντικές νομοθεσίες και το κάλεσμα για απανθρακοποίηση. Ιστορικά, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει επιδείξει ανθεκτικότητα και ευελιξία, και το ίδιο ελπίζω πως θα συμβεί και τώρα.”

 Ο κ. Matthieu De TugnyPresidentMarine Offshore – Bureau Veritas τόνισε: “Τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα έχουν ως στόχο την κινητροδότηση προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές, ενόσω πλησιάζουμε τον μακροπρόθεσμο στόχο των μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Υπάρχουν ορισμένες εύλογες ανησυχίες δεδομένου ότι δεν γνωρίζουμε πώς και πόσο γρήγορα μπορεί να επιτευχθεί η συμμόρφωση με τους κανόνες του IMO. Η ενεργειακή μετάβαση είναι το κύριο «καυτό» θέμα στη ναυτιλία σήμερα, αλλά παραμένω αισιόδοξος χάρη σε ποικίλες πρωτοβουλίες και νέες τεχνολογίες που μπορούν να οδηγήσουν σε αυξημένη αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα.”

 Ο κ. George PaterasPresident – Hellenic Chamber of ShippingDeputy Chairman – Contships Management τόνισε: “Το μόνο διαθέσιμο όπλο όταν κανείς αντιμετωπίζει μια εμπόλεμη σύρραξη είναι η συνέπεια. Η υιοθέτηση ελαφριών κυρώσεων και ο εξαναγκασμός αυστηροποίησης τους στη συνέχεια προσφέρει ευκαιρίες αποφυγής των κυρώσεων αυτών. Οι κυρώσεις θα έπρεπε να έχουν ως στόχο την αυταρχική ηγεσία, όχι τους απλούς ανθρώπους. Επίσης, υπάρχει το πρόβλημα της συμμόρφωσης με τους διαφορετικούς κανόνες στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, και την ΕΕ. Είναι δύσκολο να πρέπει κανείς να αναλύσει 3 κανονιστικά πλαίσια για να ενημερωθεί ως προς τα προϊόντα που μπορούν να φτάσουν στον ρωσικό λαό, ο οποίος δεν ευθύνεται για τον πόλεμο που ξεκίνησε η κυβέρνησή του. Πρέπει να βρούμε έναν αποτελεσματικότερο τρόπο.”

 Ο Dr. Anthony Papadimitriou, President – Alexander S. Onassis Foundation; Member of the Board – Global Maritime Forum τόνισε: “Βιώνουμε δύο ταυτόχρονες κρίσειςΗ μια είναι εμφανής, ο πόλεμος και οι συνέπειες του, που περιλαμβάνουν υψηλά επιτόκια, μια πιθανή ύφεση, υψηλό πληθωρισμό, αναστάτωση των επενδύσεων κ.λπ. Η δεύτερη, που δεν είναι το ίδιο ορατή, μας καλεί να εστιάσουμε στα ενεργειακά μέσα και καύσιμα του μέλλοντος για το σύνολο της οικονομίας, δηλαδή ποια καύσιμα θα χρησιμοποιούμε και από πού θα τα προμηθευόμαστε. Η ναυτιλία θα καταλήξει να χρησιμοποιεί τα ίδια καύσιμα με την υπόλοιπη οικονομία, αλλά προς το παρόν δεν βλέπω απαντήσεις. Αυτή θα είναι η πραγματική πρόκληση.”

 Ο κ. Paolo MorettiCEO – RINA SERVICES S.p.A τόνισε: “Όλοι γνωρίζουμε την ανάγκη για απαντήσεις στη βιομηχανία μας. Τα μακροπρόθεσμα μέτρα, για εμάς ως εταιρεία νηογνωμόνων, μας οδηγούν να συνεργαστούμε όλο και περισσότερο με τεχνολογικούς και ρυθμιστικούς εταίρους, με συγκεκριμένη στόχευση στις κατασκευές, το χάλυβα, τις αεροδιαστημικές εταιρείες, και τον κλάδο της άμυνας. Επιπροσθέτως, επιδιώκουμε να είμαστε πιο ενεργοί στη λήψη αποφάσεων όσων κατασκευάζουν σήμερα πλοία τα οποία φιλοδοξούν να λειτουργούν ακόμη σε 15-20 χρόνια. Τα πλοία που χρησιμοποιούν ΥΦΑ ως καύσιμο μετάβασης συνδυαστικά με δεσμευτές άνθρακα αποτελούν μια ενεργειακά αποδοτική επιλογή, όπως και τα πλοία με τη δυνατότητα να παράγουν υδρογόνο μέσω συνθετικών μεθόδων.”

Ο κ. John PlatsidakisHonorary Chairman – INTERCARGO τόνισε: “Τα δύο μέλη του πάνελ υπηρετούν σε επίσημες υπουργικές θέσεις και διαθέτουν πλούσια εμπειρία στη ναυτιλία αλλά και στον τρόπο σκέψης των ευρωπαϊκών θεσμών, εδώ και πολλά χρόνια. Στόχος μας είναι να κατανοήσουμε καλύτερα τα όσα συμβαίνουν στα παρασκήνια, κατά τη διαμόρφωση της πολιτικής της ΕΕ για τη ναυτιλία. ”

 Ο H.EIoannis PlakiotakisMinister of Maritime Affairs Insular Policy – Hellenic Republic, τόνισε: “Ευχαριστώ τους διοργανωτές για την πρόσκληση τους σε αυτό το συνέδριο, παρουσία των ηγετών της ναυτιλίας. Η ΕΕ διαθέτει ένα συγκεκριμένο πλάνο επίτευξης ουδετερότητας άνθρακα έως το 2050 σε όλους τους τομείς της οικονομίας της. Η Ελλάδα στηρίζει το σχέδιο αυτό. Το κρίσιμο ερώτημα είναι κατά πόσο τα μέτρα που υιοθετούνται σε συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές πολιτικές λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη να παραμείνει ανταγωνιστική η βιομηχανία παράλληλα με τους περιβαλλοντικούς στόχους.

 Υπάρχει έλλειψη γνώσης και πραγματιστικής αξιολόγησης, καθώς οι αποφάσεις της ΕΕ τείνουν να είναι περισσότερο πολιτικές. Πρέπει να αυξήσουμε την επίγνωση της κοινωνίας ως προς τη σημασία της ναυτιλίας, καθώς, χωρίς αυτή, η παγκόσμια οικονομία ακινητοποιείται. Η ενεργειακή και επισιτιστική επάρκεια του πλανήτη εξαρτάται από τη ναυτιλία, αλλά ορισμένες φορές δεν είναι τόσο ορατή στο ευρύ κοινό. Η Ελλάδα, κατέχοντας πάνω από το 50% του ευρωπαϊκού στόλου, οφείλει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των προσπαθειών για να αποφευχθούν αναταράξεις αλλά και τυχόν εκχώρηση ναυτιλιακών δραστηριοτήτων εκτός ΕΕ. Είναι κάτι που συνέβη με τη ναυπήγηση, που πλέον λαμβάνει χώρα κυρίως στην Ασία, και δεν πρέπει να επαναληφθεί. ”

 Ο H.EVassilios DemetriadesShipping Deputy Minister to the President – Republic of Cyprusτόνισε: “Αντιμετωπίζουμε πολλαπλές κρίσεις και προκλήσεις οι οποίες μεταμορφώνουν τη ναυτιλία. Οι ηγέτες της ΕΕ και οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών έχουν αποφασίσει τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2030 και την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα ως το 2050, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και το νομοθετικό πακέτο fit for 55.

Η ναυτιλία και η κλιματική αλλαγή έχουν διεθνή χαρακτήρα. Η απάντηση βρίσκεται στην επικοινωνία και την εξωστρέφεια, καθώς οι τωρινές νομοθετικές πρωτοβουλίες συχνά δεν ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες του κλάδου. Η Επιτροπή και το κοινοβούλιο της ΕΕ πρέπει να κατανοήσουν πληρέστερα πως η ναυτιλία αποτελεί στρατηγικό asset για την Ευρώπη. Πρέπει να υπάρξει διάλογος με τις ΜΚΟ και όλους όσοι προωθούν την πράσινη ατζέντα της ΕΕ με σκοπό την ανάδειξη της προστιθέμενης αξίας που προσφέρει η ναυτιλία στην οικονομία.

Η βασική διαφορά ανάμεσα στην ΕΕ και στον IMO είναι ότι η Ευρώπη νομοθετεί για ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, όχι μόνο για τη ναυτιλία. Είναι επομένως πιο περίπλοκο για την ΕΕ να καταθέσει πολιτικές έτοιμες προς εφαρμογή στο πεδίο. Τούτο αυξάνει την ανάγκη για καλύτερη προώθηση της σημασίας του κλάδου και για το χτίσιμο συμμαχιών με Κράτη που διαθέτουν παρόμοιες απόψεις. Όσο η βιομηχανία παραμένει κατακερματισμένη, τόσο διευκολύνεται το έργο των ρυθμιστικών αρχών.”

Ο DrGrahaeme HendersonOBEChairman – Together in Safety, τόνισε: Στη συζήτησή μας θα θέλαμε να τονίσουμε τη σημασία της ασφάλειας όχι μόνο για την προστασία της ζωής των ναυτικών μας, αλλά και για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της ναυτιλίας και τη βελτίωση της αποδοτικότητας.”

Ο κ. Markos NomikosManaging Director – A.M Nomikos, τόνισε: Για την εταιρεία μας, οι ηθικές αρχές της ειλικρίνειας, της ακεραιότητας, του σεβασμού και του ενδιαφέροντος για τους συνανθρώπους μας, μας έχουν οδηγήσει στην προσπάθεια για μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Ταυτόχρονα, υπάρχουν εμπορικοί λόγοι, όπως η καλή φήμη που αποκτάται μέσω της ασφάλειας, αλλά και η μείωση των προβλημάτων που απορρέουν από ατυχήματα, οδηγώντας σε μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Η παρουσία στις κορυφαίες αγορές ενισχύεται και αυτή μέσω της ασφάλειας, ενώ το ίδιο ισχύει για την προσέλκυση ναυτικών υψηλού επιπέδου. Στο παρελθόν υπήρξαν αρνητικές εμπειρίες που έγιναν ο καταλύτης για να επιμείνουμε περισσότερο στον συγκεκριμένο τομέα.”

 Ο κ. Alex HadjipaterasEVPBusiness Development – Dorian LPG, τόνισε: “Η ασφάλεια βρίσκεται στον πυρήνα της αποστολής μας, για όλους τους ανθρώπους μας, από τον καθαριστή των γραφείων έως τον CEO. Η δημιουργία μιας κουλτούρας ασφαλείας δεν επιτυγχάνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Άλλοτε, πολλοί πίστευαν πως αρκούσε να επωμιστεί το βάρος ένας άνθρωπος, ο υπεύθυνος ασφαλείας, ενώ σήμερα είναι σαφές πως απαιτείται συλλογική προσπάθεια. Τα μέλη του πληρώματος και οι οικογένειές τους μας εμπιστεύονται. Έχω βρεθεί σε δύσκολες συζητήσεις με συγγενείς του πληρώματος όποτε έχουν υπάρξει ατυχήματα, και είναι κάτι ψυχοφθόρο. Άρα, οφείλουμε να παρακολουθούμε όσα συμβαίνουν στη θάλασσα από πολύ κοντά.

Μεταξύ των βασικών πλεονεκτημάτων ξεχωρίζει η προσέλκυση νέων ανθρώπων, κάτι που θα αποτελέσει πρόκληση στο μέλλον, ακόμη και με την αυτοματοποίηση. Είναι σημαντικό να προσεγγίζουμε την ασφάλεια όχι μόνον υποκειμενικά, αλλά και έχοντας πρόσβαση σε αντικειμενικά δεδομένα που μας επιτρέπουν να εντοπίζουμε προβληματικούς τομείς.”

 Ο κ. Spyros VlassopoulosManaging Director – Ionic Shipping, τόνισε: “Οι άνθρωποι μας είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε και ο βασικός λόγος για την επιτυχία μας. Προσπαθούμε να διαλέξουμε προσεκτικά τους συνεργάτες μας στη θάλασσα και στη στεριά. Ακόμη και ένας τραυματισμός στα σκάφη μας είναι ένας τραυματισμός παραπάνω από το επιτρεπτό. Όταν διαθέτεις μια ισχυρή νοοτροπία ασφαλείας, διαχέεται σε όλη την εταιρεία και δημιουργεί μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας μεταξύ των εργαζομένων. Όντας ο ηγέτης της εταιρείας, η ασφάλεια των συναδέλφων ανάγεται σε προσωπική δέσμευση. Κάθε συμβόλαιο με την Ionic shipping πρέπει να εκλαμβάνεται ως υπόσχεση προς τους ναυτικούς και τις οικογένειές τους, ότι θα γυρίσουν στα σπίτια τους ασφαλείς.”

 Ο κ. Andrew TaylorCEO – UK P&I Club, τόνισε: “Η ασφάλεια βρίσκεται στον πυρήνα των όσων κάνουμε. Υπάρχουν δύο λόγοι γι’ αυτό. Πρώτον, είναι καλή επιχειρηματική πρακτική. Η έλλειψη κουλτούρας ασφάλειας οδηγεί σε περισσότερα ατυχήματα, που οδηγούν σε υψηλό κόστος και παρελκόμενη απορρύθμιση. Η ασφάλεια των ναυτικών αποτελεί μια από τις βασικές μας ευθύνες. Ίσως εκπλαγείτε από το γεγονός ότι το 1/3 των αξιώσεων P&αφορούν προσωπικούς τραυματισμούς ή ασθένειες των μελών του πληρώματος. Ορισμένες αφορούν το ίδιο επαναλαμβανόμενο πρόβλημα. Πρέπει να αδράξουμε την ευκαιρία για να κάνουμε κάτι διαφορετικό, όπως επιχειρεί η Together in Safety σε ευρύτερη κλίμακα.

Το ανθρώπινο στοιχείο είναι το πιο σημαντικό, η ισχυρή ηγεσία, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, και, τέλος, τα αξιόπιστα στοιχεία που μας βοηθούν να εντοπίσουμε τα σημεία που χρίζουν βελτίωσης.”

Η κα. Sharron PamplinChief People Officer – Lloyds’ Register, τόνισε: Δεν μπορώ να σκεφτώ τίποτε πιο σημαντικό από τους δικούς μας ανθρώπους, ειδικά όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια μοναδική (ελπίζουμε) συγκυρία πανδημίας, πληθωρισμού, γεωπολιτικών και οικονομικών εντάσεων, καθώς και του πολέμου στην Ουκρανία. Σήμερα, οι εργαζόμενοι έχουν αυξημένες επιλογές για το πού θέλουν να δουλέψουν. Είναι δουλειά μας να τους πείσουμε να ακολουθήσουν ένα επάγγελμα σε έναν χώρο που δεν είναι εύκολος.”

 Ο Captain Stylianos DimouleasCEO – ALMI Tankers, τόνισε: “Για να μπορέσει κανείς να προσλάβει προσωπικό με ταλέντο, χρειάζεται έναν οργανισμό ικανό να προσφέρει σωματική και ψυχολογική ασφάλεια. Οι υπάλληλοι μας εκφράζονται, τους δίνουμε το χώρο να μοιραστούν τις απόψεις τους και να εμπλακούν στη λήψη αποφάσεων. Στηρίζουμε την αναγνώριση και την επιβράβευση, την εκμάθηση και την εξέλιξη, τοποθετώντας στο προσκήνιο προσωποποιημένα προγράμματα ώστε να κατανοήσουμε τι δίνει κίνητρο στον καθένα. Απαιτούνται εξωγενή και ενδογενή κίνητρα για την επόμενη γενιά. Αυτή θα είναι η μεγάλη πρόκληση στον τομέα της διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων, ειδικά εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων.”

 Ο Captain Faouzi FradiGroup Director Crewing and Training – Columbia Shipmanagement, τόνισε: “Κάθε πρόκληση κρύβει μια ευκαιρία εκμάθησης από παλιότερα λάθη και εσφαλμένες στρατηγικές. Έχουμε μάθει πως η εύρεση νέων λύσεων είναι μια φανταστική διαδικασία. Είμαι υπερήφανος για τις ιδέες μας. Η πρόσληψη προσωπικού έχει γίνει πιο απαιτητική: βασίζεται στη σωστή εταιρική πολιτική, με μια συγκεκριμένη δομή τοπικών προσλήψεων και εναρμόνιση σε όλες τις χώρες, είτε πρόκειται για την Ινδία, τον Παναμά, ή την Ουκρανία. Προσβλέπω σε πολλές θετικές εξελίξεις, και στην ευκαιρία διερεύνησης νέων εθνικοτήτων για δυνητικά μέλη του προσωπικού μας.”

 Ο Captain Panagiotis DrososCOO – Capital Ship Management Corp. , τόνισε: “Η εταιρική δομή συνδέεται άρρηκτα με μια ουσιωδώς αποτελεσματική στρατηγική, εστιασμένη στο ανθρώπινο στοιχείο. Λαμβάνουμε και εκμεταλλευόμαστε το feedback των ναυτικών μας. Πρέπει να ειπωθεί ότι η διατήρηση του προσωπικού έχει εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα λόγω των πρόσφατων εξελίξεων. Η κάθε εταιρεία θα πρέπει να θέσει στόχους και να τους πετύχει, εξετάζοντας διαρκώς την αποδοτικότητα και προσαρμόζοντας ανάλογα κάθε στρατηγική.

Χρειαζόμαστε πολιτικές με τον ναυτικό στο επίκεντρο, ώστε να αισθάνονται υπερήφανα μέλη της ομάδας, μιας ασφαλούς επιχείρησης με συνέχεια και συνέπεια. Η γνώση των αναγκών του εργατικού δυναμικού και η ενεργός συμμετοχή τους αποτελούν συστατικά μιας επιτυχημένης συνταγής.”

 Ο κ. Konstantinos Galanakis, CEO – Elvictor Group, τόνισε: “Ζούμε ιστορικές στιγμές, με την αλυσίδα υλικοτεχνικής υποστήριξης επιβαρυμένη από απρόβλεπτα γεγονότα – συμπεριλαμβανομένης μιας ανθρωπιστικής κρίσης, ακόμη και περιστατικών ρατσισμού μεταξύ Ρώσων και Ουκρανών μελών του πληρώματος. Αυτή τη στιγμή, οι ναύτες προερχόμενοι από πρώην σοβιετικές χώρες φοβούνται, προσπαθούν να μετακομίσουν εκτός Ευρώπης. Είναι δύσκολο υπό αυτές τις συνθήκες να εξασφαλιστεί ταυτόχρονα η ασφάλεια και η ποιότητα των δραστηριοτήτων μας. Από δω και στο εξής, η ναυτιλία πρέπει να γίνει πιο ενεργή και λιγότερο αντιδραστική. Αν η Ρωσία κρατήσει τα σύνορά της κλειστά, η δουλειά στη θάλασσα δεν θα είναι πια εφικτή για πολλούς ανθρώπους.”

 Ο κ. Harry PapadimitriouDirector Crewing – Oldendorff Carriers, τόνισε: “Αναζητούμε νέους ναυτικούς, το ερώτημα είναι από πού; Δεν μπορούν να γίνουν θαύματα, οπότε προσπαθούμε για το καλύτερο με τα διαθέσιμα μέσα. Δεκάδες χιλιάδες Ρώσοι και Ουκρανοί που εργάζονταν στη βιομηχανία μέχρι πρόσφατα είναι εγκλωβισμένοι.

Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια διάδοχη κατάσταση με το υπάρχον προσωπικό, φέρνοντας κόσμο στη στεριά ώστε να μάθει τις νέες τεχνολογίες πριν ξαναβγεί στη θάλασσα. Εφαρμόζουμε αυτή την τακτική ανά εξάμηνο. Μάλιστα, ορισμένοι ναυτικοί κατέληξαν να εργάζονται στα γραφεία μας σε μόνιμη βάση.”

 Στπλαίσιο του Συνεδρίου απονεμήθηκε το “2022 Capital Link Maritime Sustainability Award” στον                 κ. Jan Dieleman, President – Cargill Ocean Transportation; Chairman – Global Maritime Forumσε αναγνώριση της προσφοράς του στη ναυτιλία και της αφοσίωσής του στην εφαρμογή και προώθηση των αρχών της Βιωσιμότητας και της Προστασίας του Περιβάλλοντος.

 Τα εισαγωγικά σχόλια και την απονομή του βραβείου, πραγματοποίησε η κυρία Semiramis PaliouCEO – Diana Shipping (DSX) ; President – HELMEPA.

 Η απονομή του Βραβείου “Capital Link Maritime Sustainability Award” ξεκίνησε πριν από 7 χρόνια με στόχο την αναγνώριση ενός ατόμου ή ενός οργανισμού για την επίδειξη του υψηλότερου επιπέδου αφοσίωσης στην Επιχειρηματική Δεοντολογία και τις Βέλτιστες Πρακτικές στον Κλάδο. Τιμώμενα πρόσωπα προηγούμενων ετών ήταν οι κκ. Jeremy PennNikos TsakosEfthimios MitropoulosClay MaitlandJohn Platsidakis, Philippe LouisDreyfus, και Anastasios VPapagiannopoulos.

Ο κ. Jan Dieleman, President – Cargill Ocean Transportation; Chairman – Global Maritime Forumτόνισε: “Είναι τιμή μου που βρίσκομαι εδώΕυχαριστώ την Capital Link για το βραβείο αυτό και τα όσα κάνει για τον κλάδο μας. Αν κάποιος μου έλεγε πέντε χρόνια πριν πως θα παρελάμβανα ένα τέτοιο βραβείο στην Ελλάδα, δεν θα τον είχα πιστέψει. Η οικογένεια μου δεν δραστηριοποιείτο στη ναυτιλία, εγώ όμως την αγάπησα στην πράξη. Αυτό που με παρακινεί, περισσότερο από τα οικονομικά οφέλη, είναι η δυνατότητα να ασκήσω πραγματική επιρροή. Έχω το προνόμιο, ευρισκόμενος στην ηγεσία μιας μεγάλης εταιρείας, να μπορώ να κάνω το όνειρό μου πραγματικότητα. Όταν έφυγα από το Χιούστον, την παγκόσμια πρωτεύουσα του άνθρακα, η βιομηχανία ήταν ακόμη αδιαφανής. Με το πέρασμα του χρόνου, έγινε σαφές πως η βιωσιμότητα ήρθε για να μείνει, επομένως διακήρυξα την ανάγκη για αλλαγή. Έκτοτε προχωρήσαμε πολύ. Η συζήτηση δεν αφορά πλέον το αν πρέπει να γίνει κάτι, αλλά το πώς θα τα καταφέρουμε. Αυτό αποτελεί εκτός των άλλων μια ευκαιρία για νέες εταιρικές σχέσεις. Σας ενθαρρύνω να αποδεχτείτε την κατάσταση και όχι να την πολεμήσετε. Γίνετε και εσείς μέρος της προσπάθειας, γιατί όλοι μαζί μπορούμε να καταφέρουμε περισσότερα απ’ όσα πιστεύαμε πως ήταν εφικτά.”

 Η κα. Semiramis PaliouCEO – Diana ShippingPresident – HELMEPA, τόνισε: “Ευχαριστούμε Νικόλα και Όλγα για τη διοργάνωση του 12ου αυτού φόρουμ με θέμα την επιχειρησιακή αριστεία. Είναι τιμή μου να παρουσιάζω το βραβείο βιωσιμότητας 2022 της Capital Link με αποδέκτη τον Jan Dieleman. Η Cargill έχει υπάρξει ένας σημαντικός συνεργάτης μέσα στα χρόνια, χάρη, μεταξύ άλλων, στη ρεαλιστική προσέγγιση του Jan και το πάθος του για τη ναυτιλία. Εντυπωσιάστηκα από τις πρωτοβουλίες που ανέλαβε για την προώθηση της ασφάλειας και της βιωσιμότητας, πριν ακόμη από τον IMO. Μετά από μια μακρά σταδιοδρομία που του προσέφερε εμπειρία σε πολλές διαφορετικές θέσεις, δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιον ικανότερο για να ηγηθεί του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ. Αυτό που μετρά περισσότερο απ’ όλα είναι η συνεισφορά του Jan στη ναυτιλία, γι’ αυτό και είμαι υπερήφανη που μπορώ να τον αποκαλώ πραγματικό μου φίλο. Jan, είσαι ένας οραματιστής ηγέτης που έχει μοχθήσει για να μεταμορφώσει τον κλάδο μας προς το καλύτερο, χαίρομαι λοιπόν που σου απονέμω ένα βραβείο που σου αξίζει απόλυτα.”

 Ο κ. Elias KariambasDirectorRegional Business DevelopmentGreece – ABS, τόνισε: “Ζούμε σε απαιτητικούς καιρούς, αναμένοντας νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς τον Ιανουάριου του 2023 και ακόμη αυστηρότερους στο μέλλον. Δεδομένου του σύντομου διαθέσιμου χρονικού διαστήματος, απαιτούνται αποφάσεις που ελαχιστοποιούν το ρίσκο για ιδιοκτήτες και χειριστές. Η βιομηχανία μας πρέπει να επιδείξει αυτοπειθαρχία, και εν τέλει η επιλογή του σωστού καυσίμου θα καθορίσει την επιτυχία από δω και στο εξής.”

 Ο κ. Basil SakellisManaging Director – Alassia NewShips ManagementInc. , τόνισε: “Καταρχάς, όποτε αναλύω την ετοιμότητα μας για τους νέους κανονισμούς, δεν μπορώ να μη σκεφτώ ότι η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για μόλις το 2,5% των εκπομπών CO2. Ιστορικά, η τάση μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων στον κλάδο μας ήταν η τήρηση αποστάσεων. Δεν έχει μέχρι σήμερα φανεί κάποιο απτό όφελος για όσους υιοθέτησαν πρώτοι κάποια νέα τεχνολογία. Ταυτοχρόνως, η ναυτιλία υπήρξε πάντα ανταγωνιστική και προσαρμοστική, επομένως είμαι αισιόδοξος πως θα βρούμε τις κατάλληλες λύσεις.

 Η προτεραιότητα οφείλει να είναι η υιοθέτηση νέας νοοτροπίας, η συνεργασία για την εύρεση λύσεων. Κάποιοι θα πρέπει να αγνοήσουν το ρίσκο και να κολυμπήσουν σε αχαρτογράφητα νερά επενδύοντας σε νέες τεχνολογίες.”

 Ο κ. Dimitrios VastarouchasDCOO – Danaos Corporation, τόνισε: “Οι νέοι κανονισμοί μπορούν να εξεταστούν από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες. Τα σχόλια που έχουμε λάβει από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι καθησυχαστικά. Τα σκάφη αυτά έχουν σχεδιαστεί για υψηλές ταχύτητες της τάξης των 20 κόμβων, άρα υπάρχει απόθεμα ισχύος όταν καλούνται να ταξιδέψουν με 16 κόμβους. Παράλληλα όμως, πρέπει να αναρωτηθούμε αναφορικά με την πραγματική χρησιμότητα του δείκτη CII. Αν αποτελεί πλαίσιο καθορισμού για το ποιος πληρώνει τι, τότε χρειαζόμαστε συγκεκριμένες απαντήσεις. Αν αποτελεί εργαλείο απανθρακοποίησης, τότε σίγουρα δεν επαρκεί.”

 Ο κ. George SarrisPresident – Enterprises Shipping TradingManaging Director – Golden Energy Management, τόνισε: “Οι πολιτικοί καθορίζουν τους κανονισμούς, αποφασίζουν για τον χρονικό ορίζοντα, και στη συνέχεια ελπίζουν πως θα προκύψουν οι απαραίτητες τεχνολογίες. Οι τεχνολογίες όμως, χρειάζονται χρόνο σταθεροποίησης και ελέγχου. Κατά τη γνώμη δεν έχουν βρεθεί λύσεις, δεν έχουν γίνει παρά κάποια μικρά βήματα προόδου. Χρειαζόμαστε μια νέα πλατφόρμα για τη νέα εποχή σε όλους τους κλάδους, δηλαδή πρόσβαση σε άφθονη και φθηνή ενέργεια για πολλά χρόνια. Θα είναι η αμμωνία, το ΥΦΑ, η αιθανόλη, το υδρογόνο; Πάντως θα πρέπει να είναι ένα πράσινο και ανταγωνιστικό καύσιμο. Προσωπικά θα επέλεγα τη λύση των μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, οι οποίοι δεν προτιμήθηκαν στην αγορά λόγω της αντίδρασης στη λέξη «πυρηνικοί». Είναι η μόνη λύση για πραγματικά μηδενικές εκπομπές, γι’ αυτό και θα επικρατήσει.”

 Ο κ. Michail MalliarosGeneral Manager – Euronav Shipmanagement, τόνισε: “Η αγορά των χύδην φορτίων εξυπηρετεί τις χαμηλές ταχύτητες, μιας και δεν αφορά αγαθά με σύντομη ημερομηνία λήξης. Το κλειδί της επιτυχίας είναι η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, ξεκινώντας από τους πλοιοκτήτες και τους χειριστές. Η βελτιστοποίηση του ταξιδιού είναι σημαντική, και η χαμηλές ταχύτητες αποτελούν μονόδρομο για τον υπάρχοντα στόλο. Θα χρειαστεί μια σύγκλιση απόψεων μεταξύ κυβερνήσεων, λιμανιών, παραγωγών και καταναλωτών. Η έλλειψη προόδου σε αυτό το κομμάτι προσθέτει επιπλέον πίεση στους εφοπλιστές.’’

 Ο κ. GeorgePaul PerantzakisFleet Director – NAFTOMAR, τόνισε: “Είναι δύσκολο να ληφθούν αποφάσεις από τώρα. Οι περισσότεροι προσεκτικοί ιδιοκτήτες βρίσκονται σε αναμονή όσον αφορά τις παραγγελίες τους. Είμαστε παγιδευμένοι από την υπάρχουσα τεχνολογία και εξαρτόμαστε από συγκεκριμένες ενεργειακές επιλογές. Πρέπει να μπορέσουμε να συζητήσουμε για την πυρηνική ενέργεια, για άλλους τύπους πρόωσης. Θα χρειαστεί να συνυπολογίσουμε πολλά ζητήματα, χωρίς σαφείς ενδείξεις. Βλέποντας και κάνοντας. Όσο εξελίσσονται οι κανονισμοί, τα υπάρχοντα πλοία θα κληθούν να μειώσουν την ταχύτητά τους έτι περαιτέρω, αλλά κάποια στιγμή, δεν θα είναι εφικτή άλλη επιπρόσθετη μείωση.’’

 Ο κ. Stavros NiotisChief Sustainability Officer – Prime Marine, τόνισε: “Το δίλημμα ανάμεσα στην επένδυση στα υπάρχοντα σκάφη μέσω αναπροσαρμογής τους και στα νέα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα εξακολουθεί να υφίσταται. Η δεύτερη επιλογή αφορά την οικονομία γενικότερα, πέρα από τη ναυτιλία αυτή καθαυτή. Οι θεσμοί προωθούν και χρηματοδοτούν έργα που σχετίζονται με το υδρογόνο – η ΕΕ έχει επενδύσει 5 δις ευρώ – οπότε αυτό ίσως κάτι σημαίνει. Παρ’ όλα αυτά, σας καλώ να δώσετε την προσοχή σας σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο, σύμφωνα με την οποία το υδρογόνο ενδεχομένως δεν είναι τόσο «πράσινο» όσο πιστεύαμε. Κάποιοι ισχυρίζονται πως οι επιπτώσεις του στην υπερθέρμανση του πλανήτη ίσως είναι χειρότερες και από το διοξείδιο του άνθρακα. Οι τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα θα μπορούσαν να αλλάξουν τους κανόνες του παιχνιδιού, σώζοντας μας από τη διαδικασία εύρεσης νέων εξωτικών καυσίμων και των επακόλουθων υποδομών. Η δέσμευση άνθρακα λύνει αυτό το πρόβλημα.”

Ο κ. George TeriakidisArea ManagerEast Mediterranean Black SeaMaritime – DNV, τόνισε: “Είναι γεγονός πως οι νέες τεχνολογίες διεισδύουν στη ναυτιλία, με νέους κινητήρες, εξοπλισμό, αλλά και λογισμικό, αισθητήρες, διασυνδεσιμότητα κ.λπ. Θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε πως αυτό εφαρμόζεται στην πράξη, μέσα από τα μάτια των διακεκριμένων μας ομιλητών.”

 Ο κ. George PapagiannopoulosPrincipal – Common Progress Shipping Co. , τόνισε: “Η υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών στη ναυτιλία έχει καθυστερήσει σε σύγκριση με άλλες βιομηχανίες, όπως οι εναέριες μεταφορές. Αυτό συνέβη λόγω της μη διαθεσιμότητας της κατάλληλης τεχνολογίας, καθώς υπήρχε έλλειψε διασύνδεσης για τη μεταφορά δεδομένων. Αυτός όμως δεν ήταν ο μόνος λόγος. Παραμένουμε ένας κατακερματισμένος κλάδος, με τις περισσότερες εταιρείες να διαθέτουν στόλους μικρού ή μεσαίου μεγέθους. Ωστόσο, με τους περιβαλλοντικό ρυθμιστικό πλαίσιο να γίνεται όλο και πιο περίπλοκο, όλες οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να διασφαλίσουν τη μακροζωία και την πρόοδο τους θα πρέπει να προσαρμοστούν.”

 Ο κ. Fotis NDalmyrasCEO – Andriaki Shipping CoLtd. , τόνισε: “Υπάρχουν πολλά δυνητικά οφέλη που λειτουργούν καταλυτικά για την πραγματοποίηση αλλαγών. Το περιβάλλον, η κοινωνική ευθύνη και η εταιρική διακυβέρνηση αποτελούν τους πυλώνες της διαδικασίας επίτευξης της βιωσιμότητας. Στο περιβαλλοντικό κομμάτι, ο βασικός επιταχυντής εξελίξεων είναι η απανθρακοποίηση, αν και ακόμη αντιμετωπίζουμε διαταράξεις λόγω της έλλειψης διαθέσιμων καυσίμων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Χωρίς σοβαρές επενδύσεις στην επιστήμη, δεν μπορούν να προκύψουν τεχνολογίες με πρακτικές εφαρμογές. Η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση είναι ακόμη στα πρώτα τους βήματα στη ναυτιλία, βοηθούν όμως στην απόκτηση πραγματικών δεδομένων. Το διαδίκτυο και οι εφαρμογές του γεφυρώνουν εν τέλει την απόσταση ανάμεσα στα γραφεία και στα πλοία μας.”

 Ο κ. Tassos TzamouranisGeneral Manager – Dalex Shipping CoS.A. , τόνισε: “Η ψηφιοποίηση είναι πιο περίπλοκη από την απλή μεταφορά δεδομένων. Σήμερα, για να αξιοποιήσουμε πλήρως τις νέες τεχνολογίες, πρέπει να επανασχεδιάσουμε τις επιχειρησιακές μας διαδικασίες. Στα γραφεία μας, λαμβάνουμε δεδομένα από πολλές πηγές και τα εξελίσσουμε σε αποφάσεις. Η πληροφορία είναι η πρώτη ύλη και οι αποφάσεις το τελικό προϊόν. Όσο πιο σύντομη και γρήγορη η γραμμή παραγωγής, τόσο καλύτερη είναι. Χάρη στις ικανότητες που μας προσφέρουν τα ψηφιακά συστήματα, όπως ο γρήγορος και εύκολος έλεγχος, μπορούμε να εξαλείψουμε περιττές ενέργειες όπως ειδοποιήσεις και εγκρίσεις. Έτσι, η αποτελεσματικότητά μας αυξάνεται.”

 Ο κ. Georgios EPoularasCEO – ENESEL S.A. , τόνισε: “Επιχειρώντας να τελειοποιήσουμε τομείς όπως η βελτιστοποίηση του ταξιδιού, η ευημερία του πληρώματος και η ασφάλεια στα σκάφη μας, χρησιμοποιούμε νέα εργαλεία, σε πραγματικό χρόνο, για πιο αξιόπιστο έλεγχο. Αυτό μας προσφέρει καλύτερη διαχείριση σε μεγαλύτερη κλίμακα, ενισχύοντας την ασφάλεια και παρέχοντας αυξημένες επιλογές για την επικοινωνία και τη ψυχαγωγία του πληρώματος, ακόμη και υπηρεσίες τηλεϊατρικής.

Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών αποτελεί μείζονα αλλαγή. Οι εταιρείες, πριν αποφασίσουν να επενδύσουν, πρέπει να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες, να προχωρήσουν στις απαραίτητες αναλύσεις και να αξιολογήσουν τις παραμέτρους που επιδέχονται αλλαγών.”

 Ο κ. Martin AckermannCCO – Synergy Group, τόνισε: “Η πρόοδος πρέπει να γίνει σταδιακά, διαφορετικά η αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων ταυτόχρονα προκαλεί δέος. Η εξοικονόμηση ενέργειας, η επιλογή μελλοντικών καυσίμων και η ψηφιοποίηση αποτελούν βασικούς παράγοντες. Συγκρίνοντας τη ναυτιλία άλλων εποχών με το παρόν, παρατηρώ ότι η νοοτροπία του «νικητή που τα παίρνει όλα» έχει αντικατασταθεί από την αποδοχή της ανάγκης για συνεργασίες. Πρέπει να θεσπίσουμε συγκεκριμένα πρότυπα για τα δεδομένα μας: δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, ώστε να είναι αξιόπιστα. Θα συνεχίσουμε να κάνουμε διαρκή μικρά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.”

Ο κ. Spyridon ZolotasSenior Director – RINA, τόνισε: “Πολλά πράγματα που δεν περιμέναμε έχουν συμβεί, όπως η πανδημία, ο πόλεμος, η ενεργειακή κρίση, σε συνδυασμό με τις πολυάριθμες προκλήσεις που σχετίζονται με την απανθρακοποίηση. Σε αυτά τα αχαρτογράφητα νερά, είναι δύσκολο να βρεις πυξίδα. Οι νηογνώμονες προσπαθούν να έχουν ρόλο συμβούλου αλλά και ρυθμιστή.”

Ο κ. Gregory SpourdalakisGeneral ManagerGreece – Columbia Shipmanagement, τόνισε: “Όπως είναι λογικό, εταιρείες όπως η Columbia Shipmanagement εργάζονται σκληρά για να είναι προετοιμασμένες, επενδύοντας στη ψηφιοποίηση, την εκπαίδευση και την αποδοτικότητά τους. Μια διεξοδική ανάλυση οδηγεί στη βελτιστοποίηση του ταξιδιού και η καλή προετοιμασία προσφέρει πάντοτε ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Πέραν της τεχνολογίας, είναι απαραίτητη η σωστή νοοτροπία για να αποκτήσουν προτεραιότητα οι υπηρεσίες πληροφορικής και λογισμικού. Είναι μια προσπάθεια προσθήκης αξίας στην εταιρεία, που απαιτεί νέες συνεργασίες και συμμαχίες. Μπορεί να επιτευχθεί μέσω εξωτερικών αναθέσεων, σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά και προσλαμβάνοντας νέο προσωπικό.”

 Ο κ. Spyros TarasisChief Operating OfficerDry Bulk Fleet – Costamare Shipping ServicesVice Chairman – INTERCARGO, τόνισε: “Θα ήθελα να υπογραμμίσω πως οι καλές ναυτιλιακές εταιρείες υιοθέτησαν τη ψηφιοποίηση και τα εργαλεία συλλογής δεδομένων χρόνια πριν, καθώς επίσης και επένδυσαν σε συσκευές ενεργειακής εξοικονόμησης. Οι ιδιοκτήτες αυτοί είναι καλά προετοιμασμένοι και γνωρίζουν τι έρχεται. Ειδικά για τις επόμενες μεταρρυθμίσεις, CII και EEXI, οι μειωμένες ταχύτητες είναι αυτονόητες. Πρόκειται για τη μόνη κίνηση, με τα καύσιμα και τις τεχνολογίες στη διάθεσή μας, που όντως βοηθούν στην προστασία του περιβάλλοντος.”

 Ο κ. Marcos CVassilikosManaging Director – Eurobulk, τόνισε: “Σχετικά με το EEXI δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά, οι αριθμοί άλλωστε είναι προκαθορισμένοι. Πολλά πλοία θα μειώσουν την ισχύ των κινητήρων τους εγκαθιστώντας περιοριστές. Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να προετοιμαστούν καθώς οι ημερομηνίες πλησιάζουν, με πρώτη αυτή του Ιανουαρίου του 2023. Φυσικά, τα πλοία είχαν ήδη αρχίσει να μειώνουν ταχύτητες, πρόκειται για μια συνεχιζόμενη διαδικασία. Μέχρι τώρα, η ταχύτητα οριζόταν από την αγορά, τώρα η μείωση καθίσταται υποχρεωτική λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών. Μπορούμε να κάνουμε περισσότερα, όπως το να εξοικονομήσουμε ενέργεια στα πλοία μας ή να χρησιμοποιήσουμε πιο πράσινα καύσιμα. Το ΥΦΑ είναι μια επιλογή για όσους έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν τα σκάφη τους, κοστίζει όμως πολύ. Διαφορετικά, μπορεί κανείς να στραφεί σε βιοκαύσιμα που δεν έχουν ελεγχτεί σε ευρεία κλίμακα.”

 Ο κ. George SaroglouChief Operating Officer – TEN Ltd., τόνισε: “Θα χρειαστεί συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και όλοι πρέπει να συνεισφέρουν, αρχής γενομένης από τους κατασκευαστές. Θα απαιτηθεί επιπρόσθετη κατάρτιση στη στεριά και στη θάλασσα, ώστε να χρησιμοποιούνται καλύτερα τα διαθέσιμα εργαλεία, ενώ και οι χαμηλές ταχύτητες θα συνεχιστούν. Τα καύσιμα παραμένουν το μεγαλύτερο αγκάθι προς επίλυση, άμεσα και μακροπρόθεσμα. Διαθέτουμε, γενικά μιλώντας, έναν νεαρό στόλο, που αποκτήθηκε από το 2015 και μετά, αλλά παρακολουθούμε την απόδοση κάθε σκάφους για να βεβαιωθούμε ότι όποια διορθωτική κίνηση χρειαστεί θα γίνει τώρα, προληπτικά, χωρίς να περάσει πολύτιμος χρόνος που θα επηρεάσει αρνητικά την αξιολόγηση του πλοίου.”

Ο κ. Costas KontesManaging Director – VShips Greece, τόνισε: “Η βιομηχανία έχει επιδείξει προσαρμοστικότητα αντιμέτωπη με τους νέους κανονισμούς, όπως άλλωστε πράττει η ναυτιλία διαχρονικά. Εμείς έχουμε εφαρμόσει μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας εδώ και χρόνια. Ένας καλός χειριστής με μια επαγγελματική ομάδα διαχείρισης του πλοίου ελέγχουν κάθε πτυχή του σκάφους.

Δυστυχώς, την ώρα που εφοπλιστές και χειριστές κάνουν το καθήκον τους, η έλλειψη υποδομών ικανών να μετριάσουν τους περιβαλλοντικούς κινδύνους παραμένει. Δεν υφίσταται επαρκής επικοινωνία μεταξύ των λιμενικών αρχών, ώστε τα σκάφη να αναχωρήσουν και να φτάσουν στον προορισμό τους στην ώρα τους.”

Ο Dr. M. Abdul Rahim, Corporate Officer, Managing Director for Europe and Africa, ClassNKτόνισε: “Η ClassNK ιδρύθηκε το 1899. Έχουμε 130 γραφεία ανά τον κόσμο, εκπροσωπώντας 20% του παγκόσμιου στόλου. Οι εκπομπές CO2 της ναυτιλίας αντιστοιχούν σε εκείνες που παράγει συνολικά η Γερμανία. Ο ΙΜΟ έχει θέσει ένα παγκόσμιο κανονιστικό πλαίσιο για να επιτύχει μείωση των εκπομπών αερίων που συνεισφέρουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ως εκ τούτου, το ΥΦΑ μπορεί να χρησιμεύσει ως μεταβατικό καύσιμο, πριν ξεκινήσουμε να συζητάμε για το βιομεθάνιο, μετά το 2025 ή το υδρογόνο/αμμωνία που αναμένεται στις αγορές το 2028. Η ClassNK επενδύει σε έργα που αφορούν όλα τα εναλλακτικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένης της τεχνολογίας δέσμευσης άνθρακα, προετοιμαζόμενη για κάθε πιθανό σενάριο.”

Η κα. Paillette PalaiologouVice President M&O DivisionSoutheast EuropeBlack Sea and Adriatic (SEEBAZone – Bureau Veritas, τόνισε: “Όλοι μας εργαζόμαστε σε έναν μοναδικό και ενδιαφέροντα κλάδο, τη ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου, και φυσικά τις τελευταίες δεκαετίες ο αριθμός των σκαφών σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αυξηθεί σημαντικά. Τα πλοία έχουν ένα συγκεκριμένο προσδόκιμο ζωής. Το δεδομένο αυτό συνδέεται άμεσα με τους επερχόμενους κανονισμούς, τις τεχνολογίες που θα καταστήσουν κάποια σκάφη απαρχαιωμένα και ξεπερασμένα, φέρνοντας στο προσκήνιο το δίλημμα της προσαρμογής ή της ανανέωσης του στόλου.”

 Ο κ. Jerry KalogiratosCEO – Capital Product Partners, τόνισε: “Πολλές αναλύσεις μπορούν να γίνουν βάσει των παραγγελιών που καταθέτει ο κάθε κλάδος. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων ανακάμπτει αλλά πέρασε δύο κακές χρονιές από πλευράς κερδών, γεγονός που δικαιολογεί τις λιγοστές παραγγελίες. Υπάρχει άλλωστε διστακτικότητα που συνδέεται με τους κανονισμούς, τις τεχνολογίες πρόωσης, τα εναλλακτικά καύσιμα και την πληθώρα πραγμάτων που ήδη συζητήσαμε. Όσον αφορά τα εμπορευματοκιβώτια όμως, η αγορά βρίσκεται σε καλή θέση, με αυξημένη ζήτηση για σκάφη μεγαλύτερης χωρητικότητας.”

 Ο κ. Aristides PittasCEO – Euroseas Eurodry, τόνισε: “Έχουμε παραγγείλει 9 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με συμβατική τεχνολογία, τα οποία όμως καταναλώνουν 40% λιγότερο πετρέλαιο σε σχέση με αντίστοιχα πλοία προ δεκαετίας. Είναι πολύ οικονομικά για τη σύγχρονη εποχή. Οι υποδομές για τα νέα καύσιμα δεν θα είναι έτοιμες πριν το 2030 – είναι ένα ρίσκο που δεν είμαστε διατεθειμένοι να πάρουμε. Η κλασική λογική της φθηνής αγοράς και της ακριβής πώλησης, με τον καλύτερο δυνατό χειρισμό του πλοίου, εξακολουθεί να μας καλύπτει πλήρως.”

 Ο DrLoukas BarmparisPresident – Safe Bulkers, τόνισε: “Ακολουθήσαμε από νωρίς μια πραγματιστική προσέγγιση, παραγγέλνοντας 11 πλοία σε χαμηλότερες τιμές από τις σημερινές. Ήδη τα 2 πλοία που έχουμε παραλάβει συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων μας σκαφών ως προς την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητά τους. Τα μεγάλα σκάφη ιαπωνικής κατασκευής προσφέρουν ορισμένα πολύ πιο ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τα κινέζικα. Δεν θέλαμε σε καμία περίπτωση να περιμένουμε 5 με 10 χρόνια για να παραγγείλουμε.”

 Ο κ. Nicos RescosCOO – Star Bulk Carriers Corp. , τόνισε: “Όλοι αναζητούν εναλλακτικές για το θέμα των καυσίμων. Εμείς έχουμε επενδύσει σε πλυντρίδες για μεγάλο ποσοστό του στόλου μας, σαν ενδιάμεσο βήμα. Έχουμε εγκαταστήσει συσκευές ενεργειακής εξοικονόμησης, δοκιμάζουμε πολλές τεχνολογίες και επενδύουμε σε δεσμευτές άνθρακα. Καταγράφουμε πρόοδο στη βελτιστοποίηση του ταξιδιού, προσαρμοζόμενοι στον καιρό και επιλέγοντας την καλύτερη δυνατή διαδρομή. Μακροπρόθεσμα εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα, αλλά είναι πολύ νωρίς για να πάρουμε αποφάσεις.”

 Ο κ. Vasileios LampropoulosCOO – Thenamaris, τόνισε:

“Όσο η ενέργεια γίνεται πιο καθαρή, τόσο το κόστος της θα αυξάνεται. Πρέπει να εστιάσουμε στην αποτελεσματικότητα και στη μελέτη των ESG (EnvironmentalSocial, & Governance) ζητημάτων που προκύπτουν, και στις νέες προκλήσεις που αφορούν την ασφάλεια και την προστασία των πλοίων και του ανθρώπινου δυναμικού.

Επιπλέον, λειτούργησε σαν διαδραστική πλατφόρμα επικοινωνίας, σχετικά με την Επιχειρησιακή Αριστεία, τις Βέλτιστες Πρακτικές και τη Βιωσιμότητα, φέρνοντας σε επαφή Ναυτιλιακές Εταιρείες, Ναυλωτές, Κυβερνητικές και μη Κρατικές Ενώσεις, Νηογνώμονες, Ασφαλιστικούς Οργανισμούς  (P&I Clubs), Νηολόγια, Προμηθευτές Τεχνολογίας και Υπηρεσιών καθώς και στην οικονομική και επενδυτική κοινότητα.