Με τροπολογία ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας,  η εισφορά στο φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή, η οποία επιβαρύνει την κατανάλωση φυσικού αερίου, κάνει τις αποδοτικές μονάδες πιο αποδοτικές ενώ αυξάνεται το κόστος για τις λιγότερο αποδοτικές.

Η εισφορά 10 ευρώ/MWh Ανώτερης Θερμογόνου Δύναμης Φυσικού Αερίου, υπολογίζεται στην ποσότητα φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται από κάθε υπόχρεο παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Τα έσοδα θα καταλήγουν υπέρ του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) για κάθε μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το αέριο  ενώ εξαιρούνται οι μονάδες συμπαραγωγής με σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης. Δηλαδή όσο περισσότερο αέριο καταναλώνει μια μονάδα τόσο περισσότερο θα της κοστίζει, μέτρο που σκοπεύει να περιορίσει και την κατανάλωση αερίου δημιουργώντας κίνητρο για τις νέες επενδύσεις σε νεότερες μονάδες που είναι πιο αποδοτικές.

1

Συνολικά  η ηλεκτροπαραγωγή πραγματοποιεί τη μεγαλύτερη κατανάλωση φυσικού αερίου στο πρώτο εξάμηνο καλύπτοντας το 67,27% της εγχώριας ζήτησης με κατανάλωση 20,39 TWh  στο πρώτο εξάμηνο σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ σε σύνολο κατανάλωσης 30,31 TWh. Αυτό σημαίνει ότι σε ετήσια βάση η κατανάλωση όλων των μονάδων παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο είναι 40 TWh και το κόστος του νέου Ειδικού Τέλους, θα ανέλθει σε 400 εκ. ευρώ το χρόνο για τις 4 εταιρείες ΔΕΗ, Protergia, Elpedison και ΗΡΩΝ.

Πώς θα υπολογίζεται η κατανάλωση φυσικού αερίου

Η ειδική εισφορά που αναλογεί κάθε Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής για κάθε μήνα, θα υπολογίζεται από το Δ.Ε.Σ.Φ.Α.  βάσει των δηλώσεων που υποβάλλουν  οι υπόχρεοι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας παραγωγοί, για τις φυσικού αερίου που κατανάλωσαν, έως 7η ημερολογιακή ημέρα του επόμενου μήνα  αποκλειστικά για τις ανάγκες ηλεκτροπαραγωγής κατά μήνα αναφοράς.

Ο Δ.Ε.ΣΦ.Α., έως τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα που έπεται του μήνα αναφοράς,  θα αποστέλλει ταυτόχρονα σε κάθε υπόχρεο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ειδοποίηση, για την αναλογία του καταβολή της  ειδικής εισφοράς και θα κοινοποιεί την ειδοποίηση αυτή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.). Το ποσό της εισφοράς θα καταβάλλεται στο Δ.Ε.Σ.Φ.Α. Α.Ε. από τον υπόχρεο παραγωγό έως τελευταία εργάσιμη ημέρα του επομένου (πι±2). Τυχόν αμφισβητήσεις περί την ορθότητα των ληφθέντων υπ’ όψιν δεδομένων του μαθηματικού υπολογισμού θα απευθύνονται στο Διαχειριστή και θα κοινοποιούνται στη Ρ.Α.Ε., σε προθεσμία δέκα (ΙΟ) ημερολογιακών ημερών, από τη λήψη της ειδοποίησης. Ενδεχόμενες διορθώσεις επέρχονται αμέσως, και όχι πέραν των τριών (3) ημερών από την αιτιολογημένη αμφισβήτηση. Για εφαρμογή του μέτρου, ο Δ.Ε.Σ.Φ.Α. Α.Ε. προσδιορίζει τραπεζικό λογαριασμό καταβολής και τους κωδικούς ταυτοποίησης των συναφών χρηματοροών.

Ποιοι εξαιρούνται

Από την επιβολή εισφοράς εξαιρούνται οι μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.ΘΥ.Α.) που έχουν συνάψει σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης, σύμφωνα ν. 4414/2016 (Α’ 149) σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α’ 129) αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας, πριν έναρξη ισχύος του ν. 3468/2006. Οι μονάδες αυτές είναι η μονάδας της Μυτιληναίος στην Αλουμίνιο της Ελλάδος ,  στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας ισχύος 334,6 MW,  αλλά και οι μονάδες πολλών βιομηχανιών.

Τι άλλο προβλέπει η τροπολογία

Πέραν αυτού, η τροπολογία περιλαμβάνει άρθρο για τα υδροηλεκτρικά άνω των 15 μεγαβάτ, όπου επιτρέπεται άπαξ η έκδοση τμηματικής άδειας εγκατάστασης.

Όσον αφορά τις ΥΚΩ, προβλέπεται αναθεώρηση, συγκεκριμένα ότι οι χρεώσεις μπορούν να αναπροσαρμόζονται από 1η Νοεμβρίου 2022 με απόφαση του ΥΠΕΝ κατόπιν γνώμης της ΡΑΕ. Ταυτόχρονα, ορίζεται ότι ΥΚΩ συνιστά και η αντιστάθμιση του κινδύνου από ενεργειακές κρίσεις. Στόχος είναι η δημιουργία περιθωρίου πλεονάσματος για αντιμετώπιση μελλοντικών ενεργειακών κρίσεων.

Επίσης, με το άρθρο 5 επιλύεται το πρόβλημα υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς για κάθε τεχνολογία σταθμού ΑΠΕ κατά την περίοδο εφαρμογής του Προσωρινού Μηχανισμού. Συγκεκριμένα, αναφέρονται τα εξής:

Για τον υπολογισμό της Ειδικής Τιμής Αγοράς κάθε τεχνολογίας σταθμών Α.Π.Ε., κατά την περίοδο εφαρμογής του Προσωρινού Μηχανισμού, η ωριαία Αξία Ηλεκτρικής Ενέργειας στη Χονδρεμπορική Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ορίζεται με την υπό στοιχεία ΑΠΕΗΛ/Α/ΦΙ/ οικ. 187480/7.122016 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 3955), ισούται με την Τιμή Εκκαθάρισης της Αγοράς, ανά Αγοραία Χρονική Μονάδα της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, όταν η τελευταία είναι μικρότερη από τη διοικητικά καθοριζόμενη μοναδιαία τιμή για τους σταθμούς και χαρτοφυλάκια Α.Π.Ε. του άρθρου 3 υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/70248/2434/2022 Κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 3517), και με την ανωτέρω διοικητικά καθοριζόμενη μοναδιαία τιμή, όταν η Τιμή Εκκαθάρισης Αγοράς, ανά Αγοραία Χρονική Μονάδα της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, είναι μεγαλύτερη από την ως άνω διοικητικά καθοριζόμενη μοναδιαία τιμή.

Παράλληλα, η τροπολογία προβλέπει ότι με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού δύναται να προκηρύσσονται προγράμματα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης από αυτοπαραγωγούς, ηλιοθερμικών συστημάτων οικιακές εγκαταστάσεις (νοικοκυριά), πρωτογενή (αγρότες) και δευτερογενή – τριτογενή (λοιπές χρήσεις) Τομέα, καθώς και εγκαταστάσεις νομικών προσώπων που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς, με χρηματοδότηση ιδίως από πόρους της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης.