Μετ΄εμποδίων εξελίσσεται η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για το «καλάθι του νοικοκυριού» την ώρα που η πολιτική αντιπαράθεση για την ακρίβεια μεταφέρεται στη Βουλή.

Σήμερα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης θα απλπαντήσει σε επίκαιρη ερώτηση του Αλέξη Τσίπρα για την ακρίβεια, θέμα που σηκώνει πολύ ψηλά ο ΣΥΡΙΖΑ ασκώντας πολιτική πίεση στην κυβέρνηση.

Την ίδια ώρα η αγορά περιμένει τη νομοθετική ρύθμιση που θα καθορίζει όλες τις λεπτομέρειες για το «καλάθι του νοικοκυριού» εκφράζοντας παράλληλα τον προβληματισμό για το θέμα του ανταγωνισμού ζητώντας παράλληλα διαβεβαιώσεις ότι δεν θα προκληθούν στρεβλώσεις στην αγορά.

Σε αυτό το φόντο και με εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να διαμηνύουν, χωρίς να βγαίνουν επισήμως μπροστά -αφού άλλωστε συμφώνησαν με την πρωτοβουλία του Αδωνι Γεωργιάδη στη συνάντηση της περασμένης Τετάρτης- ότι αν δεν έχουν διασφαλίσεις δεν θα προχωρήσουν, η νομοθετική ρύθμιση μετατίθεται για τις επόμενες ημέρες.

Οι καθυστερήσεις και η εμπλοκή της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Ήταν αρχικά να κατατεθεί ως τροπολογία στο νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα αλλά εν τέλει θα κατατεθεί σε επόμενο νομοσχέδιο που θα εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής.

Και αυτό γιατί πρέπει να εξεταστούν όλες οι πτυχές και να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχουν κενά που θα μπορούσαν να προκαλέσουν στρεβλώσεις στην αγορά.

«Δεν θα νομοθετήσουμε σήμερα για το «καλάθι του νοικοκυριού», θα έλθει, όμως, η νομοθετική θωράκιση σε επόμενο νομοσχέδιο, κυρίως για να προστατεύσουμε και τις αλυσίδες από την έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού ως προς το αν αυτό παραβιάζει τους περί ανταγωνισμού νόμους» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης μιλώντας στη Βουλή.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου συνεργάζονται με την ΕΠΑΝΤ για να στηριχθεί νομικά και ουσιαστικά το εγχείρημα να εξεταστούν όλες οι πτυχές και μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου το μέτρο με το καλάθι της νοικοκυράς να μπορεί να τεθεί σε ισχύ, υπογραμμίζει μιλώντας στο mononews.gr υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου.

Τι θα περιλαμβάνει η νομοθετική ρύθμιση

Το μέτρο θα αφορά τις οργανωμένες επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ, η λίστα που έχει ήδη δημοσιοποιηθεί μπορεί να έχει κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις ενώ η ανανέωση του καλαθιού θα γίνεται πιθανότητα κάθε επτά ημέρες. Η αρχική σκέψη ήταν τα σούπερ μάρκετ να ανανεώνουν το καλάθι κάθε 15 ημέρες ωστόσο η επιλογή αυτή φαίνεται να απομακρύνεται.

Οι επιφυλάξεις  προμηθευτών και λιανεμπόρων για το θέμα αυτό, όπως επισημαίνει η ίδια πηγή στο mononews.gr, σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο καταναλωτικό πρότυπο που εκδηλώνεται σε περιπτώσεις προσφορών, στοκάροντας προϊόντα.

Κάτι που ενδέχεται να δημιουργήσει πρόβλημα με δεδομένο ότι στη νομοθετική ρύθμιση θα υπάρχει η πρόβλεψη για δέσμευση αποθεμάτων ώστε να μην εξαντλούνται τα προϊόντα και να υπάρχουν σε διαθεσιμότητα και τις 7 ή τις 15 ημέρες αν τελικά αποφασιστεί κάτι τέτοιο.

Το καλάθι θα αναρτάται στο e- καταναλωτής και οι επιχειρήσεις θα ελέγχονται σε εβδομαδιαία βάση ώστε οι τιμές των προϊόντων που το συνθέτουν να μην αυξάνονται  με τον ίδιο ρυθμό όπως τα υπόλοιπα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ.

«Συμφωνήσαμε ότι όλοι αυτοί (σ.σ. σούπερ μάρκετ και βιομηχανία τροφίμων)  θα προσπαθήσουν να υποστηρίξουν ένα καλάθι 50 προϊόντων – και εμείς θα τους ελέγχουμε για αυτό σε εβδομαδιαία βάση- στα οποία να μην περνάνε τον ίδιο ρυθμό αυξήσεων που περνάνε γενικά στα προϊόντα του σούπερ μάρκετ. Δηλαδή, εάν ο πληθωρισμός είναι 12%, εκεί να είναι πολλές μονάδες παρακάτω, τείνοντας προς το μηδέν» είπε ο κ. Γεωργιάδης από το βήμα της Βουλής.

Αναφορικά με τις μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τζίρο κάτω των 90 εκατ. ευρώ μπορούν να υιοθετήσουν μια ανάλογη πρακτική προτείνοντας το δικό τους καλάθι ωστόσο δεν υπάρχει η πρόβλεψη να το ανεβάζουν στο e-καταναλωτής. Προϋπόθεση είναι να έχουν e shop αλλά και να δοθεί και η ανάλογη δυνατότητα από την εφαρμογή e-καταναλωτής, ενδεχόμενο το οποίο θα εξεταστεί, όπως αναφέρουν πληροφορίες.

Η αλλαγή… ισορροπιών στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Κομβικό για τις σχέσεις σούπερ μάρκετ με τους προμηθευτές είναι ποιοι κωδικοί, από ποιες εταιρείες και υπό ποιους όρους θα μπουν σε αυτό το καλάθι.

Οι προμηθευτές φοβούνται ότι με αυτό το καλάθι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη και θα καθορίζουν ποια εταιρεία θα πουλήσει και ποια όχι. Παράγοντες της αγοράς θεωρούν δεδομένο ότι θα υπάρξει ανακατανομή μεριδίων και έτσι θα είναι μία δύσκολη εξίσωση η συμφωνία με τους προμηθευτές για το ποια προϊόντα θα μπουν στο καλάθι και ποια θα μείνουν εκτός.

Ήδη πάντως αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαμορφώνουν προσχέδια με βάση τη λίστα με τις 31 κατηγορίες και τις 51 υποκατηγορίες προϊόντων που τους κοινοποίησε το υπουργείο Ανάπτυξης περιμένοντας τόσο το «πράσινο φως» ότι όλη η πρωτοβουλία δεν υπερβαίνει τα εσκαμμένα της λειτουργίας του ανταγωνισμού στην αγορά όσο και τις τελικές λεπτομέρειες που θα περιγράφονται αναλυτικά στην επικείμενη νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου.

Διαβάστε επίσης

Άδωνις Γεωργιάδης: Οι βιομηχανίες θα συνεργαστούν με τα σούπερ μάρκετ για το καλάθι του νοικοκυριού

Ανατιμήσεις σοκ στα τρόφιμα – «Τρέχει» ο Άδωνις το «καλάθι του νοικοκυριού»

Προμηθευτές – λιανεμπόριο στα… χαρακώματα για το «καλάθι του νοικοκυριού»