ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με αυξήσεις από 4,2% έως 23,3% τα τρόφιμα αναδεικνύονται ως το νούμερο ένα πρόβλημα για τον οικογενειακό προϋπολογισμό αλλά και για την κυβέρνηση, που αναζητά τρόπους να μετριαστεί το τσουνάμι ανατιμήσεων.
Το ανεξέλεγκτο ράλι ανόδου στις τιμές των τροφίμων πιστοποιούν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή Σεπτεμβρίου.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα γαλακτοκομικά και αυγά που είναι ακριβότερα κατά 23,3% σε σχέση με πέρυσι ενώ σε έναν μόλις μήνα αυξήθηκαν κατά 2,7%.
Το ψωμί και τα δημητριακά έχουν αυξημένες τιμές κατά 18,4% σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο και κατά 17% τα έλαια και λίπη. Σημαντικές είναι και οι ανατιμήσεις στα κρέατα (+17,6%), στα λοιπά τρόφιμα (+12,6%), σε καφέ-κακάο-τσάι (+14,3%).
Η λίστα με τα 50 προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού»
Μέσα σε αυτό το κλίμα, με τους καταναλωτές να ψωνίζουν όλο και λιγότερα και ακριβότερα προϊόντα και τις οργανωμένες αλυσίδες λιανεμπορίου να χάνουν όγκο πωλήσεων (-1,6% στο οκτάμηνο με βάση τα στοιχεία της IRI), το υπουργείο Ανάπτυξης με την πρωτοβουλία για το «καλάθι του νοικοκυριού» προσδοκά ότι θα συγκρατηθεί το κύμα ανατιμήσεων.
Σήμερα οι αρμόδιες υπηρεσίες θα στείλουν στα σούπερ μάρκετ τις λίστες με τις 20 κατηγορίες από τις οποίες θα επιλεγούν τα 50 προϊόντα που θα συνθέτουν το καλάθι και σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνι Γεωργιάδη στο επόμενο δεκαήμερο οι αλυσίδες θα είναι έτοιμες να το παρουσιάσουν στους καταναλωτές. Όπως είπε σε τηλεοπτική του συνέντευξη, «το καλάθι του νοικοκυριού θα έχει 50 κατηγορίες προϊόντων. Θα δούμε πως θα λειτουργήσει και εδώ είμαστε, ό,τι διορθωτική παρέμβαση χρειάζεται να την κάνουμε. Είμαι βέβαιος πως αυτό που κάνουμε θα λειτουργήσει και θα αποτελέσει πρότυπο και για άλλες χώρες στην Ευρώπη».
Συνάντηση με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας
Πάντως, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκο Παπαθανάση θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που θα δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό να προσδιορίζει τα είδη που θα περιλαμβάνονται στο «καλάθι της νοικοκυράς» με τα 50 προϊόντα, και θα ψηφιστεί εντός της εβδομάδας, στο νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα.
«Το μέτρο θα αφορά καταστήματα που είναι αλυσίδες και έχουν τζίρο άνω των 70 Εκατομμυρίων ευρώ. Μέχρι στιγμής είναι πάνω από 15 αλυσίδες που έχουν χιλιάδες καταστήματα» είπε ο αναπληρωτής υπουργός, υπενθύμισε ότι εντός της εβδομάδας θα πραγματοποιηθεί συνάντηση και με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας ενώ σχετικά με το εάν θα είναι ευδιάκριτα τα προϊόντα που θα βρίσκονται στο καλάθι, ο κ. Παπαθανάσης ανέφερε ότι θα υπάρχει ειδική σήμανση.
Ο ίδιος, γενικότερα, ανέφερε ότι «από την πρώτη στιγμή προσπαθήσαμε να προστατεύσουμε τους καταναλωτές με την εφαρμογή e-καταναλωτής στην οποία μπορεί κάθε μέρα ο καθένας να βλέπει τις τιμές. Το δεύτερο είναι η προστασία και το πλαφόν στο ποσοστό κέρδους. Έχουμε κάνει χιλιάδες ελέγχους έτσι ώστε να μην υπάρχει αισχροκέρδεια και οι έλεγχοι θα συνεχιστούν».
Μειωμένος ο όγκος πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ
Στο μεταξύ οι αλυσίδες λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζουν να έχουν ανάπτυξη πωλήσεων μόνο λόγω πληθωριστικών πιέσεων με τον όγκο να μειώνεται. Όπως προκύπτει από report της εταιρείας ερευνών IRI για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 3%, όμως την ίδια στιγμή ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Μάλιστα τα στοιχεία της IRI δείχνουν ότι προοδευτικά μεγαλώνει η ψαλίδα μεταξύ του ρυθμού ανάπτυξης της αξίας πωλήσεων και του όγκου πωλήσεων. Έτσι τον Αύγουστο ο τζίρος αυξήθηκε κατά 8,9%, ενώ ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε. Τον Ιούλιο η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 10,3%, όμως και ο όγκος πωλήσεων είχε καταγράψει αύξηση, αν και μικρότερη.
Και στις τρεις μεγάλες ομάδες στα ράφια των σούπερ μάρκετ στο οκτάμηνο καταγράφεται αύξηση πωλήσεων σε αξία αλλά πτώση του όγκου. Ετσι, στα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε στο οχτάμηνο κατά 3,8%, όμως ο όγκος πωλήσεων ήταν μικρότερος κατά 0,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς ο τζίρος αυξήθηκε κατά 1,6%, όμως ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 4,9%, ενώ στα απορρυπαντικά – καθαριστικά υποχώρησε και η αξία και ο όγκος πωλήσεων κατά 0,8% και 6,3% αντιστοίχως.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές σε προϊόντα μαγειρικής έχουν ανατιμηθεί κατά 10,2%, στα γαλακτοκομικά 7,6% και 6,3% στα κατεψυγμένα.
Διαβάστε επίσης:
Γεωργιάδης: Πότε ξεκινά και πώς θα λειτουργήσει το «καλάθι της νοικοκυράς»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- International Chamber of Shipping: Νέος Γενικός Γραμματέας ο Θωμάς Α. Καζάκος
- Αυτοδιαχείριση: Πάνω από 13 εκατ. ευρώ μοιράζει για τα πνευματικά δικαιώματα
- Ψηφιακά Εργαλεία ΜμΕ: Περισσότερες από 65.000 αιτήσεις υποβλήθηκαν στον πρώτο κύκλο
- Πεντάγωνο: Η Κίνα έχει αυξήσει το πυρηνικό της οπλοστάσιο κατά 20%