Οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου και των προϊόντων πετρελαίου θα αλλάξουν τα δεδομένα της παγκόσμιας εμπορίας και διακίνησης πετρελαίου, σύμφωνα με έκθεση της νορβηγικής επενδυτικής τράπεζας  Cleaves Securities.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι η ζήτηση σε τόνο μίλια των δεξαμενόπλοιων θα αυξηθεί σημαντικά, γεγονός που θα οδηγήσει σε πρόσθετη ζήτηση για χωρητικότητα περίπου 613 δεξαμενόπλοιων MR στην αγορά. Αναμφίβολα, η αύξηση της ζήτησης σε τάνκερ, αποτελεί σημαντική είδηση για τους πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων.

Η Cleaves Securities τόνισε ότι οι δυτικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο «έχουν καταλυτική επίδραση στην αγορά των πετρελαιοφόρων».

Το πρότυπο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου έχει ήδη υποστεί σημαντικές αλλαγές λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της περαιτέρω αύξησης των κερδών των δεξαμενόπλοιων. «Έχουμε δει σημαντική αύξηση στα κέρδη από την έναρξη του πολέμου, αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα τάνκερ», αναφέρει η έκθεση.

Μετά την έναρξη της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης, η ροή ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στην Ευρώπη μειώθηκε, αλλά αυτή η πτώση δεν ήταν ιδιαίτερα τραυματική. «Παρά τον πόλεμο, οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας παραμένουν υψηλές», αναφέρει η έκθεση. «Οι ευρωπαϊκές εισαγωγές διυλισμένου πετρελαίου από τη Ρωσία μειώθηκαν μόνο κατά 600.000 βαρέλια την ημέρα και αργού πετρελαίου και κατά 250.000 βαρέλια την ημέρα στα τέλη Αυγούστου».

Ωστόσο, οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν να απαγορεύσουν τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία. Η Cleaves αναφέρει ότι εάν η Ευρώπη καταφέρει να απαγορεύσει εντελώς το ρωσικό πετρέλαιο μέχρι τις αρχές του 2023, η Ρωσία θα πρέπει να βρει αγοραστές για 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως διυλισμένων προϊόντων και 1,3 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου, ενώ η Ευρώπη θα πρέπει να εισάγει από αλλού. προφανώς θα αυξήσει τη μέση απόσταση αποστολής.

Ο Mikael Skov, Διευθύνων Σύμβουλος της Hafnia, του μεγαλύτερου πλοιοκτήτη δεξαμενόπλοιων στον κόσμο , υπογράμμισε σε συνέντευξή του ότι «είναι δύσκολο να γνωρίζουμε από πού θα αγοράσει το πετρέλαιο της η ΕΕ, αλλά αυτό για το οποίο μπορούμε να είμαστε σίγουροι είναι ότι η ΕΕ θα χρειαστεί από περισσότερα απομακρυσμένα μέρη μόλις τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο, κάτι που αναμένουμε ότι θα αυξήσει τη ζήτηση για περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια MR».

Αλλά η έκθεση Cleaves είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική: «Οι αλλαγές στις εμπορικές ροές από τη Ρωσία προς την ΕΕ έχουν αυξήσει τη ζήτηση για πετρελαιοφόρα κατά 184 ισοδύναμα MR. Μια ευρωπαϊκή απαγόρευση εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία θα μπορούσε να υπερτριπλασιάσει τον αριθμό αυτό βραχυπρόθεσμα».

Η Cleaves προβλέπει ότι οι κυρώσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε συνολικό δυναμικό 613 επιπλέον πετρελαιοφόρων MR: “Με την τρέχουσα χρήση του στόλου ήδη πάνω από 90%, ορισμένες συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων είναι πιθανό να κερδίσουν έσοδα ρεκόρ αυτόν τον χειμώνα”.

Επισημαίνεται ότι από τις 9 Σεπτεμβρίου, οι Ηνωμένες Πολιτείες απελευθέρωσαν 209 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου από το Strategic Petroleum Reserve (SPR) και τα αποθέματα ανέρχονται πλέον στα 434 εκατομμύρια βαρέλια, το χαμηλότερο επίπεδο από το 1984, αναφέρει η έκθεση. Η Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ (EIA) αναμένει ρυθμό αποθέματος περίπου 10.000 βαρελιών την ημέρα τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους.

Ακόμη και με τις υψηλές τιμές του πετρελαίου, οι ΗΠΑ θα παραμείνουν καθαρός εισαγωγέας αργού πετρελαίου έως το 2028, σύμφωνα με την ΕΠΕ. Έτσι, ακόμα κι αν δούμε μια απότομη αύξηση της εγχώριας παραγωγής στη χώρα, θα είναι και πάλι απαραίτητο να αναπληρωθούν τα αποθέματα SPR από το εξωτερικό, δηλαδή από τη Μέση Ανατολή.

Με βάση αυτή την κατάσταση, η επενδυτική τράπεζα υπολόγισε ότι η κάλυψη των αναγκών εφοδιασμού των ΗΠΑ ισοδυναμεί με δέσμευση 24 πλοίων VLCC για ένα έτος.

Στη συνέχεια, η έκθεση ανέλυσε την πτυχή της προσφοράς χωρητικότητας, δηλώνοντας ότι λόγω του τρέχοντος χαμηλού αριθμού παραγγελιών δεξαμενόπλοιων ( μόνο το 5% της υπάρχουσας μεταφορικής ικανότητας ), η αγορά θα μπορούσε ακόμη και να οδηγήσει σε αρνητική ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων το 2024. «Είμαστε αρκετά αισιόδοξοι για το μέλλον της βιομηχανίας δεξαμενόπλοιων, με τη χρησιμοποίηση του στόλου να παραμένει πάνω από το 90% για τα επόμενα χρόνια και να φτάνει σε κυκλική κορύφωση το 2024».

Σχεδόν όλες οι παγκόσμιες εταιρείες έχουν μειώσει δραστικά την κίνηση στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά υπάρχουν και αξιοσημείωτες εξαιρέσεις.

Διαβάστε επίσης

Νέες ανατιμήσεις στην Ευρώπη: Η συμφόρηση των πλοίων αυξάνει τα τέλη σε Βόσπορο και Σουέζ