ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Κατά τη διάρκεια μιας παραμονής μου στο Ντακάρ της Σενεγάλης γνώρισα παλαιστές. Αυτές οι στιγμές που πέρασα μαζί τους μου επέτρεψαν να κατανοήσω καλύτερα την στάση τους, τις φιλοδοξίες τους και το σύμπαν στο οποίο εξελίσσονται. Ένα σύμπαν βουτηγμένο στην ιερότητα, την υπεροχή, τον σεβασμό για τους προγόνους και τις δυνάμεις της Φύσης. Και μέσα από αυτή την εμπειρία γεννήθηκε ένα μείγμα επιρροών και χρωμάτων που γιορτάζεται μέσα από ένα μοναδικό διερευνητικό τρίπτυχο ταπισερί». «Οι Παλαιστές» είναι και ο τίτλος της έκθεσης των έργων του Λουί Μπαρτελεμί, που παρουσιάζονται στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, λίγο πριν το ταξίδι τους στο Musée Théodore Monod d’art africain στο Ντακάρ, που υπήρξε και ο τόπος της έμπνευσής τους.
Σχεδιαστής υφασμάτων αρχικά, που έχει δουλέψει με τους μεγαλύτερους οίκους υψηλής ραπτικής, όπως ο Dior, ο Gucci, ο Salvatore Ferragamo αλλά πλέον και αυτόνομος εικαστικός καλλιτέχνης ο Μπαρτελεμί θεωρεί κάθε έργο τέχνης του αντικείμενο σεβασμού και αγάπης, ενώ μελετά διαφορετικές κοινωνίες για να κατανοήσει τον πολιτισμό που τις προσδιορίζει. «Λατρεύω να συνδέω διαφορετικούς κόσμους σε μια δημιουργική διαδικασία», όπως έχει πει.
Στο Ντακάρ βρέθηκε την άνοιξη του 2020, λίγο πριν κλείσουν τα σύνορα εξ αιτίας της πανδημίας και εκεί έγινε μάρτυρας των αρχαίων τελετουργικών πάλης, που διασώζονται ως άθλημα και σήμερα. Καθισμένος στην άμμο, όπως όλοι οι θεατές παρακολούθησε τους αγώνες και γοητεύτηκε από τους παλαιστές και τις κινήσεις τους, που συνοδεύονταν από γυναικεία χορωδία!
Η δυαδικότητα στην τέχνη
«Η πανταχού παρούσα δυαδικότητα», λέει ο ίδιος «ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, τη ζωή και τον θάνατο, την κυριαρχία και την εγκατάλειψη που ενσαρκώνουν αυτοί οι άντρες, με καλεί να εκφράσω χρωματικά αυτή τη φλογερή διαμάχη μέσα από αντίπαλα χρώματα και κίνητρα. Η απογοήτευση των ηττημένων, η δόξα των νικητών που υψώθηκαν ως θεοί στη Γη και καταξιώθηκαν από ένα μαγεμένο κοινό με κάνουν να αναρωτιέμαι για τον απόηχο που προκαλεί μέσα μας αυτή η παράσταση».
Η συνέχεια ήταν αναπόφευκτη. Παρέμεινε και παρακολούθησε τις προπονήσεις μίας εκ των ομάδων, ενώ ταυτόχρονα προμηθεύτηκε σειρά από χρωματιστά υφάσματα. Στόχος του ήταν – όπως και έγινε – να τα ξαναδουλέψει με τη βοήθεια των συνεργατών τεχνιτών του στο Κάιρο, που είναι γνωστοί για την τεχνική τους στις ταπισερί Khayamiya. Ράβοντας και ανασυνθέτοντας εικόνες πάλης αφηγήθηκε έτσι, την ιστορία του στο Ντακάρ. Τα υφάσματα και οι κλωστές έγιναν μοναδικός τρόπος να αναδείξει την κίνηση του σώματος κατά τη διάρκεια της πάλης.
Οι ταπισερί
Η γνώση του σχετικά με τα υφάσματα που χρησιμοποιούν στην Αίγυπτο για την κατασκευή τεντών, η προσωπική του έμπνευση από τα υφάσματα διαφόρων εποχών, που υπάρχουν στα μουσεία Αφρικανικής και Αιγυπτιακής τέχνης και ακόμη η εμπειρία του από το παλαιότατο άθλημα της Σενεγάλης δημιούργησε μια φανταστική εικονογραφημένη χορογραφία, που αποδίδει όχι μόνο τη μαγεία των σωμάτων αλλά και του υφάσματος. Και εν τέλει, τα έργα του, αφαιρετικά και γεμάτα χρώμα δημιουργούν ταπισερί ιδιαίτερης αισθητικής. Δείχνουν την συμπόρευση διαφορετικών πολιτισμών, αλλά δίνουν και τη δυνατότητα της προβολής του σπουδαίο έργου ειδικευμένων τεχνιτών οι οποίοι ακολουθούν και εκσυγχρονίζουν τις παραδοσιακές τεχνικές.
Ζώντας και δουλεύοντας σήμερα μεταξύ Μαρακές, Καΐρου και Παρισιού σπούδασε σχέδιο μόδας στο Central Saint Martins στο Λονδίνο ενώ η καριέρα του άρχισε με τον σχεδιασμό prints και μοτίβων για οίκους μόδας. Αρχικά σε ηλικία μόλις 20 ετών στον Christian Dior υπό την διεύθυνση το τιμόνι του John Galliano σχεδιάζοντας μαντίλια.
«Εκεί έμαθα μια συγκεκριμένη πειθαρχία, μια αίσθηση φινέτσας και προσοχής στη λεπτομέρεια, αλλά ταυτόχρονα συνειδητοποίησα, ότι δεν ήθελα να κάνω καριέρα στη βιομηχανία της μόδας. Αντίθετα ήθελα να ακολουθήσω έναν άγνωστο αλλά προσωπικό δρόμο», λέει.
Οι συνεργασίες
Παρ΄ότι λοιπόν μετά την αποφοίτησή του το 2012 συνέχισε να εργάζεται στους οίκους Ferragamo και Gucci, το ενδιαφέρον του στράφηκε σταδιακά προς άλλες κατευθύνσεις, που τον οδήγησαν και στην διατήρηση και η αναγέννηση παραδοσιακών τεχνικών που απειλούνται από την παγκοσμιοποίηση.
Το εμπορικό σήμα Udjat του Λουί Μπαρελεμί, που δημιουργήθηκε μάλιστα μέσα στην πανδημία στοχεύει σ΄αυτόν ακριβώς το σκοπό. Στην δημιουργία ενδυμάτων από αιγυπτιακό βαμβάκι και κεντημένων στο χέρι, διαφόρων αξεσουάρ ως και αντικείμενα lifestyle. Όπως λέει ο ίδιος «Η Udjat δεσμεύεται να αναζωογονήσει την απειλούμενη παραδοσιακή χειροτεχνία και να υποστηρίξει την υπεύθυνη κατασκευή μέσω βιώσιμων μεθόδων παραγωγής χαμηλού αντίκτυπου. Με τη συνεργασία με αγροτικές κοινότητες τεχνιτών και προσφύγων, στοχεύει να βοηθήσει τους άνδρες και τις γυναίκες, που συχνά είναι αποκλεισμένοι από τους παραδοσιακούς οικονομικούς κύκλους».
Παράλληλα όμως δεν ξεχνά τον σχεδιασμό για μεγάλους οίκους, όπως αίφνης για τον Christian Louboutin και το κατάστημά του στο Παρίσι.
Info:
Γκαλερί Ζουμπουλάκη: Πλατεία Κολωνακίου 20
Λουί Μπαρτελεμί «Οι Παλαιστές»
Διάρκεια: Ως 1 Οκτωβρίου
Διαβάστε επίσης:
Δυο χειλάκια λένε Σ΄αγαπώ! – Συλλογή με την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού στο Μέγαρο Μουσικής
Ο Παρθενώνας, το στέμμα της Ακρόπολης – Αμερικανική αποθέωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας