Σπάνιες ηχογραφήσεις, παρτιτούρες, μήτρες δίσκων βινυλίου, χειρόγραφα καλλιτεχνών, προγράμματα περιοδειών και θρυλικών μουσικών παραστάσεων!

Ένα εκπληκτικό σύνολο, που σχετίζεται με ιστορία του ελαφρού, λαϊκού και έντεχνου τραγουδιού του 20ού αιώνα αλλά και του ελληνικού –βυζαντινού και δημοτικού, όπως και εν μέρει του ξένου τραγουδιού παραδόθηκε από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και στον Σύλλογο Φίλοι της Μουσικής.

1

Πρόκειται για πολύτιμα τεκμήρια της μουσικής και γενικότερα καλλιτεχνικής ζωής του τόπου, που διασώζονταν στη συλλογή της ΑΕΠΙ, ένα αρχείο, το οποίο έχει χαρακτηρισθεί ως νεώτερο μνημείο από το υπουργείο Πολιτισμού.

Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 6.702 δίσκους 78 στροφών, 7.420 δίσκους 45 στροφών, 557 μήτρες ηχογραφήσεων, σημειώματα της Σοφίας Βέμπο, το πιάνο του Κώστα Γιαννίδη, τα Αρχεία του Γιώργου Μουζάκη, του Μενελάου Θεοφανίδη, του Διονυσίου Βισβάρδη και της Νίτσας Μόλλυ, και 80.898 τεμάχια από διάφορα αντικείμενα, όπως τεύχη μουσικών περιοδικών, έντυπες παρτιτούρες και προγράμματα συναυλιών Ελλήνων συνθετών και τραγουδιστών, φωτογραφίες Ελλήνων καλλιτεχνών, κασέτες, CD/DVD.

Το πιάνο του Κώστα Γιαννίδη
Το πιάνο του Κώστα Γιαννίδη

Η αγορά

«Στη συλλογή της ΑΕΠΙ βρίσκεται καταγεγραμμένη η ιστορία του ελληνικού τραγουδιού και της ελληνικής μουσικής βιομηχανίας, με δεκάδες χιλιάδες αντικείμενα, τεκμήρια της νεότερης ελληνικής μουσικής ιστορίας», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού. Προσθέτοντας επίσης, ότι το Μέγαρο Μουσικής και «Οι Φίλοι της Μουσικής» έχουν τη γνώση και την εμπειρία να τη διαχειριστούν και να την αναδείξουν. Έτσι ώστε με την οργάνωση ενός ερευνητικού και εκθεσιακού προγράμματος, ο πλούτος της συλλογής της ΑΕΠΙ, να είναι πλέον διαθέσιμος στο κοινό και στους επαγγελματίες του χώρου, ενώ μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο επιστημονικής μελέτης και έρευνας.

Να σημειωθεί, ότι το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού εξαγόρασε τη συλλογή, αντί 512.000 ευρώ, για να τη διασώσει. «Στόχος του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι η προβολή του μουσικού μας πλούτου, αξιοποιώντας όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία, με τα οποία θα αναδειχθεί η πολυσυλλεκτικότητα της ελληνικής μουσικής, η ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, αποτελώντας μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», είπε η κυρία Μενδώνη.

Παρτιτούρα για τις αδελφές Άννα Μαρία Καλουτά
Παρτιτούρα για τις αδελφές Άννα Μαρία Καλουτά

Ο χαρακτηρισμός

Η υπουργός είχε ζητήσει από τον περασμένο Δεκέμβριο από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ να κινηθούν αμέσως οι διαδικασίες, προκειμένου η συλλογή να χαρακτηριστεί νεώτερο μνημείο. Από την αρμόδια Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς τεκμηριώθηκε η πολιτισμική αξία της συλλογής και στη συνέχεια, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ του χαρακτηρισμού του συνόλου της συλλογής ενώ η αρμόδια εκτιμητική επιτροπή αποτίμησε την οικονομική αξία του συνόλου των αντικειμένων της.

Η συλλογή παραχωρείται ως χρησιδάνειο για 49 έτη, από κοινού, στον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και στον Σύλλογο Φίλων της Μουσικής. Η παραχώρηση γίνεται χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα, με σκοπό τη βέλτιστη προβολή, ανάδειξη και αξιοποίηση της Συλλογής. «Το ΥΠΠΟΑ θα συνδράμει τους δύο φορείς, κατά την πρώτη περίοδο της εγκατάστασης της Συλλογής στους χώρους τους, όχι μόνον οικονομικά αλλά και με την παροχή τεχνογνωσίας για την καλή διατήρηση και συντήρηση των μνημείων», όπως είπε η κυρία Μενδώνη.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στην παράδοση του αρχείου
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στην παράδοση του αρχείου

Η αξιοποίηση

Η Λίνα Μενδώνη παραδίδοντας το Αρχείο στον πρόεδρο του ΟΜΜΑ Νίκο Πιμπλή, στον πρόεδρο και στον διευθυντή του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», Πάνο Δημαρά και Αλέξανδρο Χαρκιολάκη, αναφέρθηκε εκτενώς στις αρχές αξιοποίησης του πλούτου της συλλογής.

Στη συνάντηση συζητήθηκε ο προγραμματισμός για την ανάδειξη της συλλογής, που θα φυλάσσεται στη βιβλιοθήκη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, με την ψηφιοποίηση του υλικού, ώστε να είναι άμεσα προσβάσιμο στους μελετητές της ελληνικής μουσικής, αλλά και για τη διοργάνωση εκδηλώσεων σε θεματικούς κύκλους, ο σχεδιασμός εκθέσεων, αφιερωμένων στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας και την άμεση σχέση της με ιστορικά γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας της χώρας.

Διαβάστε επίσης:

Μέγαρο Μουσικής: Συναυλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα για τη στήριξη των πυρόπληκτων περιοχών στη βόρεια Εύβοια