Με την ενεργειακή κρίση και την ακρίβεια να γονατίζει τους καταναλωτές η αγορά των σούπερ μάρκετ  αποκτά όλο και περισσότερα χαρακτηριστικά της εποχής των μνημονίων.

Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι αγορών, περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μικρότερες συσκευασίες, προτίμηση στα συνοικιακά καταστήματα, φόβος και ανησυχία για το που θα φτάσει η ακρίβεια.

«Η ακρίβεια φοβίζει τους καταναλωτές και πράγματι η συμπεριφορά στην αγορά θυμίζει εποχές μνημονίων» επιβεβαιώνει στο mononews.gr ο Γιάννης Μασούτης. Εκ της θέσεως του ως πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων αλλά και ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος μίας εκ των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ ο κ. Μασούτης σημειώνει ότι σήμερα μετά από μια δεκαετία ύφεσης επιχειρήσεις και καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωπες με μια πρωτόγνωρη διεθνή πληθωριστική και ενεργειακή κρίση.

Οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους, στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές για να γεμίσουν το καλάθι, επιλέγουν μικρότερες συσκευασίες προϊόντων για να χαμηλώσουν το ποσό που θα δαπανήσουν αν και το τελικό κόστος είναι ακριβότερο, ψωνίζουν σε μικρότερα καταστήματα περιορίζοντας τις μετακινήσεις τους.

Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι των αγορών

Οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αυξάνονται. Στο πρώτο επτάμηνο ενισχύθηκαν κατά 2,8% σε σχέση με πέρυσι και έφτασαν στα 4,79 δισ ευρώ. Όμως η αύξηση του τζίρου προέρχεται από τις ανατιμήσεις και όχι από τον όγκο των προϊόντων. Μεγαλύτερη δαπάνη, μικρότερο καλάθι για τους καταναλωτές. Την περίοδο των μνημονίων το καλάθι μίκρυνε όχι λόγω των ανατιμήσεων αλλά λόγω της δραματικής συρρίκνωσης των εισοδημάτων. Ωστόσο το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Οι μεγαλύτερες μειώσεις όγκου πωλήσεων (6,5%) καταγράφονται στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.α), ενώ απώλειες κατά 5% είχε και η κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς. Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται επίσης  κατά 4,9% στα γαλακτοκομικά, κατά 5,2% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, κατά 1,5% στα υλικά μαγειρικής, κατά 7,8% στα αλκοολούχα ποτά, κατά 5,2% στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς και κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής.

Συχνότερες- μικρές επισκέψεις στο κατάστημα της γειτονιάς

Τα μικρά συνοικιακά καταστήματα αυξάνουν τις πωλήσεις τους. Μια τάση που αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια  της πανδημίας αλλά και ένα από τα χαρακτηριστικά των δύσκολων χρόνων της μνημονιακής περιόδου: Συχνότερες- μικρές επισκέψεις στο κατάστημα της γειτονιάς. Οι καταναλωτές λόγω των δυσθεώρητων αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων επιλέγουν τα συνοικιακά καταστήματα αποφεύγοντας τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο.

Ωστόσο η μετατόπιση μερίδας των καταναλωτών στα μικρά σούπερ μάρκετ σχετίζεται και με την  ψυχολογία, καθώς τα ψώνια σε ένα μεγάλο

Την τάση για επιστροφή στα μικρότερα καταστήματα επιβεβαιώνουν τα πρόσφατα στοιχεία της IRI για το επτάμηνο του έτους. Οι πωλήσεις στα μικρότερα καταστήματα αυξάνονται με ταχύτερους ρυθμούς φτάνοντας σε μερίδιο τα πολύ μεγάλου μεγέθους καταστήματα. Ειδικότερα, στα σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ. αυξήθηκαν κατά 7,9%. Στο 3,7% είναι η αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ άνω των 2.500 τ.μ., στο 1,7% στα καταστήματα από 400 έως 1.000 τ.μ. και 0,3% στα σούπερ μάρκετ από 1.000 έως 2.500 τ.μ., τα οποία όμως έχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις.

Επιστροφή σε private label και χύμα

Το 23,8% του τζίρου των σούπερ μάρκετ στο επτάμηνο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2022 προέρχεται από τις πωλήσεις των προϊόντων χύμα. Κατά κανόνα είναι φθηνότερα από τα τυποποιημένα σε αυτό αποδίδεται και η αύξηση των πωλήσεων κατά 4,6% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Την ίδια ώρα η σημαντικά χαμηλότερη τιμή από τα αντίστοιχα επώνυμα έχει ξαναφέρει στο προσκήνιο τη δημοφιλία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Εχουν αυξήσει τις πωλήσεις τους από την αρχή του έτους μέχρι και τον Ιούλιο κατά 10,2% και το μερίδιό τους στο 15,9% από 14,8% που ήταν το 2021.

Η ακρίβεια φοβίζει τους καταναλωτές

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε από τις 29 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου η εκτίναξη των τιμών στα βασικά είδη κατανάλωσης και στις τιμές τις ενέργειας αποτελούν τα μεγαλύτερα προβλήματα των Ελλήνων καταναλωτών. Μάλιστα το 64% των καταναλωτών θεωρεί πως η σημερινή οικονομική κρίση είναι μακράν χειρότερη και από εκείνη της δεκαετίας του 2010. Επιπλεον οι ανατιμήσεις βασικών ειδών αποτελούν σήμερα τον μεγαλύτερο φόβο των καταναλωτών μετά το κόστος ενέργειας για το οποίο λαμβάνουν βοήθεια.

Η εικόνα που αποτυπώνεται στην έρευνα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα που βιώνουμε σημειώνει ο κ. Μασούτης χαρακτηρίζοντας ως σημαντικά για τη στήριξη των καταναλωτών τα κυβερνητικά μέτρα που ανακοινώθηκαν. Οι λελογισμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, καθώς και στοχευμένα μέτρα για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων πρέπει να συνεχιστούν τονίζει χαρακτηριστικά.

Διαβάστε επίσης

Κόντρα στην ακρίβεια με Louis Vuitton, Hermes και Rolex – Τι αποκαλύπτουν οι επιδόσεις στην ελληνική αγορά