Οι ενεργειακές προκλήσεις για τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι ιδιαίτερα μεγάλες εκτίμησαν ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp Bαγγέλης Μαρινάκης, και ο αναπληρωτής πρόεδρος του Ομίλου Rothschild, πρόεδρος της Μίλαν και πρώην CEO της ΕΝΙ Παόλο Σκαρόνι, μιλώντας στο «The Second Thessaloniki Metropolitan Summit» του Economist.

O κ. Μαρινάκης ανέδειξε τον καταλυτικό ρόλο που παίζει η ναυτιλία στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης με τη μεταφορά LNG την ώρα που η Ρωσία εκβιάζει με τον αγωγό Nord Stream 1, αλλά και στην πράσινη μετάβαση. Ο κ. Μαρινάκης προειδοποιώντας πως προμηνύεται ένας από τους δυσκολότερους χειμώνες, η Ευρώπη βρέθηκε απροετοίμαστη μπροστά στην ενεργειακή κρίση.

Για αυτό κι έχει να αντιμετωπίσει τις εξής μεγάλες προκλήσεις:

  • προκλήσεις που έχουν να κάνουν με τη συλλογική ασφάλεια, την ειρήνη και τη σταθερότητα και πώς θα αντιμετωπίσουμε το γεγονός ότι εξαιτίας της ρωσικής επιθετικότητας, η Ευρώπη μετατρέπεται σε θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων,
  • προκλήσεις που έχουν να κάνουν με την αποφυγή συνθηκών ενεργειακής φτώχειας και κοινωνικής κρίσης.
  • και προκλήσεις που έχουν να κάνουν με τη μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.

Ωστόσο, παρά την έλλειψη προετοιμασίας, ο κ. Μαρινάκης εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι η Ευρώπη μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά αυτές της προκλήσεις. Σε αυτό μπορεί να συμβάλει καταλυτικά η ναυτιλία, η οποία προσφέρει «ένα αξιόπιστο, ευέλικτο κι αποτελεσματικό τρόπο μεταφοράς LNG, χωρίς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνει η κατασκευή αγωγών».

Συγκεκριμένα, δήλωσε: «Πάρτε για παράδειγμα την ενέργεια. Υπήρξε μια τεράστια προσπάθεια για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου με LNG, αφού συνειδητοποιήσαμε ότι το να έχουμε αγωγούς από έναν μόνο πάροχο είναι επισφάλεια και τελικά παγίδα. Γι’ αυτό προσπαθήσαμε να βοηθήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο στη μεταφορά LNG, ακόμη και πριν από τη διακοπή της παροχής φυσικού αερίου που προκλήθηκε από τον πόλεμο».

Ο κ. Μαρινάκης συνέχισε την τοποθέτησή του αναφερόμενος στην ελληνική ναυτιλία, λέγοντας: «Είμαστε περήφανοι που η ελληνική ναυτιλία έχει τόσο καταλυτική παρουσία στη μεταφορά LNG. Σχεδόν ένα στα έξι πλοία μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται σήμερα στον κόσμο θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Η συνολική επένδυση στην κατασκευή νέων LNGC από Έλληνες πλοιοκτήτες είναι περίπου 30 δισεκατομμύρια δολάρια, 160 πλοία συνολικά, μια τεράστια επένδυση. Η Capital επένδυσε περισσότερα από 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε LNGC τα τελευταία τέσσερα χρόνια».

Παράλληλα, επεσήμανε πως η επένδυση σε υποδομές LNG είναι πολύ χρησιμότερη και φιλικότερη προς το περιβάλλον από τη χρήση άνθρακα και άλλων ορυκτών καυσίμων για την παράγωγή ενέργειας. «Οι αυξημένες επενδύσεις σε υποδομές LNG στην Ευρώπη είναι σήμερα η μόνη λύση για μια Ευρώπη λιγότερο εξαρτημένη ενεργειακά.Mέχρι να υλοποιηθεί ένα νέο κύμα έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας» πρόσθεσε.

«Το πιο εύκολο πράγμα θα ήταν να έρθουμε εδώ και να πούμε: Η ναυτιλία δεν είναι ο τομέας που συνεισφέρει περισσότερο στην κλιματική αλλαγή και στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Παράγει μόνο το 3% των αερίων του θερμοκηπίου, παρόλο που αναλάμβάνει το 80% των παγκόσμιων μεταφορών. Αλλά στη ναυτιλία νοιαζόμαστε για την κλιματική αλλαγή. Ειδικότερα στην ελληνική ναυτιλία. Όταν συζητάμε για κλιματική αλλαγή δεν μιλάμε για το μακρινό μέλλον, αλλά για κάτι που χρειάζεται να γίνει άμεσα» τόνισε και συμπλήρωσε πως η ελληνική ναυτιλία είναι πρόθυμη να συνεχίσει τις επενδύσεις της στην πράσινη μετάβαση αλλά χρειάζεται τη συμβολή και τους πόρους της ΕΕ.

Συγκεκριμένα, δήλωσε:

«Η Ελλάδα μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά, γιατί ελέγχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο που περιλαμβάνει:

-Το 34% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς αργού πετρελαίου
-Το 24% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς ξηρού φορτίου
-Το 19% του παγκοσμίου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).
-Το 19% των παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου
-Το 11% των παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγραερίου (LPG).
-Το 8% των παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Όμως, με το μεγάλο μέγεθος έρχεται και η μεγάλη ευθύνη.

Υπάρχουν πολλοί στη ναυτιλιακή βιομηχανία που βασικά θέλουν απλώς να «κερδίσουν περισσότερο χρόνο». Να επιτύχουν περισσότερες εξαιρέσεις για την ναυτιλία. Να αναβάλλουν τη μετάβαση στην Πράσινη Ναυτιλία.

Όμως πρέπει να πάμε στην αντίθετη κατεύθυνση.

-Να επιταχύνουμε την Πράσινη Επανάσταση που χρειάζεται η Ναυτιλία.
-Να επιταχύνουμε την έρευνα για καύσιμα χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα, από τα βιοκαύσιμα έως τις κυψέλες καυσίμου με χρήση αμμωνίας.
-Με αυξημένες επενδύσεις σε συστήματα καθαρισμού καυσαερίων και σε όλες τις μορφές βιώσιμης ναυτιλίας.
-Να καταστήσουμε τη βιωσιμότητα αναπόσπαστο μέρος της ναυτιλίας.

Στην Capital έχουμε κάνει όλα τα δυνατά βήματα για να είμαστε μέρος της Πράσινης Επανάστασης στη Ναυτιλία:

-Η Capital συμμετέχει σε ένα μεγάλο ερευνητικό ναυτιλιακό έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ShipFC, που εξετάζει τη μετατροπή ενός πλοίου της ποντοπόρου ναυτιλίας ώστε να λειτουργεί με κυψέλες καυσίμου με χρήση αμμωνίας.

-Η Capital και ο Lloyd’s Register (LR) δοκιμάζουν τη χρήση βιοκαυσίμων σε ένα νέο πιλοτικό έργο στο πλαίσιο της έρευνας της ναυτιλιακής βιομηχανίας για καύσιμα χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα σύμφωνα με τους στόχους μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) του ΙΜΟ. Το πρόγραμμα θα δοκιμάσει μείγμα καυσίμων μεβιοκαυσιμαστο δεξαμενόπλοιο Apollonasπου διαχειρίζεται η Capital. Ένα τανκερμεταφοράς αργού πετρελαίου χωρητικότητας 300 χιλιάδωντονων DWT.

-Η Capital συμμετέχει σε ομάδα κορυφαίων εταιρειών στις θαλάσσιες μεταφορές που διερευνούν τι πραγματικά συμβαίνει με τη χρήση αμμωνίας (NH3) ως ναυτιλιακού καυσίμου, εστιάζοντας στα ζητήματα ασφάλειας που πρέπει να αντιμετωπιστούν με επικεφαλής την BureauVeritasSolutionsMarine&Offshore.

-Η Capital είναι μέλος της Clean Shipping Alliance 2020, η οποία στοχεύει να προσφέρει υποστήριξη και εκπαίδευση σχετικά με τη χρήση και την αποτελεσματικότητα των Συστημάτων Καθαρισμού Καυσαερίων, προκειμένου να συμβάλει στην επίτευξη κοινών περιβαλλοντικών πρωτοβουλιών και πρωτοβουλιών βιωσιμότητας στους κλάδους της εμπορικής ναυτιλίας και της κρουαζιέρας.
»Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα, που δείχνουν πόσο σοβαρά αντιμετωπίζουμε την πρόκληση της απαλλαγής από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Και είμαστε πρόθυμοι να επενδύσουμε ακόμη περισσότερους πόρους προς αυτή την κατεύθυνση.

Ωστόσο, η μετάβαση στην Πράσινη Ναυτιλία είναι κάτι που χρειάζεται στήριξη και κινητοποίηση πόρων. Είναι σημαντικό η Ευρωπαϊκή Ένωση να υποστηρίξει ακόμη περισσότερο αυτή τη μετάβαση χρηματοδοτώντας την έρευνα και επίσης χρηματοδοτώντας νέες επενδύσεις. Είναι σημαντικό ο τραπεζικός τομέας να δώσει προτεραιότητα στη χρηματοδότηση έργων «Πράσινης Ναυτιλίας. Είναι επιτακτική ανάγκη το ρυθμιστικό πλαίσιο της παγκόσμιας ναυτιλίας να λειτουργεί ως κίνητρο για τη μετάβαση προς βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον μορφές ναυτιλίας. Και φυσικά αυτό δημιουργεί επίσης πολλές νέες θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης».

Ο Μαρινάκης επεσήμανε ότι «η ναυτιλία βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου εμπορίου. Είναι η σύνθετη ζωτική δραστηριότητα που διασφαλίζει ότι τα αγαθά φτάνουν στον προορισμό τους, ότι οι χώρες μπορούν να εξάγουν, ότι οι κοινωνίες μπορούν να ευημερήσουν, ότι οι άνθρωποι μπορούν να απελευθερωθούν από τη φτώχεια. Είναι η βασική υλική υποδομή της παγκοσμιοποίησης. Αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των αλυσίδων εφοδιασμού που συντηρούν τον τρόπο ζωής μας».

Και αν μέχρι τώρα η ναυτιλία ήταν μέρος του προβλήματος της υπερθέρμανσης του πλανήτη και μιας επικείμενης κλιματικής καταστροφής, τώρα έχει την ευκαιρία να είναι μέρος της λύσης!» κατέληξε.

Σκαρόνι: Δύσκολα τα επόμενα δύο χρόνια για την ενεργειακή επάρκεια

Ο κ. Σκαρόνι εκτίμησε πως το επόμενο 12μήνο θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο και ειδικότερα το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου, ενώ η Ευρώπη θα επωμίζεται υψηλότερο κόστος ενέργειας από τις ΗΠΑ ή την Κίνα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Είναι μια εποχή που απαιτεί ταχείς αντιδράσεις υπογράμμισε ο κ. Σκαρόνι, τονίζοντας πως μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Ευρώπη να αντιμετωπίζει το χειρότερο σενάριο ενός οικονομικού πολέμου. Ο ίδιος έθιξε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Ευρώπη στο να αντικαταστήσει τα 150 δισ. κυβικά μέτρα που ελάμβανε από τη Ρωσία, έχοντας τη δυνατότητα να διασφαλίσει 40 με 50 δισ. κ.μ. από υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Δεύτερον, συνεχίζει ο κ. Σκαρόνι, μπορούν να αυξηθούν οι ροές από υπάρχοντες αγωγούς, όπως είναι αυτοί που συνδέουν την Ευρώπη με Αλγερία ή τη Νορβηγία ή το Αζερμπαϊτζάν, μέχρι τα 20 δισ. κ.μ. Τρίτον, το ρωσικό φυσικό αέριο μπορεί να αντικατασταθεί με άλλα ορυκτά καύσιμα, θέτοντας σε πλήρη λειτουργία τα εργοστάσια άνθρακα, μέχρι τα 40 δισ. κ.μ.

Τίποτα από όλα αυτά δεν θα είναι εύκολο», σημειώνει ο ίδιος, τονίζοντας ότι ακόμη και εάν συμβούν όλα αυτά τότε η Ευρώπη θα καταφέρει να αντικαταστήσει περίπου 110 με 120 δισκ.μ. ρωσικού φυσικού αερίου. «Φαίνεται πως θα υπάρχει στενότητα μέσα στους επόμενους 12 με 24 μήνες». Σημείωσε, μάλιστα, πως ένας κρύος χειμώνας στην Ευρώπη θα εντείνει τη ζήτηση περίπου κατά 20 δισκ. μ.

Η σημερινή εποχή θέτει σε δοκιμασία, επίσης, την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη. «Θα δεχτούν οι χώρες που είναι λιγότερο εξαρτημένες στο ρωσικό φυσικό αέριο να μειώσουν τις προμήθειες τους προς όφελος των χωρών που είναι περισσότερο εξαρτημένες;» είναι το ερώτημα που θέτει ο Σκαρόνι. Συμπληρώνει δε πως η Ευρώπη κινδυνεύει να επωμισθεί ένα κόστος για την αγορά φυσικού αερίου κατά δυο ή τρεις φορές υψηλότερο από τις ΗΠΑ και ενδεχομένως δυο φορές πιο ακριβό από την Κίνα.

Μια διέξοδος στην αποκλιμάκωση των δυσθεώρητων τιμών του φυσικού αερίου θα ήταν να ενίσχυση των ροών από άλλους αγωγούς, συμπεριλαμβανομένων του Nabucco, τόνισε ο κ. Σκάρονι. Σε κάθε περίπτωση, καταλήγει ο ίδιος, θα επιταχυνθούν οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Κατέληξε δε στο ότι «το φως του ηλίου δεν μπορεί να κοστίζει περισσότερο σε σχέση με άλλους σε έναν κόσμο χωρίς άνθρακα».

Διαβάστε επίσης:

Μάργαρης (ΑΔΜΗΕ): Κρίσιμες παράμετροι οι διάδρομοι μεταφοράς ενέργειας στα Βαλκάνια