Με τη θετική ψήφο της ΝΔ ψηφίσθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και άλλες διατάξεις αναπτυξιακού χαρακτήρα» και κατά την δεύτερη ανάγνωσή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και εισάγεται αύριο στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση.

Αντίθετα, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν, όπως και στις τρείς προηγούμενες συνεδριάσεις της Επιτροπής, να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 επέμειναν στην καταψήφισή του.

1

Κατά την έναρξη της τοποθέτησής του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ανέφερε πως αποσύρει την απαίτησή του για στήριξη του νομοσχεδίου ομόφωνα από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ενώ επισήμανες πως  με αυτό το σχέδιο νόμου αυτό που παρέχεται είναι η συναίνεση της Βουλής,  να εξουσιοδοτηθεί ο εκάστοτε Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων να εκπροσωπήσει συνολικά το δημόσιο για τις απαιτήσεις που υπάρχουν στο Δικαστήριο που στο τέλος θα κρίνει περί της βιωσιμότητας ή όχι του σχεδίου εξυγίανσης του Ναυπηγείου Ελευσίνας που έχει υποβάλει ο επενδυτής.

Επισήμανε επίσης ότι στην διαδικασία του πτωχευτικού νόμου, η οποία ακολουθείται μέχρι κεραίας, οι εργαζόμενοι ως βασικοί πιστωτές για τις απαιτήσεις τους θα πρέπει να πάνε να υπογράψουν ότι συναινούν με αυτό το σχέδιο, σε αντίθετη περίπτωση δεν μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία. Η συναίνεση των εργαζομένων αποδεικνύει πως αυτό το σχέδιο εξυγίανσης είναι προς το συμφέρον τους, αλλιώς δεν θα συναινέσουν στο δικαστήριο. Επίσης, στον φάκελο που θα καταθέσει ο επενδυτής στο δικαστήριο υπάρχει επιστολή σχετικά με τα κατ’ αρχήν 102 εκατ. ευρώ χρηματοδοτικής στήριξης της επένδυσης από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC. Εάν δεν υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση το δικαστήριο δεν μπορεί να εγκρίνει ένα σχέδιο εξυγίανσης, αυτό είναι δεσμευτικό του νόμου.

Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως δεν έχει καμία αντίρρηση και δεσμεύεται πολιτικά, πως όταν οριστικοποιηθεί το σχέδιο εξυγίανσης του Ναυπηγείου Ελευσίνας και πριν την κατάθεση στο δικαστήριο να ενημερώσει την Επιτροπή για να το γνωρίζει και η Βουλή . Επανέλαβε πως στο νομοσχέδιο δεν μπορεί να συμπεριληφθεί οποιοδήποτε άλλο πρόσθετο στοιχείο σχετικά με το σχέδιο εξυγίανσης του επενδυτή, καθώς κάτι τέτοιο θα τορπίλιζε την διαδικασία του πτωχευτικού νόμου που έχει δρομολογηθεί και έχει λάβει την πρώτη θετική γνωμοδότηση της «DIGICOM».

Υπογράμμισε πως το σχέδιο πάνω στο οποίο εργάστηκε η Κυβέρνηση ήταν η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη του Ναυπηγείου να μην βασίζεται αποκλειστικά στα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, όπως είχε γίνει σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν και αυτό οδήγησε σε μεγάλες ζημιές τόσο στο ΠΝ όσο και στο ίδιο το ναυπηγείο, αλλά να γίνει καταρχήν ένα ανταγωνιστικό ναυπηγείο που θα διεκδικήσει μερίδιο από την διεθνή εμπορική ναυτιλιακή αγορά. Το παράδειγμα της ναυπηγείου της Σύρου, παρατήρησε ο κ. Γεωργιάδης, ανέδειξε ότι τα ελληνικά ναυπηγεία μπορεί να είναι ανταγωνιστικά σε διεθνές εμπορικό επίπεδο, καθώς πέρυσι έφτασε να έχει τζίρο 34 εκατ. ευρώ που συγκριτικά με το μέγεθός του είναι πολύ μεγάλος.

Ο υπουργός, επισήμανε ότι υπήρξε ένας γόνιμος κοινοβουλευτικός διάλογος στην Επιτροπή και υιοθέτησε πολλές προτάσεις που έγιναν από την Αντιπολίτευση , σημειώνοντας ότι εάν υπάρξει μια ευρύτερη ψήφιση του νομοσχεδίου αύριο στην Ολομέλεια, αυτό θα εκπέμψει και ένα ισχυρό σήμα ότι στην χώρα μας υπάρχει ένα εποικοδομητικό κλίμα «ασφάλειας επενδύσεων».

Τι είπε για το ενδιαφέρον Σπανόπουλου

Ερωτηθείς, σχετικά με το πρόσφατη επιστολή με την οποία φάνηκε να ενδιαφέρεται για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ο  Μιχάλης Σπανόπουλος, των ομόνυμων ναυπηγείων στο Πέραμα, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως «εκδηλώθηκε πολύ καθυστερημένα εάν και είχε άπειρες ευκαιρίες, εκτός διαδικασίας και κυρίως χωρίς σχέδιο».

Ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε πως η διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή ξεκίνησε επί των ημερών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το 2017, όταν η Alpha Bank (νυν CEPAL) ξεκίνησε μια πρόταση ενδιαφέροντος για να βρει αγοραστή για τα δάνεια των Ναυπηγείων Ελευσίνας, στην οποία δεν εμφανίστηκε κανείς.

Βάσει του τότε ισχύοντος πτωχευτικού νόμου, προχώρησε η τότε κυβέρνηση με την Alpha Bank στην απευθείας διαπραγμάτευση, όπου το 2018 προσήλθε σε αυτή ως ενδιαφερόμενος επενδυτής ο κ. Ξενοκώστας της ONEX. Αντίθετα, ο κ. Σπανόπουλος δεν είχε εμφανιστεί μέχρι τότε.

Ο κ. Σπανόπουλος, συνέχισε ο κ. Γεωργιάδης, δεν εμφανίστηκε ούτε όταν οι μέτοχοι του Ναυπηγείου Ελευσίνας αποφάσισαν να θα έπρεπε να μεταβιβάσουν τις μετοχές τους στον κ. Ξενοκώστα.

Από την ώρα που η πλευρά Ξενοκώστα πήρε της μετοχές, ξεκίνησε η διαδικασία του due diligence, για να διαπιστωθούν τα πραγματικά χρέη της εταιρείας, με έξοδα της ONEX. Ούτε κατά τη διάρκεια αυτή της διαδιασάις εμφανίστηκε ο κ. Σπανόπουλος, ο οποίος έκανε γνωστό το ενδιαφέρον του με επιστολή μόνο όταν βγήκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο εξυγίανσης.

Παρατήρησε πως ο κ. Σπανόπουλος στην επιστολή του αναρωτιέται γιατί δεν έχει γίνει διαγωνισμός. Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο κ. Γεωργιάδης δεν μπορεί να γίνει διαγωνισμός, γιατί τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι ιδιωτική  και όχι δημόσια εταιρεία και αναγκαστικά η διαδικασία εξυγίανσης προχωρά με βάση τον πτωχευτικό νόμο.

Για να γίνει διαγωνισμός το Ναυπηγείο, όπως ζητά ο κ. Σπανόπουλος, θα πρέπει πρώτα να κλείσει η επιχείρηση, να διαγραφούν τα χρέη και άρα και να χάσουν τα λεφτά τους οι εργαζόμενοι και να πάμε σε προσφορές με άγνωστη τύχη.

Ο κ. Γεωργιάδης, γνωστοποίησε πως στην επιστολή που έστειλε χθες στον κ. Σπανόπουλο του αναφέρει πως «αν θέλετε πραγματικά να ασχοληθείτε με την Ελευσίνα, να πάτε τώρα και να μαζέψετε τα οικονομικά στοιχεία της, για να μας κάνετε πρόταση».

Ο υπουργός, επίσης, ανέφερε πως ο κ. Σπανόπουλος του ζήτησε να του δώσει τα οικονομικά στοιχεία και το σχέδιο εξυγίανσης που έχει πληρώσει και καταρτίσει η ΟΝΥΧ. Κάτι που ωστόσο δεν έχει και δεν είναι ιδιοκτησία του Υπουργείου, αλλά του επενδυτή.

Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως συναντήθηκε με τον κ. Σπανόπουλο έγινε πριν λίγες ημέρες, μετά την επιστολή του κ. Σπανόπουλου προς τον ίδιο. Τόνισε επίσης πως η εταιρεία PROMARINE του κ. Σπανόπουλου έχει τζίρο εξαιρετικά χαμηλό, πολύ κάτω των 500.000 ευρώ, ενώ το σχέδιο εξυγίανσης είναι των 200 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με την ανακοίνωση των εργαζομένων, οι οποίοι καταφέρονται κατά του κ. Σπανόπουλου, ο κ. Γεωργιάδης θέλησε αρχικά να υπερασπιστεί το όνομα του κ. Σπανόπουλου, επισημαίνοντας πως έχει καλή φήμη στην αγορά και αποτελεί ένα σημαντικό επιχειρηματία και πως θα μπορούσε να κάνει ένα σχέδιο εξυγίανσης όπως αυτό που υποστηρίζει. Ωστόσο, όπως ανέφερε οι εργαζόμενοι είναι «καμμένοι» από το παρελθόν.

Όπως υπενθύμισε, τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν δεινοπαθήσει  από μια ενδοοικογενειακή διαμάχη της οικογένειας Ταβουλάρη. Κατά την περίοδο της διαδικασίας για την εξυγίανση των ναυπηγείων Σύρου, είχαν δημοσιευθεί παρόμοιες επιστολές όπως αυτή του κ. Σπανόπουλου στην αντίστοιχη περίοδο από την πλευρά του υιού Ταβουλάρη, για να σαμποτάρει τη διαδικασία.

Έχοντας ζήσει αυτά από το παρελθόν, η άποψη των εργαζόμενων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι, εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης, να ταυτίζουν τον κ. Σπανόπουλο με τον υιό Ταβουλάρη και υποστηρίζουν πως όπως στο παρελθόν προσπάθησαν να διώξουν τους επενδυτές για να κλείσουν τα ναυπηγεία, προσπαθούν να κάνουν το ίδιο. Ο κ. Γεωργιάδης ξεκαθάρισε πως δεν υιοθετεί τη συγκεκριμένη άποψη, αλλά αυτή είναι η άποψη των εργαζομένων, οι οποίοι έχουν δικαίως τις αγωνίες τους.

Ο κ. Γεωργιάδης αποκάλυψε πως πρότεινε στον κ. Σπανόπουλο να συνεννοηθεί με τον κ. Ξενοκώστα, ώστε να μελετήσουν το ενδεχόμενο συνεργασίας, αν πράγματι ενδιαφέρεται για τα Ναυπηγεία. Αυτό δεν κατέστη εφικτό, ανέφερε.

Ωστόσο, όπως αναρωτήθηκε στο τέλος ο κ. Γεωργιάδης,  αναφερόμενος προς την πλευρά της αντιπολίτευσης που είχε εγείρει το ζήτημα της επιστολής, «αν είσαι ναυπηγός στην ευρύτερη περιοχή, δεν σε συμφέρει να είναι κλειστή η Ελευσίνα; Τι πιστεύετε;»

«Άρα μην είμαστε και τόσο ευκολόπιστοι σε προτάσεις που έρχονται στο 91′, ούτε καν στο 90’», κατέληξε.

Οι θέσεις της αντιπολίτευσης

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης, ανέφερε πως θέσαμε έξι ζητήματα σχετικά με το νομοσχέδιο για την αναβίωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας λαμβάνοντας κάποιες απαντήσεις, που ήταν άλλες πειστικές και άλλες λιγότερο πειστικές. Τα τρία όμως είναι σημεία, στα οποία οι απαντήσεις ακόμα δεν είναι αρκούντως πειστικές και αυτά είναι, τα εργασιακά όπου δεν υπάρχει η δέσμευση για σταθερές και πλήρους απασχόλησης θέσεις εργασίας. Ότι στο business plan της εταιρείας δεν υπάρχει καμία μια ενδεικτική λίστα επενδύσεων που προτίθεται να κάνει ο επενδυτής. Και ότι πρόκειται για μια sui generis νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία κατά την άποψή μας έχει πολλά σημεία τρωτά και επισφαλή, καθώς δεν αποτυπώνεται το περιεχόμενο, ο κεντρικός πυρήνας της τελικής συμφωνίας πιστωτών και δεν παρέχει την απαραίτητη ασφάλεια δικαίου.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Απόστολος Πάνας, ανέφερε πως «λέμε ΝΑΙ στην εξυγίανση και επαναλειτουργία του Ναυπηγείου που είναι απολύτως απαραίτητη και αποτελεί κεντρικό στόχο της πολιτικής μας. Ωστόσο, το σχέδιο εξυγίανσης χρειάζεται να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις και σε αυτό το πράγμα δε θα κάνουμε βήμα πίσω. Δηλαδή, να είναι βιώσιμο, να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, να εξασφαλίσει την καταβολή σε λογικό χρόνο των δεδουλευμένων και των αποζημιώσεων στους εργαζόμενους, καθώς και να διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας και τη συλλογική σύμβαση εργασίας. Για αυτό επιμείναμε να ενσωματωθούν οι προτάσεις μας για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος πληρωμής των δεδουλευμένων σύμφωνα με τα συμφωνηθέντα στη διμερή συμφωνία εργαζομένων. Να επιβεβαιωθεί η δέσμευση του εν δυνάμει νέου εργοδότη ότι θα επαναπροσλάβει τους εργαζόμενους στην περίπτωση επαναλειτουργίας των ναυπηγείων με ρητή αναφορά για ενθάρρυνση κι έναρξη των συλλογικών διαπραγματεύσεων με σκοπό τη σύναψη συλλογικής σύμβασης και να προβλεφθεί, επίσης, ότι πέραν του ενδεικτικού προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος καταβολής των οφειλομένων 142 εκατομμυρίων ευρώ, το Υπουργείο Άμυνας διατηρεί στο ακέραιο το δικαίωμα, να επιδιώξει τη βελτίωσή του προς όφελος του Δημοσίου κατά τη διαδικασία ανάθεσης μεγάλων εξοπλιστικών προγραμμάτων στις νέες εταιρείες.

Την αντίθεσή της με το νομοσχέδιο, εξέφρασε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου υποστηρίζοντας, πως το δήθεν σχέδιο εξυγίανσης του Ναυπηγείου είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του επενδυτή, με προκλητικές ρυθμίσεις απαλλαγών και προνόμια, με διαγραφή των οφειλών προς Δημόσιο και Ταμεία που φθάνουν σχεδόν στο 100%. Πρόκειται για ένα σχέδιο που θα εξυπηρετήσει ναυπηγοεπισκευαστικές ανάγκες του ΝΑΤΟ με χρήματα του ελληνικού λαού. Τόνισε πως δεν υπάρχει καμία δέσμευση για την επαναπρόσληψη των εργαζομένων με τα σημερινά τους δικαιώματα.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος υποστήριξε πως με αυτό το νομοσχέδιο ο υπουργός ζητά από την Βουλή λευκή επιταγή και το ακαταδίωκτο για ένα θέμα που αφορά δημόσιο χρήμα, δηλαδή τη διαγραφή μεγάλου μέρους των υποχρεώσεων του Πολεμικού Ναυτικού των φόρων και των λοιπών οφειλών του Ναυπηγείου προς το Κράτος. Εδώ, είπε ο βουλευτής, δεν έχουμε την συμφωνία του Υπουργείου ‘Αμυνας όσον αφορά στη διαγραφή των χρεών του Ναυπηγείου προς το ΠΝ. Επίσης, δεν έχουμε ούτε καν προφορικά καμία δέσμευση για τα 102 εκατομμύρια ευρώ που λέει ο επενδυτής ότι θα επενδύσει η DFC. Ζήτησε να υπάρξουν τόσο τα πρακτικά διαβούλευσης με τους εργαζόμενους του Σεπτεμβρίου του 2021, όσο και το στρατηγικό επιχειρησιακό σχέδιο, όπου να φαίνεται το επενδυτικό πλάνο του επενδυτή, καθώς, επίσης, και ο προϋπολογισμός μελλοντικών εσόδων, εξόδων και επενδύσεων.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Κρίτων Αρσένης καταψήφισε το νομοσχέδιο λέγοντας πως πρόκειται για μια επένδυση η οποία εναντιώνεται στο δημόσιο συμφέρον από κάθε σκοπιά. Είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του νέου ιδιοκτήτη που εμπαίζει απόλυτα τους εργαζόμενους. Η συναίνεση των εργαζομένων έχει υφαρπαγεί μέσα από πιέσεις που δέχθηκαν. Με την συμφωνία αυτή οι υπάλληλοι του Υπουργείου ‘Αμυνας φοβούνται ότι θα διωχθούν για απιστία. Διαγράφονται τα χρέη προς το ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή έχουμε μια πλήρη λεηλασία της περιουσίας του Δημοσίου.