Ακόμα περισσότερο αναβαθμίζεται του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τον διαγωνισμό αξίας 383 εκατ. ευρώ για την προσθήκη 650 πράσινων λεωφορείων με στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχουν ο ΟΑΣΑ και ο ΟΑΣΘ. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που έχει προκηρυχθεί από το τελευταίο τρίμηνο του 2022 και προσελκύει το ενδιαφέρον μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών από την Ευρώπη και την Κίνα.

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση στη Διαύγεια που υπογράφεται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, το Υπουργείο αναζητά τεχνικό σύμβουλο. Ο τελευταίος καλείται να βοηθήσει το Υπουργείο όσον αφορά στη χρηματοδότηση του έργου, καθώς επιδιώκεται η ένταξη του στο ΕΣΠΑ και πιο συγκεκριμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ).

1

Σημειώνεται πως ο ανάδοχος της σύμβασης αξίας 60.000 ευρώ θα αναλάβει  την επίσπευση των διαδικασιών σύνταξης πλήρους Φακέλου Μεγάλου Έργου, ώστε να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και η υλοποίηση του διαγωνισμού για τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Το Υπουργείο έχει ήδη καλέσει τρεις εταιρίες για να υποβάλουν τις προσφορές τους και η διάρκεια της σύμβασης θα είναι 15 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης. Πιο συγκεκριμένα, οι πιθανοί μελετητές είναι οι εξής:

  • PLANET A.E
  • POLINDE Ε.Ε
  • ΣΥΣΤΕΜΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ

Ο διαγωνισμός

Η αναβάθμιση του στόλου των δημόσιων συγκοινωνιών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη είναι ένα έργο πνοής και εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο προσθήκης 1300 νέων οχημάτων στους αντίστοιχους Οργανισμούς Αστικών Συγκοινωνιών.

Πρόκειται επομένως για τον πρώτο από τους δύο διαγωνισμούς, ο οποίος «σπάει» σε πέντε υπό-μέρη. Όπως κάθε μεγάλο έργο, έτσι και το συγκεκριμένο έχει οδηγηθεί σε παρατάσεις, καθώς έγιναν προσφυγές στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) και το ΣτΕ εκ μέρους των Mercedes και Solaris για το πρώτο μέρος του διαγωνισμού οι οποίες εν τέλει δεν υπέβαλαν προσφορές. Εν τούτοις το πρώτο μέρος του διαγωνισμού κηρύχθηκε άγονο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για τα υπόλοιπα μέρη του project.

Πλέον ο διαγωνισμός έχει ξεκολλήσει και όπως έχουν αναφέρει τόσο ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, όσο και ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, εντός του φθινοπώρου θα γνωρίζουμε τους αναδόχους για κάθε τμήμα του διαγωνισμού, ενώ τα πρώτα λεωφορεία θα ξεκινήσουν να καταφθάνουν στη χώρα μας από τις αρχές του 2023.

Οι μνηστήρες

Τα τέσσερα υπό-εργα διεκδικούν η ισπανική Irizar, οι ιταλικές IVECO και Industria Italiana Autobus και οι κινεζικές Yutong και Build Your Dreams (BYD). Σημειώνεται  πως ιι δύο τελευταίες εκπροσωπούνται στη χώρα μας από τον Όμιλο Κοπελούζου και την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ αντίστοιχα.

Όσον αφορά την ιταλική  Industria Italiana Autobus το 28,5% των μετοχών της ανήκει στην τουρκική Karsan, η οποία έχει εξοπλίσει με ηλεκτρικά λεωφορεία την Ισπανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία και την Ουκρανία.

Υπενθυμίζεται επιπλέον, πως τα λεωφορεία της BYD, όπως έχει αναδείξει σε συνεχή ρεπορτάζ του το mononews.gr, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στην Ολλανδία προκαλώντας ταλαιπωρία στους επιβάτες, ανησυχία στους οδηγούς και αντιδράσεις από το μεγαλύτερο εργατικό σωματείο της χώρας.

Μάλιστα πρόσφατο report της Goldman Sachs κάνει λόγο για εργοστάσια της BYD στην Κίνα που προκαλούν σοβαρά προβλήματα υγείας στους κατοίκους των γειτονικών περιοχών, όπως για παράδειγμα ρινορραγίες, ενώ τονίζεται πως εκπέμπονται ουσίες μέσω ρύπων, οι οποίες είναι καρκινογόνες και ενδέχεται να προκαλούν μεταλλάξεις.

Τα μέρη του διαγωνισμού

Ο πλήρης τίτλος του υπό δημοπράτηση έργου αρχικού εκτιμώμενου κόστους 309 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι «Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων, για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης» και αποτελείται από τα εξής μέρη:

1ο τμήμα (άγονο)

Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 31 εκατομμύρια ευρώ προς ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος) και η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 45 μήνες.

Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να προμηθευτεί επιπλέον 20 οχήματα και στην περίπτωση αυτή το τελικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 37,2 εκατομμύρια ευρώ.

2ο Τμήμα

Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 59 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

3ο Τμήμα

Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», και η αξία του ανέρχεται στα 43 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

4ο Τμήμα

Το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ, και η αξία του ανέρχεται στα 45,3 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 43 μήνες και υπάρχει η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

5ο Τμήμα

Το τελευταίο τμήμα αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και η αξία του ανέρχεται στα 124,6 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες και δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της σύμβασης.

Διαβάστε επίσης

GOLDMAN SACHS: Τι πραγματικά συμβαίνει με την μόλυνση από τα εργοστάσια των κινέζικων λεωφορείων της BYD

Τι συμβαίνει με τα «χαλασμένα» κινέζικα λεωφορεία της BYD – Ποιοι θέλουν να τα φέρουν και στην Ελλάδα

Υπουργείο Υποδομών: Το 2023 έρχονται τα πράσινα λεωφορεία στην Ελλάδα – Ποια εμπόδια έπρεπε να ξεπεραστούν