Το μεγάλο SUV της Dacia αποδείχτηκε ικανό να αντιμετωπίσει τους δύσβατους δρόμους του κυκλαδίτικου νησιού.

Δεν μου αρέσουν οι Κυκλάδες, δεν τις θεωρώ από τις κορυφαίες επιλογές που μπορεί να κάνει κάποιος επισκεπτόμενος την Ελλάδα. Υπάρχουν εξαιρέσεις όπως η Νάξος, η Μήλος, η Σαντορίνη και τα Κουφονήσια, αλλά μέχρι εκεί. Τα έφερε όμως η παρέα και η στιγμή και βρέθηκα στη Σέριφο για λίγες μέρες.

1

Από τη Χώρα με θέα προς το Λιβάδι
Από τη Χώρα με θέα προς το Λιβάδι

Πρόκειται για ένα άγονο τόπο παράγει λίγο κρασί, λίγο μέλι, ξυνομυζήθρα. Υπάρχουν δυσκολίες με την ύδρευση όπως και με την αποχέτευση. Οι δρόμοι είναι κακοί χωρίς διαγράμμιση στα περισσότερα σημεία και η πρόσβαση στη Χώρα το βράδυ Ιούλιο και Αύγουστο αποτελεί πρόκληση. Δεν αρκεί ένας άνθρωπος να κόβει την κυκλοφορία όταν ανεβαίνει το αστικό λεωφορείο. Οφείλω όμως να πω ότι όλες οι λακκούβες στο δρόμο ήταν μπαλωμένες.

Ναι, γύρισα με το Duster όλο το νησί. Οι ντόπιοι μιλάνε με τα καλύτερα λόγια για το νεαρό δήμαρχο Κωνσταντίνο Ρεβύθη. Δεν έχω άποψη φαίνεται όμως ότι το παλεύει π.χ. στα Γάνεμα μάζευαν καθημερινά τα σκουπίδια, υπήρχε πρόβλεψη, υπήρχε μέριμνα. Φυσικά ούτε λόγος για ανακύκλωση παρότι υπάρχουν κάποιοι μπλε κάδοι. Το χειρότερο όμως είναι το ρεύμα, η Σέριφος ηλεκτροδοτείται από πετρελαιογεννήτρια. Όποιος καταλαβαίνει τι σημαίνει αυτό δε μπορεί παρά να χαμογελάσει παρατηρώντας το χάρτινο καλαμάκι στο χυμό του.

Εκεί όμως που τα πράγματα ξεφεύγουν είναι όταν ακούς για συμπαράσταση στον αγώνα της Τήνου από τη Σέριφο όσον αφορά στις ανεμογεννήτριες και την μη τοποθέτησή τους. Στη Σέριφο κουμάντο κάνει ο βοριάς. Αυτός δίνει μορφή στις ξερές άγονες πλαγιές, στα ελάχιστα δέντρα εκεί που στροβιλίζεται στη νότια πλευρά των βουνών, στις πανέμορφες νότια προσανατολισμένες παραλίες. Φυσάει βοριάς στη Σέριφο πάνω από 280 μέρες το χρόνο, εντάξει έχει μερικές μπονάτσες την Άνοιξη και το Φθινόπωρο.

Γιατί λοιπόν να μην εκμεταλλευτούν αυτή την ενέργεια και να εισάγουν πετρέλαιο; Δεν τους ενοχλεί η ρύπανση από την καύση υδρογονάνθρακα; Τους ενοχλεί περισσότερο η αλλοίωση του τοπίου (ποιο τοπίο ένας ξερόβραχος είναι..) από τις ανεμογεννήτριες; Το θεωρώ αδιανόητο. Το πετρέλαιο είναι εισαγόμενο είδος στην Ε.Ε. ο ήλιος και ο αέρας είναι προνόμια της Σερίφου είναι απίστευτο ότι δεν έχει αυτονομηθεί ενεργειακά το νησί.

Το Λιβάδι όπου βρίσκεται το λιμάνι.
Το Λιβάδι όπου βρίσκεται το λιμάνι

Το λιμάνι βρίσκεται στο Λιβάδι, ταξιδέψαμε από Πειραιά, μας πήρε 150 min. Υψηλού επιπέδου υπηρεσία και άνεση. Η Χώρα δεσπόζει πάνω από το Λιβάδι. Τα σοκάκια της είναι γραφικά, η πλατεία, αγχολυτική, ο κόσμος μαζεύεται να δει το ηλιοβασίλεμα από την εκκλησία ωραίες εικόνες. Η Σέριφος είναι γεμάτη εκκλησίες έχει περισσότερες από 120 μικρές μεγάλες, απόμερες, κεντρικές. Αποτελούν σήμα κατατεθέν του νησιού, μαζί με το βοριά, την ξεραΐλα και τα μεταλλεία. Η Σέριφος έχει αρκετό σίδηρο και χαλκό. Στο παρελθόν υπήρχε άνθηση της εξόρυξης που εγκαταλείφθηκε τη δεκαετία του 1960.

Ηλιοβασίλεμα στο Μεγάλο Λιβάδι με φόντο τη γέφυρα των μεταλλείων.
Ηλιοβασίλεμα στο Μεγάλο Λιβάδι με φόντο τη γέφυρα των μεταλλείων

Έχει μείνει στην ιστορία η εξέγερση των μεταλλωρύχων κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Έχει ενδιαφέρον να περπατήσει κανείς από την Χώρα μέχρι τα Γύφτικα τον παλιό δρόμο των μεταλλωρύχων και να αφουγκραστεί τον κάματο των ψυχών. Τα μονοπάτια είναι σωστά σηματοδοτημένα.

Τα Γάνεμα από ψηλά
Τα Γάνεμα από ψηλά

Είδαμε όλες τις παραλίες που μας επέτρεψε ο βοριάς: Καλό Αμπέλι και Γάνεμα μας κέρδισαν. Στο πρώτο έχει αρκετό περπάτημα για να κατέβεις στο δεύτερο λιγότερο. Λειτουργεί και ένα beach bar στα Γάνεμα, αλλά είναι πάνω στην πορεία του καταβατικού ανέμου από τις παρακείμενες πλαγιές. Η απέναντι γωνία δίπλα στον Κουταλά είναι εντελώς απάνεμη. Τα νερά πεντακάθαρα διαυγή, απίστευτη παραφωνία τα πλαστικά που παρασύρει ο βοριάς στη θάλασσα. Για φαγητό δεν υπάρχουν πολλές επιλογές, ούτε έχω να προτείνω κάτι καθώς ως επί το πλείστο μαγειρεύαμε μόνοι μας.

Γεμάτο απομεινάρια από τα μεταλλεία το νησί. Είναι σημαντικό να καθαριστούν όλα αυτά τα σκουριασμένα ικριώματα.
Γεμάτο απομεινάρια από τα μεταλλεία το νησί. Είναι σημαντικό να καθαριστούν όλα αυτά τα σκουριασμένα ικριώματα

Το Dacia Duster που είχαμε ήταν η πετρελαιοκίνητη, τετρακίνητη, έκδοση. Δυνατά του σημεία οι χώροι, η άνεση της ανάρτησης, η αμεσότητα στην εμπλοκή της τετρακίνησης, η απόσταση από το έδαφος (21cm). Το αυτοκίνητο δοκιμής μας φορούσε 17αρες ζάντες με ελαστικά μεικτών συνθηκών. Σε συνδυασμό με τις γωνίες προσέγγισης 30° και αναχώρησης 33° είχες την αίσθηση πως ήταν ασταμάτητο. Κατεβήκαμε σε πολύ δύσκολους χωματόδρομους, χωρίς δεύτερη σκέψη. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του μοναδικού δρόμου (ο Θεός να τον κάνει) που κατεβαίνει στα Γάνεμα.

Πρόκειται ουσιαστικά για μια κοίτη ξεροπόταμου, που θέλει αρετή, τόλμη και γνώση για να την κατέβεις. Εκτός αν έχεις Duster. Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου κυριαρχεί η νέα οθόνη αφής 8 ιντσών για τον έλεγχο του συστήματος infotainment. Πάρα πολύ σημαντικό ότι εκτός από κάμερα οπισθοπορείας, υπάρχει και κάμερα εμπροσθοπορείας. Η ύπαρξη δύο θυρών USB εμπρός και άλλες δυο πίσω, δίνει λύσεις σε συνδεσιμότητα και φόρτιση. Τα καθίσματα είναι άνετα, παχιά, από ποιοτικό ύφασμα, καλαίσθητα και προσφέρουν καλή στήριξη. Ο πετρελαιοκινητήρας έχει ομαλή λειτουργία και καλή απόδοση σε όλο το φάσμα στροφών. Κινεί άνετα το αμάξωμα των 1500kg έχοντας σημαντικά περιθώρια ενεργητικής ασφάλειας για ένα ασφαλές προσπέρασμα.

Το Duster φωτογραφημένο μπροστά στη μονή Ταξιαρχών.
Το Duster φωτογραφημένο μπροστά στη μονή Ταξιαρχών

Όσες φορές κι αν κυκλώσαμε το νησί, παρά τη συνεχή χρήση κλιματισμού και την συχνή χρήση της 4κινησης αλλά και το φορτίο, η κατανάλωση έμεινε πεισματικά κάτω από τα 6lt/100km. Εκτιμώ ότι σε άλλες συνθήκες θα έβλεπα άνετα 4.8lt/100km. Η κλιμάκωση του χειροκίνητου κιβωτίου είναι απόλυτα ταιριαστή με τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα, ο οδηγός δε χρειάζεται να καταφεύγει συχνά στο εύχρηστο κιβώτιο. Το κορυφαίο σημείο του Duster όμως είναι η ανάρτηση: Δε γέρνει, κρατάει και δεν κοπανάει. Θα πρέπει να πας σε επιλογές εξαψήφιο αριθμού ευρώ και τεχνολογία αερανάρτησης για να βρεις αντίστοιχες δυνατότητες.

Η «εμπλοκή και το κλείδωμα» της τετρακίνησης γίνεται με την περιστροφή του διακόπτη στην κονσόλα, πίσω από τον επιλογέα και δίπλα στο χειρόφρενο, που δεν είναι ηλεκτρικό. Είναι άμεση και διευκολύνει τον οδηγό. Συνολικά η αίσθηση που μας άφησε το Duster είναι πάρα πολύ καλή. Αποτελεί επιλογή για έναν οικογενειάρχη που θέλει οικονομία, χώρους, τετρακίνηση, άνεση και δυνατότητες εντός/εκτός δρόμου. Ειδικά για τη Σέριφο τολμώ να πω, ότι ήταν το ιδανικό όχημα για να αντιμετωπίσεις – χωρίς να προκαλείς – τις πολλές προκλήσεις που θέτει το ξεπερασμένο, απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο του νησιού με τους κακοτράχαλους χωματόδρομους.

Αν θα ξαναπάω στη Σέριφο; Όχι ως επιλογή δεν την τοποθετώ στις πρώτες 200 στην Ελλάδα. Αλλά οφείλω να καταγράψω πως πέρασα καλά (ένεκα η παρέα) ξεκουράστηκα και απόλαυσα τη θάλασσα. Κατανοώ πως αν ήμουν 30 χρόνια νεότερος, ξημέρωνα καβάλα στο Γάιδαρο (το διάσημο bar της Χώρας) και κοιμόμουν μέσα στο λεωφορείο που πηγαίνει στις παραλίες, πιθανόν να έμοιαζαν όλα αλλιώς. Να πάτε και να σχηματίσετε δική σας γνώμη, πριν το συζητήσουμε.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Κινητήρας: 1.461 cc
Ισχύς: 115 PS/3.750 rpm,
Ροπή: 260 Nm/1.750-2.750 rpm,
Μετάδοση: Επιλεκτικά στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100km/h: 10,2 sec
Τελική ταχύτητα: 175 km/h
Μέση κατανάλωση (δοκιμής): 5,7 lt./100 km.
Εκπομπές CO2: 140 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 168 ευρώ
Διαστάσεις ΜxΠxΥ: 4.341 x 1.804 x 1.682 mm
Βάρος: 1.488 kg
Χώρος αποσκευών: 411 lt
Τιμή: Από 27.700 ευρώ (έκδοση Prestige)

Συνήθη εικόνα τουριστών να περπατούν για να φτάσουν στην παραλία.
Συνήθη εικόνα τουριστών να περπατούν για να φτάσουν στην παραλία

Διαβάστε επίσης:

Το αμαξάκι το ξεσκέπαστο (video)