ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εναλλακτικά σενάρια για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που μπορεί να προκαλέσει το αυξημένο κόστος χρήματος στο ενδιαφέρον των επενδυτών και το ύψος του τιμήματος-ρεκόρ για την Αττική Οδό εξετάζει το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ σε καθυστέρηση οδηγείται το οικονομικό κλείσιμο και η υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Το παραπάνω προκύπτει από τα όσα είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κατά τη διάρκεια της χθεσινής ενημέρωσης δημοσιογράφων για την πορεία των projects που έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ.
Αναλυτικότερα ο Δημήτρης Πολίτης δήλωσε πως εξετάζεται το ενδεχόμενο να μειωθεί το εφάπαξ τίμημα για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, αλλά να ανέβει το ποσοστό επί του κύκλου εργασιών του οδικού άξονα που θα αποδίδει ο παραχωρησιούχος στο Δημόσιο
Όσον αφορά την Εγνατία Οδό, ο ισχυρός άνδρας του ΤΑΙΠΕΔ σχολίασε πως στόχος είναι το οικονομικό κλείσιμο και η υπογραφή να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2022, αλλά το ενδεχόμενο αυτό δεν είναι πλέον εφικτό. Αυτό συμβαίνει καθώς, υπάρχουν πολλοί φορείς που πρέπει να συνεργαστούν για να καταλήξουμε στην υπογραφή του έργου.
Αττική Οδός
Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για τη 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού προκηρύχθηκε στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου και πλέον γνωρίζουμε ποια θα είναι τα οκτώ σχήματα που θα διεκδικήσουν το έργο.
Σύμφωνα με τον Δημήτρη Πολίτη τα οκτώ σχήματα έχουν υπογράψει τις ρήτρες εμπιστευτικότητας. Στις 21 Ιουλίου το ΤΑΙΠΕΔ θα κάνει Διοικητικό Συμβούλιο όπου θα δοθεί το πράσινο φως για να λάβουν τα σχήματα το ειδικό έγγραφο που θα περιγράφει τις διαδικασίες και τους όρους για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών (Request og Binding Offers). Επίσης, τα σχήματα θα αποκτήσουν πρόσβαση στο Virtual Data Room (VDR) που θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του έργου.
Το επόμενο βήμα είναι να δοθεί στα σχήματα το κείμενο με τη σύμβαση της παραχώρησης, το οποίο ως επί το πλείστον είναι έτοιμο. Εκτιμάται πως αυτό θα γίνει στα τέλη του Αυγούστου ή τις αρχές του Σεπτεμβρίου και ότι οι δεσμευτικές προσφορές θα έχουν υποβληθεί εντός του Α’ Τριμήνου του 2023.
Σχετικά με τις εκτιμήσεις για το τίμημα της Αττικής Οδού, ο Δημήτρης Πολίτης, ανέφερε πως η κατάσταση που επικρατεί με τα υψηλά επιτόκια δε βοηθά τις εκτιμήσεις για το τίμημα ρεκόρ ύψους 2,4 δισ. Ευρώ.
Τόνισε, ωστόσο, πως αυτό δε σημαίνει ότι μειώνεται το συνολικό κέρδος από την παραχώρηση, καθώς εξετάζεται το ενδεχόμενο να μειωθεί το εφάπαξ τίμημα του έργου και να αυξηθεί το ποσοστό που θα λαμβάνει το Δημόσιο επί του κύκλου εργασιών.
Πρόσθεσε, εν τούτοις, πως αν εφαρμοστεί αυτή η εναλλακτική, τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει ρίσκο, αλλά με αυτό τον τρόπο θα παραμείνει ζωντανό το ενδιαφέρον όλων των Ομίλων, καθώς θα δοθεί μία λύση στο πρόβλημα χρηματοδότησης.
Σημειώνεται πως τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι τα εξής:
1) ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
2) GRUPPO FININC – INC SpA
3) ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-FS ARK HOLDCO S.a.r.l. (θυγατρική του αυστραλιανού Fund First Sentier)
4)VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤILINEOS Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
5) ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ARDIAN INFRASTRUCTURE
6) BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.-RUBICONE BIDCO S.A.
7) MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L-FINCOP INFRASTRUCTURE LTD (θυγατρική Ομίλου Κοπελούζου)
8) VAUBAN» – DIF – EGIS
Εγνατία Οδός
Για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την οποία κλείδωσε το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis το περασμένο καλοκαίρι, ο Δημήτρης Πολίτης ανέφερε πως θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην υπογραφή της σύμβαση με αποτέλεσμα να μεταφέρεται για το 2023.
Γεγονός και το οποίο σημαίνει έχει αναφέρει η Κομισιόν στη 14η έκθεσή ενισχυμένης εποπτείας, ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να πληρώνει αποζημιώσεις στο νέο παραχωρησιούχο για όσο καιρό καθυστερεί να αναλάβει το έργο.
Αυτό συμβαίνει, καθώς υπάρχουν μερικές εκκρεμότητες οι οποίες αφορούν το κράτος, καθώς και το νέο και τον παλιό παραχωρησιούχο.
Όσον αφορά το κράτος, αυτό πρέπει να καταλήξει στις μελέτες που σχετίζονται με τις σήραγγες και κατασκευή των υπολειπόμενων σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού.
Σχετικά με το νέα παραχωρησιούχο, αυτός πρέπει να καταλήξει στις συμφωνίες με τις τράπεζες, από τις οποίες έχει λάβει τη χρηματοδότηση του έργου, καθώς και με τις κατασκευαστικές εταιρείες και τους υπεργολάβους που θα αναλάβουν τα σχετικά έργα.
Επιπλέον, ο υφιστάμενος διαχειριστής της παραχώρησης θα πρέπει να παραδώσει το αντικείμενο του διαγωνισμού στις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis με τέτοιο τρόπο, ώστε ο οδικός άξονας να παραμένει λειτουργικός
Τα παραπάνω είναι απαραίτητα, ώστε το ΤΑΙΠΕΔ να μπορεί να στείλει τη σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και αφού δοθεί το πράσινο φως να πέσουν οι υπογραφές.
Διαβάστε επίσης
ΤΑΙΠΕΔ: Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση ακινήτου στα Καμένα Βούρλα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike