ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Γι αυτό οι Προμηθευτές Ενέργειας μέσω του Συνδέσμου τους ΕΣΠΕΝ (Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας), ζητούν τιμολόγηση με βάση το κόστος της ενέργειας και όχι την πρόβλεψη κόστους, αλλά και μέτρα για την προστασία των εταιρειών από ληξιπρόθεσμους πελάτες και μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητάς τους.
Σχετικά με τη νέα υποχρέωση πρόβλεψης τιμής, τονίζουν “σε τόσο ευμετάβλητες συνθήκες, η οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι απολύτως ανασφαλής και το μόνο αποτέλεσμα που έχει είναι να αυξάνει τις τιμές ενέργειας λόγω των πολύ υψηλών ασφαλίστρων κινδύνου (risk premium), που πρέπει να πληρωθούν από τους προμηθευτές. Ιδίως οι μακροχρόνιες προβλέψεις, για σχεδόν δύο μήνες μπροστά, δημιουργούν ακόμα υψηλότερο κόστος, εφόσον ο κίνδυνος των margin calls δρα πολλαπλασιαστικά επί των ήδη υψηλών ασφαλίστρων”.
Να επανεξεταστεί ο Νόμος
Ο Σύνδεσμος καλεί το Υπουργείο να επανεξετάσει τις προβλέψεις του προσφάτως ψηφισθέντος άρθρου 138 (Νόμος 4951/2022), ιδίως αναφορικά με την τιμολόγηση των τελικών πελατών βάσει προβλεπόμενων τιμών, πρακτική που εκ των πραγμάτων αυξάνει τα τελικά τιμολόγια προμήθειας λόγω του πολύ υψηλού ασφάλιστρου κινδύνου.
Επιπρόσθετα, επισημαίνουν και πάλι την επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για την ενίσχυση της ρευστότητας των ενεργειακών αγορών και την προστασία της ακεραιότητας του κλάδου, μέτρα τα οποία προβλέπονται με σαφήνεια στο σχέδιο «REPowerEU» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση των «έκτακτων και απρόβλεπτων περιστάσεων» της ενεργειακής κρίσης και του υπαρκτού κινδύνου πλήρους αποσταθεροποίησης της αγοράς ενέργειας με δυσμενείς επιπτώσεις για το σύνολο των καταναλωτών και της οικονομίας.
Όχι στις αιφνίδιες μεταβολές
Σε κάθε περίπτωση, τονίζουν, ότι οι αιφνίδιες μεταβολές του νομοθετικού πλαισίου προκαλούν αναστάτωση στην αγορά και δεν εξυπηρετούν στην πολιτική υποβολής τιμών που ακολουθεί ο κάθε Συμμετέχων για τη διαχείριση του κινδύνου από τη συμμετοχή του στην αγορά.
Είναι συνεπώς επιβεβλημένο οι ρυθμιστικοί κανόνες, που επηρεάζουν με καθοριστικό τρόπο το εμπόριο, να εξετάζονται διεξοδικά πριν τη θέσπιση τους ώστε να είναι σε θέση να παραμένουν σταθεροί, και να διατηρούν την εφαρμοστικότητά και αντοχή τους υπό οποιεσδήποτε, ακόμα και ακραίες συνθήκες.
Ο Σύνδεσμος επαναλαμβάνει τις θέσεις του για την τιμολόγηση των τελικών πελατών βάσει προβλεπόμενων τιμών, πρακτική που εκ των πραγμάτων αυξάνει τα τελικά τιμολόγια προμήθειας λόγω του πολύ υψηλού ασφάλιστρου κινδύνου.
Προτείνει κυμαινόμενα τιμολόγια στη βάση απολογιστικών χονδρεμπορικών τιμών, και εξηγεί ότι έτσι αποφεύγεται το επιπλέον κόστος του ασφάλιστρου κινδύνου, και αφετέρου μπορεί να γίνει πολύ καλύτερη διαχείριση των ποσών που κατευθύνονται στην επιδότηση των καταναλωτών.
Κατ’ ελάχιστο, δε επισημαίνει ότι και στην περίπτωση που η υποχρέωση δημοσίευσης των προβλεπόμενων τιμών παραμείνει, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) θεωρεί απολύτως αναγκαία την τροποποίηση του άρθρου 138 και τη μετάθεση της υποχρέωσης ανακοίνωσης των Προμηθευτών στην ιστοσελίδα τους έως την 25η του προηγούμενου μήνα (Μ-1) πριν από το μήνα εφαρμογής (Μ) των τιμών των κυμαινόμενων τιμολογίων, το οποίο θα ισχύει για όλη τη διάρκεια
των έκτακτων ρυθμίσεων.
Η ρύθμιση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα τη σχετική μείωση του ασφάλιστρου κινδύνου, εφόσον η πρόβλεψη μερικές ημέρες πριν τον μήνα (Μ) εφαρμογής, μπορεί να είναι πιο ακριβής και ασφαλής.
Οι προτάσεις του ΕΣΠΕΝ
Οι βασικές προτάσεις του ΕΣΠΕΝ αφορούν τόσο μέτρα προφύλαξης από τα ληξιπρόθεσμα όσο και μέτρα διευκόλυνσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων του κλάδου, που όσο ανεβαίνει η τιμή στο Χρηματιστήριο Ενέργειας τόσο μεγαλύτερα ποσά θα χρειάζονται για να λειτουργούν. Γι αυτό ζητούν:
1. Δυνατότητα διακανονισμού της καταβολής των ρυθμιζόμενων χρεώσεων στους Διαχειριστές
μέσω εκ νέου αναγνώρισης από τη ΡΑΕ της σκοπιμότητας θέσπισης μέτρων έκτακτου
χαρακτήρα.
2. Οικονομικά αποδοτική διαχείριση των χρημάτων που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση
των αυξήσεων στις τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, κατά τρόπο που συμβάλει τόσο
στην ενίσχυση των καταναλωτών όσο και στην ανάσχεση της διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων
οφειλών και των σχετικών επισφαλειών των Προμηθευτών.
3. Προκαταβολή τουλάχιστον σε ποσοστό 75%, του εκτιμώμενου ποσού των επιδοτήσεων
ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου εκάστου μήνα εφαρμογής του μέτρου ή εκκαθάριση
των επιδοτούμενων ποσών σε εβδομαδιαία βάση.
4. Χορήγηση ρευστότητας μέσω της παροχής κρατικών εγγυήσεων για τον βραχυπρόθεσμο
δανεισμό των Προμηθευτών από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, για όσο διάστημα διαρκέσει
η κρίση.
5. Σαφή ρύθμιση του πλαισίου που αφορά την αλλαγή Προμηθευτή ενέργειας και τη διεκδίκηση
εκ μέρους των Προμηθευτών των ληξιπρόθεσμων οφειλών (τέως) πελατών τους.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Intracom Telecom: Δημιουργεί νέα υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής στη Δυτική Μακεδονία
- Αντώνης Λυμπέρης: «Πέτα ψηλά αγάπη μου…» – Η συγκινητική ανάρτηση της συζύγου του
- Profile Software: Πρωτοποριακή λύση «Document Intelligence» με Τεχνητή Νοημοσύνη
- Παγκρεατικός καρκίνος: Ανησυχητική αύξηση σε νεότερες ηλικίες