Το κύκνειο άσμα από τη Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, η έκθεση του κορυφαίου ζωγράφου Κωνσταντίνου Παρθένη, εγκαινιάστηκε εχθές με επιλεγμένους επισήμους.

Με πλήρη σεβασμό στο όραμα της εκλιπούσης, παρουσιάστηκε και η επόμενη ημέρα στη ζωή της Εθνικής Πινακοθήκης.

1

Η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα πρόλαβε να ολοκληρώσει την έκθεση του αγαπημένου της ζωγράφου. Από τη σύλληψη μέχρι και το στήσιμό της, στο ευρύχωρο, ανακαινισμένο υπόγειο της Εθνικής Πινακοθήκης.

Για να καταφέρει να προσεγγίσει την πληρότητα της αναδρομικής, η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα εξασφάλισε δανεισμό από τη συλλογή της Alpha Bank.

Ο άνθρωπος νικάει το τέρας

Έτσι, στην παρουσίαση της έκθεσης δεν θα μπορούσε να απουσιάζει ο πρόεδρος της τράπεζας, καθηγητής Βασίλης Ράπανος.

Ίσως, η καλύτερη ομιλία της βραδιάς. Με άπταιστα Ελληνικά και ένα εμπνευσμένο κείμενο, ο πεφωτισμένος καθηγητής μίλησε για τα έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη στη συλλογή της Alpha Bank.

Εξήγησε τη σημασία του ανθρωπισμού με την παραβολή της Σφίγγας, από τον Οιδίποδα. Το τέρας το νικάει ο Άνθρωπος…

Λίνα Μενδώνη

Η επόμενη μέρα

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, στον ωραίο λόγο της για την έκθεση (δηλώνοντας «ιδιαίτερα συγκινημένη» για την απουσία της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα), πέρασε τη σκυτάλη στη νέα διευθύντρια του μουσείου, Συραγώ Τσιάρα.

Εκείνη, με πρέπουσα αξιοπρέπεια, δήλωσε ότι θα καταβάλει προσπάθεια να φανεί αντάξια της θέσης ευθύνης που αναλαμβάνει.

Αφού ολοκληρώθηκαν οι ομιλίες, με την κορνίζα της Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα να προσδίδει τόνο συγκίνησης στην Αίθουσα Θόδωρου και Εμμανουέλας Βασιλάκη (την είσοδο της Εθνικής Πινακοθήκης), οι προσκεκλημένοι κατέβηκαν στους χώρους της έκθεσης.

Εκεί πραγματοποιήθηκε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ξενάγηση στην έκθεση από την Έφη Αγαθονίκου της Εθνικής Πινακοθήκης.

Ανάμεσα στους επισήμους, φυσικά και ο υφυπουργός σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης.

Προσωπικό ιδίωμα

Ο Κωνσταντίνος Παρθένης υπήρξε μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της νεοελληνικής τέχνης.

Στην καλλιτεχνική του δημιουργία διακρίνεται εύκολα η γόνιμη προσάρτηση των σημαντικών κατακτήσεων στην ευρωπαϊκή τέχνη του παρελθόντος.

Όσο και μια ενεργητική, προσωπική αφομοίωση των αναζητήσεων της εποχής του. Πολύ σύντομα, συντελείται η μετουσίωση όλων αυτών των στοιχείων σε μια εντελώς δική του μορφοπλαστική γλώσσα.

Απολυτρωμένη από περιγραφικά στοιχεία, θεωρείται σήμερα ως νέα ερμηνεία της ελληνικής αγγειογραφίας, με τύπους της Αναγέννησης και ενίοτε τον νεοιμπρεσιονισμό του Σερά, με επιρροές από τον Γκογκέν, την αισθητική της Άπω Ανατολής…

 Βαθιά ανθρώπινο έργο

Με το χρώμα, σχεδόν ασκητικό, αντιρεαλιστικό, αφηρημένο, με τις μορφές σε κλασική απλότητα και ρομαντικό τόνο, πέτυχε την πυκνότητα του προσωπικού του ιδιώματος, με βαθιά πίστη στον άνθρωπο.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ενώ είχε γυρίσει τον κόσμο, ο μεγαλοφυής ζωγράφος έζησε έγκλειστος στο σπίτι του κοντά στην Ακρόπολη.

Πληροφορίες

Η μεγάλη αναδρομική έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του», η τελευταία που ετοίμασε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα αλλά δεν πρόλαβε να εγκαινιάσει, άνοιξε για το κοινό στις 6 Ιουλίου.

Αντιπροσωπευτικά έργα

Περιλαμβάνει απαράμιλλες συνθέσεις, όπως η «Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου», οι «Λουόμενες», «Ο Χριστός – Ανθρωπότης», η «Πιετά», το «Μεγάλο γυμνό, Εύα», «Ο θερισμός», «Τα αγαθά της συγκοινωνίας», «Το Γαλλικό αεροδρόμιο της Κέρκυρας».

Διάρκεια ως το τέλος Νοεμβρίου 2022 στην Εθνική Πινακοθήκη

Διαβάστε επίσης Η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα αποκαλύπτεται έναν χρόνο πριν ανοίξει η νέα Εθνική Πινακοθήκη

Η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα