ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη έχει την τέχνη στο αίμα της. Οργανώνει στο πεντάστερο The Bold Type hotel νέα έργα από τη Βασιλική Κούκου.
Πρόκειται για μία από τις πιο επιφανείς και ιδιάζουσες ζωγράφους της νέας ελληνικής γενιάς. Εντελώς σύμφυτη σε γλώσσα με τις δυτικές τάσεις.
Η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη όταν λειτουργεί ως επιμελήτρια, όπως με την προκειμένη έκθεση, ωθεί τα φαινόμενα στην πιο ώριμη έκφρασή τους.
Έτσι, η εξωστρέφεια της έκθεσης υποδηλώνεται και από τον πρωτότυπο τίτλο της At first I was a child. Παραπέμπει εν πρώτοις στο At first I was afraid, τον πρώτο στίχο από το διαχρονικό λαϊκό άσμα I will survive (1978) της Γκλόρια Γκέινορ.
Με υφή ονειρική
Στην πραγματικότητα όμως ο τίτλος που διάλεξε η Μαρίνα Μηλιού Θεοχαράκη κλείνει το μάτι στον διάσημο μοντέρνο ζωγράφο Πολ Κλε (Paul Klee). Προς μέσα του προηγούμενου αιώνα προσέγγισε τις αρχές της αφαίρεσης, του κυβισμού, του εξπρεσιονισμού αν και παραμένει ακατάτακτος.
Η ρήση At first I was a child βρέθηκε στο ημερολόγιό του μετά θάνατον.
Τα έργα της Βασιλικής Κούκου μοιάζουν περισσότερο με ονειροφαντασία.
Πολυεπίπεδες στρώσεις στρώματος μορφοποιούν αφηρημένες εικόνες, που μοιάζουν να αιωρούνται σαν σε παράλληλη δράση στον ίδιο καμβά.
Σουρεαλισμός και Bauhaus (Μπάουχαους) επιρροές (σε αναθεωρημένη μορφή) σε συνδυασμό με την τολμηρή χρήση του χρώματος, προσεγγίζουν τη μυθική και μαγική υπόσταση των παιδικών ονείρων.
Στην επικράτεια δηλαδή του αυθορμητισμού και της γνησιότητας. Εκεί λειτουργεί η πινελιά της Βασιλικής Κούκου.
Δεν επιδιώκει τη λεγόμενη «προοπτική». Δημιουργεί ωστόσο (άθελά της ίσως) μια αίσθηση βάθους με την εντελώς πρωτότυπη χρήση του χρώματος σε πάρα πολύ απροσδόκητες φόρμες.
Αντίσταση στην ενηλικίωση
Αυτή την πρωτόλεια ύλη ενσωματώνει με τα γλυπτά και τα άλλα της ζωγραφικά έργα.
Έτσι συνθέτει ένα σύνολο έργων με πρόδηλο αφηγηματικό στοιχείο που στον θεατή ερεθίζει βαθύτερα στρώματα του ασυνειδήτου.
Η Βασιλική Κούκου αντιστέκεται στην ενηλικίωση, σε ό,τι συνεπάγεται η περίοδος της παγίωσης. Αντιστέκεται στον μαρμαρωμένο κόσμο των ενηλίκων και αναζητά τους κραδασμούς της παιδικής ψυχής. Με το χρώμα υποδηλώνει την αναθεώρηση της μνήμης ως υλικό ονείρων και δημιουργίας. Ζυγίζει τον κόσμο με μια παιδικόμορφη εντύπωση αστάθειας και ελαφρότητας
και έτσι καταφέρνει να φέρει εις πέρας μια συλλογική ανάγκη. Να αισθανθεί κανείς ότι ο κόσμος της ύλης που περιβάλλει τον άνθρωπο δεν αρκεί για να συμπεριλάβει όλη την εμπειρία της ύπαρξης. Ότι ίσως χρειάζεται να αφαιρεί κανείς σε μια πιο μεταφυσική, προσωπική αναζήτηση για να πραγματώσει στο έπακρο τα όνειρά του.
Όπως το είχε δηλώσει ο Πολ Κλε (καίτοι με αντίθετο, πεσιμιστική τόνο):
«Δεν μπορεί κανείς να με συλλάβει στο εδώ και τώρα διότι ο χώρος στον οποίο επικρατώ βρίσκεται τόσο στον κόσμο των νεκρών όσο και των αγέννητων. Πιο κοντά στον πυρήνα της δημιουργίας από όσο συνηθίζεται αλλά όμως όχι αρκετά κοντά».
Η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη διατηρούσε έναν σκοπό κοντά στην καρδιά της: Να φέρει τη σύγχρονη τέχνη σε αρμονική συνύπαρξη με τον πυρήνα του Ιδρύματος Β & Μ Θεοχαράκη.
Η Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη στην Πάτρα
Το κατάφερε. Όμως ως επιμελήτρια τα ενδιαφέροντά της δεν γνωρίζουν σύνορα. Αναζητά διαρκώς να εμπλουτίζει με σύγχρονη τέχνη τους πιο καταξιωμένους χώρους, όπως το Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη. Και τώρα το πεντάστερο ξενοδοχείο The Bold Type Hotel.
Ήταν ένα ακόμη ξεχασμένο κλασσικό κτήριο στην πόλη της Πάτρας. Έχει μετατραπεί σε πεντάστερο ξενοδοχείο.
Το εσωτερικό του, η παραδοσιακή πολυτέλεια και ο μαξιμαλισμός αντικαστάθηκαν με τη φινέτσα της αφαιρετικής αισθητικής που per se αναδεικνύει την ύπαρξη της τέχνης.
Πληροφορίες
Βασιλική Κούκου
At First I Was Afraid
στο The Bold Type Hotel
Παλαιών Πατρών Γερμανού 10, Πάτρα
Εγκαίνια, απόψε στις 19:30
Οργάνωση – σύλληψη – επιμέλεια Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Φάμελλος: Η ακρίβεια και τα υπερκέρδη, το βασικό πολιτικό επίδικο της εποχής
- Ρωσία: Σύγκρουση τρένων στην περιφέρεια Μούρμανσκ – Περισσότεροι από 10 τραυματίες
- Τάσεις MRB: Στο 22,9% η ΝΔ και 14,2% το ΠΑΣΟΚ – Ποιες λέξεις εκφράζουν τους πολίτες
- Μπακογιάννης: Οι Τράπεζες είχαν ενημερώσει από τον Απρίλιο τον Δούκα για το χρηματοδοτικό κενό στο γήπεδο του ερασιτέχνη ΠΑΟ