Σε μια νέα φάση αναταραχής και ανακατατάξεων μπαίνει η αγορά ενέργειας, καθώς, από τη μια μέχρι τις 10 Ιουλίου οι εταιρείες προμήθειας θα γνωστοποιήσουν τις τιμές ενέργειας για την τιμολόγηση Αυγούστου για πρώτη φορά χωρίς τη ρήτρα και από την άλλη οι καταναλωτές θα μπορούν κάθε μήνα να αλλάζουν προμηθευτή με βάση τις χαμηλότερες τιμές.

“Δε γνωρίζουμε πώς θα επιδράσει το νέο σύστημα τιμολόγησης στον ανταγωνισμό και στα κόστη”, σημείωσε χθες ο Πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Αθανάσιος Δαγούμας , σημειώνοντας ότι  η μέθοδος που επελέγη από το υπουργείο Ενέργειας είναι διαφορετική από τη γνωμάτευση της ΡΑΕ, η οποία είχε προτείνει να καταργηθεί η ρήτρα αλλά να  θεσπιστεί μια φόρμουλα που θα καθορίζει τα κόστη και επομένως τις τιμές των προμηθευτών.

Εκτιμούμε ότι η πρόταση που είχαμε εισηγηθεί εμείς δε θα επηρέαζε τον ανταγωνισμό, ενώ η νέα ρύθμιση δε γνωρίζουμε αν θα τον επηρεάσει και πώς, ή πώς θα επηρεάσει τις τιμές. Εμάς μας ενδιαφέρει να μην υπάρχουν τιμολόγια στην αγορά που να στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, όπως αν διαμορφώνονται κάτω του κόστους. Θα μπορούσαν λίγες εταιρείες να δώσουν τιμές κάτω του κόστους για να πάρουν την αγορά, και δεν ξέρουμε πώς αυτό θα επηρεάσει τον ανταγωνισμό. Αυτό θα μπορούμε να το διαπιστώσουμε 5 μήνες μετά κάνοντας τους ελέγχους”, σημείωσε ο κ. Δαγούμας.

Η επιλογή του υπουργείου ωστόσο ήταν να προσδιορίζουν οι προμηθευτές ενέργειας την τιμή τους μόνοι τους και εκ των υστέρων να πραγματοποιείται έλεγχος από τη ΡΑΕ για το αν είναι κοστοστρεφής, και σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα είναι άγνωστο ποια θα είναι η επίπτωση αυτής της μεθόδου στις τιμές και στον ανταγωνισμό.

Ταυτόχρονα, σημείωσε, ότι η ΡΑΕ απέστειλε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, το σύνολο των στοιχείων των εταιρειών της αγοράς ενέργειας, ώστε να ελεγχθεί αν υπάρχει θέμα δεσπόζουσας θέση ή εναρμονισμένων πρακτικών, που είναι τα θέματα που ελέγχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Σχετικά με την πορεία των τιμών ενέργειας, ο Πρόεδρος της ΡΑΕ σημείωσε, ότι το ενεργειακό μας μείγμα, αποτελείται κατά 40% από φυσικό αέριο και κατά 10% από εισαγωγές και στο βαθμό που για το 50% η τιμή ενέργειας καθορίζεται στο εξωτερικό, δεν μπορεί να προβλεφθεί η πορεία της.

Για την ηλεκτρική ενέργεια η πλειοψηφία των παραπόνων

Κατά συντριπτική πλειοψηφία ηλεκτρισμό και προμηθευτές αφορούν τα παράπονα που κατακλύζουν την πλατφόρμα παραπόνων και ενημέρωσης MyRAΕ, ενώ, ταυτόχρονα στο σύνολό τους παρουσιάζουν εκρηκτική άνοδο το διάστημα Σεπτέμβριος 2021 έως 21 Ιουνίου 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε σήμερα ο Πρόεδρος της Αρχής Αθανάσιος Δαγούμας, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε σήμερα.

Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο του 2021, οι καταναλωτές που είχαν υποβάλει αίτημα στο MyRAE ήταν μόλις 149, όταν τους μήνες Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος και Ιούνιος έως 21 του μήνα, τα συγκεντρωτικά μηνιαία νούμερα είναι, 1.354, 1.647, 1.848 και 764, αντίστοιχα.

Από το σύνολο των αιτημάτων που έχουν υποβληθεί στη σχετική πλατφόρμα, το 59% (4.672) έχουν απαντηθεί, 21% (1.663) βρίσκονται σε εκκρεμότητα και ένα 20% (1.583) έχουν απορριφθεί.

Κατά 72%, τα αιτήματα αφορούν παράπονα προς προμηθευτή, κατά 20% προς Διαχειριστή και 8% συνδυαστικά σε Προμηθευτή και Διαχειριστή. Τα αιτήματα που αφορούν θέματα ηλεκτρισμού αποτελούν σταθερά περί το 90% του συνόλου των αιτημάτων που κατατίθενται στο MyRAE. Συγκεκριμένα, το 87% αφορά σε ηλεκτρική ενέργεια, 12% σε φυσικό αέριο και 1% σε ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο.

Ως προς την «θεματολογία» των παραπόνων, σύμφωνα τα σχετικά στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, τα αιτήματα που αφορούν σε πρόβλημα με τον λογαριασμό και με τη σύμβαση αποτελούν σταθερά πάνω από το 50% του συνόλου των αιτημάτων που υποβάλλονται στο MyRAE. Σύμφωνα με εκτίμηση του Ρυθμιστή, το μεγαλύτερο μέρος των αιτημάτων που δηλώθηκαν ως «άλλο» (δηλαδή όχι πρόβλημα με τον λογαριασμό ή πρόβλημα με την σύμβαση ή μη προσήκουσα εξυπηρέτηση) και τα οποία αθροίζονται στα 2.999, αφορούν σε προβλήματα με τον λογαριασμό, όπως αμφισβήτηση χρεώσεων, αμφισβήτηση ρήτρας αναπροσαρμογής, μη κατανόηση λογαριασμού.

Για την προστασία των καταναλωτών

Ταυτόχρονα η ΡΑΕ αναλαμβάνει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την ενδυνάμωση και προστασία των καταναλωτών στη λιανική ρεύματος και φυσικού αερίου.

Συγκεκριμένα, όπως υπογράμμισε ο πρόεδρος της Αρχής, η ΡΑΕ έχει προχωρήσει σε κυρώσεις σε 5 προμηθευτές (3.5 εκατ. ευρώ) για ληξιπρόθεσμες οφειλές σε Διαχειριστές για το 2020, ενώ έχει πραγματοποιήσει ακροάσεις με τους 12 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμες οφειλές κατά το 2021.  Στην ίδια κατεύθυνση, από τον Μάρτιο του 2022, έχει εγκαινιάσει το μέτρο των θετικών αναφορών, όπου, εκ του αποτελέσματος, η εποπτεία της αρχής κρίνεται αποτελεσματική.

Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, παρά τις δυσχέρειες που υφίστανται στην αγορά λιανικής (αύξηση ληξιπρόθεσμων οφειλών, διακανονισμοί, πίεση στη ρευστότητα) διαπιστώνεται βελτίωση στην προσήκουσα καταβολή. Προμηθευτές έχουν εξοφλήσει πλήρως τις οφειλές τους, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία παρέχει επαρκείς εγγυήσεις και τηρεί με συνέπεια τους όρους των διακανονισμών που έχουν συμφωνήσει με τους διαχειριστές.

Ενεργειακός Διαμεσολαβητής

Με το εργαλείο του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή επιδιώκεται να δοθεί στον καταναλωτή μια πρόσθετη επιλογή στην περίπτωση που η διαβίβασή του παραπόνου στον προμηθευτή του δεν οδήγησε σε ικανοποίησή του: εφόσον πρόκειται για αστικής/εμπορικής φύσεως διαφορά, ο καταναλωτής μπορεί να προσφύγει σε ειδική διαδικασία Ενεργειακής Διαμεσολάβησης, καταρχήν – αλλά όχι αποκλειστικά – με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω της πλατφόρμας MyRAE.

Το συγκεκριμένο εργαλείο αφορά καταρχήν τους οικιακούς πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και την επίλυση διαφορών αυτών με τους προμηθευτές τους και τους διαχειριστές. Ως προς τον τρόπο χρηματοδότησης του εργαλείου, η ΡΑΕ εξετάζει το ενδεχόμενο καταβολής μιας ετήσιας εισφοράς (fee) από τους συμμετέχοντες προμηθευτές για την κάλυψη του κόστους παροχής των υπηρεσιών διαμεσολάβησης ή/και την χρηματοδότηση (μερική ή ολική) του υπό εξέταση εργαλείου με πόρους της ΡΑΕ.

Στην αρμοδιότητα του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή εμπίπτουν οι λεγόμενες «κλασικές συμβατικές διαφορές». Ο ενεργειακός διαμεσολαβητής ολοκληρώνει τη διαδικασία της επίλυσης της διαφοράς μεταξύ του καταναλωτή και του προμηθευτή του, εντός διαστήματος 90 ημερών από την ημερομηνία που έλαβε τον πλήρη φάκελο της αναφοράς/καταγγελίας. Υφίσταται δυνατότητα μικρής παράτασης σε εξαιρετικές περιπτώσεις ιδιαίτερα περίπλοκων διαφορών. Ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής θα προτείνει λύση στα μέρη τα οποία έχουν την απόλυτη ευχέρεια να την αποδεχθούν ή να την απορρίψουν.

Στο πλαίσιο αυτό, ο καταναλωτής μπορεί να αναμείνει ότι θα προταθεί ως λύση, λ.χ., η διόρθωση του λογαριασμού του ή της χρέωσης, η παροχή συγκεκριμένων συστάσεων/οδηγιών προς τον προμηθευτή ώστε να μην επαναληφθεί το λάθος ή η ταλαιπωρία του πελάτη, η παροχή συγνώμης στον πελάτη, η παροχή ενός εύλογου αντισταθμίσματος κ.ο.κ. Αντιθέτως, η Ενεργειακός Διαμεσολαβητής δεν επιβάλλει κυρώσεις ή υποχρεωτικές ενέργειες στα μέρη.