Στην επόμενη φάση και χωρίς απουσίες προχωρά ο διαγωνισμός για ΣΔΙΤ απορριμμάτων αξίας 300 εκατ. Ευρώ στην Αττική. Πρόκειται για την υπό δημοπράτηση μονάδα απορριμμάτων στο Σχιστό, η οποία έχει προσελκύσει τους μεγαλύτερους Ομίλους της χώρας, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Mytilineos, Motor Oil και TITAN. Εν τούτοις, το έργο αυτό μαζί και με τις άλλες δύο υπό δημοπράτηση μονάδες (Φυλή και Γραμματικό) δημιουργεί σημαντικές αμφιβολίες σχετικά με την έγκαιρη δημοπράτησή του τόσο στην αγορά όσο και στην Περιφέρεια.

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται σε χθεσινή απόφαση στη Διαύγεια ο διαγωνισμός προχωρά στο επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αυτό είναι το στάδιο Β1, κατά τη διάρκεια του οποίου τα σχήματα ξεκινούν τις διαπραγματεύσεις με την Περιφέρεια Αττικής με στόχο να οριστούν τα ζητήματα του διαγωνισμού για να εκπονηθούν τα τελικά τεύχη δημοπράτησης.

Η διαδικασία προβλέπει πως η Περιφέρεια Αττικής θα συνομιλήσει ξεχωριστά με κάθε σχήμα πραγματοποιώντας συναντήσεις με κάθε «μνηστήρα» έως και τα τέλη του καλοκαιριού. Το αμέσως επόμενο στάδιο είναι η εκκίνηση του τελευταίου σταδίου του διαγωνισμού (Β2), όπου και θα υποβληθούν οι τελικές δεσμευτικές τεχνικές και οικονομικές προσφορές. Αυτό αναμένεται να έχει 0λοκληρωθεί πλην απροόπτου στα τέλη του 2022, ενώ είναι πολύ πιθανό να γνωρίζουμε τον ανάδοχο του έργου κατά το Β’ Τρίμηνο του 2023.

Το επόμενο βήμα είναι η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποια και εν συνεχεία να περάσει από τη Βουλή για πάρει το τελικό ΟΚ. Η διαδικασία αυτή αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον ένα έτος. Άρα η υπογραφή της τελικής σύμβασης τοποθετείται εντός του 2024 και η κατασκευή της μονάδας θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027.

Οι αμφιβολίες αγοράς και Περιφέρειας

Το παραπάνω χρονοδιάγραμμα είναι αποτέλεσμα ενός αισιόδοξου υπολογισμού. Η πραγματικότητα δείχνει, ωστόσο, πως οι διαγωνισμοί για τις μονάδες απορριμμάτων στην Αττική «κολλάν» αρκετά συχνά στο στάδιο των προσφυγών, καθώς οι διεκδικητές των έργων εντοπίζουν σημαντικά «κενά» στα τεύχη δημοπράτησης.

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της μονάδας στο Γραμματικό, η οποία δημοπρατείται ως δημόσιο έργο, και έχει κολλήσει ξανά στο στάδιο των προσφυγών. Υπενθυμίζεται πως στον διαγωνισμό αυτό η μοναδική αποδεκτή προσφορά είναι αυτή της Κοινοπραξίας Ελλάκτωρ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε, ενώ τα άλλα δύο σχήματα (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Watt και ΑΒΑΞ-ΑΑΓΗΣ) «κόπηκαν» στο στάδιο του ελέγχου των δικαιολογητικών τους.

Σημειώνεται, επίσης, πως και η Περιφέρεια Αττικής έχει αμφιβολίες σχετικά με τις πιθανές «καραμπόλες» που θα προκύψουν στους διαγωνισμούς, καθώς η εξαγορά του 30% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ από τον Όμιλο Motor Oil, μπορεί να οδηγήσει σε προσφυγές και περαιτέρω καθυστερήσεις τόσο για το ΣΔΙΤ στο Σχιστό όσο και για αυτό στη Φυλή διότι οι δύο Όμιλοι διεκδικούν τα σχήματα ως αντίπαλοι.

Το έργο και οι μνηστήρες

Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο έχει δημοπρατηθεί από τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο του Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) με Πρόεδρο τον Αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας και Περιβάλλοντος, Βασίλειο Κόκκαλη.

Για το εν λόγω έργο έχουν δημιουργηθεί πέντε ισχυρά μπλοκ, τα οποία αποτελούνται από μεγάλες και μικρές παραδοσιακές δυνάμεις στα έργα απορριμμάτων, καθώς από νέους μεγάλους παίκτες που βλέπουν σημαντικές business σε αυτή την κατηγορία των ΣΔΙΤ.

Αναλυτικότερα, έχουν δημιουργηθεί οι εξής κοινοπραξίες:

  • ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΤΙΤΑΝ
  • Motor Oil-ΑΒΑΞ-Thalis
  • Mytilineos-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε.
  • ΗΛΕΚΤΩΡ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις
  • Intrakat – Watt – Geocycle Hellas

Όσον αφορά το αντικείμενο του έργου αυτό αφορά στην κατασκευή μονάδας απορριμμάτων δυναμικότητας 250.000 τόνων στερεών απορριμμάτων και βιοαποβλήτων σε ετήσια βάση. Η συνολική διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 29 έτη.

Ο ανάδοχος που θα αναλάβει το έργο θα πρέπει εντός των πρώτων δύο ετών να προχωρήσει με τις μελέτες, τις άδειες, την κατασκευή και τη δοκιμαστική λειτουργία της Μονάδας Απορριμμάτων.

Διαβάστε επίσης

Γιώργος Πατούλης: Στα σκαριά η δημοπράτηση νέων μονάδων απορριμμάτων παρά τα εμπόδια στο Γραμματικό

Γραμματικό: Μοναδικός διεκδικητής η Ελλάκτωρ- «Κόπηκαν» ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ και Intrakat

Γραμματικό: Ξεκινά η νομική «μάχη» μεταξύ κατασκευαστών και Περιφέρειας Αττικής – Τι επικαλούνται Περιφέρεια και αγορά