Πάνω πάνω στη γυάλινη προθήκη σ΄ ένα φύλλο χαρτιού, που κάποτε είχε διπλωθεί στη μέση ο επισκέπτης ξεχωρίζει αμέσως τον τίτλο του ποιήματος: «Κεριά». Ίσως και να μην χρειάζεται καν να διαβάσει τη συνέχεια, αφού  πολλοί είναι εκείνοι, που το ξέρουν απ΄έξω, όπως και την υπογραφή στο κάτω μέρος: Κ. Π. Καβάφης.

«Του μέλλοντος η μέρες στέκοντ’ εμπροστά μας / σα μια σειρά κεράκια αναμένα — χρυσά, ζεστά, και ζωηρά κεράκια…», γράφει ο ποιητής, από τον οποίο εμπνεύστηκε ο ζωγράφος Ανδρέας Γεωργιάδης τα έργα του, που παρουσιάζονται στην έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα.

1

Η έκθεση «Επέστρεφε» στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
Η έκθεση «Επέστρεφε» στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη

Μαζί και άλλα ντοκουμέντα αναφορικά με τον Καβάφη, όπως σπάνιο αρχειακό υλικό από την εκδοτική του δραστηριότητα, χειρόγραφα, αλλά και μερικά από τα ποιήματα που εξέδιδε όσο ζούσε ο ίδιος ο ποιητής και βρίσκονται στις συλλογές της Γενναδείου Βιβλιοθήκης αλλά και σε ιδιωτικές.

Κυρίως όμως είναι τα έργα της έκθεσης, όλα μελάνια σε χαρτί, διάστικτα από αναφορές στο καφαβικό σύμπαν, που επιχειρούν να δημιουργήσουν ένα διάλογο τόσο με τον ίδιο τον ποιητή και τη ζωή του, όσο και με τους πρωταγωνιστές του έργου του.

Με τίτλο «Επέστρεφε» από το επίσης γνωστό ποίημα του Καβάφη ο Γεωργιάδης έχει δημιουργήσει ένα δικό του φως, διάφανο και πλούσιο σε τονικές διαβαθμίσεις, συχνά μεταφυσικό, επιτρέποντας στην σκιά, πυκνή και στέρεη, να εισχωρήσει, και να ταράξει με την υπόνοια, τον συμβολισμό και την αμφιβολία, τα ήρεμα νερά της ζωγραφικής του περιπέτειας.

Η έκθεση «Επέστρεφε» στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
Η έκθεση «Επέστρεφε» στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη

Οι τόποι και οι διαδρομές του καβαφικού βίου, δημιουργούν έτσι, μια γεωγραφία μνήμης όπου η απουσία και η υποβολή συντάσσουν ποιητικές ατμόσφαιρες και συμβολισμούς μεταφορών, προτείνοντας πολλαπλές αναγνώσεις των ίδιων ιστοριών.

Η αλεξανδρινή ατμόσφαιρα                        

Αυτή η συνομιλία του ζωγράφου με τον ποιητή «τονίζει την αμεσότητα και τη σημασία που έχει ο χώρος, ο τόπος, η ιστορία αλλά και τα πρόσωπα στην καλλιτεχνική δημιουργία», όπως λέει η επιμελήτρια της έκθεσης και διευθύντρια της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, Μαρία Γεωργοπούλου.

Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη
Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη

Γιατί μπορεί ο τίτλος να είναι μια αναφορά στο ερωτικό ποίημα του Καβάφη, όπως προσθέτει η ίδια, αλλά συνάμα είναι και ένδειξη της επίμονης έλξης που ασκεί πάνω στον καλλιτέχνη η γεωγραφία και η ιστορία της πόλης της Αλεξάνδρειας.

«Η αμεσότητα του σχεδίου, οι γήινοι τόνοι, η σκοτεινή ατμόσφαιρα, το έντονο διαπεραστικό φως της Μεσογείου συνθέτουν μια σκηνογραφία μυστηριακή που μας φέρνει πιο κοντά στην μνήμη αλλά και στη δημιουργία του Καβάφη», επισημαίνει η κυρία Γεωργοπούλου.

Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη
Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη

«Η έκθεση δεν εικονογραφεί απλώς στίχους του Καβάφη. Συνιστά μια πρόταση και ερμηνευτική απόπειρα να αποδοθεί ο εσωτερικός ρυθμός που διατρέχει πολλά ερωτικά ποιήματα του Αλεξανδρινού, καθώς και η ατμόσφαιρα της γενέθλιας πόλης του, όπως ο ίδιος θέλησε να την αποτυπώσει και όπως την εισπράττει ακόμη και σήμερα ο ταξιδιώτης», σημειώνει εξάλλου στον κατάλογο της έκθεσης ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος.

«Η ματιά του Γεωργιάδη δεν περιορίζεται στο πρόσωπο του ποιητή ούτε σε κάποια επιφανειακά στοιχεία που θα μπορούσαν εύκολα να δηλώσουν στον θεατή την καταγωγική τους σχέση. Έντεχνα και μεθοδικά, αποφλοιώνει ποιήματα, τοπία και πρόσωπα, για να αποκαλύψει τους βαθύτερους αρμούς και τους υπαινιγμούς της καβαφικής έκφρασης», προσθέτει ο κ. Δασκαλόπουλος, ο οποίος θα δώσει διάλεξη με τίτλο «Κ. Π. Καβάφης: ένας εικαστικός» τη Δευτέρα 27 Ιουνίου στο αμφιθέατρο της Αμερικανικής Σχολής Cotsen Hall.

Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη
Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη

Το πλαίσιο της έκθεσης   

Να σημειωθεί, ότι την επιμέλεια της έκθεσης του αρχειακού υλικού εξάλλου, έχει η επικεφαλής βιβλιοθηκάριος της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, Ειρήνη Σολομωνίδη, που όπως αναφέρει οι πίνακες του Γεωργιάδη και τα βιβλία από τη Συλλογή της Γενναδείου Βιβλιοθήκης λειτουργούν με τρόπο συμμετρικό.

«Εικόνες της Αλεξάνδρειας προηγούμενων αιώνων και ελληνικές εκδόσεις που μαρτυρούν τη δραστηριότητα μιας ζωντανής κοσμοπολίτικης κοινότητας, δημιουργούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο ξετυλίγεται η έκθεση», λέει η κυρία Σολομωνίδη προσθέτοντας και την προσωπική της πινελιά από οικογενειακές μνήμες και παιδικές διηγήσεις για τους Έλληνες της Αλεξάνδρειας.

Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη
Έργο του Ανδρέα Γεωργιάδη

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1972 με σπουδές ζωγραφικής δίπλα στον Γιώργο Ρόρρη, γραφιστικής στην Σ.Γ.Τ.Κ.Σ. στην Αθήνα, και εικονογράφησης στην Ορλεάνη – Γαλλία ο Ανδρέας Γεωργιάδης έχει πραγματοποιήσει ως τώρα δεκατρείς ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις. Έργα του υπάρχουν σε μουσεία, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές αλλά επίσης έχει φιλοτεχνήσει με έργα του βιβλία και δίσκους.

Ως σκηνογράφος έχει συμμετάσχει στο σχεδιασμό του Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή, αλλά και στο σχεδιασμό πολλών εκθέσεων στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στο Μουσείο Μπενάκη και αλλού ενώ έχει εργαστεί και στο θέατρο ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος. Ανήκει στην καλλιτεχνική ομάδα της Μικρής Άρκτου.

Info:

Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη: Σουηδίας 61

Έκθεση: Ανδρέας Γεωργιάδης «Επέστρεφε». Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη

Διάρκεια: Ως 5 Αυγούστου

Διάλεξη: Δημήτρης Δασκαλόπουλος  «Κ. Π. Καβάφης: ένας εικαστικός». 27 Ιουνίου, ώρα 8.00 μ.μ. Αμφιθέατρο της Αμερικανικής Σχολής Cotsen Hall,  Αναπήρων Πολέμου 9

Διαβάστε επίσης:

Τι χρώματα είχαν τα αρχαία αγάλματα; Η απάντηση σε μία έκθεση

Μουσείο Ακρόπολης: Μια διαφορετική επέτειος με πολλές ελπίδες