ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Σε λιγότερο από δύο εβδομάδες το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει καταλήξει στα τελικά σχήματα που θα μπορούν να υποβάλουν προσφορές για την παραχώρηση της Αττικής Οδού διάρκειας τριάντα ετών.
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν στο mononews πως επιδιώκεται και παραμένει εφικτός ο στόχος της επιλογής των σχημάτων, που θα προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο του μεγαλύτερου εν εξελίξει διαγωνισμού της χώρας, στα τέλη Ιουνίου. Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων ελληνικών Ομίλων, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Ελλάκτωρ, η ΑΒΑΞ, η Mytilineos και ο Όμιλος Κοπελούζου. Αυξημένο ενδιαφέρον δείχνουν, επίσης, όσον αφορά τα ξένα Funds οι Γάλλοι της Ardian, της Egis και της Vinci, και οι Αυστραλοί της Macquarie και της First Sentier μεταξύ άλλων.
Τα σχήματα που θα περάσουν στην επόμενη φάση θα μπορούν να εξετάσουν το υπό παραχώρηση asset εντός του 2022, ενώ οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να υποβληθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023.
Το επόμενο βήμα είναι η επιλογή του προτιμητέου επενδυτή εντός της ίδιας χρονιάς, γεγονός και το οποίο σημαίνει πως θα γνωρίζουμε το νέο παραχωρησιούχο πριν από τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης που έχει αναλάβει η Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis μέχρι (Οκτώβριος του 2024).
Υπενθυμίζεται πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει σχεδιάσει με τέτοιο τρόπο τον διαγωνισμό, ώστε να προσελκύσει όσο το δυνατόν «μεγαλύτερα πορτοφόλια», καθώς στην υπό δημοπράτηση παραχώρηση δεν υπάρχει κατασκευαστικό αντικείμενο. Εκτιμάται, δε, πως το τίμημα για την επικράτηση στον διαγωνισμό θα ξεπεράσει τα 2 δισ. Ευρώ.
Ποιες συμμαχίες με ξένους δημιουργούν οι ελληνικοί Όμιλοι
Η κατάσταση αυτή ανοίγει την όρεξη στα μεγάλα διεθνή Funds με έδρα τη Γαλλία, την Αυστραλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και την Ολλανδία με αρκετά εξ΄ αυτών να συμμαχούν με τους ισχυρούς ελληνικούς Ομίλους.
Αναλυτικότερα:
- Το αυστραλιανό Fund First Sentier μέσω της θυγατρικής Igneo ενώνει τις δυνάμεις του με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει καλή γνώση της διαγωνιστικής διαδικασίας, καθώς πέρυσι το καλοκαίρι «κλείδωσε» μαζί τη γαλλική Egis την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Όσον αφορά, δε, το αυστραλιανό Fund έχει και αυτό εμπειρία από διαγωνισμούς στη χώρα μας καθώς είχε διεκδικήσει το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
- Το γαλλικό Fund Ardian που διαχειρίζεται χαρτοφυλάκιο ύψους 125 δισ. Δολαρίων έχει προσδεθεί στο άρμα ισχύος της συμμαχίας Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ. Η τελευταία έχει ήδη μία επιτυχημένη συνεργασία όσον αφορά τη λειτουργία και τη διαχείριση του οδικού άξονα.
- Ένα ακόμα ισχυρό fund, αυτό της Macquarie, που έδωσε το ποσό ρεκόρ του 1,3 δισ. Ευρώ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ το περασμένο καλοκαίρι, έχει επιλέξει ως συνεργάτη στην κούρσα της διεκδίκησης της Αττικής Οδού τον Όμιλο Κοπελούζου.
- Η γαλλική Vinci έχει δημιουργήσει ένα κοινό μέτωπο με τον Όμιλο Mytilineos. Επισημαίνεται πως ο γαλλικός κολοσσός έχει σημαντική παρουσία στις παραχωρήσεις στη χώρα μας, καθώς κατέχει τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ολυμπία Οδό (29,9%) και τη Γέφυρα Α.Ε (57.4%).
Οι «μοναχικοί λύκοι» και οι αποκλειστικές συνεργασίες μεταξύ ξένων
Μία δεύτερη τακτική που ακολουθούν τα ξένα funds, που ορέγονται τη σημαντική αυτή παραχώρηση, είναι να δοκιμάζουν τις ίδιες δυνάμεις ή να συνεργάζονται μεταξύ τους χωρίς την παρουσία Έλληνα εταίρου στο σχήμα.
Όσον αφορά τα funds που θα δοκιμάζουν την τακτική του «μοναχικού λύκου» αυτά είναι το ισπανικό ABERTIS, και το ιταλικό INC SpA. Το πρώτο fund με πλήρη ονομασία ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A διαχειρίζεται 8.000 χλμ οδικών αξόνων σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία. Το δεύτερο είναι μέλος του Ομίλου FININC, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στα μεγάλα δημόσια έργα.
Σχετικά με τις συμμαχίες των αποκλειστικά ξένων funds αυτές είναι δύο. Η πορτογαλική Brisa, η οποία διαχειρίζεται 1.628 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και αποτελεί το μεγαλύτερο ιδιωτικό διαχειριστή της χώρας, ενώνει τις δυνάμεις της με την Rubicone BidCo, η οποία συμμετέχει στην εταιρεία κατά 81%.
Η δεύτερη συνεργασία αφορά το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο των EGIS-VAUBAN-DIF. Η γαλλική Egis έχει «κλειδώσει» μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την Εγνατία Οδό έναντι 1,5 δισ. Ευρώ ανοίγοντας κατ’αυτόν τρόπο την όρεξη του ΤΑΙΠΕΔ για το τίμημα της Αττικής οδού. Το δεύτερο μέλος του σχήματος, η VAUBAN, προέρχεται και αυτό από τη Γαλλία και διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 6,5 δισ. ευρώ και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 65 επενδύσεις σε 11 χώρες. Η DIF έχει την έδρα της στην Ολλανδία, διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 10 δισ. ευρώ και επενδύεικυρίως σε εταιρείες υποδομών και assets στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.
Αττική Οδός: Τι φέρνει η είσοδος των Γάλλων στις παραχωρήσεις
Τέσσερις κρίσιμες εβδομάδες για τους μνηστήρες που διεκδικούν την παραχώρηση της Αττική Οδού
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike