«Το 2022 είναι για το Υπουργείο Ναυτιλίας και τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων μια χρονιά ορόσημο για τον κλάδο των σκαφών αναψυχής και τον θαλάσσιο τουρισμό γενικότερα», αναφέρει ο Δρ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Λιμενικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής.

«Έτσι ήδη από το 2021 ξεκίνησε μια συζήτηση που αφορά έναν κλάδο με τεράστια άμεση και έμμεση οικονομική συμβολή στην εθνική οικονομία και σε μια συζήτηση η οποία πραγματοποιείται σήμερα σε μια ιδιαίτερη χρονική στιγμή.

Είναι μια χρονική στιγμή δυναμικής εκκίνησης για τον κλάδο, μετά από μια μακρά περίοδο οικονομικής και υγειονομικής κρίσης. Ωστόσο από σήμερα προστίθεται μια ακόμη σύνθετη κρίση, αυτή της ρωσοουκρανικής και ενεργειακής κρίσης», προσθέτει.

Παράλληλα, διερωτάται: «Πως αντιμετωπίζουμε αυτό το νέο δεδομένο; Πόσο θα επηρεάσει την κοινωνία μας, την οικονομία μας, τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού;».

Και τονίζει: «Κανένας δεν μπορεί να δώσει μια σαφή απάντηση καθώς σήμερα τα δεδομένα είναι ρευστά. Ωστόσο, από την μεριά της η Κυβέρνηση και συγκεκριμένα ο Πρωθυπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει αναλάβει πρωτοβουλίες σε εθνικό και πανευρωπαϊκό επίπεδο ώστε και αυτή η κρίση όχι απλά να περάσει με τις μικρότερες δυνατές απώλειες αλλά να δώσει την αφορμή για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη και κοινωνική και οικονομική. Τα γεγονότα που έχουν λάβει χώρα μέσα στα τελευταία δύο χρόνια σε παγκόσμιο επίπεδο είναι πρωτοφανή».

«Αντίστοιχα πρωτοφανή είναι και τα δεδομένα που έχουν συντελεστεί στη χώρα μας. Έχουμε από τους υψηλότερους οικονομικούς δείκτες στην Ε.Ε., προβλέψεις για περαιτέρω ανάπτυξη, υψηλής αξίας ξένες άμεσες επενδύσεις, ριζικός ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, εξαιρετική αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης», προσθέτει ο κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος.

Και συνεχίζει:

«Τι είχε αυτό σαν αποτέλεσμα, μεταξύ των άλλων:

Πέρυσι σε μια μουδιασμένη παγκόσμια τουριστική αγορά εμείς να πρωταγωνιστήσαμε, σε όλους τους τομείς. Καμία άλλη τουριστική αγορά παγκοσμίως δεν λειτούργησε όπως η Ελληνική.

Μικρά και μεγάλα καταλύματα σε όλη πραγματικά την χώρα είχαν υψηλές πληρότητες.

Τα νησιά μας δεν είχαν ξαναδεί τόσα πολλά ακτοπλοϊκά πλοία.

Οι θάλασσες μας γέμισαν μικρά, μεγάλα και μεγαλύτερα σκάφη αναψυχής.

Η αγορά της κρουαζιέρας παγκοσμίως ξεκίνησε και λειτούργησε εν τέλει στην Ελλάδα. Πως και γιατί όμως ξεκίνησε στην Ελλάδα;

Γιατί 2 χρόνια, μέσα στην υγειονομική κρίση, φιλοξενούσαμε στους λιμένες μας κρουαζιερόπλοια. Εξυπηρετούσαμε διερχόμενα κρουαζιερόπλοια στα τροφοεφόδιά τους, τους δίναμε την δυνατότητα να αλλάζουν πληρώματα όταν άλλοι λιμένες έκλειναν την πόρτα . Εμείς σε συνεργασία με τις υγειονομικές Αρχές δουλέψαμε, συνεργαστήκαμε και οι προσπάθειές μας απέφεραν καρπούς.

Αυτούς τους καρπούς θέλουμε να μαζέψουμε και φέτος και ακόμη περισσότερους καθώς καθημερινά γίνεται συστηματική δουλειά, σε όλους τους τομείς».

Ο κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος αναφέρει επίσης: «Ένα δείγμα αυτή της γραφής είναι και ο νέος νόμος που ψηφίστηκε πριν λίγο καιρό του Υπουργείου Ναυτιλίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου των σκαφών αναψυχής.

Εσωτερικά από στελέχη του Υπουργείου συντάχθηκε ένα νομοσχέδιο που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για όλον τον κλάδο, περιέχει καινοτομίες και διατάξεις που αύριο θα αντιγραφούν από άλλα θεσμικά κείμενα άλλων χωρών. Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και εκτεταμένες συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν για να γίνει κατανοητό στον καθένα η ολιστική προσέγγιση που επιχειρήθηκε. Και νομίζω ότι το πετύχαμε.

Ο νέος νόμος ήδη εφαρμόζεται και πολλά από τα οφέλη του, σε όλους τους κλάδους του θαλάσσιου τουρισμού, είναι ήδη ορατά.

Χαρακτηριστικά:

  • Καταργείται το εμπόδιο στη δραστηριοποίηση των super-mega και gigayachts, τα οποία θα μπορούν πλέον να εκκινούν και να τελειώνουν τους πλόες τους σε ελληνικούς λιμένες υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις. Για περιορισμένο αριθμό ημερών, με καταβολή ειδικού τέλους, με προπληρωμή του ΦΠΑ και φυσικά μέσω άδειας που εκδίδεται πλήρως και αποκλειστικά με ψηφιακό τρόπο.
  • Εισάγεται νέο τέλος – δημόσιο έσοδο για τα πλοία αναψυχής που ενώ εκκινούν και καταλήγουν στο εξωτερικό, εντούτοις όλο κατ’ ουσίαν το ταξίδι τους, όλη η τουριστική τους δραστηριότητα πραγματοποιείται στις θάλασσες και τα νησιά μας. Τα σκάφη αυτά διατηρούν πάντα την δυνατότητα να υψώσουν την Ελληνική σημαία και μπορούν να δραστηριοποιούνται μόνιμα στην Ελλάδα μέσω της ένταξής τους στο εθνικό Μητρώο των σκαφών αναψυχής, ώστε να αποφεύγουν και την καταβολή του νέου αυτού τέλους.
  • Αναμορφώνονται ολιστικά από 1η Ιανουαρίου 2023, τα θέματα στελέχωσης – ασφάλισης – απασχόλησης. Με συμφωνία των φορέων και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις αναγκαίες παραμέτρους και πραγματικές ανάγκες με γνώμονα την προστασία της ανθρώπινης ζωής και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την βελτίωση των όρων και συνθηκών εργασίας επί των πλοίων αναψυχής.
  • Αντιμετωπίζονται οι αντιφατικές ασφαλιστικές διατάξεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην ισχύουσα νομοθεσία ειδικά για τους κυβερνήτες.
  • Για πρώτη φορά ρυθμίζεται η ασφάλιση του λοιπού και βοηθητικού προσωπικού, μη ναυτικών ειδικοτήτων των πλοίων αναψυχής που απασχολείται, πλέον της τηρούμενης οργανικής σύνθεσης.
  • Θεσμοθετούνται απαλλαγές στις μεμονωμένες κινήσεις πλοίου κενού επιβατών – τα λεγόμενα empty-runs.
  • Ψηφιοποιούνται πλήρως οι διαδικασίες που αφορούν στην ίδρυση ΝΕΠΑ, καθώς και σε σειρά άλλων ενεργειών που συνδέονται με τον κλάδο όπως το e-ΕΙΠΑ, το e-ναυλοσύμφωνο, τον e-απόπλου/e-κατάπλου, το e-ανοιχτή θάλασσα, την e-αργία και e-ακινησία, αλλά και η αναβάθμιση του e-Μητρώου Πλοίων».

«Στόχος μας είναι ήδη από αυτή την χρονιά σε συνδυασμό με τις ψηφιακές εφαρμογές που θέτουμε σε λειτουργία σταδιακά θα αποκομίσουμε ως χώρα ακόμη περισσότερα οφέλη από ένα προσοδοφόρο κλάδο της οικονομίας που ταιριάζει απόλυτα με το ύφος και την κλίμακα της χώρας», καταλήγει.

Διαβάστε επίσης:

Βενιάμης: Όλοι οι νέοι πρέπει να ονειρεύονται, εγώ πάντως ονειρεύομαι και στα 72

Τραυλού: Οι κανονισμοί της ΕΕ πρέπει να προστατεύουν τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας