ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η κρίσιμη απάντηση Μητσοτάκη, τα δώρα της Protergia, οι αστακοί και καραβίδες στον ΑΔΜΗΕ, η κριτική Νεμπή, ο Παπαλέκας και η Prodea, η εξομολόγηση του Μάριου Ηλιόπουλου, και ένα hot story με αφορμή ένα ROLEX
Η επιδίωξη αυτή βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την υφιστάμενη κατάσταση καθώς τα υπό δημοπράτηση έργα και κυρίως η μονάδα στο Γραμματικό αναμένεται να καθυστερήσουν σημαντικά λόγω των προσφυγών των μεγάλων Ομίλων, οι οποίοι επικαλούνται ελλείψεις στους όρους δημοπράτησης.
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι νέες μονάδες αναμένεται να κατασκευαστούν στο Βόρειο και το Νοτιοανατολικό Τομέα της Περιφέρειας. Τονίζουν, δε, πως αυτή την περίοδο αναζητούνται οι κατάλληλοι χώροι καθώς και το μοντέλο χρηματοδότησης.
Η χωροθέτηση των νέων έργων είναι κομβικής σημασίας για την αρχιτεκτονική του έργου καθώς το ιδιοκτησιακό καθεστώς των χώρων ανάπτυξης των μονάδων θα επηρεάσει την πιθανή εξασφάλιση πόρων από κοινοτικά κονδύλια, όπως το ΕΣΠΑ 2021-2027, και αυτό εν συνεχεία θα συμβάλει στην τελική απόφαση για τη μέθοδο δημοπράτησης. Σημειώνεται, πως η Περιφέρεια επιδιώκει να δημοπρατήσει τα έργα ως ΣΔΙΤ και προσπαθεί να βρει το κατάλληλο μείγμα ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης.
Αναμφίβολα, τα δύο αυτά έργα, όταν προκηρυχθούν, αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των μεγάλων κατασκευαστών, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos. Επίσης, δυναμική είσοδο στο χώρο των έργων απορριμμάτων επιδιώκουν να κάνουν οι Όμιλοι ΤΙΤΑΝ και Motor Oil, ενώ παραδοσιακά τα έργα αναμένεται να διεκδικήσουν οι ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε., Θαλής Περιβαλλοντικές Υπηρεσίες Α.Ε. Και η Watt μέσω της συμμετοχής σε κοινοπραξίες.
Σημειώνεται πως με τα δύο αυτά projects, το υφιστάμενο εργοστάσιο στο ΧΥΤΑ Φυλής, και τις τρεις υπό δημοπράτηση μονάδες η Περιφέρεια θα διαθέτει συνολικά έξι έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Αυτά θα είναι:
- Το εν λειτουργία ΕΜΑΚ στο ΧΥΤΑ Φυλής
- Η μονάδα στο Γραμματικό αξίας 138 εκατ. ευρώ
- Το ΣΔΙΤ Κεντρικού Τομέα (Φυλή) αξίας 461 εκατ. ευρώ
- Το ΣΔΙΤ στο Σχιστό αξίας 300 εκατ. Ευρώ
- Η νέα μονάδα Βόρειου Τομέα
- Η νέα μονάδα του Νοτιοανατολικού Τομέα
Τα υπό δημοπράτηση έργα και τα «εμπόδια»
Αυτή την περίοδο η Περιφέρεια δημοπρατεί μέσω του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου του Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) τρία έργα συνολικής αξίας 899 εκατ. Ευρώ. Ωστόσο, ο κατασκευαστικός κλάδος δε δείχνει ιδιαίτερα αισιόδοξος για την έκβαση των διαγωνισμών, ενώ έχει εκφράσει και την άποψη πως δε θα έχει ολοκληρωθεί η δημοπράτηση κανενός από τα τρία έργα πριν από τη λήξη της θητείας του Γιώργου Πατούλη.
Σε αυτό συνηγορούν οι συνεχείς παρατάσεις που είχαν δοθεί για τη μονάδα στο Γραμματικό, η οποία είχε προκηρυχθεί από το 2021. Μάλιστα, ο αποκλεισμός των δύο από τα τρία σχήματα που διεκδικούν το έργο (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Watt και ΑΒΑΞ-ΑΑΓΞΗΣ) και η αποδοχή της προσφοράς της Κοινοπραξίας Ελλάκτωρ(ΗΛΕΚΤΩΡ)-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε. οδήγησε το έργο σε νέο γύρο προσφυγών στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ).
Με αποτέλεσμα, όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr, να χάνεται ο στόχος της υπογραφής της σύμβασης εντός του 2022. Υπενθυμίζεται, δε, πως εκκρεμεί και προσφυγή από τον εξωραϊστικό σύλλογο «Πρόοδος» στο Νέο Βουτζά, με στόχο το πάγωμα του εν λόγω διαγωνισμού.
Στο ίδιο μήκος κύματος πηγές με πολύ καλή γνώση των διαγωνιστικών διαδικασιών εκφράζουν το φόβο τους για νέα εμπόδια για τα ΣΔΙΤ στη Φυλή και το Σχιστό, καθώς εκτιμούν ότι θα γίνουν και εκεί προσφυγές. Εάν γίνει αυτό, τότε και οι δύο διαγωνισμοί θα βγουν εκτός χρονοδιαγράμματος.
Όσον αφορά τους κατασκευαστές, το mononews έχει ήδη γράψει πως οι μεγάλοι Όμιλοι που διεκδικούν τα έργα έχουν εκφράσει τις αντιθέσεις τους σχετικά με τους όρους των διαγωνισμών, γεγονός και το οποίο οδήγησε σε συνεχείς προσφυγές κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση η καθυστέρηση δημοπράτησης έργων απορριμμάτων θα έχει σημαντικό αντίκτυπο για την Ελλάδα. Αρχικά, όσο καθυστερεί η ολοκλήρωση των μονάδων απορριμμάτων σε όλη την επικράτεια η χώρα μας θα συνεχίζει να πληρώνει πρόστιμα λόγω της ταφής απορριμμάτων.
Επιπλέον, καθώς και τα τρία έργα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020 υπάρχει ο κίνδυνος της απένταξης τους από το πρόγραμμα. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως θα πρέπει να γίνει δημοσιονομική διόρθωση ή τα έργα να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, στερώντας ωστόσο πόρους από νέα projects.
Διαβάστε επίσης
Γραμματικό: Μοναδικός διεκδικητής η Ελλάκτωρ- «Κόπηκαν» ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ και Intrakat
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ζελένσκι: Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με τους εταίρους μας για να ενισχύσουμε τις αμυντικές δυνατότητες της Ουκρανίας
- Κώστας Τσιάρας: Στόχος μας η εξασφάλιση επαρκών, ασφαλών και υψηλής ποιότητας τροφίμων
- ΗΠΑ: «Ανάσα» από την πτώση των επιτοκίων στα 30ετή στεγαστικά
- Νοσοκομείο ΜΗΤΕΡΑ: Συνεργασία με το Children’s Hospital Los Angeles (CHLA)