Η F1 ακολουθώντας τον δρόμο του πετρελαίου και του φυσικού αερίου ετοιμάζεται για τον 6ο αγώνα στο Αζερμπαϊτζάν.
Ο 8ος αγώνας της χρονιάς θα διεξαχθεί αυτό το Σαββατοκύριακο στους δρόμους της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν. Μετά το Μονακό η F1 πάει σ’ ένα ακόμη μοναδικό σκηνικό. Η πόλη της Φωτιάς και των Ανέμων έχει μια ιδιαίτερη διαδρομή που διαμορφώθηκε εντός αστικού ιστού. Κυριαρχεί η μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού, αλλά και το κλειστό αργό κομμάτι στο κάστρο εντός της παλιάς πόλης. Υπάρχουν κάποια σημεία για προσπέρασμα και στο παρελθόν έχουμε δει συναρπαστικές μάχες στα φρένα στο τέλος της ευθείας. Πέρυσι ο Πέρεζ πήρε την 1η του νίκη για λογαριασμό της Red Bull εκεί, εκμεταλλευόμενος όσα συνέβησαν στη διακοπή του αγώνα.
Φέτος έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον τι θα γίνει καθώς μετά την 3η θέση στο Μονακό ο Φερστάπεν προηγείται με 9 βαθμούς έναντι του Λεκλέρκ στην κούρσα του πρωταθλήματος. Ο Λέκλερκ τερμάτισε πίσω του και θέλει όσο τίποτα να μπορέσει να εκμεταλλευτεί την ταχύτητα της Ferrari. Αντίστοιχα η κόκκινη ομάδα που πλέον βρίσκεται στη 2η θέση του πρωταθλήματος κατασκευαστών και υπολείπεται 36 βαθμούς από την Red Bull, θέλει να μειώσει τη διαφορά. Ο αγώνας απαιτεί υψηλή τελική ταχύτητα για να υπερασπίσεις τη θέση σου αυτό οδηγεί τις επιλογές οδηγών και μηχανικών. Η Mercedes έχει κερδίσει εκεί τους 3 από τους 5 αγώνες και η Red Bull τους άλλους δυο. Από τους οδηγούς που θα εκκινήσουν εκτός του Πέρεζ νικητές εκεί έχουν στεφθεί οι Ρικιάρντο (2017), Χάμιλτον (2018) και Μπότας (2019).
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
• Για την μοναδική διαδρομή εντός πόλης στο Μπακού, που συνδυάζει την πολυπλοκότητα του Μονακό με τις ταχύτητες της Μόντσα η Pirelli επέλεξε τις πιο μαλακές γόμες στη γκάμα της: η C3 είναι η P Zero λευκή/σκληρή, η C4 είναι η P Zero κίτρινη/μέση, και η C5 είναι η P Zero κόκκινη/μαλακή. Είναι η ίδια επιλογή με πέρυσι για το Αζερμπαϊτζάν – μολονότι οι γόμες και οι σκελετοί είναι τελείως διαφορετικοί το 2022.
• Το Μπακού είναι μια διαδρομή εντός πόλης με ξεχωριστή προσωπικότητα. Συνδυάζει γρήγορες ευθείες με μερικά πολύ στενά και τεχνικά κομμάτια ειδικά γύρω από την διάσημη στροφή 9 στο κέντρο της παλιάς πόλης. Σε αντίθεση με τις μέγιστες κλίσεις στις πτέρυγες στο Μονακό, οι ομάδες στο Μπακού υιοθετούν μέσες κλίσεις: Αυτό ισορροπεί την απαίτηση για πρόσφυση στις αργές στροφές αλλά και την ανάγκη για υψηλή τελική ταχύτητα στις μεγάλες ευθείες ώστε να πραγματοποιούνται προσπεράσματα. Πίσω στο 2016 ο Valtteri Bottas – τότε οδηγούσε για τη Williams – έφτασε τα 378km/h (φυσικά με ελαστικά Pirelli): πρόκειται για ανεπίσημο ρεκόρ της F1 που κρατά ως σήμερα.
• Ο καιρός μπορεί να είναι ζεστός, με θερμοκρασίες που υπερβαίνουν τους 50 βαθμούς Κελσίου και το σφιχτό σύμπλεγμα κτιρίων περιμετρικά της διαδρομής έχει ως αποτέλεσμα να εναλλάσσονται περιοχές με φως και σκιά. Ανάλογες διακυμάνσεις παρατηρούνται και στη θερμοκρασία οδοστρώματος σε όλο το γύρο.
• Πέρυσι η στρατηγική του νικητή ήταν μιας αλλαγής (μολονότι ο αγώνας διακόπηκε με κόκκινη σημαία στο τέλος). Σ’ αυτή την περίπτωση η επιλεγείσα στρατηγική ήταν από μαλακή σε σκληρή με τη μαλακή γόμα να επιλέγεται εκ νέου για το σπριντ των τριών τελευταίων γύρων μέχρι την καρό σημαία. Παραταύτα έχει καταργηθεί η υποχρέωση να εκκινήσεις στον αγώνα με το σετ που έκανες τον ταχύτερο γύρο στο Q2 οπότε μπορεί η στρατηγική να διαφέρει φέτος.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: «Μέχρι να μπει στο πρόγραμμα η Τζέντα, το Μπακού ήταν ο ταχύτερος αγώνας της χρονιάς, εντός πόλης. Όμως τα ενεργειακά φορτία της διαδρομής και οι απαιτήσεις είναι σχετικά χαμηλά, καμία στροφή δεν πιέζει ιδιαίτερα τα ελαστικά λόγω της μειωμένης τραχύτητας της ασφάλτου αλλά και των χαμηλών πλευρικών επιταχύνσεων. Αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε την ίδια επιλογή γομών με το Μονακό. Τούτων δοθέντων, οι υψηλές ταχύτητες στο Αζερμπαϊτζάν θέτουν συγκεκριμένες απαιτήσεις στα ελαστικά. Το βασικό σημείο είναι η ελκτική πρόσφυση. Κομβικό για όλες τις ομάδες είναι να βρεθεί το ιδανικό ζύγισμα ανάμεσα στον εμπρός και στον πίσω άξονα: Τα εμπρός ελαστικά πρέπει να είναι στη σωστή θερμοκρασία για να παράγουν πρόσφυση παρά τις μεγάλες ευθείες στις οποίες «κρυώνουν» και τα πίσω ελαστικά δεν πρέπει να πιέζονται πολύ και κατ’ επέκταση να υπερθερμαίνονται στις εξόδους των στροφών. Η θερμοκρασία οδοστρώματος είναι ασταθής στο Μπακού, είναι μια διαδρομή συγκεκριμένη, με λίγες τεχνικές προκλήσεις, οι οποίες αφορούν εξίσου όλους τους συμμετέχοντες».
Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για τις 17:00 το Σάββατο 11/6 και ο αγώνας για τις 14:00 στις 12/6 (απευθείας ΕΡΤ, Cosmote).
Διαβάστε επίσης: