Επενδύσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας πραγματοποιεί η Eurobank σε ανθρώπινους πόρους και σε νέες μορφές εργασίας και παραγωγής στο πλαίσιο του ψηφιακού της μετασχηματισμού που είναι σε πλήρη εξέλιξη. Ψηφιακός μετασχηματισμός που οδηγεί το τραπεζικό σύστημα στην επόμενη ημέρα, στην τράπεζα του μέλλοντος που θα είναι και στο κινητό μας ανοικτή επί 24 ώρες.

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ ο κ. Ανέστης Πετρίδης, γενικός διευθυντής της Eurobank και Group Chief Information Officer, ο άνθρωπος που «κρατά το κλειδί» του Τεχνολογικού Κόμβου στο Eurobank Hub της Τράπεζας στη Ν. Ιωνία, τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού των τραπεζών, ιδιαίτερα μετά την πανδημία, καταγράφουν, διεθνώς, θεαματική αύξηση.

Είναι ενδεικτικό, σύμφωνα με μελέτη της Gartner, ότι 7 στους 10 οργανισμούς επιτάχυναν τις δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού το 2021, ενώ συνολικά οι προϋπολογισμοί για έργα τεχνολογίας έχουν αυξηθεί κατά 17% την τρέχουσα τριετία.

Η Τράπεζα του μέλλοντος θα είναι και στο κινητό μας ανοικτή επί 24 ώρες

Η διεθνής τάση είναι σαφής, μας εξηγεί ο κ. Πετρίδης. «Η τράπεζα του μέλλοντος θα είναι και στο κινητό μας, ανοικτή επί 24 ώρες και αυτό, με καταλύτη την πανδημία, επικρατεί ως νέα κανονικότητα συντομότερα από ότι αναμέναμε». Όπως, όμως, εκτιμά, αυτό δεν σημαίνει καθολική ψηφιακή «μετάλλαξη» στο οικοσύστημα της τραπεζικής εξυπηρέτησης. Ο παράγοντας άνθρωπος είναι και θα παραμείνει κομβικός. ‘Αλλωστε, η Eurobank είναι η τράπεζα που εισήγαγε το μοντέλο Phygital, καθώς θεωρεί πως το μέλλον δεν είναι ο μετασχηματισμός όλων των τραπεζών σε neobanks.

Σύμφωνα με τη στρατηγική Phygital, η τραπεζική του μέλλοντος αξιοποιεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και είναι διαθέσιμη παντού και πάντα για τον πελάτη, παντρεύοντας όμως, ισορροπημένα, την καθοριστική συμβολή του έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού σε όλη τη διαδικασία. Ειδικά, δε, όταν πρόκειται για μεγάλες αποφάσεις, όπως μια επενδυτική κίνηση, η απόκτηση ενός στεγαστικού δανείου, το θέμα της εμπιστοσύνης και της διαπροσωπικής επαφής δεν μπορεί να υποκατασταθεί από ένα μηχάνημα ή από ένα απρόσωπο chatbot.

«Οφείλουμε να εξασφαλίζουμε απλά, αυτοματοποιημένα ταξίδια για όλες τις ανάγκες και για όλες τις στιγμές. Ακόμη και αν μιλούμε για τα πιο σύνθετα προϊόντα, ο μεγάλος στόχος είναι να διευκολύνουμε, με κάθε τρόπο, την επικοινωνία και τη διεκπεραίωση προς όφελος του πελάτη. Να είναι, για παράδειγμα, όσο πιο εύκολο γίνεται να επικοινωνήσει ο πελάτης με τον δικό του τραπεζικό σύμβουλο, όταν θέλει και από όπου βρίσκεται. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ακόμη πιο σημαντικός όταν πρόκειται για προϊόντα «ορόσημα» στη ζωή του ιδιώτη, όπως ένα στεγαστικό δάνειο ή/και την εξέλιξη μίας επιχείρησης, και εκεί με τη βοήθεια της τεχνολογίας μπορούμε να φανούμε ακόμη πιο χρήσιμοι» υπογραμμίζει ο κ. Πετρίδης.

Επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στην τριετία

Όπως προσθέτει, «στην Eurobank, διαβάσαμε εγκαίρως τις εξελίξεις και υλοποιούμε καθημερινά τον ψηφιακό μας μετασχηματισμό, με σημαντικές επενδύσεις που υπερβαίνουν τα 200 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας, σε ανθρώπινους πόρους και σε νέες μορφές εργασίας και παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών».

Αυτή η στρατηγική αποδείχθηκε σωτήρια με το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, καθώς η τράπεζα κατάφερε να διαχειριστεί άμεσα και αποτελεσματικά τους μεγάλους περιορισμούς που τέθηκαν και να παραμείνει απολύτως λειτουργική, σε όλα τα επίπεδα, ενώ έθεσε με το «καλημέρα» 4.000 εργαζόμενους σε τηλεργασία. Εάν μάλιστα είχε απαιτηθεί, θα ήταν δυνατόν να εργάζονται εξ’ αποστάσεως και οι 8.000 εργαζόμενοι του ομίλου.

Τεχνολογία είναι ο μεγάλος Enabler

Στην πορεία προς την Eurobank 2030, οι εργασίες του ψηφιακού μετασχηματισμού έχουν επιταχυνθεί και η επένδυση σε τεχνολογίες που μπορούν να κάνουν τη μεγάλη διαφορά στο μετασχηματισμό των τραπεζών είναι διαρκής. Σύμφωνα με τον κ. Πετρίδη, η μετάβαση στο Cloud είναι αυτή την περίοδο ένα στρατηγικό project για την Eurobank, με στόχο, έως το τέλος του 2025, να έχει μεταφέρει εκεί το 70% των εφαρμογών, επιφέροντας αισθητά οφέλη σε όρους καινοτομίας, οικονομιών κλίμακας, οφέλους στο Time2market νέων υπηρεσιών και βεβαίως ενεργειακού αποτυπώματος. Παράλληλα με το Cloud, σημαντικής αξίας είναι πολλά ακόμα τεχνολογικά εργαλεία, όπως νέες ψηφιακές πλατφόρμες προϊόντων και υπηρεσιών, Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση, που κάνουν απλούστερη την τραπεζική καθημερινότητα. Όπως επισημαίνεται όμως κομβικός παραμένει πάντα ο ρόλος του ανθρώπου. Του ανθρώπου και ως πελάτη που θα δώσει πολύτιμη ενημέρωση για τις ανάγκες του και το οποίο θα πρέπει η τράπεζα να μεταφράσει σε προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά και του ανθρώπου ως εργαζομένου που θα οραματιστεί, θα σχεδιάσει και θα υλοποιήσει τη στρατηγική.

Το ανθρώπινο ταλέντο παίζει κεντρικό ρόλο στη στρατηγική ανάπτυξης της τράπεζας και φυσικά στο Τεχνολογικό «Campus» της Eurobank στη Νέα Ιωνία. «Εδώ απασχολούμε και εκπαιδεύουμε ταλαντούχους εξειδικευμένους ανθρώπους, επιστήμονες από την πρώτη σειρά στην ελληνική κοινότητα, θέτοντας στη διάθεσή τους τα απαραίτητα μέσα και σύγχρονες μεθόδους εργασίας για να εξελίσσονται και να παράγουν καινοτομία σε ένα ευέλικτο εργασιακό περιβάλλον» αναφέρει ο κ. Πετρίδης.

Μιλώντας για το ανθρώπινο ταλέντο, τον ρωτούμε αν υπάρχει όντως έλλειψη στις ειδικότητες τεχνολογίας. Η ζήτηση για τα επαγγέλματα αυτά έχει εκτιναχθεί, αναφέρει χαρακτηριστικά, καθώς δεν υπάρχει σήμερα μεγάλος οργανισμός που βασίζεται στην τεχνολογία και ακολουθεί τη διεθνή τάση ψηφιοποίησης, που να μην αναζητά κι άλλους ανθρώπους με γνώση και εξειδίκευση. Είναι ενδεικτικό πως 12 από τα 20 επαγγέλματα σε μεγαλύτερη ζήτηση αφορούν ρόλους τεχνολογίας σύμφωνα με την έρευνα WEF Future of jobs survey 2020. Όπως λέει, «ψηφιακοί νομάδες, κίνητρα για τηλεργασία έχουν μεταβάλλει άρδην το εργασιακό τοπίο. Ειδικά στον τομέα μας, πρακτικά, δεν υπάρχουν πλέον γεωγραφικά σύνορα καθώς μπορεί κάποιος να εργάζεται για μια εταιρεία στο Λονδίνο από το σπίτι του στην Αθήνα και αντίστροφα» αναφέρει. Ο ίδιος εκτιμά πως η χώρα μας, διαθέτει όντως εξαιρετικό στελεχιακό δυναμικό και καταρτισμένο προσωπικό και έχει μια πολύ καλή βάση για να μετατραπεί σε κόμβο τεχνολογίας και καινοτομίας. Ήδη βλέπουμε επενδύσεις μεγάλης κλίμακας σε data centers αλλά και διεθνούς εμβέλειας centers of excellence να δημιουργούνται στη χώρα μας. Είναι αρκετά όμως όλα αυτά; Πρέπει αλλά κυρίως μπορούμε να τρέξουμε ακόμη ταχύτερα σε αυτό το πολλά υποσχόμενο πεδίο; «Γίνονται πολλά. Και στο δημόσιο τομέα – όπου βλέπουμε ένα άλμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό – αλλά και στον ιδιωτικό τομέα. Χρειάζεται ωστόσο να κάνουμε όλοι περισσότερα για να δημιουργήσουμε τις ειδικότητες που απαιτεί η αγορά εργασίας» επισημαίνει. Όπως ενδεικτικά αναφέρει «οι ελλείψεις σε ταλέντο έχουν εκτιναχθεί σε υψηλό 16ετίας, καθώς το 75% των επιχειρήσεων δηλώνει δυσκολία να βρει το κατάλληλο ταλέντο (Manpower). Ακριβώς γι’ αυτούς τους λόγους, εμείς επενδύουμε και στη διαρκή εκπαίδευση των ανθρώπων μας, δημιουργούμε δηλαδή όπου μπορούμε τις ειδικότητες που χρειαζόμαστε».

Στην Eurobank, σημειώνει ο ίδιος, «παρακολουθούμε την αγορά εργασίας, οριοθετούμε τις ανάγκες μας και προσπαθούμε να προσφέρουμε στους εργαζόμενούς μας ικανοποιητικά κίνητρα, ισχυρές προοπτικές εξέλιξης, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε θυγατρικές μας στο εξωτερικό Όπως προσθέτει, η Eurobank αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στη διαμόρφωση ανθρώπινου εργασιακού περιβάλλοντος με αναβαθμισμένες προδιαγραφές, στην υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων εργασίας, με διαρκείς σοβαρές επενδύσεις σε τεχνολογικές υποδομές αλλά και στη διαρκή επιμόρφωση των στελεχών. Η τράπεζα επενδύει και σε νέους τρόπους δουλειάς, έχει αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο Agile αποτύπωμα στην Ελλάδα καθώς 1 στους 3 εργαζομένους στην τεχνολογία εργάζεται με Agile μεθοδολογία που προάγει ιδιαίτερα τη διατμηματική συνεργασία.

«Στην Eurobank έχουμε δημιουργήσει το Ψηφιακό μας Εργοστάσιο, όπου τεχνολογία και business παντρεύονται για την παραγωγή νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών. Το Digital Factory συμβάλλει, καθοριστικά, στη διαμόρφωση ενός λειτουργικού Omnichannel σχεδιασμού, με στόχο ο πελάτης να απολαμβάνει ενιαία εικόνα (branding / awareness) και υψηλά επίπεδα διαλειτουργικότητας μεταξύ των ψηφιακών καναλιών» επισημαίνει. Αποτελούμενο από στελέχη πολλών δεξιοτήτων, το Digital Factory βελτιώνει την ψηφιακή εμπειρία και μειώνει το χρόνο εξυπηρέτησης για τον πελάτη. Ακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές της μεθοδολογίας Agile, στα πρότυπα μεγάλων ομίλων του εξωτερικού, προάγοντας την καινοτομία και την απλοποίηση, «μέσω του Digital Factory οι απαιτούμενοι χρόνοι υλοποίησης νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών μειώθηκαν στο ένα τρίτο!» μας εξηγεί ο κ. Πετρίδης. Σημαντικός πυλώνας στον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι φυσικά – και πάντα – οι συνεργασίες. Η Eurobank έχει ήδη στρατηγικές συνεργασίες με περισσότερες από 40 πολυεθνικές και ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας. Οι Microsoft, ΙΒΜ, HP, Accenture, Deloitte, είναι ορισμένες από αυτές ενώ μέσω του επιχειρηματικού της επιταχυντή egg έχουν προκύψει συνεργασίες και start – up.

Κλείνοντας την συζήτηση μας με τον κ. Πετρίδη τον ρωτούμε ποια θα ήταν η δική του συμβουλή σε ένα νέο παιδί σήμερα. Είναι η πληροφορική η επιστήμη του μέλλοντος; «Πιστεύω πως ο καθένας μπορεί να διαπρέψει και να πετύχει σημαντικά πράγματα μόνο εάν κάνει αυτό που πραγματικά αγαπά. Ό,τι και εάν είναι αυτό. Εάν θέλουμε όμως να μιλήσουμε περισσότερο τεχνοκρατικά και επιχειρώντας να διαβάσω τις διεθνείς τάσεις, τότε, ναι, όντως σήμερα υπάρχει εκρηκτική ζήτηση στην αγορά εργασίας για ειδικότητες όπως cloud engineers, developers, data scientists, cyber security & business analysts καθώς και project managers» αναφέρει.

Διαβάστε επίσης

Optima Bank: Πώς αξιολογεί τα αποτελέσματα των τραπεζών και γιατί δίνει τα «εύσημα» στη Eurobank