ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στις επόμενες τέσσερις εβδομάδες θα κριθεί ποιοι θα είναι οι τελικοί διεκδικητές για τη mega-παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς μέχρι τα τέλη Ιουνίου το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει έχει καταλήξει στα σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.
Σημειώνεται πως πρόκειται για τον μεγαλύτερο εν εξελίξει διαγωνισμό στην Ελλάδα, ο οποίος έχει προσελκύσει τους μεγαλύτερους ελληνικούς Ομίλους, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Ελλάκτωρ, η ΑΒΑΞ, η Mytilineos και ο Όμιλος Κοπελούζου, καθώς και σημαντικά Fund από τη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Αυστραλία.
Το επόμενο βήμα, όπως επισημαίνεται στο πρόσφατο αναθεωρημένο επιχειρησιακό πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ (ADP), είναι η εξέταση του Asset από τα ενδιαφερόμενα σχήματα να ξεκινήσει εντός του καλοκαιριού και μέχρι τα τέλη του έτους να έχουν υποβληθεί οι δεσμευτικές προσφορές.
Αυτό σημαίνει πως εντός του 2023 θα έχει επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ τον προτιμητέο επενδυτή, ενώ η νέα σύμβαση θα έχει υπογραφεί σίγουρα πριν από τη λήξη της υφιστάμενης (Οκτώβριος του 2024).
Με ποιους συμμαχούν οι Έλληνες μνηστήρες του έργου
Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό έχει ανοίξει την όρεξη Ελληνικών και διεθνών Ομίλων, ενώ και το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ λαμβάνοντας υπόψη τα τιμήματα-ρεκόρ για την Εγνατία Οδό και το ΔΕΔΔΗΕ θέλει να σπάσει τα κοντέρ με αποτέλεσμα να υπάρχει η εκτίμηση πως οι προσφορές θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. Ευρώ.
Η πλειοψηφία των Ελλήνων κατασκευαστών και των Ομίλων έχουν δημιουργήσει συμμαχίες με ισχυρά διεθνή Funds που έχουν «βαθιές τσέπες».
Αναλυτικότερα:
- Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συντάσσει τις δυνάμεις με το αυστραλιανό fund Igneo που προέρχεται από το fund First Sentier Investors, το οποίο συμμετείχε στον διαγωνισμό για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Το Fund διαχειρίζεται assets αξίας 14,8 δισ. δολαρίων, ενώ διαθέτει 24 εταιρίες υποδομών στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
- Οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ συνεχίζουν την ήδη επιτυχημένη συνεργασία τους καθώς διαχειρίζονται την Αττική Οδό έως το 2024, και θα συνεργαστούν με το με το γαλλικό Fund Ardian το οποίο διαχειρίζεται χαρτοφυλάκιο ύψους 125 δισ. Δολαρίω
- Η Mytilineos δημιούργησε ένα κοινό μέτωπο με τη γαλλική Vinci, η οποία έχει σημαντική εμπειρία στις παραχωρήσεις οδικών αξόνων καθώς κατέχει τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ολυμπία Οδό (29,9%) και τη Γέφυρα Α.Ε (57.4%)
- Ο Όμιλος Κοπελούζου έχει δημιουργήσει μία συμμαχία με το «βαρύ πυροβολικό» της αυστραλιανής Macquarie, η οποία έδωσε το ποσό-ρεκόρ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ
Οι ξένοι μνηστήρες που βαδίζουν μόνοι τους
Εκτός από τους παραπάνω διεθνείς Ομίλους που «κτυπούν» τον διαγωνισμό σε συνεργασία με ελληνικές εταιρείες υπάρχουν και σημαντικοί ξένοι παίκτες που δοκιμάζουν τις ίδιες δυνάμεις τους.
Αυτοί είναι:
- Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A, η οποία διαχειρίζεται 8.000 χλμ οδικών αξόνων σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία.
- Η ιταλική INC SpA, η οποία είναι μέλος του Ομίλου FININC, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στα μεγάλα δημόσια έργα.
- Η πορτογαλική Brisa, η οποία διαχειρίζεται 1.628 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και αποτελεί το μεγαλύτερο ιδιωτικό διαχειριστή στην Πορτογαλία. Η εν λόγω εταιρεία συνεργάζεται με την Rubicone BidCo, η οποία συμμετέχει στην εταιρεία κατά 81%.
- Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο των EGIS-VAUBAN-DIF. Η EGIS έχει «κλειδώσει» μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την Εγνατία Οδό έναντι 1,5 δισ. Ευρώ, η VAUBAN διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 6,5 δισ. ευρώ και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 65 επενδύσεις σε 11 χώρες, και η DIF διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 10 δισ. ευρώ
Διαβάστε επίσης
Αττική Οδός: Τι φέρνει η είσοδος των Γάλλων στις παραχωρήσεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike