Σε μεγαλύτερη αύξηση της παραγωγής πετρελαίου κατά περίπου 50% συμφώνησε ο OPEC+, εγκρίνοντας την αύξηση της παραγωγής κατά 648.000 βαρέλια την ημέρα για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, μια απόφαση μεγαλύτερη από την αναμενόμενη.

Ωστόσο, μη αναμενόμενη ήταν η πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου, καθώς υπήρχαν ελπίδες πως ένα «ξεφούσκωμα» στο ράλι της ανόδου θα μπορούσε να οδηγήσει σε χαμηλότερα επίπεδα τις τιμές της βενζίνης και του diesel που έχει «εκτοξευθεί», κάτι που θα έκανε πιο «εύκολη» μια νέα παρέμβαση από το Υπουργείο Οικονομικών, για τις τιμές των καυσίμων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν την απόφαση η τιμή του Brent είχε υποχωρήσει κάτω και από τα 112 δολάρια το βαρέλι και μετά τις ανακοινώσεις διέγραψε τις απώλειες και εκτοξεύθηκε ξανά πάνω από τα 117 δολάρια το βαρέλι.

Ρεκόρ ανόδου στη βενζίνη

Η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα σπάει καθημερινά το ένα ιστορικό ρεκόρ μετά το άλλο, ενώ μέσα σε σχεδόν ένα μήνα η αύξηση ήταν της τάξεως του 10%, κάτι που αποτελεί ρεκόρ αύξησης στην αμόλυβδη.

Από τα 2,086 ευρώ το λίτρο στις αρχές Μαΐου (μέση τιμή πανελλαδικά) πλέον η τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται μια ανάσα από τα 2,30 ευρώ το λίτρο, με τους πρατηριούχους να θεωρούν πως πολύ σύντομα θα αγγίξει και τα 2,50 ευρώ το λίτρο.

Υπενθυμίζεται πως η τιμή στο diesel κίνησης έχει αυξηθεί από τις αρχές Μαΐου μόλις 1,5%, το οποίο οφείλεται στην κρατική επιδότηση των 0,15 ευρώ το λίτρο που αποτυπώνεται απευθείας στην αντλία.

Οι σκέψεις για νέα μέτρα

Οι προβλέψεις για νέα άνοδο των τιμών στα καύσιμα έχει χτυπήσει «κόκκινο λαμπάκι» και στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς η όποια παρέμβαση μετά το τέλος Ιουνίου θα πρέπει να έχει σημαντικό αποτέλεσμα στις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές.

Μπορεί ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας από τη Βουλή χθες να εκτίμησε ότι θα βρεθεί επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, ωστόσο επικρατεί προβληματισμός για το ύψος των διαθέσιμων κονδυλίων σε συνάρτηση με το βάθος της παρέμβασης.

Ο προβληματισμός έγκειται στο γεγονός ότι η ανακοίνωση μιας επιδότησης στη βενζίνη με βάση το «μοντέλο» που έχει ακολουθηθεί στο diesel, θα πρέπει να μειώνει τις τιμές στην αντλία κατά τουλάχιστον 20 – 30 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο.

Με τη μέση τιμή σήμερα στα 2,30 ευρώ το λίτρο, η αμόλυβδη θα πωλούνταν προς 2,00 – 2,10 ευρώ το λίτρο στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας. Σε περίπτωση όμως που η τιμή εκτοξευθεί στα 2,50 ευρώ το λίτρο, η ίδια παρέμβαση θα έφερνε την τιμή της αμόλυβδης λίγο χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικρατέστερο σενάριο που επεξεργάζονται αυτή την ώρα στο οικονομικό επιτελείο είναι η εφαρμογή μιας απευθείας επιδότησης στα καύσιμα, όπως συμβαίνει με το diesel, δηλαδή η κρατική ενίσχυση θα φαίνεται απευθείας στην αντλία και δεν θα υπάρξουν αιτήσεις από τους καταναλωτές.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως το τελικό σχέδιο θα κλειδώσει μετά τις 15 Ιουνίου, καθώς η ισχύς του «Fuel Pass» ολοκληρώνεται στο τέλος του τρέχοντος μήνα. Στο Υπουργείο Οικονομικών θεωρούν πως πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση, καθώς τα δεδομένα αλλάζουν καθημερινά, όπως και οι τιμές, με αποτέλεσμα να τροποποιείται συνεχώς και το απαιτούμενο κονδύλι για την όποια παρέμβαση στις τιμές της βενζίνης.

Φυσικά, στο σχέδιο θα πρέπει να θεωρείται βέβαια και μια επιπλέον επιδότηση στη νησιωτική Ελλάδα, όπου οι τιμές αγγίζουν πλέον ακόμα και τα 2,70 ευρώ το λίτρο, ενώ αν συνεχιστεί το κύμα των ανατιμήσεων στην αντλία, δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα 2,80 – 2,90 ευρώ το λίτρο.

Διαβάστε επίσης:

Ανοδικά το πετρέλαιο παρά την απόφαση του OPEC+ για αύξηση της παραγωγής

Σταϊκούρας: Αναποτελεσματικό μέτρο η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα

Σταϊκούρας: Θα βρούμε δημοσιονομικό χώρο για μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων