ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η καλύτερη χρονιά ήταν το 2019 όπου ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 377 εκατ., έχοντας σημειώσει αύξηση κατά 40,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Το 2020, χρονιά όπου εκδηλώθηκε η πανδημία του COVID-19, ο κύκλος εργασιών περιορίσθηκε κατά 9,8%, εξαιτίας κυρίως της επιβολής περιοριστικών μέτρων που έφεραν την επιβράδυνση της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Σε μελέτη του, ο ΙΟΒΕ, τονίζει ότι οι εταιρείες που είναι μέλη της Ένωσης Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού (HEMEXPO) παράγουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες με ένταση τεχνολογίας και γνώσης, σε τιμές και ποιότητα που τους επιτρέπει να είναι διεθνώς ανταγωνιστικές.
Στο σύνολο του 2020, παρά τη σχετική μείωση, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά του 2018. Στο τέλος του 2020, οι πωλήσεις των επιχειρήσεων της HEMEXPO παρουσιάζονται αυξημένες κατά 87,6% σε σχέση με την αρχή της περιόδου μελέτης (2013).
Το 2020, επισημαίνει στη μελέτη του το ΙΟΒΕ, αυξήθηκε το ποσοστό του κύκλου εργασιών που προέρχεται από πωλήσεις στη ναυτιλία σε σχέση με το 2018. Ειδικότερα, περίπου το 59% των πωλήσεων του 2020 προήλθαν από την εξυπηρέτηση της ζήτησης του ευρύτερου κλάδου των Υδάτινων Μεταφορών και κυρίως από την ακτοπλοΐα, την ποντοπόρο ναυτιλία καθώς και την υποστήριξη της λειτουργίας σχετικών υποδομών, όπως είναι οι λιμένες στη ναυτιλία.
Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού συγκαταλέγεται και ο πρωτεύων ρόλος της ελληνόκτητης ναυτιλίας στις διεθνείς Υδάτινες Μεταφορές, καθώς και η αναπτυγμένη ακτοπλοΐα που διαθέτει η χώρα λόγω του νησιωτικού της χαρακτήρα.
Η προηγούμενη μελέτη του ΙΟΒΕ για την κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού ανέδειξε τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων του κλάδου και τη συμβολή του στην ελληνική οικονομία, ενώ επιπλέον χαρτογράφησε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος από τη δραστηριοποίησή του στην Ελλάδα και διεθνώς.
Παρά την πανδημία και τις αλλαγές που αυτή επέφερε παγκοσμίως στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις διεθνείς μεταφορές, οι προοπτικές της κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού εξακολουθούν να είναι γενικά ευοίωνες.
Επιπλέον, η ανάγκη για μεταφορά αγαθών διεθνώς φαίνεται πως παρά τις προκλήσεις επανέρχεται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η ανοδική πορεία των περισσότερων μεγεθών και αριθμοδεικτών των επιχειρήσεων της HEMEXPO ανακόπτεται το 2020, εξαιτίας της επίδρασης της πανδημίας του COVID-19 τόσο στην ελληνική όσο και στην παγκόσμια οικονομία.
Ωστόσο, φαίνεται πως η μείωση στα περισσότερα μεγέθη συγκρατήθηκε με αποτέλεσμα αυτά να βρεθούν σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα από αυτά του 2018. Στα βασικά μεγέθη των επιχειρήσεων της HEMEXPO και εξαιτίας της πίεσης του 2020, ο κύκλος εργασιών περιορίσθηκε κατά 9,8% και διαμορφώθηκε στα 340 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο τμήμα του να έχει προέλθει από πωλήσεις στις Υδάτινες Μεταφορές (ναυτιλία και σχετικοί υποκλάδοι).
Παρά τη μείωση στις εξαγωγές σε σχέση με το παρελθόν, οι επιχειρήσεις της HEMEXPO συνεχίζουν να θεωρούνται ως εξαιρετικά εξωστρεφείς, καθώς περίπου το 42% των πωλήσεων τους διοχετεύεται στη διεθνή αγορά. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις της HEMEXPO συνέχισαν και το 2020 την υλοποίηση προγράμματος επενδύσεων που αφορά κυρίως αγορές σε πάγιο εξοπλισμό, κυρίως με ξένους πόρους (δανεισμός).
Ωστόσο, φαίνεται πως ο δείκτης επενδύσεων ανά απασχολούμενο βρίσκεται σημαντικά χαμηλότερα τόσο σε σχέση με την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή μεταποίηση. Συνυπολογίζοντας τις αλληλεπιδράσεις των κλάδων της ελληνικής οικονομίας, η συμβολή των επιχειρήσεων της HEMEXPO από τις πωλήσεις στις Υδάτινες Μεταφορές στα κύρια οικονομικά μεγέθη της χώρας πολλαπλασιάζεται με αποτέλεσμα να δημιουργείται στο σύνολο 337 εκατ. ευρώ εγχώρια προστιθέμενη αξία το 2019 έχοντας αυξηθεί κατά 45,2% σε σχέση με το οικονομικό αποτύπωμα του 2018.
Κατά την πρώτη χρονιά της πανδημίας (2020), οι πωλήσεις στις Υδάτινες Μεταφορές περιορίστηκε κατά 11,2% σε σχέση με το 2019 και δημιούργησε εγχώρια προστιθέμενη αξία 300 εκατ. ευρώ. Η συνολική συνεισφορά στην απασχόληση διαμορφώθηκε στις 3,1 χιλ. θέσεις εργασίας το 2019 και 3,2 χιλ. θέσεις το 2020, έχοντας αυξηθεί κατά 4,2% το 2019 και 15,5% το 2020 σε σχέση με το 2018, ενώ η επίδραση στα έσοδα του Δημοσίου αυξάνεται κατά 47,5 εκατ. ευρώ το 2019 (ετήσια μεταβολή 20,7%) και κατά 41,6 εκατ. το 2020 (ετήσια μεταβολή -12,5%).
Όταν ληφθεί υπόψη το σύνολο της δραστηριότητας των μελών της HEMEXPO, η συνολική συνεισφορά στο ελληνικό ΑΕΠ διαμορφώνεται στο 1,35 δισεκ. Ευρώ το 2019 έχοντας περιοριστεί κατά 5,2% σε σχέση με το 2018. Η πανδημία περιορίζει εκ νέου τη συνολική συνεισφορά στο ΑΕΠ, η οποία το 2020 διαμορφώνεται στο 1,32 δισεκ.
Αντίστοιχα, η συνεισφορά στην απασχόληση διαμορφώνεται κοντά στα επίπεδα του 2018 και συγκεκριμένα στις 19,4 χιλ. θέσεις εργασίας για το 2019 και 19,7 χιλ. για το 2020. Τέλος, η λειτουργία των επιχειρήσεων της HEMEXPO οδήγησε σε δημιουργία δημοσίων εσόδων ύψους 253,3 εκατ. ευρώ το 2019 (μείωση 10,4% αντί του 2018) και 225,7 εκατ. το 2020 (-10,9% σε σχέση με το 2019).
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η ναυτιλία αποτελεί τον αποκλειστικό πελάτη για σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις του δείγματος. Σε όρους εξαγωγών, η προηγούμενη αυξητική τάση αναστρέφεται από το 2019 και στη συνέχεια. Το 2020, περίπου το 42% των πωλήσεων προέρχεται από εξαγωγές (307,1 εκατ.) όταν τα προηγούμενα χρόνια οι πωλήσεις εκτός Ελλάδας αποτελούσαν ακόμα και το 50% των συνολικών πωλήσεων (2018).
Οι αιτίες της μείωσης του ποσοστού εξαγωγών ως προς τον κύκλο εργασιών σχετίζονται τόσο με τη μείωση των τιμών συγκεκριμένων προϊόντων που παράγει η HEMEXPO, όσο με την ευρύτερη μείωση της ζήτησης που ήταν ιδιαίτερα έντονη στο πρώτο μισό του 2020 εξαιτίας της πανδημίας.
Η πανδημία επηρέασε και τις εξαγωγές που απευθύνονται στις Υδάτινες Μεταφορές, οι οποίες το 2020 περιορίσθηκαν και διαμορφώθηκαν στο 64,3% των συνολικών εξαγωγών από 73,4% ένα χρόνο νωρίτερα.
Η ανοδική πορεία των περισσότερων μεγεθών και αριθμοδεικτών των επιχειρήσεων της HEMEXPO ανακόπτεται το 2020, εξαιτίας της επίδρασης της πανδημίας του COVID-19 τόσο στην ελληνική όσο και στην παγκόσμια οικονομία. Ωστόσο, φαίνεται πως η μείωση στα περισσότερα μεγέθη συγκρατήθηκε με αποτέλεσμα αυτά να βρεθούν σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα από αυτά του 2018.
Στα βασικά μεγέθη των επιχειρήσεων της HEMEXPO και εξαιτίας της πίεσης του 2020, ο κύκλος εργασιών περιορίσθηκε κατά 9,8% και διαμορφώθηκε στα 340 εκατ., με το μεγαλύτερο τμήμα του να έχει προέλθει από πωλήσεις στις Υδάτινες Μεταφορές (ναυτιλία και σχετικοί υποκλάδοι). Παρά τη μείωση στις εξαγωγές σε σχέση με το παρελθόν, οι επιχειρήσεις της HEMEXPO συνεχίζουν να θεωρούνται ως εξαιρετικά εξωστρεφείς, καθώς περίπου το 42% των πωλήσεών τους διοχετεύεται στη διεθνή αγορά.
Επιπλέον, οι επιχειρήσεις της HEMEXPO συνέχισαν και το 2020 την υλοποίηση προγράμματος επενδύσεων που αφορά κυρίως αγορές σε πάγιο εξοπλισμό, κυρίως με ξένους πόρους (δανεισμός).
Ωστόσο, φαίνεται πως η ένταση επενδύσεων βρίσκεται σημαντικά χαμηλότερα τόσο από την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή μεταποίηση. Η αύξηση της απασχόλησης στις επιχειρήσεις της HEMEXPO συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου μελέτης και το 2020 ξεπερνά τα 1,95 χιλ. άτομα, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις στοχεύουν σε περαιτέρω προσλήψεις τα επόμενα χρόνια.
Συνολικά, η κερδοφορία των επιχειρήσεων της HEMEXPO παραμένει ενισχυμένη, με τους επιμέρους αριθμοδείκτες να την κατατάσσουν σε σημεία αρκετά υψηλότερα από τον μέσο όρο της ελληνικής μεταποίησης.
Λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των αλληλεπιδράσεων με την ελληνική οικονομία, η δραστηριότητα των επιχειρήσεων της HEMEXPO που δημιουργείται από τις πωλήσεις στις Υδάτινες Μεταφορές το 2019 δημιούργησε ΑΕΠ 243,8 εκατ. ευρώ(άμεση επίδραση), ενώ η εξυπηρέτηση της ζήτησης για προϊόντα και υπηρεσίες από τους προμηθευτές της HEMEXPO δημιούργησε επιπλέον 30,8 εκατ. (έμμεση επίδραση).
Διαβάστε επίσης:
Ακύρωσε η Costamare την παραγγελία των έξι πλοίων στην Κίνα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS
- Αυξάνονται οι οφειλές στο ΚΕΑΟ – Πάνω από 1,1 εκατ. οι ρυθμίσεις που χάθηκαν
- Η Super League επιστρέφει με ντέρμπι κορυφής Ολυμπιακός-ΑΕΚ
- Λονδίνο: Συναγερμός για ύποπτο πακέτο κοντά στην πρεσβεία των ΗΠΑ στο Νάιν Ελμς