ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Ζήτημα λίγων εβδομάδων είναι να υποβάλουν οι μεγάλοι Όμιλοι της χώρας μας στο Υπουργείο Υποδομών τις δικές τους προτάσεις για νέα και καινοτόμα έργα.
Σύμφωνα με πηγές του κατασκευαστικού κλάδου, εταιρείες όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos θα κάνουν εντός του Ιουλίου χρήση του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών, το οποίο του επιτρέπει να προτείνουν νέα project προς δημοπράτηση.
Σημειώνεται πως η αξία του κάθε έργου θα πρέπει να ξεπερνάει τα 200 εκατ. ευρώ. Επομένως γίνεται λόγος για σημαντικά έργα υποδομών που θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας μας, ενώ θα έχουν πίσω τους την τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα.
Τα έργα αυτά, όπως ανέφερε χθες σε διαδικτυακό πάνελ για τις υποδομές, ο Πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ, Γιώργος Συριανός, που εκπροσωπεί τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, θα ανήκουν σε πρώτη φάση στις εξής κατηγορίες:
- Οδικά και συγκοινωνιακά έργα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αττικής
- Έργα με περιβαλλοντικό και πράσινο πρόσημο
- Ενεργειακά έργα
Το νομοσχέδιο
Το εν λόγω νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών αφορά τις Πρότυπες Προτάσεις και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τον προηγούμενο Νοέμβριο και ψηφίστηκε στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου.
Βάσει αυτού ιδιώτες, όπως οι κατασκευαστικές εταιρείες αλλά και επενδυτές, θα μπορούν να προτείνουν νέα και καινοτόμα έργα. Επομένως από τη διαδικασία εξαιρούνται έργα, τα οποία βρίσκονται ήδη σε διαγωνιστική διαδικασία ή έχουν «κολλήσει» σε κάποιο στάδιο της δημοπράτησης.
Ο Όμιλος που θα προτείνει το έργο θα αναλαμβάνει κάθε βήμα μέχρι να φτάσουμε στη δημοπράτηση. Εν ολίγοις Όμιλοι, εταιρείες και επενδυτές θα μπορούν να προετοιμάζουν τις μελέτες, τη χάραξη των έργων, ενώ θα εντοπίζουν και τους πόρους χρηματοδότησης. Σημειώνεται πως οι προτάσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν κάθε είδους έργο, δηλαδή δημόσια έργα (που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο), ΣΔΙΤ (που συγχρηματοδοτούνται από το Δημόσιο και τον Ιδιωτικό Τομέα) και παραχωρήσεις (που χρηματοδοτούνται από τους ιδιώτες).
Αυτό σημαίνει πως οι ιδιώτες θα μπορούν να δίνουν έτοιμα τα έργα προς δημοπράτηση στις αναθέτουσες αρχές των Υπουργείων Υποδομών, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Τα τελευταία, αφού αξιολογήσουν μέσω ειδικών επιτροπών το προτεινόμενο έργο, θα μπορούν να το εγκρίνουν ή να το απορρίψουν.
Στο ενδεχόμενο έγκρισης της πρότασης, τότε το έργο θα δημοπρατείται και ο προτείνων θα έχει μερικά πλεονεκτήματα όσον αφορά τη διαγωνιστική διαδικασία. Το κυριότερο είναι πως ο προτείνων θα μπορεί να υποβάλει εκ νέου προσφορά, εάν η διαφορά της έκπτωσης με τον προσωρινό μειοδότη δεν είναι μεγάλη.
Ωστόσο, ένα σημείο διαπραγμάτευσης των εργοληπτικών οργανώσεων με το Υπουργείο Υποδομών παραμένει το πλαφόν των 200 εκατ. Ευρώ. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι προς το παρόν το νέο νομοσχέδιο θα «τρέξει» σε πρώτο στάδιο με το μέχρι στιγμής πλαφόν, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα γίνουν και προσπάθειες για να ενταχθούν στις Πρότυπες έργα μικρότερου προϋπολογισμού, τα οποία να εισφέρουν στοιχεία καινοτομίας, όπως για παράδειγμα τα προγράμματα ηλεκτροκίνησης στα νησιά.
Τα πλεονεκτήματα
Στόχος του νομοσχεδίου είναι τα μελλοντικά έργα υποδομών θα παραδίδοντα σχεδόν «έτοιμα» προς δημοπράτηση και ως εκ τούτου γίνεται λόγος για έργα με το «κλειδί στο χέρι» (turn-key projects).
Έτσι θα αντιμετωπιστεί και ένα χρόνιο πρόβλημα της δημοπράτησης έργων στη χώρα. Το οποίο δεν είναι άλλο τις καθυστερήσεις και τα κωλύματα κατά τη διάρκεια της μελετητικής ωρίμανσης των υπό δημοπράτηση έργων.
Μάλιστα, ο Γιώργος Συριανός κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, αναφέρθηκε σε ένα πολύ σημαντικό έργο, αυτή της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος αξίας 450 εκατ. Ευρώ, το οποίο εδώ και 6 χρόνια έχει «κολλήσει» στο στάδιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Επίσης, έκανε λόγο για μελέτες σημαντικών έργων, οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί αλλά «σαπίζουν» καθώς οι διαγωνιστικές διαδικασίες έχουν κολλήσει.
Τόνισε, δε, πως με τις Πρότυπες προτάσεις τόσο τα ΣΔΙΤ όσο και οι παραχώρησεις δε θα χρειάζονται περισσότερο από ενάμιση χρόνο για να δημοπρατηθούν.
Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα που θα λυθεί θα είναι η εύρεση χρηματοδότησης για τα προτεινόμενα έργα. Σημειώνεται πως το Υπουργείο Υποδομών, όπως έχουν δηλώσει αρκετές φορές τόσο ο Υπουργός Κώστας Αχ. Καραμανλής, όσο και ο Υφυπουργός, Γιώργος Καραγιάννης, δε προκηρύσσει έργα αν δεν έχει ήδη «κλειδώσει» το μοντέλο χρηματοδότησης του.
Επομένως, οι ιδιώτες θα προτείνουν ένα μείγμα δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης (ανάλογα αν το έργο δημοπρατηθεί ως δημόσιο, ΣΔΙΤ ή παραχώρηση) βοηθώντας κατ΄ αυτό τον τρόπο το Υπουργείο.
Επίσης, η γρήγορη δημοπράτηση των έργων θα σημαίνει καλύτερη απορρόφηση κοινοτικών προγραμμάτων με στενά περιθώρια απορρόφησης, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και των πιο παραδοσιακών εργαλείων όπως το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Διαβάστε επίσης
Προ των πυλών η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις Πρότυπες Προτάσεις του Υπουργείου Υποδομών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Προϋπολογισμός 2025: 15+1 ερωτήσεις και απαντήσεις από το υπουργείο Οικονομικών
- Χατζηθεοδοσίου: Σοκ και δέος – Να δούμε τον φορολογικό έλεγχο να γίνεται πράξη
- ΥΠΑ: H επιβατική κίνηση στο 10μηνο του 2024 ξεπέρασε αυτή ολόκληρου του 2023
- Eurobank: Οι λόγοι πίσω από το διαχρονικά «φουσκωμένο» ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών