Η ελληνική ναυτιλία συνεισέφερε 18,7 δισ. ευρώ, το 2021, σε εισαγόμενο συνάλλαγμα, ανέφερε πριν από λίγο ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς, παρουσία δεκάδων εφοπλιστών και παραγόντων της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας. Επίσης αποκάλυψε ότι υπάρχουν 1.487 ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται ποντοπόρα πλοία και 3.600 Ναυτικές Εταιρείες.

Επίσης, τόνισε ότι για την ενίσχυση της ποντοπόρου ναυτιλία και της ελληνικής σημαίας, “θα γίνουν οι κατάλληλες μελέτες, προκειμένου να αποφασιστούν οι ενδεδειγμένες παρεμβάσεις για την περαιτέρω ενίσχυση της ποντοπόρου ναυτιλίας υπό ελληνική σημαία από τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής’”.

Αναλυτικά η ομιλία του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα έχει ως εξής:

“Η σημερινή συνάντησή μας πραγματοποιείται σε μια περίοδο αυξημένης – διεθνώς – αβεβαιότητας, εξαιτίας διαδοχικών και επάλληλων εξωγενών κρίσεων.

Προτού ξεπεραστεί πλήρως το σοκ της πανδημίας, ενέσκηψαν οι δυσμενείς συνέπειες μιας γεωπολιτικής και συνακόλουθης ενεργειακής κρίσης.

Κρίση που πλήττει, σημαντικά, τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Η μεγάλη αύξηση του κόστους της ενέργειας «ροκανίζει» το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, περιορίζει τζίρους και κέρδη επιχειρήσεων, ενισχύει την αβεβαιότητα των πολιτών, «φρενάρει» την αναπτυξιακή δυναμική.

Απέναντι σε αυτές τις δοκιμασίες και τις προκλήσεις, η Ελληνική Κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα, υπεύθυνα, συνετά και – κυρίως – αποτελεσματικά, όπως επιβεβαιώνουν οι ευρωπαϊκές εκθέσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες.

Τόσο οι Εαρινές Προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και η 14η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας πιστοποιούν την αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα που επιδεικνύει η ελληνική οικονομία, παρουσιάζοντας μάλιστα μία σταθερή δυναμική.

Ειδικότερα, η χώρα μας, παρά τις αναμενόμενες απώλειες που υφίσταται – όπως, εξάλλου, και ολόκληρη η Ευρώπη – λόγω της ενεργειακής κρίσης, εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει ρυθμό ανάπτυξης υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, τόσο για το 2022 όσο και για το 2023.

Επιπρόσθετα, η Ελλάδα εμφανίζεται πρωταθλήτρια στην Ευρώπη στις επενδύσεις για την τριετία 2021 – 2023, με διψήφια μάλιστα άνοδο των επενδύσεων και για το 2022.

Την ίδια στιγμή η ανεργία συνεχίζει να υποχωρεί τα επόμενα χρόνια, μετά και τη σημαντική συρρίκνωση που παρουσίασε τα τελευταία έτη.

Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, εμφανίζεται μεν υψηλός, διαμορφώνεται όμως στο επίπεδο του ευρωπαϊκού μέσου όρου, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να τονίζει ότι τα μέτρα στήριξης που λαμβάνει η Κυβέρνηση, η σημαντική ενίσχυση του κατώτατου μισθού αλλά και οι αυξημένες αποταμιεύσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αμβλύνουν τις πληθωριστικές πιέσεις που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.

Ταυτόχρονα, παρά τις αντίξοες συνθήκες, η Κυβέρνηση εφάρμοσε και εξακολουθεί να εφαρμόζει το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμά της, με μια οικονομική πολιτική φιλική στην επιχειρηματικότητα και σταθερά προσανατολισμένη στη μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, ώστε να τονωθεί περαιτέρω η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα και η επενδυτική ελκυστικότητα της πατρίδας μας.

Οικονομική πολιτική η οποία, παράλληλα, διέπεται σταθερά από τις αρχές της δημοσιονομικής υπευθυνότητας, υπηρετώντας την ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης της ανθεκτικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, πετύχαμε να έχει – πλέον – ανοίξει ο δρόμος για την έξοδο της Ελλάδας από το Καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας, στο οποίο είχε εισέλθει – μόνη στην Ευρώπη – το 2018.

Δρομολογείται, συνεπώς, η επίτευξη ενός μεγάλου εθνικού στόχου, για την οποία η Κυβέρνηση εργάζεται επί μακρόν, μεθοδικά και υπεύθυνα, και κλείνει ένα δύσκολο κεφάλαιο για τη χώρα μας, που συνδέεται με την πολυετή οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας.

Όλα τα προαναφερθέντα δείχνουν ότι η νέα κρίση που διερχόμαστε, πλήττει μεν, αλλά φαίνεται να μην εκτρέπει την οικονομία μας, ούτε τους στόχους που έχει θέσει η Κυβέρνηση στο πεδίο της οικονομίας.

Δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, αλλά δεν θα οδηγήσει σε μη αναστρέψιμες καταστάσεις.

«Θολώνει» τα επιτεύγματα και τις ευοίωνες προοπτικές της χώρας, αλλά δεν ακυρώνει τη διεθνώς καλή εικόνα της.

Γι’ αυτό είμαι βέβαιος ότι, παρά τις μεγάλες «φουρτούνες», πολίτες και πολιτεία, μπορούμε να οδηγήσουμε το «σκάφος» της οικονομίας μας σε ασφαλές λιμάνι και να επιτύχουμε υψηλή και βιώσιμη ανάπτυξη, δημιουργία περισσότερων νέων θέσεων απασχόλησης και ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Στην προσπάθεια αυτή, ο ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας και της πρωτοπόρας, διεθνώς, ναυτιλιακής μας κοινότητας θα είναι, αναμφίβολα, σημαντικός.

Ελλάδα και ναυτιλία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες στη μακραίωνη ιστορία τους

Από την αρχαιότητα, όταν η αναζήτηση του άγνωστου και η έφεση των προγόνων μας στο εμπόριο έδωσαν ώθηση ώστε να αναπτυχθεί η ναυτιλιακή δραστηριότητα, μέχρι σήμερα, που η χώρα μας έχει καταφέρει να διαθέτει το 21% της χωρητικότητας της παγκόσμιας ναυτιλίας, η ελληνική ναυτιλία πρωταγωνιστεί στο διεθνές οικονομικό στερέωμα και αποτελεί βασικό πυλώνα της εθνικής οικονομίας.

Αποδεικνύεται, έτσι, ότι η ρήση του Περικλή «Μέγα το της Θαλάσσης Κράτος», την οποία μας διέδωσε ο Θουκυδίδης και αναγράφεται στο έμβλημα του Πολεμικού Ναυτικού μας, αποτελεί, διαχρονικά, πυξίδα των Ελλήνων.

Ακόμα και μέσα στη δίνη της αλυσίδας κρίσεων των τελευταίων ετών, η ναυτιλία μας όχι μόνο συνέχισε την επιτυχημένη διαδρομή της, αλλά κατέγραψε νέες διακρίσεις.

Ενδεικτικά:

Τα διαχειριζόμενα από ελληνικές επιχειρήσεις  πλοία ανέρχονται σήμερα σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η χώρα μας παραμένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 5.514 πλοία, ελέγχει περίπου το 21% του παγκόσμιου στόλου σε όρους συνολικής μεταφορικής ικανότητας, αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί τον μεγαλύτερο διασυνοριακό μεταφορέα παγκοσμίως.

Η ελληνική ναυτιλία συνεισέφερε 18,7 δισ. ευρώ, το 2021, σε εισαγόμενο συνάλλαγμα – το υψηλότερο επίπεδο μετά το 2008 –, ενώ οι θαλάσσιες μεταφορές συνεισφέρουν περισσότερο από το 3% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας και ανέρχονται – συνολικά – περίπου στο 7% του ΑΕΠ, άμεσα και έμμεσα.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία προσφέρει, άμεσα και έμμεσα, 200.000 θέσεις εργασίας, ασκεί πολλαπλασιαστικές θετικές επιδράσεις σε πολλούς τομείς οικονομικής δραστηριότητας και συνεισφέρει στην παγκόσμια ανάπτυξη, καλύπτοντας μεταφορικές ανάγκες σε όλες τις γωνιές του πλανήτη, με έναν ανανεωμένο, μικρής ηλικίας, στόλο.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες, διαχειρίστριες και ναυλώτριες ποντοπόρων πλοίων, που βρίσκονται εγκατεστημένες στην Ελλάδα, κατά κύριο λόγο στον Πειραιά, ξεπερνούν τις 1.487, ενώ λειτουργούν και περισσότερες από 3.600 ναυτικές εταιρείες, καθιστώντας τον Πειραιά ναυτιλιακό κέντρο διεθνούς εμβέλειας και βάση τεχνογνωσίας στην τεχνική και εμπορική διαχείριση πλοίων.

Εξάλλου, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από διεθνείς βάσεις δεδομένων (HIS MARKIT), προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια του έτους 2021 έως τον Μάρτιο του 2022, ο ελληνικός ελεγχόμενος στόλος, που βρίσκεται υπό 28 σημαίες, έχει αυξηθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων και έχει ανέλθει σε επίπεδο ρεκόρ τόσο ως προς την μεταφορική ικανότητα όσο και ως προς την ολική χωρητικότητα πλοίου.

Παράλληλα όμως, σημειώνεται υποχώρηση στην ελληνική σημαία.

Παρόλα αυτά, η ελληνική σημαία παραμένει στην 4η θέση στην παγκόσμια κατάταξη, αντιπροσωπεύοντας – σε χωρητικότητα – το 17% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου.

Σε επίπεδο δημοσίων εσόδων, η συνεισφορά της ναυτιλίας από τον φόρο χωρητικότητας, που πλέον επιβάλλεται και στα πλοία με ξένη σημαία, είναι σημαντική: από τα μόλις 13,3 εκατ. ευρώ το 2012, στα 98 εκατ. ευρώ το 2021.

Τέλος, σημειώνεται η στήριξη της ναυτιλιακής κοινότητας στην ελληνική οικονομία μέσω της οικειοθελούς συνεισφοράς κατά τη διάρκεια της κρίσης: το πρώτο συνυποσχετικό μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ναυτιλιακής κοινότητας διήρκησε, τελικά, πέντε έτη, από το 2014 μέχρι το 2018, και στη συνέχεια, από το 2019, εφαρμόζεται το δεύτερο συνυποσχετικό, στο οποίο προβλέπεται η επ’ αόριστον οικειοθελής καταβολή από τη ναυτιλιακή κοινότητα ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων στην Ελλάδα μερισμάτων και με καταβαλλόμενο, κατ’ ελάχιστον, ποσό ύψους 40 εκατ. ευρώ ετησίως.

Αδιαμφισβήτητα, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία και οι συναφείς με αυτή δραστηριότητες είναι ένας εξωστρεφής κλάδος, που αποτελεί κυρίαρχη δύναμη στην ελληνική οικονομία.

Κλάδος που διαθέτει ισχυρή παρουσία στην παγκόσμια οικονομία, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις προκλήσεις τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Τα «κλειδιά» για τις επιτυχίες αυτές είναι το αναγνωρισμένο επιχειρηματικό πνεύμα και η συσσωρευμένη τεχνογνωσία της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, η οποία πάντοτε κατάφερνε να μετατρέπει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες, να επιδεικνύει αξιοθαύμαστη προσαρμοστικότητα και να αφουγκράζεται τις ανάγκες και τα κελεύσματα των καιρών.

Σε αυτά προστίθεται ο – σταθερά – παραγωγικός τριμερής διάλογος μεταξύ της Κυβέρνησης, των πλοιοκτητών και των ναυτικών μας.

Η σημερινή Κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, έχει αποδείξει, έμπρακτα, ότι επιδιώκει να διαφυλάξει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας μας και τον ηγετικό παγκόσμιο ρόλο της, πάντοτε σε στενή και αποδοτική συνεργασία με τους διεθνείς εταίρους μας, και ιδίως τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας, τον ΟΟΣΑ, και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ειδικότερα, καθοριστικό ρόλο για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας διαδραμάτισαν οι πολιτικές του Ελληνικού Κράτους, μέσω των οποίων διασφαλίστηκε η φορολόγηση της ναυτιλιακής δραστηριότητας και των ναυτιλιακών κερδών με βάση το κριτήριο της σημαίας.

Είναι γνωστό ότι το κριτήριο της σημαίας και της φορολόγησης με βάση τη χωρητικότητα του πλοίου, διαφυλάχθηκαν σε όλες τις διαπραγματεύσεις που αφορούσαν τη σύναψη διμερών Συμβάσεων Αποφυγής Διπλής Φορολογίας στο εισόδημα και το κεφάλαιο με 57 – μέχρι σήμερα – κράτη, με βάση την πρότυπη σύμβαση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Οικονομικών, που συμμετέχει στις ομάδες εργασίας του ΟΟΣΑ, διατηρεί σταθερά την επιφύλαξη που έχει διατυπώσει επί του άρθρου 8 για τις διεθνείς ναυτιλιακές και αεροπορικές μεταφορές και στο πλαίσιο των αναθεωρήσεων της Πρότυπης Σύμβασης (με τελευταία το 2017), και συνεργάζεται στενά με το συναρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τον σκοπό αυτόν.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι διεθνείς εξελίξεις για την οικονομία και τη ναυτιλία σε επίπεδο ΟΟΣΑ/G20: τον Οκτώβριο του 2021, επιτεύχθηκε πολιτική συμφωνία στην Ολομέλεια του ΟΟΣΑ/G20 από 137 κράτη (περιλαμβανομένου του συνόλου των κρατών-μελών της Ε.Ε.) σχετικά με μια ιστορική μεταρρύθμιση για τους διεθνείς φορολογικούς κανόνες, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της ψηφιακής οικονομίας και των νέων επιχειρηματικών μοντέλων του 21ου αιώνα, να αποφευχθεί η μεταφορά των κερδών σε δικαιοδοσίες με ευνοϊκά φορολογικά καθεστώτα και οι πολυεθνικές επιχειρήσεις να καταβάλλουν στις χώρες όπου δραστηριοποιούνται τον φόρο που πράγματι τους αναλογεί.

Όπως είναι γνωστό, η συμφωνία περιλαμβάνει πλαίσιο δύο Πυλώνων.

Ο Πρώτος Πυλώνας (Pillar I) προβλέπει κανόνες μερικής ανακατανομής των δικαιωμάτων φορολόγησης ανά χώρα επί των κερδών των 100 μεγαλύτερων πολυεθνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο της παγκοσμιοποιημένης ψηφιακής οικονομίας, ενώ ο Δεύτερος Πυλώνας (Pillar II) προτείνει κοινούς κανόνες για την εισαγωγή ελάχιστης πραγματικής φορολόγησης με παγκόσμιο φορολογικό συντελεστή 15%.

Ειδικότερα, ο Δεύτερος Πυλώνας περιλαμβάνει τους Πρότυπους Κανόνες GloBE, που στοχεύουν στην οριοθέτηση του υπέρμετρου – επιζήμιου – φορολογικού ανταγωνισμού και στην αντιμετώπιση του ζητήματος της διάβρωσης της φορολογητέας βάσης.

Κατόπιν συνεχών παρεμβάσεων της Ελλάδας και άλλων χωρών στη διάρκεια των συζητήσεων, με συμφέροντα στη Διεθνή Ναυτιλία, ορισμένα κύρια έσοδα από διεθνείς ναυτιλιακές μεταφορές και προκρινόμενες βοηθητικές δραστηριότητες εξαιρούνται από τον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος (ή της ζημίας) βάσει αυτών των κανόνων.

Συγκεκριμένα:

  • Το εισόδημα της διεθνούς ναυτιλίας που εξαιρείται από τους Κανόνες GloBE, σχετίζεται με τη μεταφορά επιβατών ή φορτίου στις διεθνείς μεταφορές, συμπεριλαμβανομένης της μίσθωσης πλοίου με χρονοναύλωση (συμπεριλαμβανομένου του γυμνού πλοίου bareboat, υπό  προϋποθέσεις).
  • Αντιστοίχως, εξαιρούνται από τους Κανόνες GloBE οι βοηθητικές δραστηριότητες που εκτελούνται κυρίως σε σχέση με τη μεταφορά επιβατών ή φορτίου στις διεθνείς μεταφορές, σε ποσοστό έως 50% του εισοδήματος από διεθνής ναυτιλία.

Σε επίπεδο Ε.Ε. υπενθυμίζουμε ότι στα πλαίσια της αναθεώρησης της Οδηγίας  για την φορολογία της ενέργειας, κατόπιν συνεχών παρεμβάσεων της Ελλάδας στις τεχνικές ομάδες αλλά και στο Συμβούλιο ECOFIN  υιοθετήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2019 Συμπεράσματα Συμβουλίου στα οποία, αναφορικά με τη φορολόγηση της ναυτιλίας, για πρώτη φορά καταγράφεται η αναγκαιότητα σεβασμού της ιδιαιτερότητας κάθε Χώρας (νησιωτικότητα) αλλά και της γενικότερης διασφάλισης του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας.

Αναντίρρητα αποτελεί μοναδικό επίτευγμα για την Ελλάδα να είναι παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της ναυτιλίας.

Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε σοβαρές προκλήσεις.

Καταρχάς, πρώτη και σημαντική πρόκληση είναι η προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία ή περισσότερων πλοίων για εμπορική διαχείριση στην Ελλάδα, καθώς και η επέκταση και διεύρυνση των παρεχομένων υπηρεσιών του ευρύτερου ναυτιλιακού χώρου (maritime cluster), συμπεριλαμβανομένων αυτών των ναυπηγείων.

Ειδικά για τα ναυπηγεία, στο πεδίο ευθύνης του Υπουργείου Οικονομικών, μεγάλη πρόκληση ήταν η εξυγίανση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, των μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας αλλά και ολόκληρης της ανατολικής Μεσογείου.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, επί δεκαετίες, τελούσαν υπό καθεστώς αβεβαιότητας, συσσωρεύοντας προβλήματα και χρέη.

Παραλάβαμε την εταιρεία, ενώ είχαν κηρυχθεί παράνομες επιχορηγήσεις από το Δημόσιο ύψους 700 εκατ. Ευρώ.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση απλώς έθεσε τα Ναυπηγεία σε ειδική διαχείριση, χωρίς περαιτέρω πρωτοβουλίες.

Η σημερινή Κυβέρνηση έθεσε, εξαρχής, ως προτεραιότητά της, την αναστροφή της αβέβαιης πορείας των μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας, διενεργώντας πλειοδοτικό διαγωνισμό και ολοκληρώνοντας μια πολύμηνη προσπάθεια επίλυσης σειράς ζητημάτων, η οποία οδήγησε σε μια ανταγωνιστική, διαφανή και επιτυχή διαγωνιστική διαδικασία.

Αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες πάνω στους προαναφερθέντες άξονες, θεωρούμε βάσιμα ότι θα ενισχυθεί η διαπραγματευτική θέση της Ελλάδας στα διεθνή fora και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και, κυρίως, θα αυξηθεί η συμβολή της ναυτιλίας στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, ενισχύοντας σημαντικά την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου θα γίνουν οι κατάλληλες μελέτες, προκειμένου να αποφασιστούν οι ενδεδειγμένες παρεμβάσεις για την περαιτέρω ενίσχυση της ποντοπόρου ναυτιλίας υπό ελληνική σημαία από τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Επιπλέον, η χώρα μας παρακολουθεί τις εξελίξεις στο πλαίσιο της παγκόσμιας δράσης για το κλίμα και συμμετέχει στην επεξεργασία των προτάσεων και των ενεργειών, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου 2019.

Η Ελληνική Κυβέρνηση συμμερίζεται πλήρως την ανάγκη επίτευξης περιβαλλοντικής ουδετερότητας των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων μέχρι το 2050.

Για τον σκοπό αυτό υποβάλλουμε εποικοδομητικές προτάσεις στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας και την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε η ναυτιλία να συνεχίσει απρόσκοπτα να προσφέρει στην παγκόσμια και εθνική οικονομία, μπαίνοντας ταυτόχρονα, με ρεαλιστικό τρόπο και παράλληλα με την ανάπτυξη κατάλληλων καυσίμων και τεχνολογιών, στον δρόμο πιο πράσινων πηγών ενέργειας, εντός των τεθέντων χρονοδιαγραμμάτων.

Ακόμα ένα ζήτημα στο οποίο πρέπει να ενσκήψουμε όλοι μαζί – Κυβέρνηση, φορείς, θεσμικοί ναυτιλιακοί παράγοντες και βιομηχανία – είναι η έλλειψη αξιωματικών καταστρώματος και μηχανής για τη στελέχωση του παγκόσμιου στόλου, ζήτημα που είναι αλληλένδετο με την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία.

Η απαράμιλλη  ναυτοσύνη των Ελλήνων, σε συνδυασμό με την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση από τις ναυτικές Ακαδημίες, αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας που πρέπει να ενισχύσουμε τα επόμενα χρόνια, με συγκεκριμένες πολιτικές.

Η μακραίωνη ναυτική παράδοση της χώρας μας, η εντυπωσιακά επιτυχημένη πορεία που καταγράφει η ελληνική ναυτιλία τις τελευταίες έξι δεκαετίες και η πρόσθετη δυναμική που αναπτύσσει την τελευταία τριετία – παρά τις αντίξοες συνθήκες που έχουν προκαλέσει διεθνώς οι πρωτόγνωρες, πολυεπίπεδες κρίσεις – αποδεικνύουν ότι τα θεμέλια του κλάδου είναι γερά και δηλώνουν ότι οι προοπτικές του είναι ευοίωνες.

Ως Κυβέρνηση, σε συνεργασία με όλα τα μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας, είμαστε σταθερά προσηλωμένοι στην περαιτέρω ανάπτυξη του κομβικού αυτού πυλώνα για την εθνική οικονομία μας.

Πυλώνα για τον οποίο είμαστε υπερήφανοι, καθώς κρατάει ψηλά τη σημαία της χώρας μας σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, δικαιώνοντας τη ναυτική παράδοση της Ελλάδας και διαδραματίζοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στο εμπόριο, τις μεταφορές και γενικότερα στην παγκόσμια οικονομία’.

Διαβάστε επίσης

Το καβάλημα του γαϊδάρου, το φρένο-γκάζι και οι χρησμοί του Γιώργου Προκοπίου

Στις ΗΠΑ το πετρέλαιο του πλοίου Pegas, μεταφορτώθηκε σε άλλο δεξαμενόπλοιο – Παραμένει ανοικτά της Καρύστου