«Καμπανάκι» κτυπάει η Κομισιόν στο ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με την υπογραφή της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως αναφέρεται στη 14η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, τίθεται το χρονοδιάγραμμα για το τρέχοντα διαγωνισμό της Αττικής Οδού, ο οποίος έχει ήδη προσελκύσει μεγάλους ελληνικούς ομίλους καθώς και διεθνή Funds.

Η Κομισιόν κάνει λόγο  για τα εμπόδια που εμφανίζονται όσον αφορά την έναρξη της ισχύος παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από τα τέλη του 2022. Υπενθυμίζεται πως στον διαγωνισμό  επικράτησε  το περασμένο καλοκαίρι η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis δίνοντας το τίμημα-ρεκόρ του 1,5 δισ. ευρώ.

1

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχολιάζει την πορεία της υπογραφής της σύμβασης και εκτιμά πως είναι πιθανό ο παραχωρησιούχος να αναλάβει το έργο από τις αρχές του 2023. Αυτό, ωστόσο, θα σημαίνει, σύμφωνα με την έκθεση, πως το Δημόσιο θα πρέπει να αποζημιώνει την Κοινοπραξία καθώς αυτή θα πρέπει να αναλάβει την ολοκλήρωση των μελετών για τις σήραγγες και τα κατασκευαστικά έργα που αφορούν τους σταθμούς διοδίων.

Σε σχετικό ερώτημα για την πορεία της υπογραφής της σύμβασης της Εγνατίας οδού ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, απάντησε στο mononews.gr ότι «παλεύουμε σε καθημερινή βάση για την υπογραφή της σύμβασης στα τέλη του 2022».

Στο ίδιο μήκος κύματος πηγές προσκείμενες στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρουν ότι ο Όμιλος προχωρά με ορίζοντα τα τέλη του 2022, όπως είναι και το αρχικό χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ.

Τι έχει γίνει μέχρι στιγμής

Αναλυτικότερα, η Κομισιόν αναφέρει πως οι κατασκευαστικές εργασίες για τέσσερεις επιπλέον σταθμούς διοδίων (3 κάθετους και έναν μετωπικό) συνεχίζουν αλλά με αργό ρυθμό.

Παρ’ όλ’ αυτα στην έκθεση τονίζεται πως η πολιτεία έχει προχωρήσει από τα μέσα Μαΐου στην έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την εκκίνηση λειτουργίας των διοδίων εντός του Ιουλίου.

Επισημαίνεται, δε, πως οι κατασκευαστικές εργασίες για τους δύο κάθετους σταθμούς διοδίων στη Χαλάστρα προχωρούν  με εκπληκτικούς ρυθμούς, αλλά θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2022, έτσι ώστε να μη χρειαστεί το Δημόσιο να αποζημιώσει τον παραχωρησιούχο.

Επιπλέον, τονίζεται πως έχουν τεθεί σε λειτουργία 17 από τους 18 μετωπικούς  και 31 από τους 40 κάθετους σταθμούς διοδίων.

Όσον αφορά τις μελέτες για τις 16 σήραγγες της Εγνατίας Οδού,  η Κομισιόν σχολιάζει ότι είναι απαραίτητο να γίνουν ξεχωριστές μελέτες για κάθε σήραγγα και πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει από τις αρχές του τρέχοντος μήνα στο διαγωνισμό για τους συμβούλους που θα επιταχύνουν τη διαδικασία. Με στόχο οι σχετικές μελέτες να είναι έτοιμες έως τα τέλη του 2022.

Τι απαντάει το ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία

Ο Δημήτρης Πολίτης δηλώνει περαιτέρω πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει το ζήτημα για την ολοκλήρωση των μελετών για τις 16 σήραγγες εντός του έτους. Για το πετύχει αυτό έχει προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τους συμβούλους που θα επιταχύνουν την εκπόνηση των μελετών το συντομότερο δυνατό.

Προσθέτει, μάλιστα, ότι το ΤΑΙΠΕΔ «τρέχει» τους διαγωνισμούς πολύ πιο γρήγορα από το Δημόσιο και εκτιμάται πως μέχρι τα τέλη του επόμενου μήνα θα έχουν επιλεγεί οι κατάλληλοι τεχνικοί σύμβουλοι.

Επιπλέον, υποστηρίζει ότι «άν όλοι τρέξουμε, τότε στα τέλη του 2022 θα ξεκινήσει η παραχώρηση της Εγνατίας και θα δε θα εγερθεί κανένα ζήτημα για τις αποζημιώσεις προς τον παραχωρησιούχο».

Σχετικά με την υπογραφή της σύμβασης, ο Δημήτρης Πολίτης ανέφερε, επίσης, πως το ζήτημα αφορά το Υπουργείο Υποδομών, την Εγνατία Α.Ε, την παραχωρησιούχο κοινοπραξία, ενώ σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η ταχύτητα με την οποία θα καταλήξει στο συμπέρασμά του το Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε η σύμβαση να οδεύσει προς τη Βουλή.

Πότε θα υποβληθούν οι προσφορές για την Αττική Οδό

Ταυτόχρονα η έκθεση της Κομισιόν αναφέρεται και στην πορεία του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, ο οποίος έχει ξεκινήσει απο τα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου και στις αρχές του τρέχοντος μήνα οκτώ σχήματα εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους.

Όσον αφορά τις εξελίξεις που αναμένονται για τον εν λόγω διαγωνισμό η Κομισιόν αναφέρει πως μέχρι τα τέλη του έτους θα έχουν υποβληθεί οι οικονομικές προσφορές. Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, όπως προσθέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρέπει πρώτα μέχρι τα τέλη του επόμενου μήνα το ΤΑΙΠΕΔ να έχει καταλήξει στα σχήματα που θα περάσουν στη φάση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, η οποία εκτιμάται πως θα ξεκινήσει εντός Ιουλίου.

Υπενθυμίζεται πως τα σχήματα που διεκδικούν το διαγωνισμό, το τίμημα του οποίου μπορεί να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ είναι τα εξής:

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  • GRUPPO FININC – INC SpA
  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -First Sentier
  • VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. –Mytilineos – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
  • ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΑΒΑΞ  – ADRIAN INFRASTRUCTURE
  • BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A-RUBICONE BIDCO S.A.
  • MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.- FINCOP INFRASTRUCTURE LTD (Όμιλος Κοπελούζου)
  • VAUBAN – DIF – EGIS

Διαβάστε επίσης

Αττική Οδός: Τι φέρνει η είσοδος των Γάλλων στις παραχωρήσεις

Αττική Οδός: Οκτώ μνηστήρες για την παραχώρηση – Με ποιους ξένους συνεργάζονται ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, Mytilineos και Κοπελούζος

Dominique Senequier: Ποια είναι η ηγέτιδα του Fund Ardian που διεκδικεί την Αττική Οδό με την Ελλάκτωρ και τον ΑΒΑΞ