Το 2017 είναι εδώ. Μία χρονιά που ξεκινά με μία πολύ δυσάρεστη για την τσέπη μας εξέλιξη: την αύξηση της τιμής του καφέ, λόγω της επιβολής του νέου φόρου, η οποία σε πολλές περιπτώσεις θα μεταφραστεί σε αύξηση της τιμής που πληρώνουμε για τον καφέ τόσο σε καφετέριες, όσο και σε σούπερ μάρκετ. Κι αυτό γιατί κάποιοι αποφάσισαν να μετακυλίσουν το βάρος του φόρου αυτού στους καταναλωτές, αντί να επωμιστούν έστω και ένα μέρος του…

Και αν αυτό είναι κάτι το απολύτως κατανοητό για μία μικρομεσαία επιχείρηση, που ενδεχομένως να έχει υποστεί τεράστιες πιέσεις λόγω της οικονομικής κρίσης και πράγματι της είναι πολύ δύσκολο να φορτωθεί με ένα ακόμα φορολογικό βάρος, δεν ισχύει το ίδιο και για τη Nestle: μία πολυεθνική εταιρεία με τζίρο και κέρδη εκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα (το 2014 ο τζίρος της εταιρείας ανήλθε στα 385 εκατομμύρια ευρώ και τα κέρδη της στα 18,6 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο 2015 ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 365 εκατομμύρια ευρώ και τα κέρδη σε 10,7 εκατ. ευρώ), αρκετά εύρωστη για να διανείμει μέρισμα της τάξεως των 7 εκατομμυρίων ευρώ το 2015, μάλλον θεωρεί πως είναι… πολύ φτωχή για να απορροφήσει έστω ένα μέρος της επιβάρυνσης του νέου φόρου, και αποφάσισε να τη φορτώσει εξ ολοκλήρου στους καταναλωτές, με αποτέλεσμα η τιμή των καφέδων που διακινεί η Nestle στην ελληνική αγορά να αυξηθεί από το νέο έτος ακόμα και κατά 30%! 

Εδώ τίθεται ένα πολύ σοβαρό ζήτημα: θεωρεί η Nestle (έχει μεταξύ άλλων τις μάρκες Λουμίδης Παπαγάλος, NesCafe Frappe, Nespresso) πως είναι πιο οικονομικά αδύναμη από τους καθημαγμένους από την κρίση Έλληνες καταναλωτές, ώστε να “νίπτει τας χείρας της” για τον φόρο στον καφέ και να ρίχνει όλο το βάρος σε αυτούς; Είναι αυτό σεβασμός απέναντι σε μία αγορά η οποία όλα αυτά τα χρόνια έχει στηρίξει τη Nestle και την έχει καθιερώσει ως ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα brands στην Ελλάδα; Πώς ανταποδίδει αυτήν την αναγνώριση και την προτίμηση του ελληνικού καταναλωτικού κοινού η Nestle;

Ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για μία πολυεθνική εταιρεία και όχι για… ψιλικατζίδικο. Όσο μεγαλύτερη είναι μία εταιρεία, τόσο περισσότερο πρέπει να ανταποκρίνεται στον ρόλο της μέσω της κοινωνικής ευθύνης. Να προσφέρει εμπράκτως στο κοινωνικό σύνολο, δείχνοντας σεβασμό στους ανθρώπους που την έχουν φέρει σε αυτήν την ηγετική θέση στην ελληνική αγορά. Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει να θυσιάσει ένα μέρος των κερδών της. Όπως μας δείχνει η εμπειρία, οι εταιρείες που το κάνουν αυτό αποκομίζουν πολλαπλάσια κέρδη.

Μόνο που στη Nestle φαίνονται να ενδιαφέρονται περισσότερο για τα πρόσκαιρα κέρδη που θα τους αποφέρει η αυξημένη τιμή των προϊόντων τους στα ράφια, παρά για την ευημερία του κοινωνικού συνόλου. Αντί να λειτουργήσει σαν ασπίδα των καταναλωτών, προστατεύοντάς τους από μία ακόμα απειλή για την τσέπη τους – και τι απειλή, κινδυνεύουν να χάσουν την αγαπημένη τους καθημερινή συνήθεια – προτιμά να τους αφήσει εκτεθειμένους, διασφαλίζοντας τα δικά της κέρδη.

#NOIAZOMAI; #NOIAZETAI; 

Κι ας διαφημίζει η Nestle πως “νοιάζεται” για τους καταναλωτές, με μία εκτεταμένη καμπάνια με στόχο να αναδείξει την κοινωνική της ευθύνη. Το αν μία επιχείρηση πραγματικά νοιάζεται για τους καταναλωτές που τη στηρίζουν φαίνεται από τις πράξεις, και όχι από τις διαφημίσεις, όπως είναι οι παρακάτω:

Πώς θα πείσει το καταναλωτικό κοινό η Nestle ότι “νοιάζεται”, όταν τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις στα προϊόντα καφέ της εταιρείας; Πώς θα πείσει για το ανθρώπινο προφίλ που θέλει να εμφανίζει;

Αλλά να, θα πει κανείς, η Nestle όντως νοιάζεται: τον περασμένο μήνα ανακοινώθηκε η έναρξη του δεύτερου κύκλου του προγράμματος Nestle Needs YOUth, στο πλαίσιο του οποίου θα δημιουργηθούν στην Ελλάδα 450 νέες ευκαιρίες απασχόλησης (300 προσλήψεις και 150 ευκαιρίες κατάρτισης και μαθητείας) για το διάστημα 2017-2020. 450 νέες θέσεις εργασίας δεν είναι καθόλου αστείος αριθμός στην Ελλάδα της κρίσης, και πράγματι είναι μία πρωτοβουλία που αξίζει να αναφερθεί.

«Μέσα στην Ελλάδα της κρίσης, η δέσμευση αφορούσε 500 νέους από τη χώρα μας, στόχος φιλόδοξος αν λάβει κανείς υπόψη ότι ο Όμιλος απασχολεί γύρω στους 1.000 εργαζόμενους εδώ. Όμως ακριβώς αυτό το απαιτητικό περιβάλλον και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας μας ώθησαν να ανεβάσουμε τον πήχη και να υλοποιήσουμε την πρώτη συνολική κινητοποίηση για τη νεανική απασχόληση που συντονισμένα ανοίγει, ενισχύει, ενδυναμώνει και αναπτύσσει τις δυνατότητες απασχόλησης των νέων. Έτσι ξεκίνησε ένα ταξίδι με ουσία, ανοίγοντας τον οργανισμό μας σε προσλήψεις και ευκαιρίες για πρακτική άσκηση και μαθητεία, αλλά και φτάνοντας όπου υπάρχουν νέοι για να τους καθοδηγήσουμε για την πρώτη σημαντική επαφή με την εταιρεία», είχε δηλώσει τότε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Nestle Hellas, Παύλος Κιόρτσης, προσθέτοντας: «Σήμερα κλείνει ένας κύκλος και ανοίγει ένας καινούργιος. Διότι η προσπάθεια δεν σταματά εδώ. Η πορεία αυτή, που με έναν τρόπο μεταμόρφωσε όλο τον οργανισμό μας και έδωσε μια νέα διάσταση στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την επιχειρηματικότητα, συνεχίζει. Αυτή η σημαντική συνάντηση, ας είναι μια επιπλέον ώθηση για να δουλέψουμε όλοι μαζί δημιουργώντας μια καλύτερη μέρα για τους νέους μας».

Από την πλευρά του, ο Ισπανός Luis Cantarell, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Nestle, (Executive Vice President Nestlé S.A., Head of Zone EMENA (Europe, Middle East and North Africa) είχε δηλώσει: «Μέσα σε δυο χρόνια η ‘Συμμαχία’ επεκτάθηκε από πρωτοβουλία μιας και μόνο εταιρείας σε ένα ευρύ κοινωνικό κίνημα. Έχουμε εταιρείες –μέλη σε 23 ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες όχι μόνο προσφέρουν δουλειά και κατάρτιση αλλά συνεργάζονται με αρμόδιες αρχές και σχολεία ώστε να δημιουργούν νέες ευκαιρίες. Έχουμε γίνει πραγματικοί πρεσβευτές της νεανικής απασχολησιμότητας».

Luis_Cantarell Executive Vice President Nestlé S.A., Head of Zone EMENA (Europe, Middle East and North Africa)
Luis Cantarell, Executive Vice President Nestlé S.A., Head of Zone EMENA (Europe, Middle East and North Africa)

Ωραία όλα αυτά και μπράβο. Όμως είναι “μισά” χωρίς μία συνεπή στάση απέναντι στην ελληνική κοινωνία. Το να στηρίζεις την κοινωνία δημιουργώντας θέσεις εργασίας, την ώρα που την αγνοείς επιδεικτικά αναγκάζοντάς την να πληρώνει ακριβότερα τα προϊόντα σου, είναι μία στάση παράλογη και αντιφατική. Το αφήγημα της Nestle που “νοιάζεται” αυτοακυρώνεται.

Και σε αυτό το σημείο θα επαναλάβουμε τα ερωτήματα που θέτει το mononews.gr προς την Nestle:

Ερώτημα πρώτο: Γιατί η Nestle δεν απορροφά, αν όχι όλο το κόστος του νέου φόρου, έστω ένα μέρος του; Αντιλαμβανόμαστε όλοι φυσικά ότι δεν είναι εύκολο και πολλές φορές ούτε και ρεαλιστικό για μία επιχείρηση, είτε είναι πολυεθνική είτε… ψιλικατζίδικο, να πει “ναι, θα το πάρω εγώ πάνω μου” και να επωμιστεί όλο το βάρος της νέας φορολογίας – όσο κι αν αυτό είναι επικοινωνιακά αρεστό στο καταναλωτικό κοινό. Όμως όταν μία εταιρεία που έχει τον τεράστιο τζίρο της Nestle ρίχνει ολόκληρο το βάρος στους καταναλωτές, και μάλιστα σε μία χώρα που έχει υποφέρει τα πάνδεινα τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης, κάτι δεν πάει καλά…

Ερώτημα δεύτερο: Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει με την κίνησή της αυτή η Nestle στην ελληνική κοινωνία; Σε μία εποχή όπου η εταιρική ευθύνη αποτελεί προτεραιότητα για όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, η Nestle μοιάζει να μην ενδιαφέρεται για την εικόνα που θα σχηματίσουν οι καταναλωτές για έναν πολυεθνικό κολοσσό που αποφασίζει να… νίψει τας χείρας του και να φορτώσει όλο το βάρος στους πολίτες μίας καθημαγμένης από την κρίση χώρας.

Σε τέτοιες περιστάσεις, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο, αποδεχόμενες να μειώσουν το περιθώριο κέρδους τους προς όφελος της κοινωνίας. Και η εμπειρία δείχνει ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται και επιδοκιμάζει τέτοιες κινήσεις – και αντίθετα τιμωρεί αυτούς που εμφανίζουν ένα προφίλ… Σκρουτζ Μακ Ντακ.

Ερώτημα τρίτο: Μαθαίνουμε πως η Nestle σκοπεύει να προχωρήσει σε προωθητικές ενέργειες για να αντισταθμίσει τις απώλειες εσόδων που αναμένει λόγω τη αύξησης των τιμών των προϊόντων της στην κατηγορία των καφέδων (που περιλαμβάνουν στιγμιαίο καφέ, ελληνικό καφέ, εσπρέσο και κάψουλες εσπρέσο). Εύλογα αναρωτιέται κανείς: δεν θα ήταν τελικά, εκτός από πιο δίκαιο, και πιο επικερδές να μοιραστεί η Nestle το κόστος με τους καταναλωτές;

Οι πωλήσεις θα κατέγραφαν μεν πτώση, αλλά όχι τέτοια όσο αυτήν που αναμένεται τώρα, ενώ η εταιρεία θα απέφευγε και την αρνητική δημοσιότητα που πλέον απειλεί να περιορίσει ακόμα περισσότερο τις πωλήσεις της. Δεν θα ήταν ακριβές να πούμε ότι με την κίνησή της αυτή η Nestle πυροβολεί τα πόδια της;

nespresso-1 nestle
nespresso-1 nestle

Ερώτημα τέταρτο: Ποιος ήταν ο… φωστήρας που εισηγήθηκε την μετακύλιση του βάρους στους καταναλωτές; Ήρθε η εισήγηση αυτή από τη μητρική εταιρεία ή τη θυγατρική της στην Ελλάδα; Γιατί οι πληροφορίες από την πιάτσα αναφέρουν το δεύτερο, και αν αυτό ισχύει τότε προφανώς εγείρεται σοβαρό ζήτημα για το πώς λειτουργεί η θυγατρική και το κατά πόσον σέβεται τους καταναλωτές και την αγορά στην οποία απευθύνεται.

Ερώτημα πέμπτο: Γιατί η Nestle επιλέγει να μειώσει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα το 2017 κατά 20% (από τα 10 εκατομμύρια ευρώ στα 8 εκατομμύρια ευρώ); Φαίνεται παράδοξο κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που η κατάσταση στη χώρα μας δείχνει πλέον να βελτιώνεται και η οικονομία να “γυρίζει” σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Θα πρέπει να το εκλάβουμε αυτό ως ένδειξη έλλειψης εμπιστοσύνης στην Ελλάδα; Εκτός βέβαια και αν οι κύριες επενδύσεις της εταιρείας στη χώρα μας έχουν ήδη ολοκληρωθεί, και επομένως είναι εύλογο να υπάρχει μία μείωση των δαπανών – υποθέτουμε ότι στη Nestle γνωρίζουν καλύτερα από μας τα οικονομικά τους δεδομένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Nestle: Γιατί εμφανίζεται με την λογική… του Σκρουτζ Μακ Ντακ και αγνοεί 10 εκ. Έλληνες;

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Nestle Ελλάδος: Το μεγάλο colpo grosso και πως τους τσάκωσε ο Τσακαλώτος

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τα μεγαλύτερα deals του 2016: Τι αλλάζει στο χάρτη της ναυτιλίας

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Taxis: Πώς θα λειτουργήσει λόγω των εορτών