ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Έρευνα διετάχθη κατά της κινεζικής εταιρείας Build your Dreams (BYD) που εκπροσωπείται στη χώρα μας από την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, ύστερα από καταγγελίες για ατμοσφαιρική ρύπανση από τα εργοστάσιά της, καθώς αυτά φέρονται να προκαλούν προβλήματα υγείας σε κατοίκους της περιοχής.
Σύμφωνα με έκθεση της Goldman Sachs, η δημοτική αρχή της Τσανγκσά (πόλη της Κίνας) διερευνά από τις 9 Μαΐου τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της εταιρείας στην κινεζική πόλη, ύστερα από καταγγελίες για μόλυνση της ατμόσφαιρας σε τέτοιο βαθμό που προκάλεσε σε κατοίκους αιμορραγία από τη μύτη.
Η είδηση αυτή αποτελεί ακόμα ένα κομμάτι του ανησυχητικού παζλ των εξελίξεων σε διεθνές επίπεδο για την εταιρεία που επιδιώκει να φέρει τα λεωφορεία της στη χώρα μας.
Η BYD, είναι ένας εκ των πέντε μνηστήρων για τον διαγωνισμό για τα πράσινα λεωφορεία συνολικής αξίας 383 εκατ. ευρώ που «τρέχει» αυτή την περίοδο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το mononews.gr έχει αναδείξει σε σειρά ρεπορτάζ του τα προβλήματα λειτουργίας των λεωφορείων της κινεζικής εταιρείας στην Ολλανδία, τις αντιδράσεις του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου της χώρας (FNV), τον τρόμο των Ολλάνδών οδηγών, ακόμα και την ίδια την παραδοχή του CEO της ολλανδικής Keolis που έχει εισαγάγει τα ηλεκτρικά οχήματα στην ολλανδική αγορά.
Τι λέει η έκθεση της Goldman Sachs
Συγκεκριμένα η έκθεση της Goldman Sachs που αναφέρεται σε σχετική έρευνα προέκυψε ύστερα από παράπονα των κατοίκων για την ποιότητα της ατμόσφαιρας καθώς και για προβλήματα υγείας που εμφάνισαν, καταγράφει τα εξής συμπεράσματα:
«Το εργοστάσιο της BYD ξεκίνησε τη λειτουργία του στην κινεζική πόλη το 2012. Απασχολεί 17.000 υπαλλήλους που εργάζονται στην παραγωγή ηλεκτρικών μοντέλων όπως Yuan Pro, e-Series, Dolphin, Qin Plus και DM-i, μεταξύ άλλων.
Εκτιμάται ότι το εργοστάσιο στην Τσανγκσά, περιλαμβάνει πάνω από 300.000 μονάδες παραγωγής, που αντιστοιχούν σχεδόν στο 20% της συνολικής παραγωγής για την κατασκευή οχημάτων.
Το εργοστάσιο της BYD στην Τσανγκσά βρίσκεται μόλις 100 μέτρα από την κοντινότερη κατοικημένη περιοχή, ενώ ο Κανονισμός για την Κατασκευή Οχημάτων στην Κίνα ορίζει ότι μεταξύ των εταιρειών που κατασκευάζουν οχήματα και των κατοικημένων περιοχών θα πρέπει να υπάρχει απόσταση τουλάχιστον 300 μέτρων.
Σε περιπτώσεις άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών, τηρούνται τα παραπάνω.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση της Goldman Sachs, η τοποθεσία του εργοστασίου της General Motors στη Σανγκάη και του εργοστασίου της Wolkswagen’s στην Τσανγκσά, απέχουν τουλάχιστον 400 με 500 μέτρα από τις κατοικημένες περιοχές».
Διαρροή επιβλαβών ουσιών
Ειδικότερα σχετικά με τις καταγγελίες των κατοίκων για την ατμοσφαιρική ρύπανση η έκθεση επισημαίνει:
«Για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου προβλέπονται τέσσερα στάδια μέχρι την τελική συναρμολόγηση, με το καθένα από αυτά να παράγει ρύπους. Το πιο ρυπογόνο όμως είναι το στάδιο της βαφής του αυτοκινήτου, καθώς απαιτούνται πολλά στρώματα χημικών ουσιών που απλώνονται σε ένα έτοιμο όχημα που εκπέμπουν οργανικές πτητικές ουσίες, γνωστά ως VOCs.
Γι’ αυτό το λόγο η κινεζική κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε εφαρμογή αυστηρής πολιτικής για την εκπομπή των VOCs που προβλέπουν ειδική επεξεργασία από τα εργοστάσια παραγωγής που τα χρησιμοποιούν, συγκεκριμένες διαδικασίες για την διαλογή τους καθώς και παρακολούθηση του αντίκτυπου από την χρήση τους στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Όπως προκύπτει, οι εκπομπές των VOCs φαίνεται να συνδέονται με την αλλαγή της ποιότητας της ατμόσφαιρας, που έχουν καταγγείλει οι κάτοικοι της περιοχής».
Τα προβλήματα στην Ολλανδία
Όπως έχει ήδη αποκαλύψει το mononews.gr ο ολλανδικός τύπος ασχολήθηκε εκτενώς με τα προβλήματα των κινεζικών λεωφορείων.
Τα προβλήματα αυτά βάσει των άρθρων που έχουν δημοσιευθεί στα μέσα De Stentor και το PV Magazine, αφορούν «τη χαλασμένη θέρμανση, τις άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή».
Πρόκειται για προβλήματα τα οποία έχουν παρατηρηθεί από τις αρχές του περασμένου έτους στα 259 κινεζικά οχήματα που κυκλοφορούν στην Ολλανδία. Μάλιστα, κατά τους πρώτους μήνες της χρήσης των ελαττωματικών λεωφορείων οι Ολλανδοί οδηγοί είχαν επισημάνει αρκετές φορές στην Keolis πως «τα οχήματα σταματούσαν να κινούνται σε ανύποπτο χρόνο».
Εν ολίγοις, όπως αναφέρεται και στα σχετικά άρθρα: «Τα σωματεία των οδηγών έχουν ‘μπουχτίσει’ με τα προβλήματα των εν λόγω ηλεκτρικών λεωφορείων».
Το μεγαλύτερο σωματείο εργαζομένων στην Ολλανδία (FNV) περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί στους κόλπους των οδηγών με τον πλέον γλαφυρό τρόπο: «Κάθε πρωί που οι οδηγοί ξεκινούν τα δρομολόγιά τους τρομοκρατούνται στην ιδέα του τι θα έχει πάλι χαλάσει».
Σύμφωνα πάντοτε με τα όσα γράφονται: «Η BYD θα εξετάσει ξανά όλα τα λεωφορεία της και θα παραδώσει δύο λεωφορεία στην Keolis ώστε να ελεγχθούν από την εταιρεία και τους οδηγούς.
Εάν οι τελευταίοι είναι ικανοποιημένοι με τις αλλαγές που έγιναν στα δύο λεωφορεία, τότε όλα τα λεωφορεία θα επισκευαστούν με παρόμοιο τρόπο».
Σημειώνεται, δε, πως σε απάντηση του σε ερώτημα που του τέθηκε από το mononews.gr ο CEO της ολλανδικής Keolis, Alex Rentier, για την ανησυχία των οδηγών και τις αντιδράσεις του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου ανέφερε:
«Το Δεκέμβριο του 2020, η Keolis ξεκίνησε το εγχείρημα για τη λειτουργία του μεγαλύτερου στόλου ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη μέσω της εξαγοράς 259 οχημάτων από την BYD.
Πράγματι, αντιμετωπίζουμε μερικά τεχνικά προβλήματα λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα του εγχειρήματος μας. Σε συνεργασία τόσο με τους οδηγούς της εταιρείας όσο και με την BYD προσπαθούμε να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις, ώστε να παρέχουμε τις σωστές υπηρεσίες μεταφοράς».
Πως επιδιώκει να φέρει η BYD στην Ελλάδα τα λεωφορεία της
Η BYD θέλει να φέρει τα λεωφορεία της στη χώρα μας, καθώς, όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr έχει υποβάλει προσφορά για τον διαγωνισμό που τρέχει το Υπουργείο Υποδομών για 770 πράσινα λεωφορεία με στόχο την ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.
Συγκεκριμένα, η κινεζική εταιρεία διεκδικεί τα δύο από τα πέντε μέρη του διαγωνισμού που αφορούν ηλεκτρικά λεωφορεία συνολικής αξίας 169 εκατ. ευρώ. Προς το παρόν ο διαγωνισμός προχωρά χωρίς εμπόδια και η Επιτροπή Έργου εξετάζει τα έγγραφα κάθε ενδιαφερόμενης εταιρείας.
Εκτιμάται, δε, πως για την ανάδειξη των αναδόχων θα πρέπει να περιμένουμε έως το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους, καθώς ο όγκος των δικαιολογητικών των ενδιαφερομένων είναι μεγάλος.
Ωστόσο, ύστερα από τις παραπάνω αποκαλύψεις και την πρόσφατη έκθεση της Goldman Sachs, οι άνθρωποι του Υπουργείου θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, έτσι ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας και της συμπρωτεύουσας.
Υπενθυμίζεται πως οι υπόλοιποι μνηστήρες του διαγωνισμού είναι η κινεζική Yuton, η ισπανική Irizar, οι ιταλικές IVECO και Industria Italiana Autobus (στην οποία μετέχει η τουρκική Karsan κατά 28,5%).
Διαβάστε επίσης
Καταπέλτης ο Ολλανδός CEO για τα λεωφορεία της κινέζικης BYD: Ναι, έχουν προβλήματα – Τι θα γίνει με την Ελλάδα
Υπουργείο Υποδομών: Συνεχίζεται ο διαγωνισμός για τα πράσινα λεωφορεία – Πότε καταφθάνουν στην Ελλάδα