ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η stalker πλατινομαλλούσα
Ικανοποίηση επικρατεί στους κόλπους των κατασκευαστών και των εργοληπτών για τα πέντε μέτρα που ανακοίνωσε χθες το Υπουργείο Υποδομών με στόχο την αντιμετώπιση του προβλήματος της κατακόρυφης αύξησης των τιμών στα υλικά.
Οι προτάσεις του Υπουργείου εκτιμάται πως θα δώσουν λύσεις αποτρέποντας τον κίνδυνο ακύρωσης μεγάλων έργων και παγώματος των διαγωνισμών. Πηγές προσκείμενες στις εργοληπτικές οργανώσεις αναφέρουν πως τα μέτρα κρίνονται θετικά και επισημαίνεται πως η τελική λύση βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στις προτάσεις των οργανώσεων, τις οποίες η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών άκουσε προσεκτικά.
Υπενθυμίζεται πως τα μέτρα αυτά ήταν το αποτέλεσμα των συσκέψεων που είχαν ξεκινήσει να πραγματοποιούνται από το Μάρτιο μεταξύ του Υπουργού Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, του Υφυπουργού Γιώργου Καραγιάννη και των εκπροσώπων των εργοληπτικών οργανώσεων (ΠΕΣΕΣΕ, ΠΕΔΜΕΔΕ και ΣΤΕΑΤ) και ολοκληρώθηκαν χθες.
Στις διαπραγματεύσεις συμμετείχε σε δεύτερο χρόνο και το Υπουργείο Οικονομικών, καθώς τα μέτρα για την ανακούφιση των κατασκευαστών περιλαμβάνουν και δημοσιονομικές ρυθμίσεις. Μάλιστα, εκπρόσωποι των εργοληπτών έχουν συναντηθεί ήδη με το Χρήστο Σταϊκούρα, ενώ έχουν συνομιλήσει παλαιότερα και με τον αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη.
Πλέον το μόνο που απομένει είναι να περάσουν οι σχετικές ρυθμίσεις από τη Βουλή για να τεθούν εν συνεχεία σε εφαρμογή.
Το πρόβλημα
Οι εργοληπτικές οργανώσεις είχαν επισημάνει από τον Μάρτιο τους κινδύνους που δημιουργούσε για όλα τα έργα ο συνδυασμός της πανδημικής κρίσης, του αυξημένου ενεργειακού κόστους και του μπλοκαρίσματος της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Με επιστολές τους είχαν τονίσει επανειλημμένα πως οι εργολάβοι ασφυκτιούσαν, καθώς οι τιμές των υλικών καθιστούσαν ασύμφορα τα υπό υλοποίηση έργα. Επίσης, είχε παρατηρηθεί και το φαινόμενο να μην υπογράφονται συμβάσεις από τους αναδόχους καθώς αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στις εκπτώσεις που είχαν δώσει στο παρελθόν.
Τα υλικά που «υποφέρουν» περισσότερο είναι ο σίδηρος, ο χαλκός και η άσφαλτος. Η σχετική αύξηση εκτιμάται πως άγγιξε έως και το 200% στο peak της. Όπως έχει ήδη αποκαλύψει το mononews οι κατασκευαστές αναφέρουν πως η αύξηση βασικών υλικών αγγίζει έως και το 50% σε ετήσια βάση μέχρι και τις 14 Απριλίου αμφισβητώντας κατ’ αυτό τον τρόπο τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Στο ίδιο μήκος κύματος μεγάλοι Όμιλοι, όπως ο ΑΒΑΞ και η Intrakat κάνουν λόγο για αύξηση τιμών έως και 75% τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2021.
Τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών
Το Υπουργείο προχώρησε στη λήψη μέτρων θεσμικού και τεχνικού χαρακτήρα. Το βασικότερο είναι πως δίνεται η δυνατότητα παράτασης της διάρκειας των έργων κατά ένα εξάμηνο, ενώ η έγκαιρη υλοποίησή τους «πριμοδοτείται».
Στόχος του Υπουργείου είναι οι εργολάβοι να μπορούν να πάρουν μία «ανάσα», εάν οι τρέχουσες τιμές είναι ασύμφορες και να μην καταφεύγουν σε νομικά μέσα με αποτέλεσμα να καθυστερεί η ολοκλήρωση των έργων. Την ίδια στιγμή δίνεται η απαραίτητη ώθηση για την ολοκλήρωση των έργων εντός χρονοδιαγράμματος.
Επιπλέον, εντός του τρέχοντος μήνα θα γίνει αναθεώρηση των συντελεστών στα υλικά και τις κατασκευαστικές εργασίες για το Δ’ Τρίμηνο του 2021 και βάσει αυτών θα κοστολογούνται όλα τα δημόσια έργα που θα δημοπρατηθούν. Επίσης, οι νέοι συντελεστές θα αποτελούν το σημείο αναφοράς σε περίπτωση που ενεργοποιηθούν οι ρήτρες αναπροσαρμογής προϋπολογισμών για έργα που έχουν ήδη υπογραφεί ή εκτελούνται.
Επιπρόσθετα, ενεργοποιείται η επιτροπή διαπίστωσης τιμών δημοσίων έργων με στόχο να μη δίνεται η λύση μέσω υπουργικών αποφάσεων. Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα των κατασκευαστών, το οποίο ξεκίνησε να ικανοποιείται από τον περασμένο Δεκέμβριο με νομοθετική παρέμβαση του Υπουργείου Υποδομών.
Ένα ακόμα μέτρο είναι η τιμολόγηση βασικών υλικών όπως, η άσφαλτος, το PVC. Τα υλικά αυτά είναι απαραίτητα για την πλειοψηφία των έργων και οποιαδήποτε αύξηση μεταφράζεται σε άνοδο των προϋπολογισμών στα δημόσια έργα.
Διαβάστε επίσης
Κίνδυνος ακύρωσης των μεγάλων έργων – Οι κατασκευαστές αμφισβητούν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Κατασκευαστές: Σήμα κινδύνου για τα δημόσια έργα που «παγώνουν» λόγω ενεργειακού κόστους και πολέμου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θα δεχθούμε ΑΟΖ Τουρκίας με Συρία που να παραγνωρίζει την Κύπρο
- Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
- Προμήνυμα ευρύτερα κακών μαντάτων και όχι περιστασιακή η πτώση των χρηματιστηρίων
- Ποια πλοία βγαίνουν σε πλειστηριασμό