Η ανάγκη είναι απλή και παραμένει ίδια: Όσο περισσότερος αέρας μπει στο θάλαμο καύσης τόσο περισσότερο καύσιμο αναφλέγεται. Για να βάλουμε περισσότερο αέρα πρέπει να τον συμπιέσουμε.
Έτσι εφευρέθηκε ο συμπιεστής, ή υπερτροφοδότης ή turbo.
Ας δούμε πως: Πριν 100 χρόνια, (2/4/1922) η Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) συμμετείχε με τρία διαφορετικά οχήματα Mercedes στο XIII Targa Florio στη Σικελία με μεγάλη επιτυχία. Η Mercedes 115 PS Grand Prix κέρδισε με τoν κόμη Giulio Masetti στο τιμόνι.
Ο Ιταλός ήταν ο πρώτος που πέρασε τη γραμμή τερματισμού του διάσημου αγώνα δρόμου με το ιδιωτικό του αγωνιστικό αυτοκίνητο μετά από 6 ώρες, 50 λεπτά και 50,4 δευτερόλεπτα. Τα τρία αγωνιστικά αυτοκίνητα Mercedes 115 PS Grand Prix βασίζονται σε σχέδιο του 1914: με αυτό το μοντέλο, η DMG κυριαρχεί στο Γαλλικό Grand Prix στις 4 Ιουλίου 1914, το οποίο τελειώνει με μια τριπλή νίκη για τη μάρκα που φέρει το αστέρι. Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα Grand Prix δέχτηκαν τις απαραίτητες τεχνικές τροποποιήσεις για την αποστολή στη Σικελία.
Το Targa Florio του 1922 υπήρξε η παγκόσμια πρεμιέρα των αγωνιστικών αυτοκινήτων με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες, οι οποίοι άνοιξε το δρόμο για τις επιτυχίες της Mercedes-Benz στους αγώνες αυτοκινήτων στα χρόνια που ακολούθησαν: η νίκη της κατηγορίας για αυτοκίνητα παραγωγής με κυβισμό πάνω από 4.500 κ.εκ. πήγε στο Max Sailer με Mercedes 28/95 PS με συμπιεστή (6η θέση γενικής), ακολουθούμενος από τον Christian Werner σε όχημα του ίδιου τύπου με κινητήρας 7,3lt αλλά χωρίς συμπιεστή (2η θέση στην κατηγορία και 8η θέση γενικής).
Με την τρίτη θέση στην κατηγορία των αυτοκινήτων παραγωγής με κυβισμό έως 1,5lt (20η θέση συνολικά), ο Paul Scheef με μια Mercedes 6/40/65 PS ολοκλήρωσε τελικά την επιτυχία της Mercedes στο διάσημο αγώνα αντοχής των 432 χιλιομέτρων στη Σικελία, με συνοδηγό τον Jakob Krauss.
Αυτή η λαμπρή αγωνιστική πρεμιέρα αυτοκινήτων με μηχανική συμπίεση αέρα από υπερσυμπιεστή Roots είναι προάγγελος των μεγάλων επιτυχίων των υπερτροφοδοτούμενων αυτοκινήτων Mercedes-Benz της οικογένειας S στη δεκαετία του 1920 και στις αρχές της δεκαετία του 1930 καθώς και των αγωνιστικών αυτοκινήτων Grand Prix της πρώτης εποχής Silver Arrow που ξεκίνησε το 1934.
Το Targa Florio του 1922 ήταν ένας θρίαμβος για τον Paul Daimler, επικεφαλής σχεδιαστή της DMG εκείνη την εποχή.
Ήταν υπεύθυνος για τον ατμοσφαιρικό κινητήρα 4,5lt του αγωνιστικού αυτοκινήτου Grand Prix με τετραβάλβιδη τεχνολογία από το 1914 καθώς και για τους νέους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες.
Γνώριζε την αρχή συμπίεσης του περιστροφικού εμβόλου από την ανάπτυξη αεροπορικών κινητήρων.
Τον Σεπτέμβριο του 1919, πραγματοποίησε τις πρώτες στατικές δοκιμές στην αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιώντας μηχανικούς υπερσυμπιεστές σε κινητήρα κινούμενων βαλβίδων από το Mercedes-Knight 10/30 PS αλλά και δοκιμές οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες από τις αρχές Οκτωβρίου. Οι δοκιμές σύντομα τον οδήγησαν στη χρήση μηχανικού υπερσυμπιεστή.
Το 1921, η DMG παρουσίασε τα δύο πρώτα επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες που έφεραν συμπιεστή, αλλά η παραγωγή τους δεν ξεκίνησε μέχρι το 1923.
Για την πρεμιέρα της τεχνολογίας υπερσυμπιεστών στα αγωνιστικά αυτοκίνητα Mercedes το 1922 ο Paul Daimler επέλεξε να συμμετέχει στο Targa Florio η Mercedes 6/20 PS (τετρακύλινδρος κινητήρας με 1.568 κ.εκ. και υπερσυμπιεστή) που παρουσιάστηκε το 1921 και η Mercedes 28/95 PS (εξακύλινδρος κινητήρας με 7.280 κ.εκ.).
Το δεύτερο όχημα με οδηγό το Max Sailer είχε κερδίσει στην κατηγορία του στο Targa Florio του 1921 (2η θέση γενικής και νίκη για αυτοκίνητα παραγωγής με κυβισμό έως 5 λίτρα).
Η Mercedes 6/20 PS αποδείχτηκε τέλεια βάση για το αγωνιστικό αυτοκίνητο «Voiturette» με κυβισμό 1.499 κ.εκ. Σύμφωνα με το επίσημο χρονικό της Daimler-Benz AG, το αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι το πρώτο μοντέλο με υπερσυμπιεστή που χρησιμοποιήθηκε.
Είχε ισχύ 33 kW (45 hp) χωρίς υπερσυμπιεστή και 49 kW (67 hp) με υπερσυμπιεστή. Συγκριτικά η στάνταρ έκδοση 6/20 PS του 1923 παράγει 15 έως 18 kW (20 έως 25 hp) χωρίς υπερσυμπιεστή και 28 έως 29 kW (38 έως 40 hp) με το μηχανικό υπερσυμπιεστή.
Στη Mercedes 28/95 PS, ο υπερσυμπιεστής κατά παραγγελία βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του κινητήρα και κινείται από το πίσω άκρο του στροφαλοφόρου άξονα μέσω οδοντωτών τροχών και ενός συμπλέκτη πολλαπλών δίσκων που αποσυνδέεται.
Σε σύγκριση με το αυτοκίνητο παραγωγής, το αγωνιστικό με υπερσυμπιεστή μπορεί να αναγνωριστεί, μεταξύ άλλων, από την διάταξη του σωλήνα εξάτμισης και το ειδικά διαμορφωμένο πίσω φτερό.
Η ισχύς του κινητήρα M 10546 στο αυτοκίνητο παραγωγής είναι 66 kW (90 hp), ενώ στην έκδοση “Sport” που χρησιμοποιήθηκε στο Targa Florio του 1921 είναι 81 kW (110 hp).
Με υπερσυμπιεστή, το εξακύλινδρο αυτοκίνητο κάνει τώρα άλλο ένα σημαντικό άλμα σε ισχύ στα 107 kW (145 hp).
Η νίκη του Masetti με το αγωνιστικό αυτοκίνητο Grand Prix Mercedes 115 PS στις 2 Απριλίου 1922 ήταν τεράστια επιτυχία, ο Ιταλός οδηγός λαμβάνει το χρυσό μετάλλιο του Βασιλιά της Ιταλίας, το Coppa Polizzi και το Coppa Termini για τη νίκη, τον ταχύτερο γύρο και τον ταχύτερο συνολικό χρόνο ως τότε σε Targa Florio.
Ο Albert Heeß, επικεφαλής σχεδιασμού κινητήρων DMG πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, γράφει για τις τροποποιήσεις στο αυτοκίνητο για το Targa Florio του 1922:
«Ο κινητήρας είναι ο ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιήθηκε για το «Grand-Prix 1914» στη Γαλλία, και διαφέρει μόνο στο ότι του έχουν τοποθετηθεί έμβολα από ελαφρύ κράμα.
Αυτό αύξησε τις στροφές από 3.200 σε 3.600 και την ισχύ από τους 104 στους 109 ίππους».
Οι οδηγοί και τα αυτοκίνητα ταξίδεψαν από το Untertürkheim, ως την νότια Ιταλία οδικώς όπως τεκμηριώνεται από τις ιστορικές φωτογραφίες που πλαισιώνουν το κείμενο.
Μεταξύ άλλων, δείχνουν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα παρατεταγμένα στο εργοστάσιο Untertürkheim πριν από την αναχώρηση (εξοπλισμένο με πινακίδες και φτερά), το αυτοκίνητο μέσα από τη Στουτγάρδη που θαυμάζεται από πολλούς θεατές και το πέρασμα από τη Ρώμη – συμπεριλαμβανομένης μιας επίσκεψης στον εκπρόσωπο της DMG «Auto Palaces M. Morescalchi – Automobili Mercedes». Εάν μελετήσετε στις φωτογραφίες πιο προσεκτικά, μπορείτε να δείτε τη διαφορά στο χρώμα μεταξύ των αυτοκινήτων που διακρίθηκαν.
Στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, το ιδιόκτητο αυτοκίνητο του κόμη Masetti με το αρχικό νούμερο 40 έχει ένα σκούρο χρώμα – το κόκκινο των ιταλικών αγωνιστικών αυτοκινήτων.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πυρκαγιά σε χώρο απορριμμάτων στο Ρετσινόλακκο Ευβοίας
- Eurobank: Σε ένα εμβληματικό κτίριο της Θεσσαλονίκης το νέο κέντρο private banking
- Φοροδιαφυγή: Mείωση φόρων φέρνουν τα υπερέσοδα – Οι προτεραιότητες της επόμενης 3ετίας
- Υπουργείο Εργασίας: Ευρύ πλέγμα δράσεων για υγεία και ασφάλεια – Καραγκούνης: Έμφαση στην πρόληψη ατυχημάτων