ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το επιχειρηματικό εγχείρημα έχει αναλάβει η Kition Ocean Holdings Ltd στην οποία συμμετέχουν και Ισραηλινοί επενδυτές.
Ο Πάνος Αλεξάνδρου, ο οποίος είναι ο CEO της Kition Ocean Holdings Ltd επισήμανε ότι ο επενδυτικός του όμιλος «τηρεί σωστά και ακριβώς τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε συμφωνήσει και εργαζόμαστε πυρετωδώς για να αρχίσουμε άμεσα τα έργα αναβάθμισης και υποδομής που είναι αναγκαία για να διεκπεραιώσουμε το στόχο που έχουμε θέσει” και πρόσθεσε: “Είναι ένα τεράστιο και μεγαλεπήβολο έργο, αλλά είμαστε πεπεισμένοι ότι με σωστή δουλειά, σωστό προγραμματισμό και σωστές συνεργασίες δεν θα έχουμε οποιεσδήποτε δυσκολίες και προβλήματα».
Ο Π. Αλεξάνδρου τόνισε επίσης ότι η κατασκευή και ολοκλήρωση του λιμένα και της Μαρίνας θα διαρκέσει περίπου 12 – 13 χρόνια και εκτιμάται ότι μακροχρόνια το έργο θα αποφέρει στην Κυπριακή Δημοκρατία έσοδα της τάξης των 12 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ θα δημιουργηθούν 4.000 θέσεις εργασίας.
Από την πλευρά των Ισραηλινών επενδυτών, ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ομίλου Jordache Group κ. Avi Hormaro, υπογράμμισε: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι που έχουμε επιλεγεί για την πραγματοποίηση αυτού του σημαντικού έργου. Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε άμεσα με τις ομάδες εργασίας και να διασφαλίσουμε ότι θα παραδώσουμε το έργο εγκαίρως και χωρίς καθυστερήσεις. Νιώθουμε περήφανοι καθότι μέσω αυτής της συνεργασίας ενδυναμώνεται περαιτέρω η ήδη πολύ καλή σχέση που υπάρχει μεταξύ του Ισραήλ και της Κύπρου».
Επίσης, ο Εκτελεστικός Διευθυντής της αναδόχου εταιρείας Kition Ocean Holdings Ltd κ. Παναγιώτης Αλεξάνδρου τόνισε ότι ο στόχος που έχει τεθεί είναι η δημιουργία τόσο ενός εξαιρετικά λειτουργικού λιμανιού που θα σέβεται το περιβάλλον και την περιοχή όσο και η δημιουργία μιας από τις πιο σύγχρονες και όμορφες μαρίνες στην Ανατολική Μεσόγειο η οποία θα φιλοξενεί περισσότερα από 700 σκάφη όλων των μεγεθών.
Σύμφωνα με τα επενδυτικό πλάνο, αρχικά θα αναβαθμιστούν τα υφιστάμενα κτήρια για να μπορούν να εξυπηρετούνται οι ιδιοκτήτες σκαφών, οι οποίοι θα έχουν επίσης τη δυνατότητα χρήσης εφαρμογών και λογισμικού από το κινητό τους τηλέφωνο. Πράσινο, μεγάλα πεζοδρόμια και νέος φωτισμός αποτελούν μερικές από τις άμεσες αλλαγές στη Μαρίνα Λάρνακας, η οποία θα συνεχίσει να αναπτύσσεται.
Η από κοινού ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας αναμένεται να ολοκληρωθεί σε τέσσερις φάσεις, σε βάθος δωδεκαετίας, αλλάζοντας ριζικά την εικόνα της Λάρνακας.
Ο κύριος στόχος της ανάπλασης της Μαρίνας Λάρνακας είναι η εκ νέου ανάπτυξη της θαλάσσιας περιοχής της, προκειμένου να επιτευχθεί ελάχιστη χωρητικότητα 600 θέσεων ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής (yachts) μεγέθους έως 115 μέτρα.
Οι τέσσερις φάσεις της ανάπτυξης είναι οι ακόλουθες:
Φάση πρώτη:
• Οι δύο υφιστάμενοι κυματοθραύστες της Μαρίνας θα καθαιρεθούν και θα αντικατασταθούν από νέους κυματοθραύστες, προκειμένου να διευρυνθεί η λιμενολεκάνη της Μαρίνας, έτσι ώστε να μπορεί να παρέχει τον ελάχιστο απαιτούμενο αριθμό θέσεων ελλιμενισμού σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης, δηλαδή 600 θέσεις.
• Στην περιοχή της Μαρίνας, θα κατεδαφιστούν αρκετά μικρά κτήρια και υπόστεγα. Επιπλέον, θα κατεδαφιστεί και ο υπάρχων σταθμός ανεφοδιασμού με καύσιμα για σκάφη αναψυχής.
• Στη δυτική πλευρά της περιοχής του Λιμένα, τα κύρια κτήρια προς κατεδάφιση είναι:
-το υφιστάμενο κτήριο ΑΛΚ,
– το υφιστάμενο κτήριο τερματικού σταθμού,
– ένα υπάρχον συνεργείο και,
– το κτήριο του Υπουργείου Γεωργίας
• Επίσης, θα κατεδαφιστούν και κάποια άλλα υπόστεγα τα οποία βρίσκονται πλησίον του υπάρχοντος καναλιού ομβρίων υδάτων.
• Στα νότια της περιοχής του Λιμένα (Αποβάθρα 3), θα κατεδαφιστεί υπόστεγο επιφάνειας 11.680 m2 για την κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού κρουαζιέρας.
Νέα Κτήρια
Κατά την Αρχική Περίοδο Ανάπτυξης, τα νέα κτήρια τα οποία θα κατασκευαστούν είναι:
Περιοχή Real Estate
Παραλιακό Ξενοδοχείο, το οποίο θα κατασκευαστεί πλησίον του Διατηρητέου Προβλήτα.
Περιοχή Μαρίνας
• Yacht Club, το οποίο θα περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες χρήσεις για τη σωστή λειτουργία της Μαρίνας και θα πληροί όλες τις απαιτήσεις από το Τοπικό Σχέδιο Λάρνακας, και τις Ελάχιστες Απαιτήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης.
• Μηχανολογικές Ηλεκτρολογικές και Υδραυλικές Εγκαταστάσεις, καθώς και ένα Κτήριο Υπηρεσιών Μαρίνας, για την εξυπηρέτηση των αναγκών της επέκτασης της Μαρίνας.
• Σταθμός ανεφοδιασμού για σκάφη αναψυχής στον υπήνεμο κυματοθραύστη.
• Κατασκευή νηοδόχου.
• Αρκετοί υποσταθμοί ηλεκτρικής ενέργειας για εξυπηρέτηση των νέων θέσεων ελλιμενισμού.
Περιοχή Λιμένα
• Κτήριο Γραφείων Λιμένα, στη Βόρεια περιοχή του Λιμένα, με πρόσβαση από τη λεωφόρο Φοινικούδων. Στο κτήριο αυτό θα φιλοξενηθούν γραφεία του λιμενικού φορέα, της ΑΛΚ, της εταιρείας Kition, των τελωνείων, καθώς και άλλων τοπικών υπηρεσιών. Η πρόσβαση στο κτήριο αυτό θα είναι, από το εξωτερικό και το εσωτερικό της περίφραξης του Λιμένα.
• Γραφεία Αστυνομίας.
• Κτήριο Υπουργείου Γεωργίας.
• Τερματικός Σταθμός Κρουαζιέρας. Το κτήριο αυτό θα έχει εμβαδόν περίπου 1000 m2 στη Φάση 1 και θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες της κρουαζιέρας. Επιπλέον θα κατασκευαστούν οι απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης/αναμονής.
• Εγκατάσταση συνεργείου για την αντικατάσταση αυτού που θα κατεδαφιστεί.
• Νέο Κτήριο Εισόδου Λιμένα.
• Επέκταση της Αποβάθρας 4, περίπου 80m προς τα ανατολικά.
Έργα Υποδομής
Κατά την διάρκεια αυτής της αρχικής περιόδου ανάπτυξης, δρόμοι, δίκτυα και πεζόδρομοι θα κατασκευαστούν προκειμένου να συμμορφωθούν με τις ελάχιστες απαιτήσεις, ώστε να συνδεθεί η περιοχή ανάπτυξης με την πόλη. Ενδεικτικά, ο νέος πεζόδρομος της Μαρίνας, το Yacht Club και ο Τερματικός Σταθμός της Κρουαζιέρας θα συνδεθούν με τον παραλιακό δρόμο και τη λεωφόρο των Φοινικούδων.
Ο παραλιακός δρόμος θα έχει πλάτος τουλάχιστον 25.5 μέτρων επεκτείνοντας το σημερινό μονοπάτι κατά 1 χιλιόμετρο.
Επίσης, το μεγαλύτερο μέρος του κεντρικού πάρκου θα αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης, θα ολοκληρωθεί όμως κατά τη δεύτερη φάση.
Η επέκταση της λεωφόρου Φοινικούδων θα κατασκευαστεί κατά την αρχική περίοδο ανάπτυξης, θα εκτείνεται από την πλατεία Ευρώπης έως τη Νικολαΐδη, και θα συνδέεται με την υπόλοιπη πόλη. Από αυτή την οδό θα κατασκευαστεί νέος δρόμος που θα καταλήγει στο νέο τερματικό σταθμό της κρουαζιέρας, κατά μήκος του Λιμένα μέχρι την πρόσβαση στον τερματικό σταθμό.
Σε αυτή τη φάση θα αναπτυχθούν και όλοι οι χώροι στάθμευσης που βρίσκονται στα δυτικά της Λεωφόρου Φοινικούδων.
Στην περιοχή της Μαρίνας θα αποξηλωθούν και οι δύο υφιστάμενοι κυματοθραύστες, και θα κατασκευαστούν δύο νέοι κυματοθραύστες οι οποίοι θα διευρύνουν τη λιμενολεκάνη δημιουργώντας συνολικά 600 θέσεις ελλιμενισμού. Ο προσήνεμος κυματοθραύστης θα έχει συνολικό μήκος περίπου 1135 μέτρα, ενώ ο υπήνεμος θα έχει μήκος 350 μέτρα. Το λειτουργικό βάθος εντός της Μαρίνας θα είναι -5,0 μέτρα, με εξαίρεση την περιοχή πλησίον του Λιμένα, όπου θα υπάρχει δυνατότητα ελλιμενισμού σκάφους αναψυχής (mega yacht) έως 115 μέτρα. Στην περιοχή αυτή το λειτουργικό βάθος θα διαμορφωθεί στα -6,5 μέτρα. Επιπρόσθετα, στον προσήνεμο κυματοθραύστη κατασκευάζεται πλωτός προβλήτας στην εσωτερική πλευρά προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως διάδρομος κίνησης για τους πεζούς.
Η συνολική επιφάνεια για χερσαία απόθεση (dry-docking) θα είναι 20.000 m2. O ελάχιστος χώρος στάθμευσης θα είναι 7.500 m2, ώστε να παρέχονται 300 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων (με αναλογία 25 m2 ανά αυτοκίνητο).
Στην περιοχή του Λιμένα, η πρόσβαση στην περιοχή της κρουαζιέρας θα γίνεται είτε μέσω του χώρου στάθμευσης οχημάτων, είτε μέσω του χώρου στάθμευσης/αναμονής λεωφορείων και ταξί που συνδέονται απευθείας με τον κεντρικό δρόμο της Μαρίνας. Ως εκ τούτου, η πρόσβαση στην περιοχή της κρουαζιέρας επιτυγχάνεται με τη χρήση του κεντρικού εσωτερικού δρόμου της Μαρίνας. Το οδικό δίκτυο του τμήματος Κρουαζιέρας δεν θα περιλαμβάνει καμία κεντρική εσωτερική οδό, ενώ θα περιλαμβάνει μόνο τα οδικά τμήματα που απαιτούνται για την αποτελεσματική ενοποίηση του χώρου στάθμευσης οχημάτων και του χώρου στάθμευσης/αναμονής λεωφορείων και ταξί.
Τα κρουαζιερόπλοια θα ελλιμενίζονται στη νότια αποβάθρα του Λιμένα (Αποβάθρα 3), όπου αυτή τη στιγμή βρίσκονται οι γερανογέφυρες και διακινούνται κατά βάση σιτηρά. Στη Φάση Ι προτεραιότητα θα έχουν τα κρουαζιερόπλοια. Τα φορτηγά πλοία θα εξυπηρετούνται στη βόρεια και νότια αποβάθρα. Τα εμπορεύματα στα φορτηγά πλοία θα διακινούνται με κινητούς γερανούς. Αυτός ο εξοπλισμός παρέχει ευελιξία έτσι ώστε τα φορτηγά πλοία να μπορούν να εξυπηρετούνται και στις δύο αποβάθρες στη Φάση Ι.
Τα αλιευτικά σκάφη θα φιλοξενηθούν εντός της περιοχής της ανάπτυξης (Λιμένας/Μαρίνα) ικανοποιώντας τις απαιτήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης. Επιπρόσθετα, θα καθαιρεθεί ο πλωτός προβλήτας που υπάρχει στην αποβάθρα 4, για να επεκταθεί η υπάρχουσα αποβάθρα κατά περίπου 80 μέτρα προς τα ανατολικά.
Φάση δεύτερη:
Τα έργα που προγραμματίζονται στη Φάση ΙΙ, θα περιλαμβάνουν την πλειοψηφία των προβλεπόμενων κτηρίων, την ολοκλήρωση του δημόσιου χώρου, καθώς και αρκετές παρεμβάσεις στους χώρους της Μαρίνας και του Λιμένα, όπως περιγράφονται παρακάτω.
Κατεδαφίσεις
Αρκετά υπόστεγα και κτήρια στην περιοχή της Μαρίνας και του Λιμένα θα κατεδαφιστούν, όπως το κτήριο επισκευής σκαφών αναψυχής και το αναψυκτήριο. Τμήμα των υπαρχόντων κυματοθραυστών θα καθαιρεθεί.
Νέα κτήρια
Κατά τη Φάση ΙΙ, τα νέα κτήρια που θα κατασκευαστούν θα είναι:
Περιοχή Real Estate
Όλα τα κτήρια χαμηλού ύψους (212, 213, 214), τέσσερις πολυκατοικίες μεσαίου ύψους (207, 208, 209, 210), πολυώροφο κτήριο στη δυτική πλευρά της νέας λεωφόρου (206) και των ακαδημαϊκών κτηρίων και των κτηρίων γραφείων που θα βρίσκονται στο βόρειο άκρο της περιοχής (241). Επίσης, θα κατασκευαστούν οι σχετικοί υποσταθμοί ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτούνται για τη λειτουργία τους.
Περιοχή Μαρίνας
Το Υπόστεγο Συντήρησης και Επισκευής σκαφών αναψυχής (253) θα κατασκευαστεί στο βόρειο τμήμα για να ικανοποιήσει τις Ελάχιστες Απαιτήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης, καθώς η προηγούμενη εγκατάσταση για την επισκευή yacht θα κατεδαφιστεί σε αυτή τη φάση.
Περιοχή Λιμένα
Σε αυτή τη φάση θα κατασκευαστούν τα παρακάτω κτήρια:
-Κτήριο Γεφυροπλάστιγγας (266),
-Εγκατάσταση παροχής Η/Ε σε πλοία (Cold Ironing) (267),
-Αντλιοστάσιο (268),
-Γραφεία (265) και η νότια πύλη του Λιμένα (264).
Έργα υποδομής
Σε αυτή τη φάση ολοκληρώνονται οι αντίστοιχοι κοινόχρηστοι χώροι της παράκτιας περιπατητικής διαδρομής και εσωτερικά του πάρκου (Inner Park).
Κατά τη Φάση ΙΙ στο βόρειο τμήμα του Λιμένα θα κατασκευαστεί επίσης ένας νέος χώρος χερσαίας απόθεσης για τη Μαρίνα τουλάχιστον 20.000 m2, προκειμένου να πληρούνται οι Ελάχιστες Απαιτήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης. Αυτή η περιοχή χερσαίας απόθεσης θα μεταφερθεί από τη Φάση Ι. Τα οχήματα για αυτήν την περιοχή της Μαρίνας θα εξυπηρετούνται από μια νέα πύλη στη βόρεια πλευρά της κύριας περιοχής του Λιμένα.
Στην περιοχή του Λιμένα θα κατασκευαστεί επέκταση του νότιου κρηπιδώματος κατά 300 μέτρα περίπου (Αποβάθρα 2) με λειτουργικό βάθος -13,0 μέτρα.
Επιπλέον, θα κατασκευαστεί και η αποβάθρα 1 μήκους 670 μέτρων και λειτουργικού βάθους -14,0 μέτρα.
Το οδικό δίκτυο περιλαμβάνει μία κεντρική εσωτερική οδό και δύο συμπληρωματικές οδούς. Η κεντρική εσωτερική οδός ξεκινά από την κύρια πύλη της περιοχής του Λιμένα και περιλαμβάνει 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση πλάτους 3,5 μέτρων η καθεμία. Στο τέλος της οδού των 2 λωρίδων, έχει σχεδιαστεί μια περιοχή όπου διενεργούνται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι, ειδικά για τα οχήματα που χρησιμοποιούν την περιοχή φόρτωσης/εκφόρτωσης. Θα κατασκευαστεί νέα οδός στην Αποβάθρα 2, προκειμένου να δοθεί πρόσβαση στο κτήριο των γραφείων(265).
Φάση τρίτη:
Τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για τη Φάση ΙΙΙ αφορούν αρκετές επεκτάσεις στις περιοχές της Μαρίνας και του Λιμένα και ορισμένα κτήρια ακινήτων, όπως περιγράφεται παρακάτω.
Κατεδαφίσεις
Δεν αναμένονται κατεδαφίσεις σε αυτή τη φάση.
Νέα κτήρια
Κατά τη Φάση ΙΙΙ, τα νέα κτήρια που θα κατασκευαστούν είναι:
Περιοχή Real Estate
Το τελευταίο μεσαίου ύψους συγκρότημα κατοικιών (211), το πολυτελές ξενοδοχείο (222) και δύο πολυώροφα γραμμικά κτήρια στην αποβάθρα του Λιμένα (215 και 216).
Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, θα ολοκληρωθεί ο προσήνεμος κυματοθραύστης της Μαρίνας, προσφέροντας νέα έκταση γης για την κατασκευή περίπου των μισών ανεξάρτητων κατοικιών κατά μήκος της αποβάθρας (204) και ένα εμβληματικό κτήριο κατοικιών (Lighthouse Residential Tower) στο ακρομώλιο (201).
Έργα υποδομής
Στην περιοχή του Λιμένα κατά τη Φάση ΙΙΙ θα ολοκληρωθεί η κατασκευή των παρακάτω κρηπιδωμάτων:
Αποβάθρα 6,
Αποβάθρα 7,
Αποβάθρα 8,
Αποβάθρα 9,
Αποβάθρα 10.
Η αποβάθρα 7 θα έχει λειτουργικό βάθος -10,0 μέτρα και η αποβάθρα 6 που θα επεκταθεί κατά 340 μέτρα. Επιπλέον, θα κατασκευαστούν οι αποβάθρες 9 και 10 μήκους 400 μέτρων με λειτουργικά βάθη -6,0 και -12,0 μέτρα αντίστοιχα.
Στην περιοχή της Μαρίνας, κατά τη Φάση ΙΙΙ, ο προσήνεμος κυματοθραύστης ολοκληρώνεται με την κατασκευή προκατασκευασμένων τεχνητών ογκολίθων και δαπέδων. Επιπλέον, κατασκευάζεται πλωτός προβλήτας (floating pontoon) στην εσωτερική πλευρά για να χρησιμοποιηθεί ως διάδρομος για τους πεζούς.
Ο χερσαίος χώρος απόθεσης θα αναπροσαρμοστεί μετά την επέκταση της αποβάθρας 8.
Φάση τέταρτη:
Σε αυτή τη φάση ολοκληρώνεται η ανάπτυξη:
Κατεδαφίσεις
Κατά τη φάση αυτή θα καθαιρεθεί τμήμα του προσήνεμου κυματοθραύστη, ώστε να επιτραπεί η πρόσβαση σκαφών στο ιδιωτικό νησί.
Νέα κτήρια
Τα νέα κτήρια που θα κατασκευαστούν είναι:
Περιοχή Real Estate
Οι υπόλοιπες κατοικίες επί του προσήνεμου μώλου και ένα ιδιωτικό νησί στη νοτιοανατολική γωνία του νέου κυματοθραύστη, που θα φιλοξενεί μια αποκλειστική κατοικία, προσβάσιμη με σκάφος ή αυτοκίνητο (μέσω μιας στηριζόμενης γέφυρας) από την προσήνεμη πλευρά του κυματοθραύστη.
Επίσης κατασκευάζεται το τελευταίο πολυώροφο κτήριο στα δυτικά της λεωφόρου (205), μαζί με το παρακείμενο οικόπεδο (PUB-IN.PK-03) το οποίο παρέχει χώρο στάθμευσης.
Περιοχή Λιμένα
Το κτήριο του Σταθμού Κρουαζιέρας θα ολοκληρωθεί φθάνοντας περίπου τα 2.350 m2 και θα υποστηρίζει την λειτουργία του σταθμού ως home porting. Θα κατασκευαστούν επίσης οι υπόλοιποι απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης/αναμονής για το κτήριο της κρουαζιέρας.
Επίσης, θα κατασκευαστούν τρία ανοιχτά υπόστεγα.
Έργα υποδομής
Στην περιοχή της Μαρίνας, κατά την τελική φάση κατασκευής, θα κατασκευαστεί το Ιδιωτικό Νησί έκτασης 2.400 m2, στον προσήνεμο κυματοθραύστη της Μαρίνας.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ