ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε εξάμηνη παράταση ο «απογαλακτισμός» της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια και υπογράφει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής.
H απόφαση αφορά σε τροποποίηση υπουργικής απόφασης και προβλέπει πως ο εταιρικός μετασχηματισμός των ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2024, ενώ το αρχικό πλάνο προέβλεπε την ολοκλήρωση της διαδικασίας στα τέλη του 2023.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση το χρονοδιάγραμμα για το «κόψιμο» του ομφάλιου λώρου μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ διαμορφώνεται πλέον ως έξης:
- Μέχρι το τέλος Ιουνίου 2022, θα πρέπει να έχει διαμορφωθεί το γενικό πλαίσιο της θεσμικής μεταβολής ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και μέχρι τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση των σχεδίων διοικητικής και οργανωτικής αναδιάρθρωσης των εταιριών
- Έως τον Μάρτιο του 2023 θα πρέπει να έχουν εγκριθεί τα σχέδια διοικητικής και οργανωτικής αναδιάρθρωσης και του νέου μηχανισμού παραγωγής έργων (μετασχηματισμός ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ), που θα περιλαμβάνει και σχέδιο μετάβασης σε αυτόν, με γνώμονα την αποτελεσματική υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων και τη βέλτιστη αξιοποίηση της διατιθέμενης ενωσιακής στήριξης.
- Έως τον Ιούνιο του 2024 θα πρέπει να έχει τεθεί σε πλήρη εφαρμογή ο εταιρικός μετασχηματισμός ΟΣΕ –ΕΡΓΟΣΕ, μέσα από την παρακολούθηση υλοποίησης της σχετικής Δράσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Πρόκειται για το σχέδιο της αναδιάρθρωσης της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία αποτελεί προς το παρόν 100% θυγατρική της ΟΣΕ, καθώς αυτό απαιτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ένταξη σιδηροδρομικών έργων της χώρας μας στο Ταμείο Ανάκαμψης. Η ΕΡΓΟΣΕ θα περάσει στη δικαιοδοσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η ασάφεια σχετικά με το ποιος κατασκευάζει τις σιδηροδρομικές γραμμές και ποιος συντηρεί το δίκτυο.
Έργα αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ
Η αναδιάρθρωση αυτή αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση των δύο ΣΔΙΤ αξίας άνω των 1,2 δισ. ευρώ που θα πρέπει να έχει δημοπρατήσει ο ΟΣΕ έως τα τέλη του 2023.
Το πρώτο ΣΔΙΤ αξίας 1,2 δισ. ευρώ σπάει σε τρία έργα, τα οποία αυτή την περίοδο ωριμάζουν μελετητικά και αφορούν στη συντήρηση τριών σιδηροδρομικών αξόνων. Αυτές είναι οι εξής:
- Πειραιάς -Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Βόρεια Σύνορα
- Μακεδονία – Θράκη
- Αεροδρόμιο Αθήνας – Κιάτο
Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του ΟΣΕ είναι οι διαγωνισμοί να έχουν βγει στον αέρα εντός του 2022 και οι ανάδοχοι να έχουν προκύψει κατά το Α’ Τρίμηνο του 2023, ενώ φαίνεται πως ο πρώτος διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί θα αφορά τη γραμμή Μακεδονίας-Θράκης. Εξετάζεται, δε, το ενδεχόμενο οι διαγωνισμοί να γίνουν μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να αφορούν τη μελετοκατασκευή.
Πρόκειται, εν ολίγοις για το ίδιο μοτίβο που ακολουθεί και η ΕΡΓΟΣΕ για τη δημοπράτηση του μεγάλου πακέτου σιδηροδρομικών έργων αξίας 4,7 δισ. ευρώ, όπου δίνονται στου ενδιαφερομένους οι προμελέτες για τα έργα και ύστερα από προτάσεις των σχημάτων και της αναθέτουσας αρχής καταλήγουν στην προτιμητέα μελέτη του έργου, η οποία και δημοπρατείται
Ταυτόχρονα δρομολογείται μέσω ΣΔΙΤ αξίας 25 εκατ. ευρώ ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ με κύριο αντικείμενο την αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών του Οργανισμού.
Συγκεκριμένα, ο ανάδοχος της σύμβασης με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2025 θα αναλάβει την ανάπτυξη συστημάτων διαχείρισης εισιτηρίων και τηλεματικής. Στόχος είναι το 60% των επιβατών να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά εισιτήρια μέχρι το 2025.
Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία υποδομών για έξυπνους σταθμούς (smart stations), η βελτίωση των υπηρεσιών πελατειακής εμπειρίας, η παροχή διαδικτύου υψηλών ταχυτήτων στα τρένα και τους σταθμούς, καθώς και η εγκατάσταση συστημάτων τηλεματικής οχημάτων.
Σημειώνεται πως βασική προϋπόθεση για την ένταξη των έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι τα έργα να έχουν δημοπρατηθεί και να έχουν ξεκινήσει οι σχετικές εργασίες έως και το 2026.
Διαβάστε επίσης
ΕΡΓΟΣΕ: Έπεσαν οι υπογραφές με ΑΒΑΞ-Alstom για το έργο Θεσσαλονίκη – Ειδομένη ύψους 40,9 εκατ. ευρώ