ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σκληρότερη, ενδεχομένως και από εκείνη με την πανδημία. Κι αν σε κάποιους φαντάζει αυτό υπερβολικό, τότε θα πρέπει να σκεφθούν ότι η πανδημία ήταν ένα παγκόσμιο γεγονός, το οποίο άργησε να λάβει εσωτερικές πολιτικές προεκτάσεις και παρενέργειες, ενώ στην πρώτη φάση οι κυβερνητικοί χειρισμοί ήταν απολύτως επιτυχείς.
Με το ζήτημα της ενεργειακής ακρίβειας όμως, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Κι αυτό γιατί τα αποτελέσματά της πλήττουν την καθημερινότητα του πολίτη, κι άρα παράγει καθημερινή δυσαρέσκεια και ανησυχία. Παράλληλα όμως, πλήττει και την οικονομία, που έχει δοκιμαστεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια.
Την ίδια ώρα – κι αυτή είναι η πραγματικότητα- βρισκόμαστε σε παρατεταμένη προεκλογική περίοδο κι άρα οτιδήποτε θα μπορούσε να πλήξει την εικόνα της κυβέρνησης, ή οτιδήποτε μπορεί να πολλαπλασιάσει τη λαϊκή δυσαρέσκεια, αποτελούν επιδιώξεις και σταθερό προσανατολισμό του ΣΥΡΙΖΑ.
Υπό αυτό το πρίσμα, η κυβέρνηση δίνει τη μάχη για την ενέργεια σε τρία μέτωπα: Στην πολιτική με τον ΣΥΡΙΖΑ, στην κοινωνία για το πώς θα αξιολογήσουν οι πολίτες τις παρεμβάσεις οικονομικής βοήθειας και στην αγορά για τις τιμές. Διότι, η ενεργειακή κρίση δεν περιορίζεται μόνο στα τιμολόγια των παροχων και δεν εξαντλείται στις αντλίες των καυσίμων. «Χτυπάει» και όλα τα προϊόντα προκαλώντας αλυσιδωτές αυξήσεις και απανωτά «εμφράγματα» σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Παράλληλα, η κυβέρνηση έχει να δώσει και τη μάχη της πειθούς. Και η αλήθεια είναι ότι στο θέμα των καυσίμων, τα μέτρα δεν βρίσκουν καλή υποδοχή. Οι πρόσφατα εξαγγελθείσες παρεμβάσεις (βενζίνη και πετρέλαιο) δεν έγιναν δεκτές όπως θα ήθελε η κυβέρνηση. Ως προς αυτό «βοήθησαν» και σειρά ατυχέστατων δημοσίων παρεμβάσεων στελεχών της κυβέρνησης, τα οποία αντί να φανούν ότι βρίσκονται δίπλα στον πολίτη και κατανοούν το πρόβλημά του, επιδίωξαν μέχρι και να παρουσιάσουν … μιαν άλλη πραγματικότητα.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα για την ενέργεια αναμένεται άμεση αντίδραση για τους ιδιώτες παροχους που σύμφωνα με δημοσιεύματα προχωρούν σε μονομερείς αλλαγές στο τιμολόγια ρεύματος: αφενός θα κάνει διευκρινίσεις το αρμόδιο Υπουργείο, αφετέρου, όπου χρειαστεί θα παρέμβει η ΡΑΕ για να υπάρξει αποκατάσταση.
Και αυτή η παρέμβαση, αλλά και όσες ακολουθήσουν, θεωρούνται σημαντικές σε επικοινωνιακό επίπεδο, καθώς και όπως διαπιστώνουν στο Μέγαρο Μαξίμου, ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να «οικοδομήσει» ένα αφήγημα για να εμφανίζεται η κυβέρνηση υποχωρητική έναντι των επιχειρηματιών ενέργειας και καυσίμων.
Μηνύματα και αποδέκτες
Στο σημείο αυτό, ξεκινά η αποστολή μηνυμάτων από την κυβέρνηση με διπλό αποδέκτη. Δηλαδή: Αφού δεν πείσθηκαν τόσοι όσοι θα ήθελε η κυβέρνηση για τα μέτρα , μιας και βρίσκει έδαφος το επιχείρημα ότι «δεν είναι αρκετά», αφού δεν μπορούν ευθέως να πουν τα κυβερνητικά στελέχη ότι «τόσο αντέχει η οικονομία, αλλιώς οδεύουμε σε νέο μνημόνιο», αφού οι επιθετικές προς τους πολίτες παρεμβάσεις κυβερνητικών στελεχών πέτυχαν αντίθετα αποτελέσματα και με δεδομένο ότι υπάρχει δυσαρέσκεια στους πολίτες…
Η κυβέρνηση θα κινηθεί πολιτικά στο ρυθμό της ρήσης, «τα λέω στη νύφη για να τα ακούει η πεθερά». Όπου «νύφη» είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και «πεθερά» οι πολίτες που δεν πείθονται. Με αυτήν την προσέγγιση ελπίζει ότι θα επιτευχθούν δυο στόχοι: να πολλαπλασιαστεί το μήνυμα των παρεμβάσεων από τη μία, αλλά και να αποδομηθεί το αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ και να εμφανιστεί ως «δύναμη δημαγωγίας».
Θα επιχειρήσουν λοιπόν να αποδομήσουν ένα προς ένα τα επιχειρήματα για τα καύσιμα και την ενέργεια, αποδίδοντας τα στη ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έτσι κι αλλιώς έχει υιοθετήσει άκρως επιθετική τακτική επί του θέματος.
«Είναι τουλάχιστον υποκριτικό» λένε από την κυβέρνηση «να διατυπώνεται πρόταση για μείωση των φόρων στα καύσιμα από εκείνους που επέβαλαν 29 φόρους και μάλιστα προς μια κυβέρνηση που από την πρώτη στιγμή ξεκίνησε τη μείωσή των φόρων σε μόνιμη βάση και συνεχίζει, μετρώντας πάντοτε τις αντοχές της οικονομίας και την ανάγκη ανταπόκρισης του κράτους στις βασικές λειτουργικές και κοινωνικές υποχρεώσεις του, όπως η Υγεία, η Παιδεία και η Ασφάλεια».
Όπως εξηγούν συνεργάτες του πρωθυπουργού, «μείωση των φόρων στα καύσιμα θα προκαλούσε τρύπα στα δημόσια οικονομικά». Καλούν λοιπόν την αντιπολίτευση να πει αν αυτή η τρύπα θα καλυφθεί με νέους φόρους ή με νέο δανεισμό. Διότι τρίτος δρόμος – λένε- δεν υπάρχει. Εκτός αν υπάρξει διαφορετική προτεραιοποίηση, η οποία θα οδηγήσει στην αναστολή μέτρων προς κάποιες κοινωνικές ομάδες για να κατευθυνθούν τα χρήματα σε άλλες.
Ως προς το επιχείρημα, το οποίο διατυπώνεται εντόνως από τον ΣΥΡΙΖΑ, περί κρατικής κερδοσκοπίας στα καύσιμα με αυξημένα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, η κυβέρνηση σημειώνει ότι «είναι αβάσιμος, καθώς ο φόρος αυτός επιβάλλεται με βάση την ποσότητα και όχι την τιμή και στη φάση αυτή οι ποσότητες δεν είναι αυξημένες, αλλά μειωμένες. Από τη στιγμή λοιπόν ο φόρος επιβάλλεται στην ποσότητα είναι μύθος ότι το κράτος εισπράττει μεγαλύτερο ΕΦΚ από την άνοδο της τιμής».
Διαβάστε επίσης
Στουρνάρας: Ζούμε την τέλεια καταιγίδα μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ