Ο διεθνής ζωγράφος μεταποιεί τις εντυπώσεις του από την Ιαπωνία σε νέα ταμπλώ που παρουσιάζει η Γκαλερί Ζουμπουλάκη.

Η νέα σειρά έργων που φιλοτέχνησε τιτλοφορείται «Οι Δύο Ναοί». Ζωγραφικά έργα μεικτής τεχνικής σε χαρτί και καμβά, δύο ξυλογραφίες, ένα animation, καθώς και το ομότιτλο βιβλίο (Εκδ. Στερέωμα, 2022). Θα δώσουν ιδιαίτερο τόνο στο υπόγειο της Γκαλερί Ζουμπουλάκη στην πλατεία Κολωνακίου.

1

Από την Ιαπωνία στην Αθήνα

Οι συνθέσεις αυτές προέκυψαν ύστερα από ένα ταξίδι του Στέφανου Ρόκου στην εξωτική και μυστηριακή Ιαπωνία.

«Το χειμώνα του 2019, λίγες εβδομάδες πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, ταξίδεψα στην Ιαπωνία. Ό,τι ήδη φανταζόμουν γι’ αυτόν τον τόπο και όσα έμαθα τις δέκα εκείνες μέρες στο Τόκιο, τη Νάρα και το Κιότο, τα αποτυπώνω σ’ αυτήν την έκθεση», εξηγεί ο Στέφανος Ρόκος.

Ο συγγραφέας, επιμελητής και επίκουρος καθηγητής ΑΣΚΤ Κώστας Χριστόπουλος σημειώνει στην έκδοση ότι ο Στέφανος Ρόκος δημιουργεί εικαστικό ημερολόγιο. «Όχι για να μας αποκαλύψει κάτι “ξένο”, κάτι που ενδεχομένως ουδέποτε έχουμε δει», όπως επισημαίνει, «αλλά για να πολλαπλασιάσει τις δυνατές εκδοχές του ήδη γνώριμου».

Τίποτα δεν αφήνει έξω από αυτόν τον κόσμο που αναπαριστά στον καμβά του με συγκλονιστική λεπτομέρεια και παράλληλα με πολυεπίπεδη φαντασία.

Το κιμονό, από τον Στέφανο Ρόκο

Δυαδισμός

Όλα περικλείονται «εντός» του. «Ωστόσο αυτός ο κόσμος δεν μοιάζει ενιαίος, αδιαίρετος και ομοιογενής. Διατηρεί κάτι παράδοξο, ένα συνεχές από διαφορές και επαναλήψεις. Έναν τέτοιου είδους τόπο συνιστά και η Ιαπωνία, όπως μας την περιγράφει ο Ρόκος μέσα από τη ζωγραφική του», συνεχίζει ο Κώστας Χριστόπουλος.

Από αυτήν την διττή φύση, από αυτό το σχίσμα, προκύπτει και ο τίτλος της έκθεσης. Πρόκειται για τον ναό του βουδισμού που «αντιμετωπίζει» το αντίπαλον δέος του συντοϊσμού.

«Τα χρώματα, τα σχήματα, οι γραφές και οι μορφές που χρησιμοποιεί ο Ρόκος έρχονται συχνά σε αντίθεση μεταξύ τους, δημιουργώντας αποκλίνουσες αναπαραστάσεις στην ίδια ζωγραφική επιφάνεια. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις πολλαπλές αφηγήσεις σε αυτή», καταλήγει ο καθηγητής.

Ο ίδιος ο Στέφανος Ρόκος θυμάται ότι «σε εκείνη τη μεγάλη βόλτα, περπατώντας μέσα στα δύο λατρευτικά συγκροτήματα, σκέφτηκα πόσο αρμονικά συνυπήρχαν γύρω μας το Σίντο και ο βουδισμός, που παίρνουν μορφή μέσα από τις ιδιαιτερότητες, τους κανόνες και τα σχήματα των ναών με τους ακραία αντιθετικούς χαρακτήρες· όπως δύο άνθρωποι. Ακόμη και τώρα μου φαίνεται ενδιαφέρουσα αυτή η παρομοίωση των ναών με τους ανθρώπους. Θα μπορούσα να είμαι οποιοσδήποτε από τους δύο αυτούς ναούς».

Τα έργα αναδεικνύουν κατά συνέπεια «έναν κόσμο έντασης και ερωτισμού, υπαινικτικών χειρονομιών και δυνατών σημείων, ανομοιογενών συζεύξεων και αντιθετικών αναπαραστάσεων», όπως σημειώνουν οι εκδότες του βιβλίου.

Φαντάσματα της Ιαπωνίας

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης γράφει για αυτή τη ζωγραφική ενότητα

«Στη ζωγραφική μου τα φαντάσματα της ιαπωνικής μυθολογίας ταυτίζονται με τα φαντάσματα του μυαλού μου. Κυριαρχούν προσωπικές ιστορίες, στιγμές εσωτερικής πάλης, και μια διαρκής ενθουσιώδης περιέργεια. Αισθάνομαι ότι γίνομαι, για λίγο, μέρος μιας καθηλωτικής κουλτούρας, κι αυτό το χάος προσπαθώ να το μοιραστώ με κάποιον που δεν βρίσκεται εκεί. Είμαι μόνος, αντιμέτωπος με εκατομμύρια καινούργια ερεθίσματα, όσα περίπου τα καλώδια στο Τόκιο και τα σούσι/ κάμι στα έργα μου», παρατηρεί ο ίδιος με ευθύβολο και αυθόρμητο τρόπο».

Η ιδιότυπη έμπνευση του Στέφανου Ρόκου

Ο Στέφανος Ρόκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977.

Από το 1995 έως το 2000 σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Τ. Πατρασκίδη.

Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής στο εργαστήριο του Γ. Μήλιου.

Το 2002 απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στη χαρακτική από το Wimbledon School of Art του Λονδίνου, όπου φοίτησε με υποτροφία του ιδρύματος Προποντίς. Από το 2005 έως το 2007 ήταν υπότροφος του ΙΚΥ για την εκτέλεση καλλιτεχνικού έργου.

Έχει πραγματοποιήσει ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το 2010 παρουσίασε το μουσικό-εικαστικό ιδίωμα Horror & Romance on Another Planet (Τρόμος και Ρομάντζο σε έναν άλλον Πλανήτη). Mουσική συλλογή που κυκλοφόρησε σε 1.700 αριθμημένα αντίτυπα με 18 πρωτότυπα τραγούδια Ελλήνων και ξένων μουσικών, εμπνευσμένα από την ομότιτλη ατομική του έκθεση (www.horrorandromance.com). Έχει φιλοτεχνήσει εξώφυλλα δίσκων των , καθώς και εξώφυλλα βιβλίων, αφίσες για συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και ταινίες.

Θόρυβος στην Ιαπωνία, στην Γ καλερί Ζουμπουλάκη

Το εικαστικό «γεγονός»

To 2019, προσέγγισε εικαστικά το άλμπουμ των Nick Cave & The Bad Seeds No More Shall We Part με την έκδοση του καλλιτεχνικού βιβλίου (εκδ. Στέρεωμα). Βρίσκεται στο πωλητήριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Ταυτόχρονα παρουσίασε τρεις ομώνυμες εκθέσεις στην Αθήνα (Μουσείο Μπενάκη) και στο Βέλγιο (Γκαλερί Bernaerts).

Γυρίστηκε σχετικό ντοκιμαντέρ μικρού μήκους Stefanos Rokos: Nick Cave & The Bad Seeds’ No More Shall We Part, 14 paintings 17 years later σε σκηνοθεσία Ρηνιώς Δραγασάκη και Αρασέλης Λαιμού.

Το 2020, παρουσίασε το εγχείρημα 10 Years of Horror & Romance με έργα και μουσική εμπνευσμένα από την έκθεση του 2010.

Έχει φιλοτεχνήσει εξώφυλλα δίσκων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών -Pavlos Pavlidis, Piney Gir, Bobby Conn, Krista Muir, Interstellar Overdrive, Sigmatropic, Φοίβου Δεληβοριά και Χρήστου Λεοντή. Επίσης, εξώφυλλα βιβλίων, αφίσες για συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και ταινίες.

Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Όπως πολλάκις και στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη με πρωτοβουλία από τη Δάφνη Ζουμπουλάκη.

Πληροφορίες

Στέφανος Ρόκος

Οι δύο ναοί

Νέα ατομική έκθεση

07 Απριλίου – 07 Μαΐου 2022

Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Πλ. Κολωνακίου 20

Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ. & Παρ. 11.00 -20.00
Τετ. & Σάβ. 11.00 –15.00
Κυριακή & Δευτέρα κλειστά

Η Ιαπωνία μετουσιώνεται στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη με τον Στέφανο Ρόκο

Διαβάστε επίσης Βασιλική Κούκου: Ένας κόσμος όλο χρώμα στην Open-ended της Γκαλερί Ζουμπουλάκη