Προκαταρκτική συζήτηση για το νέο μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα (CBAM) θα πραγματοποιηθεί σήμερα στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος.

Χθες στα πλαίσια του Ecofin που έγινε εχθές, πραγματοποιήθηκε συμφωνία «επί της αρχής» για τον Μηχανισμό Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα ή φόρο άνθρακα που προτείνει η Κομισιόν.

1

Η συμφωνία έχει γενική μορφή ενώ πολλά θέματα θα διευθετηθούν με νομοθετικές πρωτοβουλίες και προτάσεις  εντός των επόμενων εβδομάδων και μηνών, χωρίς να δίνει περισσότερες λεπτομέρειες.

Στόχος από την εφαρμογή του CBAM είναι η επιβολή επιβάρυνσης στις εισαγωγές περιορισμένου αριθμού προϊόντων υψηλής έντασης εκπομπών   (τσιμέντο, αλουμίνιο, σίδηρος – χάλυβας, λιπάσματα, ηλεκτρική ενέργεια).

Η εφαρμογή του μηχανισμού στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, έναντι άλλων τρίτων χωρών που δεν εφαρμόζουν ανάλογες δεσμεύσεις ως προς τις εκπομπές άνθρακα. Ωστόσο, έχει ανοίξει μεγάλη συζήτηση καθώς η αρχική πρόταση της Κομισιόν για τον μηχανισμό  οριοθετεί την έναρξη ισχύος του με τη λήξη της διανομής δωρεάν δικαιωμάτων ρύπων κάτι που θα κοστίσει ακριβά στη βιομηχανία.

Κίνδυνος για τις αλυσίδες αξίας

Συγκεκριμένα, σε πρόσφατη εκδήλωσή του ο ΣΕΒ υπογράμμιζε, πως η εισαγωγή του CBAM, όπως προτείνεται, δημιουργεί σημαντικούς κινδύνους στις αλυσίδες αξίας των προϊόντων που θα περιλαμβάνει, αλλά και τις εξαγωγές της ΕΕ.

Ο μηχανισμός που προτείνεται, ως έχει σήμερα, θα προκαλέσει μια επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις που θα χάσουν τα δωρεάν δικαιώματα ρύπων, από 197 εκατομμύρια ευρώ το 2023, που σταδιακά φτάνε το ύψος των 1,1€ – 1,3€ δισεκ. το 2035.

Μιλώντας προ ημερών σε εκδήλωση του Συμβουλίου ΣΕΒ για την Βιώσιμη Ανάπτυξη, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, είχε υπογραμμίσει ότι πρέπει να διασφαλιστεί «ένα επαρκές δοκιμαστικό στάδιο για την αξιολόγηση του μηχανισμού».