Χωρίς να υπολογίζονται οι επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς εκτιμάται ότι αυτές θα αποτυπωθούν στις τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ σε βάθος διμήνου, ένα ακόμη κύμα ανατιμήσεων ήδη περιμένει τους καταναλωτές στα ράφια.

Παράγοντες της αγοράς που γνωρίζουν τι γίνεται σε επίπεδο προμηθευτών, κάνουν λόγο για «ένα τεράστιο κύμα ανατιμήσεων» που έρχεται τους επόμενους μήνες, σημειώνοντας χαρακτηριστικά στο mononews ότι «δεν υπάρχει εταιρεία που δεν θα προχωρήσει τελικά σε αυξήσεις». Κάτι βεβαίως που αναμένεται να φανεί στη συνέχεια και στο ράφι, καθώς οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αδυνατούν πλέον να απορροφήσουν το μεγάλο ποσοστό των αυξήσεων.

1

«Δεν έχουμε δει ακόμα τις επιπτώσεις της ρωσικής εισβολής στις τιμές»

Οι τιμές που βλέπουν σήμερα οι καταναλωτές στα προϊόντα είναι διαμορφωμένες βάσει των συνθηκών που επικρατούσαν στην αγορά (ενεργειακό κόστος, πρώτες ύλες κτλ) τους προηγούμενους μήνες.

Τα τιμολόγια των προμηθευτών που φτάνουν στα σούπερ μάρκετ, διαφοροποιούνται  ήδη κάθε μήνα από τις αρχές του έτους προς τα πάνω. Με τις επιχειρήσεις να προχωρούν σε μικρές μεν αυξήσεις στα προϊόντα μηνιαίως, οι οποίες όμως όσο προστίθενται, ανεβάζουν σιγά σιγά το συνολικό ποσοστό της ανατίμησης.

Οι ίδιες πηγές της αγοράς περιγράφουν τον κλάδο «μουδιασμένο» από τις δραματικές εξελίξεις στην Ουκρανία. Με μεγάλα «αγκάθια» βεβαίως το ενεργειακό κόστος αλλά και τις πρώτες ύλες. Κυρίως φυσικά, όσον αφορά στα σιτηρά καθώς Ρωσία και Ουκρανία αποτελούν τους μεγάλους σιτοβολώνες της Ευρώπης αλλά με τις συνέπειες να επηρεάζουν ολόκληρη την τροφοδοτική αλυσίδα.

Για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη το σιτάρι εκτιμάται ότι τα αποτελέσματα λόγω του πολέμου που μετρά πλέον σχεδόν 10 μέρες, θα φανούν στην αγορά πιο άμεσα σε σχέση με τα υπόλοιπα προϊόντα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα ζυμαρικά για παράδειγμα, οι τιμές είχαν ήδη ανοδική πορεία. Όπως είχε γράψει το mononews βάσει στοιχείων από προμηθευτές, οι τιμές σε κωδικούς επώνυμων προϊόντων αυξήθηκαν έως και κατά 18% από τις αρχές του έτους. Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι αυξήσεις σε ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας με παράγοντες της αγοράς να σημειώνουν πως το τελευταίο εξάμηνο συγκεκριμένους κωδικούς έχουν καταγραφεί δύο φορές ανατιμήσεις, κατά 30% και 15% αντίστοιχα.

Σαφέστερη εικόνα για την επιβάρυνση που θα υπάρξει συνολικά, λόγω του πολέμου, στα είδη βασικής ανάγκης, θα έχουν οι καταναλωτές σε δύο μήνες. Τότε, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, ότι οι «ζυμώσεις» που γίνονται εσωτερικά αυτή την περίοδο στις επιχειρήσεις, θα αποτυπωθούν αρχικά στα τιμολόγια που λαμβάνουν τα σούπερ μάρκετ και στη συνέχεια στην τιμή πώλησης προς τον καταναλωτή.

Άνοδος τιμών και πλαφόν στο περιθώριο κέρδους

Είναι χαρακτηριστικό πάντως  ότι και ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης παρουσιάζοντας στη Βουλή την τροπολογία για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που επιβάλλεται έως τις 30 Ιουνίου σε προϊόντα και υπηρεσίες απαραίτητες για τη διαβίωση του καταναλωτή, εξήγησε ότι λόγω των συνθηκών, «οι τιμές θα αυξάνονται αναπόφευκτα κατά το μέτρο που αυξάνεται η τιμή της πρώτης ύλης». Σημειώνοντας ότι «δεν θέλω να υποσχεθώ στον ελληνικό λαό ότι με την παρούσα διάταξη δεν θα αυξάνονται οι τιμές».

Εκείνο άλλωστε που επιχειρείται με τη διάταξη που έφερε το υπουργείο Ανάπτυξης είναι να αποφευχθούν φαινόμενα κερδοσκοπίας, δηλαδή όπως εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης, «μέσα στην «αναμπουμπούλα» του πολέμου και με τη δικαιολογία ότι υπάρχει μεγάλη αύξηση των τιμών διεθνώς, κάποιοι να προσπαθήσουν αυξήσουν το περιθώριο κέρδους, ώστε να κάνουν «αρπαχτή».

Με βάση τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι νέα διεθνής αναταραχή η οποία μάλιστα είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει, θα οδηγήσει σε νέες αυξήσεις τιμών και οι μήνες που έρχονται, δεν θα είναι εύκολοι για τις τσέπες των καταναλωτών.

Διαβάστε επίσης:

Φόβοι για νέο κύμα ανατιμήσεων στην αγορά